God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:25

Moniek schreef:
daarom zeg ik jij praat naar aanleidinfg van wat je hebt gehoord.
ik zal zeggen lees het.
en intressert je het niet dan kan je er ook geen weet van hebben,wantje hebt je er niet in verdiept.

spettic schreef:
Ben het helemaal met je eens Moniek!!!

Je kan geen discussie voeren over iets waar je niet in geïnteresseerd bent.

Pff, krijg soms wel 'ns 't idee dat mensen lezen wat ze willen lezen. Haha! Oke nogmaals: Ik heb jaren lessen gevolgd in verschillende godsdiensten en ook echt ALLE godsdiensten. Voor PTA's heb ik ook debatten voorbereid over dit onderwerp (god tegen Darwin). Het onderwerp zelf interesseerd me omdat ik gewoonweg van mythes hou. Maar de bijbel zelf heb ik niet gelezen en die ga ik ook niet lezen. Ik heb een vorm van dyslexie en als ik langdradige dingen ga lezen dan kan ik mijn hoofd er niet bij houden. Die bijbel interesseerd me echt geen kont nee, ik heb 'm liggen omdat dat verplicht was voor onze school maar mijn hoofd is anti literatuur. Ik ga niks lezen als ik weet dat mijn hoofd dat niet opslaat.

Als het gehele onderwerp me niet zou interesseren dan zou ik niet meediscussieren.

Ik ken veel argumenten van gelovigen en veel argumenten van wetenschappers.

Het verhaal van de wetenschappers bevat nog enkele gaten, daarom is het vertrouwen in de wetenschappers ook een soort geloof. Ik geloof dat die gaten ooit op te vullen zijn zonder het woord god er bij te hoeven pakken. Lachen

Overigens is literatuur nou ook niet bepaald een extreem betrouwbare bron. Ik kan ook zeggen dat iets mij iets influisterd en dat ga ik dan opschrijven... Iedereen kan een boek schrijven.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:35

Miryamk schreef:

Heb ff snel gelezen maar dit boek stuit mij al meteen tegen de borst.
Het draait nl WEL om God die ons heeft gemaakt.

Mensen waren er immers al voor god er was; god en goden zijn producten van menselijke verbeelding, die ons als erfenis van vorige generaties zijn overgeleverd.

Dit gaat dus totaal tegen de bijbel in.
En aangezien de bijbel voor mij waarheid is vind ik dit volgens de bijbel lariekoek

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:39

Jus_dOrange schreef:
Moniek schreef:
daarom zeg ik jij praat naar aanleidinfg van wat je hebt gehoord.
ik zal zeggen lees het.
en intressert je het niet dan kan je er ook geen weet van hebben,wantje hebt je er niet in verdiept.

spettic schreef:
Ben het helemaal met je eens Moniek!!!

Je kan geen discussie voeren over iets waar je niet in geïnteresseerd bent.

Pff, krijg soms wel 'ns 't idee dat mensen lezen wat ze willen lezen. Haha! Oke nogmaals: Ik heb jaren lessen gevolgd in verschillende godsdiensten en ook echt ALLE godsdiensten. Voor PTA's heb ik ook debatten voorbereid over dit onderwerp (god tegen Darwin). Het onderwerp zelf interesseerd me omdat ik gewoonweg van mythes hou. Maar de bijbel zelf heb ik niet gelezen en die ga ik ook niet lezen. Ik heb een vorm van dyslexie en als ik langdradige dingen ga lezen dan kan ik mijn hoofd er niet bij houden. Die bijbel interesseerd me echt geen kont nee, ik heb 'm liggen omdat dat verplicht was voor onze school maar mijn hoofd is anti literatuur. Ik ga niks lezen als ik weet dat mijn hoofd dat niet opslaat.

Als het gehele onderwerp me niet zou interesseren dan zou ik niet meediscussieren.

Ik ken veel argumenten van gelovigen en veel argumenten van wetenschappers.

Het verhaal van de wetenschappers bevat nog enkele gaten, daarom is het vertrouwen in de wetenschappers ook een soort geloof. Ik geloof dat die gaten ooit op te vullen zijn zonder het woord god er bij te hoeven pakken. Lachen

Overigens is literatuur nou ook niet bepaald een extreem betrouwbare bron. Ik kan ook zeggen dat iets mij iets influisterd en dat ga ik dan opschrijven... Iedereen kan een boek schrijven.

Heeeee....
Dus jij geloofd in de wetenschappers?
Ik geloof in God die door middel van Zijn Heilige Geest de mensen heeft geïnspireerd bij het schrijven van de bijbel.
We geloven dus totaal iets verschillends.
We komen dus ook nooit dichter bij elkaar dan nu.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:42

spettic schreef:
Miryamk schreef:

Mensen waren er immers al voor god er was; god en goden zijn producten van menselijke verbeelding, die ons als erfenis van vorige generaties zijn overgeleverd.

En aangezien de bijbel voor mij waarheid is vind ik dit volgens de bijbel lariekoek

Makkelijk hoor... je verschuilen achter de bijbel!
Op die manier hoef je helemaal niet meer zelf te redeneren Lachen
Je zegt niet eens: volgens mij is dit lariekoek,
maar ik vind dit volgens de bijbel lariekoek.

Ik kan er gewoon niet bij dat je de bijbel echt als absolute waarheid aanneemt Verward

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:46

Eefangel,
Geeft ook niet dat je er niet bij kunt.
Ik kan dat wel omdat ik het geloof.
En ik hoef ook niet zelf te redeneren.
En het volgens de bijbel lariekoek vinden zeg ik omdat wat in de bijbel staat voor mij waarheid is.
Het is idd heel fijn om je achter de bijbel te kunnen verschuilen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:47

eefangel schreef:

Ik kan er gewoon niet bij dat je de bijbel echt als absolute waarheid aanneemt Verward

Hoezo verschuilen..? Als je dat als waarheid ziet, dan is dat toch niet verschuilen? Alleen omdat je niet alles kunt verklaren..? Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:48

[/quote] Ik kan er gewoon niet bij dat je de bijbel echt als absolute waarheid aanneemt Verward[/quote]
Wat in de bijbel staat neem ik voor absolute waarheid aan.
Dat meen ik uit de grond van mijn hart.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:50

@ Sunrise,

Ach...voor iemand die er absoluut helemaal niks van geloofd is het geloof onbegrijpelijk

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:51

Dus omdat we in iets anders geloven is er gelijk geen discussie mogelijk? Ik vind 't bar interessant waarom mensen in god geloven maar vaak is 't "omdat de bijbel dat zegt".

Ik geloof in wetenschap omdat er steeds meer dingen bewezen kunnen worden. Heel veel dingen die vroeger een andere verklaring hadden krijgen nu een logische verklaring, dat vind ik gaaf, dat mensen zelf in staat zijn om zulke vraagstukken op te lossen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:53

Sunrise_ schreef:
eefangel schreef:

Hoezo verschuilen..? Als je dat als waarheid ziet, dan is dat toch niet verschuilen? Alleen omdat je niet alles kunt verklaren..? Lachen

Ik mis gewoon de hele reden in dit verhaal Lachen

En oordeel a.u.b. niet over mijn vermogen te geloven,
zoals ik al eerder heb uitgelegd: geloof heeft niet enkel te maken met god.

Idd Jus_dOrange!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:55

volgens mij drijven we steeds meer af van de OP..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:56

Oke, dus God was er altijd al volgens jou?
Want hij heeft alles geschapen, de wereld, cellen, vissen, dieren die op t land gingen leven, Dino's en uiteindelijk de mens? (of alles in 1 keer, wat jij wil)
Waarom heeft ie dan miljoenen jaren gewacht met het op de wereld zetten van een mens (ik bedoel natuurlijk Jezus) om zijn gedachten uit te dragen en vervolgens nog eens honderden jaren voor iemand het verhaal van die Jezus op ging schrijven?

Want dat er mensen waren, (die niet in jouw God geloofden) vér voor de jaartelling begon en nog weer daarvoor allerlei andere wezens, zijn we het toch wel over eens?
Of geloof jij dat alles op 1 moment geschapen is, 2000 jaar geleden? Incl. de fossielen en andere bewijzen van miljoenen jaren leven op aarde?

Zal proberen uit te leggen wat ik geloof / vermoed;

Ik denk dat er ooit iemand heeft bestaan, een soort koning, leider van zijn volk die erg geliefd was.
Deze persoon werd een paar honderd jaar later beschreven in een boek en als goddelijk zijnde beschouwd. (gebeurd tegenwoordig nog steeds met allerlei personen! Als t maar lang genoeg duurt worden de verhalen steeds 'mooier' Knipoog )
Maar daar houdt voor mij de verklaring van het schrijven van de bijbel en m'n geloof in het bestaan van Jezus (en dus God) op.
Ik vind het geloven/volgen in/van een God(en) / schepper / heerser over alles of hoe je het/Hem/hun ook wilt omschrijven, niet van deze tijd en zelfs iets middeleeuws hebben.

Dat iemand de bijbel(of een ander boek, Koran o.i.d Knipoog ) voor waarheid aanneemt, er volledig naar leeft en zelfs niet verder kijkt, vind ik onbegrijpelijk en daarom fascinerend! (en soms zelfs eng dus! En daarvan zijn er in de geschiedenis voorbeelden te over!)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:58

Waarom niet God en Darwin?
wat mij betreft zegt Darwin Hoe, en God Waartoe alles is ontstaan.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:59

sflj schreef:
Dat iemand de bijbel(of een ander boek, Koran o.i.d Knipoog ) voor waarheid aanneemt, er volledig naar leeft en zelfs niet verder kijkt, vind ik onbegrijpelijk en daarom fascinerend! (en soms zelfs eng dus! En daarvan zijn er in de geschiedenis voorbeelden te over!)

Idd... je zou als literair wonder maar enge ideeen hebben,
maar zo overtuigend zijn dat mensen er in gaan geloven!

Gelukkig valt de bijbel dan nog mee,
de koran gaat al een stapje verder.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:02

Het ligt er maar net aan ook hoe de bijbel geïnterpreteerd wordt! In een aantal gevallen gaan lezers /volgers ervan ook behoorlijk ver hoor! Knipoog

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:03

Jus_dOrange schreef:
Dus omdat we in iets anders geloven is er gelijk geen discussie mogelijk? Ik vind 't bar interessant waarom mensen in god geloven maar vaak is 't "omdat de bijbel dat zegt".

Ik geloof in wetenschap omdat er steeds meer dingen bewezen kunnen worden. Heel veel dingen die vroeger een andere verklaring hadden krijgen nu een logische verklaring, dat vind ik gaaf, dat mensen zelf in staat zijn om zulke vraagstukken op te lossen.

Even voor de duidelijkheid:

Ik geloof in God maar niet omdat in de bijbel staat dat God de aarde heeft geschapen ofzo.
Voor mij is de bijbel waarheid omdat dat het boek van God is en waar je God in kunt leren kennen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:05

PollyB schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal

Daar staat eigenlijk alles op wat je maar wilt weten over de oerknal. Waar de theorien over god en geloof zijn ben ik benieuwd naar !

Lees eens een bijbel? Gestoord

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:09

eefangel schreef:
sflj schreef:

Idd... je zou als literair wonder maar enge ideeen hebben,
maar zo overtuigend zijn dat mensen er in gaan geloven!

Gelukkig valt de bijbel dan nog mee,
de koran gaat al een stapje verder.

Onzin, het is maar net hoe je het interpreteert!
ja voor mij is de bijbel waar, maar als geheel. Dat betekent dat je de totale 'geest' die eruitspreekt, moet verstaan en er niet stukjes uit moet knippen en plakken naar eigen behoefte. Zeker het oude testament is nooit bedoeld als geschiedenisboek.
Wees nou eens eerlijk, wat is de toegevoegde waarde om te weten of de aarde in 7 dagen is ontstaan, of in een paar miljoen jaar?
Het gaat erom dat het geen toeval was, maar dat er een plan achter zit. Wij zijn niet het resultaat van toevallige celmutaties. Wij hebben een doel.
Het getal 7 is een heel symbolisch getal, het getal van de volheid. Dat wil zeggen dat daarmee dus de schepping is afgerond.

Gelukkig zijn er weinig mensen die de bijbel echt letterlijk nemen (en dan bedoel ik de kaft-tot-kaft types) want dan zou je moeten geloven dat een haas een herkauwer is, bijvoorbeeld. Of dat een vrouw die een man in zn zak knijpt, de hand eraf gehakt moet worden.

Het verschil tussen bijbel en koran zit hem niet zozeer in de inhoud hoor, maar de interpretatie.
Christenen geloven dat de bijbel een verzameling geschriften is, geschreven door vele verschillende auteurs, maar allemaal geinspireerd door God.
Islamieten geloven dat de Koran letterlijk door God aan Mohammed gedicteerd is.

toch moet je ook niet te licht denken over wat er letterlijk in de bijbel staat. Als je door de symboliek heenkijkt, staat er veel waars (ik heb dit even uit een ander forum gekopieerd):

Beschouw dit even:

Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt?

De kans is 1 op 3.628.800!

Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.

Toch staan ze in de juiste volgorde!!

Beter nog. Hoe komt het dat de schrijver zelfs de juiste stappen wist?

(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (8) zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:55

Darwin (is bewezen). God bestaat niet (is mijn mening, ik zet het er maar nadrukkelijk bij Rolleyes ).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:41

spettic schreef:
Miryamk schreef:

Maar dat is wel geschreven door iemand die zelf het geloof aanhangt maar niet klakkeloos aanneemt wat er in de bijbel staat. Ik vind dat juist zeer interresant en ken genoeg dominees die deze man bewonderen Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:00

beantsje schreef:
Onzin, het is maar net hoe je het interpreteert!
ja voor mij is de bijbel waar, maar als geheel. Dat betekent dat je de totale 'geest' die eruitspreekt, moet verstaan en er niet stukjes uit moet knippen en plakken naar eigen behoefte. Zeker het oude testament is nooit bedoeld als geschiedenisboek.
Wees nou eens eerlijk, wat is de toegevoegde waarde om te weten of de aarde in 7 dagen is ontstaan, of in een paar miljoen jaar?
Het gaat erom dat het geen toeval was, maar dat er een plan achter zit. Wij zijn niet het resultaat van toevallige celmutaties. Wij hebben een doel.
Het getal 7 is een heel symbolisch getal, het getal van de volheid. Dat wil zeggen dat daarmee dus de schepping is afgerond.

Gelukkig zijn er weinig mensen die de bijbel echt letterlijk nemen (en dan bedoel ik de kaft-tot-kaft types) want dan zou je moeten geloven dat een haas een herkauwer is, bijvoorbeeld. Of dat een vrouw die een man in zn zak knijpt, de hand eraf gehakt moet worden.

Het verschil tussen bijbel en koran zit hem niet zozeer in de inhoud hoor, maar de interpretatie.
Christenen geloven dat de bijbel een verzameling geschriften is, geschreven door vele verschillende auteurs, maar allemaal geinspireerd door God.
Islamieten geloven dat de Koran letterlijk door God aan Mohammed gedicteerd is.

toch moet je ook niet te licht denken over wat er letterlijk in de bijbel staat. Als je door de symboliek heenkijkt, staat er veel waars (ik heb dit even uit een ander forum gekopieerd):

Beschouw dit even:

Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt?

De kans is 1 op 3.628.800!

Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.

Toch staan ze in de juiste volgorde!!

Beter nog. Hoe komt het dat de schrijver zelfs de juiste stappen wist?

(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (8) zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.

Achteraf is het makkelijk praten! En hoevaak is de bijbel herschreven / aangepast enz? Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:16

Toch zijn de oude geschriften die gevonden zijn over Genesis al met de Schepping in deze volgorde... in ieder geval niet pas van toen het hele 'evolutieverhaal' al bekend was!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:21

sflj schreef:
Achteraf is het makkelijk praten! En hoevaak is de bijbel herschreven / aangepast enz? Knipoog

Nou, de bijbel is heel wat ouder dan de Evolutietheorie.

Er is ook wel degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de wijze waarop in het oude Israel teksten gekopieerd werden. Dat gebeurde minutieus. De Dode Zeerollen bewijzen dat ook; deze teksten die gevonden zijn in 1953, zijn eeuwen ouder dan de tot dan toe oudst bekende teksten en deze waren letterlijk hetzelfde!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:08

Ik heb niet alles gelezen wat er in dit topic staat, maar ik denk beide, zowel God als Darwin.
Alles is in mijn ogen gecreeërd.
Door wie, wat en hoe het ooit ontstaan is, dat blijft altijd de grote vraag, omdat we dat nooit helemaal terug kunnen halen, maar het is -allemaal- gewoon erg wonderlijk.
In mijn ogen doet het er ook niet toe, het -IS- gewoon zo.

Darwin heeft wel bevindingen gedaan die vandaag de dag nog steeds van grote waarde zijn.
Zo is dat met alle wetenschappers en theologen die nog steeds weer nieuwe ontdekkingen doen.
De bijbel is relatief 'oud', maar het bestaan van de wereld en al zijn pracht en praal, gaat natuurlijk véél verder terug.
God bestaat gewoon, dat blijkt uit vele verhalen en bevindingen die er ooit gedaan zijn.
Daar kun je gewoon niet om heen, alleen wordt het vaak anders geïnterpreteerd dan misschien ooit de bedoeling was.
En hebben mensen hun eigen verhaal ervan gemaakt om het op die manier zodanig eigen te maken.
Maar dat God nu een man is, die aan het einde van je leven, je zal beoordelen of je goed geleefd hebt...
Dat denk ik niet.

In mijn ogen gaat het er om, dat je gewoon een staat van Zijn voor jezelf creeërt en daar je innerlijke rust in vindt.
Om samen met de hele mensheid als 1 geheel te kunnen fungeren en het 'paradijs' hier op aarde te maken en te genieten van deze wonderlijkheid.
Als je je elke dag verwonderd over de dingen in je leven, zowel de leuke als de minder leuke en écht dankbaar bent voor alles wat er bestaat, dan denk ik dat je op de juiste weg bent.
Respect met wederzijds begrip voor elkaar!
Er zijn talloze mooie boeken geschreven waar je voor jou de info uit kunt halen waar je wat mee kunt, maar ik denk dat je al die bijzondere wijsheid al in je hebt.
Je hoeft het je alleen maar te herinneren!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:11

@Miryamk:

Ik kan het me haast niet voorstellen, dat een dominee het hier mee eens is.
Tenminste van geen 1 ds die ik ken/gehoord heb tenminste.
De bijbel waarschuwt in 1 Joh.4 tegen dwaalleraars.
Johannes schrijft hier het volgende:

Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest.( voorganger) Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.
De Geest van God herkent u hieraan:
Iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is komt van God.
Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen en nu al is hij in de wereld.

En in vers 5:
Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luisterd de wereld naar hen.

Vers 6:
Wij ( die geloven) komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons.
Wie niet uit God komt luistert niet naar ons.
Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.
Laatst bijgewerkt door spettic op 21-12-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt