beantsje schreef:Onzin, het is maar net hoe je het interpreteert!
ja voor mij is de bijbel waar, maar als geheel. Dat betekent dat je de totale 'geest' die eruitspreekt, moet verstaan en er niet stukjes uit moet knippen en plakken naar eigen behoefte. Zeker het oude testament is nooit bedoeld als geschiedenisboek.
Wees nou eens eerlijk, wat is de toegevoegde waarde om te weten of de aarde in 7 dagen is ontstaan, of in een paar miljoen jaar?
Het gaat erom dat het geen toeval was, maar dat er een plan achter zit. Wij zijn niet het resultaat van toevallige celmutaties. Wij hebben een doel.
Het getal 7 is een heel symbolisch getal, het getal van de volheid. Dat wil zeggen dat daarmee dus de schepping is afgerond.
Gelukkig zijn er weinig mensen die de bijbel echt letterlijk nemen (en dan bedoel ik de kaft-tot-kaft types) want dan zou je moeten geloven dat een haas een herkauwer is, bijvoorbeeld. Of dat een vrouw die een man in zn zak knijpt, de hand eraf gehakt moet worden.
Het verschil tussen bijbel en koran zit hem niet zozeer in de inhoud hoor, maar de interpretatie.
Christenen geloven dat de bijbel een verzameling geschriften is, geschreven door vele verschillende auteurs, maar allemaal geinspireerd door God.
Islamieten geloven dat de Koran letterlijk door God aan Mohammed gedicteerd is.
toch moet je ook niet te licht denken over wat er letterlijk in de bijbel staat. Als je door de symboliek heenkijkt, staat er veel waars (ik heb dit even uit een ander forum gekopieerd):
Beschouw dit even:
Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt?
De kans is 1 op 3.628.800!
Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.
Toch staan ze in de juiste volgorde!!
Beter nog. Hoe komt het dat de schrijver zelfs de juiste stappen wist?
(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (8) zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.
Achteraf is het makkelijk praten! En hoevaak is de bijbel herschreven / aangepast enz?