Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 22:06

Volle bak bijeenkomst wolfwerende rasters in Grolloo Dr

Citaat:
Bij Café Hofsteenge in Grolloo lopen bezoekers donderdagavond de deur plat. Een paar uur lang is dit de plek waar de provincie uitleg geeft over de wolfwerende rasters. "Wij kunnen niet alles", zegt gedeputeerde Egbert van Dijk (BBB).

Sinds deze maand kunnen dierhouders weer subsidie aanvragen voor een hekwerk dat de wolf bij hun vee weg moet houden. In totaal heeft de provincie 565.000 euro beschikbaar gesteld. Een veehouder kan maximaal 30.000 euro declareren.

Simpeler

De provincie stelt ook advies beschikbaar voor het plaatsen van de rasters. In eerdere gevallen werd een vergoeding soms niet toegewezen omdat bijvoorbeeld een kuil in de grond ervoor zorgt dat het hek niet laag genoeg kwam. Daarnaast is het aanvragen volgens de provincie simpeler gemaakt.

In Grolloo kunnen belangstellenden vanmiddag en vanavond informatie verzamelen. Zij krijgen bijvoorbeeld praktisch advies van wolvenconsulenten of komen meer te weten over de subsidieregeling.

Niet haalbaar

Honderden mensen kwamen naar Café Hofsteenge. De eerste mensen stonden drie kwartier voordat de deur openging al te wachten. Voor de wolfrasters is veel belangstelling, want dierhouders willen graag dat hun vee veilig is. Maar sommigen denken dat de hekken geen nut hebben omdat ze al hebben gezien dat wolven er onderdoor kruipen.

“Wij willen graag mensen helpen", zegt gedeputeerde Egbert van Dijk. "Maar we kunnen niet alles. In ons coalitieakkoord staat dat we een wolfvrije regio willen worden. Dat is praktisch op korte termijn niet haalbaar. Dat betekent dat we de komende jaren moeten samenleven met die wolf."

Bron RTVDrenthe
Volle bak tijdens informatieavond over wolfwerende rasters Grolloo https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173098 ... rs-grolloo #rtvdrenthe

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:23

tienus63 schreef:
Voor wie meer wil weten over de wolf cq wolven op de Utrechtse Heuvelrug, er is een site opgezet; Wolven in Utrecht is een nieuwe onderzoekswebsite met actuele informatie over wolven in Utrecht. Voor inwoners en bezoekers die graag de natuur opzoeken.
https://www.wolvenutrecht.nl/

Ik heb een even gekeken, maar er wordt weinig echte informatie gegeven en aan de andere kant vnl op emoties (pro-wolf) ingespeeld en ook het nepnieuws verspreidt dat de eigenaresse van het hondje in Leusden voor Mirjam Sterk werkt. Jammer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:28

tienus63 schreef:
Voor wie meer wil weten over de wolf cq wolven op de Utrechtse Heuvelrug, er is een site opgezet; Wolven in Utrecht is een nieuwe onderzoekswebsite met actuele informatie over wolven in Utrecht. Voor inwoners en bezoekers die graag de natuur opzoeken.

Wat is dat voor site? Ik wil niet weten hoe het met Bram gaat. Ik wil weten waar ze lopen, en waar ik dus uit moet kijken dat ik ze niet tegen kom. Dit heeft wel een heel hoog knuffel gehalte.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:34

SusanH schreef:
tienus63 schreef:

Wat is dat voor site? Ik wil niet weten hoe het met Bram gaat. Ik wil weten waar ze lopen, en waar ik dus uit moet kijken dat ik ze niet tegen kom. Dit heeft wel een heel hoog knuffel gehalte.

Op die site staat o.a. dat de dwergpoedel ‘ gekidnapt’ zou zijn, I.pv. gebeten en dood.
En zelfs dat gekidnapte zou niet echt zijn want geen bewijs ??
Ik heb toch gelezen dat o.a. Lelieveld het wel serieus nam en dat er mogelijk zelfs beeldmateriaal was ivm dichtbij zijnde wolvennest.

Deze site is wel heel erg pro lobby met afzwakkende verhaaltjes,

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:35

Jessix schreef:
Ja ik dacht hetzelfde, maar bij even doorlezen staan er best interessante dingen op. Misschien goed om in te gaten te houden. Best veel zichtmeldingen ook van vorig jaar!

Waar vond je de zichtmeldingen? Dat is wel interessant.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 22:42

Kind bij Den Treek is volgens de site ook in een struik met tanden gevallen.

Eigenlijk vind ik dat en hoe ze reageren op een hond die verdwenen is ronduit respectloos.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:07

Ik ben een stille meelezer in dit topic.

Nu heb ik een vraag voor de mensen uit Drenthe, is Donderen nog enigszins 'veilig'? Ik kom zelf uit Brabant en hier kan ik de pony's gelukkig nog onbezorgd buiten laten lopen. Ik wil echter een merrie laten dekken bij een hengst die in Drenthe staat en vroeg me dus af of ik daar nog een merrie veilig kan laten lopen, of dat ik beter opzoek kan naar een andere hengst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 23:11

Zichtmelding Schoon Heeten Ov
Citaat:
Schoonheten Overijssel
13-03-2025
Rond 20.00 uur

Zicht melding
Wolf gezien
Haarlesedijk - Portlanderdijk richting Schoonhetenseweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/18ta5K ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 23:17

Dusja1 schreef:

Nu heb ik een vraag voor de mensen uit Drenthe, is Donderen nog enigszins 'veilig'? Ik kom zelf uit Brabant en hier kan ik de pony's gelukkig nog onbezorgd buiten laten lopen. Ik wil echter een merrie laten dekken bij een hengst die in Drenthe staat en vroeg me dus af of ik daar nog een merrie veilig kan laten lopen, of dat ik beter opzoek kan naar een andere hengst.

In dit topic wordt nergens een zichtmelding of aanval gemeld in Donderen, maar misschien zijn er wel aanvallen in de directe omgeving daar geweest.

Als je zoekterm aanval Dr gebruikt in het huidige topic dan vindt je overzicht van alle berichten die in Drenthe zijn geweest.

Daarom zet ik (meestal) aanduiding van provincie erbij, zodat het enigszins gemakkelijk terug te vinden is via de zoekfunctie.

Maar vraag het na bij de hengstenhouder. En wat hij doet qua stalling en afrastering.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 23:30

Zichtmelding Marienheem Ov
Citaat:
Mariënheem Overijssel
13-03-2025
Vanavond.

Zicht melding
Wolf gezien
Op de Jongstraat ging linksaf de Raamsweg op.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ACnsB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 00:15

Zichtmelding Mantinge Dr
Citaat:
Mantinge Drenthe
13-03-2025
Ca 22.00 uur

Zicht melding
Wolf gezien vanuit Mantingerzand liep door 't land richting Steendervalsweg en stak daarover naar weiland richting Hoogeveenseweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16GSRN ... tid=wwXIfr

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:26

Dusja1 schreef:

Voornamelijk een aantal zichtmeldingen (Eelde) en recent 2 (of 3, dat is niet helemaal duidelijk) aanvallen op schapen bij De Punt en Tynaarlo. Vermoedelijk een rond trekkende wolf.
De roedel vh DF wold komt tot Een-Norg. Het volgende dorp is Donderen en daartussen ligt veel bos.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:35

Nou voor op die site over wolven in de provincie Utrecht lees ik geen nieuwe informatie ( wel een hoop desinformatie idd, geen verrassing als je ziet wie er achter zitten) want de plekken waar ze veel gezien worden wist ik zelf ook.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:39

Benzz schreef:
tienus63 schreef:

Thanks, wist niet dat die site bestond. Maar duidelijk het advies om niet de bossen in te gaan met je hond. Dat doe ik al een tijdje niet meer, maar daardoor kan hij nooit meer los.

Dierenwelzijn voor honden zou ook betekenen dat ze los zouden moeten kunnen. Het is toch van de gekke dat we een hond in de auto moeten zetten om ergens anders los te kunnen gaan wandelen.Zonder garantie dat er daar geen loopt Denk even aan extra drukte in verkeer en belasting milieu enz.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 09:26

Honden kunnen (zeer) waarschijnlijk weer verplicht aangelijnd moeten worden in alle bosgebieden op UH. De gebieden die dan überhaupt nog toegankelijk zijn.
Citaat:
Mogelijk weer jonge wolven in de lente; aanlijnplicht honden uitgebreid, nieuw advies voor kinderen

De aanlijnplicht die al geldt voor honden op de Utrechtse Heuvelrug wordt het komende half jaar uitgebreid naar de bossen van Zeist en Austerlitz. Dat moet de kans verkleinen op confrontaties met de wolven die daar leven. Aan het begin van de lente hebben overheidsinstanties en terreinbeheerders daar afspraken over gemaakt. Ook is het advies voor kinderen in de Utrechtse natuur aangepast.

Voor kleine kinderen gold een advies om ze niet mee te nemen naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Nu de wolf die voor incidenten zorgde al maanden geen afwijkend gedrag meer vertoont, heeft de Zoogdiervereniging dit aangepast. Kinderen tot 10 jaar moeten niet alleen zijn in het bos, wordt nu geadviseerd. Verder: blijf op de paden en bij elkaar, vermijd onverwachte situaties zoals droppings en verstoppertje en ga tussen zonsondergang en zonsopgang niet naar wolvengebieden.

De nieuwe aanlijnplicht voor honden in Zeist en Austerlitz gaat morgen in en is een gezamenlijk besluit van Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, de provincie Utrecht, RUD Utrecht en de gemeente Zeist. Die organisaties volgen het advies van wolvenexperts. Ze proberen daarmee confrontaties tussen mensen, honden en wolven zoveel mogelijk te voorkomen.

Welpen

Sinds de wolf terug is in de provincie Utrecht hebben de mensenschuwe roofdieren zich best vaak aan bosbezoekers laten zien. Deskundigen wijzen erop dat bij veel van die incidenten honden in het spel zijn. Wolven zouden honden als een bedreiging zien, zeker in de lente en de zomer wanneer ze welpen willen beschermen. Of de Utrechtse roedel dit jaar opnieuw jongen grootbrengen wordt eind april pas duidelijk.

De aanlijnplicht moet ervoor zorgen dat wolven die in de buurt zijn de hond en zijn eigenaar als één geheel ziet. Volgens wolvenkenners verkleint dat de kans op een confrontatie aanzienlijk. Een hondenriem mag maximaal tien meter lang zijn, zodat de honden bewegingsvrijheid houden maar toch dichtbij hun baasjes blijven.

Veilig met de hond wandelen

De maatregel geldt voor alle bosgebieden die aan de Leusderheide grenzen. Dat voor publiek afgesloten militaire oefenterrein wordt gezien als de kern van het wolvenleefgebied in onze provincie. In veel bossen er omheen moeten honden al aan de lijn om de kwetsbare natuur te beschermen. De samenwerkende organisaties willen met de aanlijnplicht ook bereiken dat mensen zich bewuster worden dat er wolven op de heuvelrug leven. En het moet helpen om veilig met de hond te kunnen wandelen.

Tussen 15 maart en 15 september wordt de aanlijnplicht uitgebreid naar bosgebieden van Zeist en Austerlitz die door Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap worden beheerd. De boswachters zijn vandaag bezig om borden in de bossen op te hangen. Komende maanden kan het gebied en dan ook de bebording nog worden aangepast.

Ingrijpend

Gedeputeerde Mirjam Sterk van Natuur en Landbouw laat weten dat de maatregel die de instanties samen instellen voor hondenbezitters ingrijpend kan voelen. "Toch hebben we met elkaar besloten tot deze stap over te gaan omdat we weten dat het hierdoor veiliger wordt om met je hond het bos in te gaan. Natuurlijk zal dit wennen zijn en zal niet iedereen meteen op de hoogte zijn van de nieuwe regels. Daarom wordt er de komende zes weken alleen gewaarschuwd en nog niet direct beboet wanneer er toch loslopende honden in het gebied aangetroffen worden. Maar we hopen natuurlijk dat dat niet nodig is en iedereen meewerkt."

In de gebieden in Utrecht waar honden nog wel los mogen lopen, geldt het advies om ze toch aan de riem te houden. Dat zou niet alleen incidenten met wolven voorkomen, maar ook belangrijk zijn voor de natuur in het broedseizoen. Bosdieren hebben in de lente en de zomer rust nodig om hun jongen groot te brengen. Diersoorten die dan extra gevoelig voor verstoring zijn kunnen vluchten als ze schrikken van lawaai, een loslopende hond of wandelaars die zich buiten de gebaande paden wagen.

De Utrechtse wolven

Sinds vorig jaar leeft een roedel wolven in een territorium dat zich rond de Leusderheide uitstrekt over de hele Utrechtse Heuvelrug. Een wolvenmannetje en een wolvin kregen eind april vijf welpen. Een van die welpen is in het najaar bij Leersum doodgereden. We weten door wildcamera's en sporen dat de andere zes wolven nog op de heuvelrug zitten. Ze eten daar wild en als ze de kans krijgen ook boerderijdieren zoals schapen.

Er zijn aanwijzingen dat een zwervende wolvin zich afgelopen zomer en najaar rond de Utrechtse roedel heeft opgehouden. Ze doodde schapen in Langbroek, Hoogland en Utrecht en haar dna bleef achter in een keutel die in oktober in Soest werd gevonden.

De afgelopen jaren hebben meerdere mensen 'ontmoetingen' met wolven gemeld, met als meest besproken incidenten het meegrijpen van een klein hondje op Den Treek, de confrontatie met een bso-kind op Den Treek, het omver lopen van een meisje door een wolf die een hond benaderde en een incident in het najaar waarbij een scholier zei dat hij onderweg tussen Scherpenzeel en Amersfoort werd omsingeld door meerdere wolven. Van deze incidenten zijn meerdere lezingen in omloop.

De wolf is een strikt beschermde diersoort. Hoewel de EU recent de beschermingsstatus heeft verlaagd duurt het nog lang voor de wetten en regels in Europa en Nederland daarop zijn aangepast. De provincies werken op dit moment aan een nieuw wolvenplan. Een eerdere versie werd afgelopen najaar uitgesteld, onder meer om maatregelen van het Rijk mee te kunnen nemen. Binnenkort moet blijken of de provinciebestuurders het eens zijn geworden over het nieuwe plan. Belangrijke thema's zijn publieksvoorlichting over samenleven met de wolf en het adequaat beschermen van vee.

Meer artikelen in ons dossier De wolf.

Bron nos
https://nos.nl/r/614444

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 09:51

Citaat:
Honden op meer plekken in Utrechtse natuur aan lijn vanwege de wolf

Vanaf morgen moeten honden op meer plekken dan voorheen worden aangelijnd in de provincie Utrecht. De maatregel volgt na meerdere incidenten met wolven en is bedoeld om toekomstige confrontaties met het dier te voorkomen.

Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, de provincie Utrecht, RUD Utrecht en de gemeente Zeist hebben tot de maatregel besloten na unaniem advies van wolvenexperts. De aanlijnplicht moet ertoe leiden dat wolven de hond en de eigenaar als één geheel ziet.

Volgens wolvenkenners verkleint dat de kans op een confrontatie aanzienlijk. De hondenriem mag maximaal tien meter lang zijn, zodat de honden bewegingsvrijheid houden, maar wel dicht bij hun baasje blijven.

Bedreiging

De keren dat de wolf zich in de provincie Utrecht aan mensen liet zien, waren er meermaals honden in het spel, zo stellen de deskundigen. De wolf zou de hond als een bedreiging zien. Dat is zeker het geval als de wolf welpen heeft en die wil beschermen. De meeste wolvenwelpen worden geboren in de zomer.

[ Afbeelding ]

De aanlijnplicht geldt nu nog alleen voor de bosgebieden rondom de Leusderheide. Dat wordt gezien als de kern van het leefgebied van de wolven. Tussen 15 maart en 15 september moeten honden ook aan de riem in de bosgebieden van Zeist en Austerlitz.

Nog geen boete

Ze begrijpt dat hondeneigenaars tijd nodig hebben om te wennen. Daarom worden de komende zes weken alleen waarschuwingen uitgedeeld als er een hond losloopt. Boetes blijven voorlopig uit.

‘Laat kinderen niet alleen’

Het advies voor kinderen in de Utrechtse natuur is versoepeld. Voorheen werd afgeraden kleine kinderen mee te nemen naar de bossen. Nu adviseert de Zoogdiervereniging om te voorkomen dat kinderen onder de 10 jaar alleen zijn in het bos, en onverwachte situaties zoals verstoppertje en droppings te vermijden. Daarnaast wordt aangeraden wolvengebieden tussen zonsopgang en zonsondergang te mijden.

Afgelopen juli werd een kind gebeten door een wolf op landgoed Den Treek en een maand later werd een meisje omver geduwd door het dier. Sindsdien gold het dringende advies om niet met kleine kinderen naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug te komen. Landgoed Den Treek werd wekenlang deels afgesloten.

Maar de afgelopen maanden vertoonde de wolf die voor incidenten zorgde geen afwijkend gedrag. Daarom is het advies aangepast.

Bron nos

https://nos.nl/l/2559499

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 10:02

Zichtmelding Koekangerveld Dr, twee wolven
Citaat:
2 wolven gezien tussen koekangeveld en de Marterhaar. Zijn nu in bos over Marterhaar,
8 uur

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 10:06

Zichtmelding Uithuizen Gr
Citaat:
Uithuizen Groningen
14-03-2025
08.00 uur

Zojuist bos gebied “de bult” Uithuizen op het vicariepad op het weiland een wolf gezien, liep richting de oude dijk.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18hj5s ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 14-03-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:20

Wolvengebieden vermijden rond zonsopgang en zonsondergang. Lekker handig als je er middenin woont :+ .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:20

Én een onzinnig statement gezien de meldingen overdag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:22

SusanH schreef:
Wolvengebieden vermijden rond zonsopgang en zonsondergang. Lekker handig als je er middenin woont :+ .

Dan had ik ontslag moeten nemen van m’n vorige werk. Ik kan dan niet naar buiten. :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 10:24

Zichtmelding Koekange Dr, twee wolven
Citaat:
Koekange Drenthe
14-03-2025
Rond 08.15 uur

2 wolven gezien aan de eggeweg. Liepen richting de panjerdweg

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1B8SGA ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:44

MarlindeRooz schreef:
SusanH schreef:

Dan had ik ontslag moeten nemen van m’n vorige werk. Ik kan dan niet naar buiten. :+

Gewoon op je werk blijven wonen, ook een optie :=

En idd overdag lopen ze ook rond. Altijd maar binnen blijven dan.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:59

tienus63 schreef:
Dusja1 schreef:

In dit topic wordt nergens een zichtmelding of aanval gemeld in Donderen, maar misschien zijn er wel aanvallen in de directe omgeving daar geweest.

Als je zoekterm aanval Dr gebruikt in het huidige topic dan vindt je overzicht van alle berichten die in Drenthe zijn geweest.

Daarom zet ik (meestal) aanduiding van provincie erbij, zodat het enigszins gemakkelijk terug te vinden is via de zoekfunctie.

Maar vraag het na bij de hengstenhouder. En wat hij doet qua stalling en afrastering.

Eens met het laatste, want daar moet je al wel maatregelen nemen. In Norg, wat daar vlakbij is, zijn wel recent aanvallen geweest. Ik heb een aantal jaren veel in die omgeving gewerkt en kwam regelmatig sporen tegen. Qua aanvallen op schapen viel het nog relatief mee in vergelijking met andere wolfgebieden. Maar ze zijn er wel.. -O-

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:08

SusanH schreef:

En wie houdt ze overdag bij zich? Meende toch dat op veel bordjes bij de natuurgebieden staat dat je er sowieso niet in mag tussen zonsondergang en zonsopgang? Of zouden ze het nu ook andersom bedoelen?