Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

chevax

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:15

Ik dacht dat je in NL Nederlander was als je uit een gemend huwelijk bent geboren. Sorry, wist ik niet.

Espoir_

Mystica schreef:
Val ik onder de jongere bokkers of de volwassenen? Haha!

Haha wat jij zelf wilt Tong uitsteken

lies

Mystica schreef:
Val ik onder de jongere bokkers of de volwassenen? Haha!

Krap aan volwassen Haha!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:18

Whiz schreef:
@ michelle

Maakt het nou uit in welke taal ze zitten te kakelen dan>?? In alle gevallen kun je dan je muziek toch niet meer horen, of het nou arabisch, nederlands of engels is.

Nee maakt niet uit, maar ik heb ervaring dat het vaker voorkomt dat "buitenlanders" vaker zo zitten te kakelen.
Ze praten vaak heel hard vol emotie, maar het lijkt net of ze ruzie hebben. Dat is voor andere mensen heel storend, maar als je er iets van zegt wordt je voor van alles en nog wat uitgescholden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:18

@Lies: Het gaat in dit topic ook om integratie.. maar je mag je toch afvragen wat er aan integratie gedaan wordt, en waar je centen dus heengaan?
Het 1 staat niet los van het ander...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:20

Er wordt in het voorbeeld van Slimmerik iets aan gedaan, maar dan is het weer niet goed. Je kan niet aan de ene kant zeggen dat je wilt dat er eindelijk iets wordt gedaan aan integratie en aan de andere kant je afvragen waarom 'wij' dat allemaal moeten betalen. Vind ik iig.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:21

_Michelle__ schreef:
Whiz schreef:
@ michelle

Maakt het nou uit in welke taal ze zitten te kakelen dan>?? In alle gevallen kun je dan je muziek toch niet meer horen, of het nou arabisch, nederlands of engels is.

Nee maakt niet uit, maar ik heb ervaring dat het vaker voorkomt dat "buitenlanders" vaker zo zitten te kakelen.
Ze praten vaak heel hard vol emotie, maar het lijkt net of ze ruzie hebben. Dat is voor andere mensen heel storend, maar als je er iets van zegt wordt je voor van alles en nog wat uitgescholden.

TJah ik praat ook hard en vol emotie... maar toch echt in het nederlands. En als iemand er wat over zegt tegen mij dan scheld ik ze toch echt niet de huid vol hoor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:21

en daar ben jij het verschil,dat je niet direct beledigd bent als iemand dat tegen jou zou zeggen.
veel mensen worden dan kwaad en boos dat je ze discrimineerd.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:22

Ik heb het dan vooral over de Turkse en Marokkaanse mensen. en nee ik discrimineer niet.. Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:22

Misschien moet het anders besteed worden? Volgens sommigen hier wordt er helemaal niks aan gedaan, en hetgene wat gedaan wordt is niet voldoende...

Overigens is het natuurlijk niet meer echt 'de eerste generatie' allochtonen.. Er zijn genoeg jongere mensen, die hier langer wonen, maar die ook lekker hun eigen taal willen blijven praten. Meertalig opgroeien is echt geen probleem, of je moet het een probleem maken..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:24

Maar er wordt wel wat aan gedaan. En dat mag dan niets kosten. Dat begrijp ik niet.

Meertalig opgroeien is idd geen probleem als iig 1 van de ouders beide talen volledig machtig is. Ik denk dat daar het probleem ligt. Nederlands is echt moeilijk..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:26

Nou, er zijn zat mensen die zich wel verstaanbaar kunnen maken. Ik heb een italiaanse collega die heel goed de nederlandse taal machtig is geworden. Tuurlijk heeft ze een accent, maar ze heeft er hard voor gewerkt, naast haar 40 urige werkweek.
En voor haar zijn er geen buro's of loketten waar ze in het italiaans terecht kan....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:27

_Michelle__ schreef:
Ik heb het dan vooral over de Turkse en Marokkaanse mensen. en nee ik discrimineer niet.. Tong uitsteken

Ik denk niet dat jij niet het verschil ziet tussen mij, turken, marokanen, syriers, afghanen etc etc.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:32

Ik heb het niet over het verschil wat ik wel of niet zie, want ik weet toevallig dat die mensen waar ik het over heb (die bij mij in de bus zaten) marokkaans waren.

Edit: Typo

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:34

_Michelle__ schreef:
Ik heb het niet over het verschil wat ik wel of niet zie, want ik weet toevallig dat die mensen waar ik het over heb (die bij mij in de bus zaten) marokkaans waren.

Edit: Typo

Dat mag ik dan hopen voor je dat je dat zeker weet.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:37

Dat weet ik zeker ja!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:40

DebbieY schreef:
Weet je wat me trouwens op valt even tussendoor? Dat de jongeren hier echt een stuk rechtser zijn dan de ´volwassenen´ om het even te noemen.. Echt hé..

Dat vind ik een mooie ontwikkeling! Neemt niet weg dat ik zelf al 41 ben, en mijn ouders ook rechts zijn en toch echt al heel lang volwassen zijn. Maar ik denk idd dat er een rechtse tendens heerst onder de jongeren, en dat snap ik wel.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:44

ShirleyA schreef:
DebbieY schreef:
Weet je wat me trouwens op valt even tussendoor? Dat de jongeren hier echt een stuk rechtser zijn dan de ´volwassenen´ om het even te noemen.. Echt hé..

Dat vind ik een mooie ontwikkeling! Neemt niet weg dat ik zelf al 41 ben, en mijn ouders ook rechts zijn en toch echt al heel lang volwassen zijn. Maar ik denk idd dat er een rechtse tendens heerst onder de jongeren, en dat snap ik wel.

Mwah ben 25 en best links.. met linkse ouders en relatief linkse mensen om mij heen!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:45

ik denk dat je ook wel beinvloed word door je omgeving,op dat gebied

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:50

ShirleyA schreef:
DebbieY schreef:

Waarom vind je dat een mooie ontwikkeling?

Ik durf het niet zo goed te zeggen, aangezien ik me onder nogal veel 'rechtsen' bevind hier op het forum iig, maar ik doe het toch Haha!
Rechts staat voor mij nl zo'n beetje gelijk aan egoisme en onverdraagzaamheid Bloos
Ik vind het dus zeker geen mooie ontwikkeling.

Overigens stemmen mijn ouders al sinds jaar en dag rechts (VVD). Mijn zus heeft vorige keer D66 gestemd. Wat ze nu gaat stemmen weet ik niet. Ik gok GroenLinks.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:51

Dat denk ik ook wel, ja. Ik ben ook in een linkse omgeving opgegroeid en ondanks dat er thuis ook genoeg over "rechts" werd gepraat, heb ik altijd al links gestemd. Mijn man (moest daar dus nog tussen) stemt echter rechts.
Laatst bijgewerkt door chevax op 21-11-06 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:51

lies schreef:

Ik durf het niet zo goed te zeggen, aangezien ik me onder nogal veel 'rechtsen' bevind hier op het forum iig, maar ik doe het toch Haha!
Rechts staat voor mij nl zo'n beetje gelijk aan egoisme en onverdraagzaamheid Bloos
Ik vind het dus zeker geen mooie ontwikkeling.

Overigens stemmen mijn ouders al sinds jaar en dag rechts. Mijn zus heeft vorige keer D66 gestemd. Wat ze nu gaat stemmen weet ik niet. Ik gok GroenLinks.

Gedurfde uitspraak hoor! Tong uitsteken
Ik neig meer naar de rechtse kant, maar ben zeker niet egoistisch. Denk altijd aan anderen voor ik aan mezelf denk en dat is nou juist mijn grootste fout. Ik moet eens meer aan mezelf denken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:53

ik zou zelf niet op links stemmen,die hebben een veel de soft beleid wat mij betreft,alleen houden ze er wel vaak goede ideeen wat dieren betreft op na.
ik schaam me niet om dat te zeggen hoor!
ik vind dat iedereen vrij moet zijn om te stemmen wara hij/zij voor staat.

ik stem dus wel meer naar de rechtse kant

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:54

Natuurlijk is iedereen daar vrij in. Dat is toch ook helemaal niet aan de orde?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:55

Het is overigens altijd zo dat jongeren extremer zijn dan ouderen. Daarom lopen er hier (juist) ook zoveel weg met de SP. Vroeger was VVD stemmen overigens al extreem rechts Knipoog

Rechts versus links is overigens altijd een grappige definitie, zeker als we weten dat rechts stond voor conservatieven. Op dit moment zou ik zeggen dat de partijen die zich "links" noemen, feitelijk de conservatieven zijn.

Overigens is rechts en links sowieso een erg generaliserende term. Er is een groot verschil tussen economisch rechts of juist nationalistisch rechts. Het zorgpunt van de Nederlandse samenleving is dat het nationalisme heel sterk aan het worden is. Positief nationalisme is goed, maar ik maak me dus vooral zorgen over een negatief nationalisme en wat men onder dat "nationalisme" allemaal verstaat.

Dit topic is daar ook een goed voorbeeld van. De republiek der verenigde nederlanden is indertijd juist opgericht tegen intolerantie, een regering die alle niet-katholieken de nek om wilde draaien. Vandaar godsdienstvrijheid. Maak gewoon niet de historische fout om Philips II te gaan spelen. Zonder die volksopstand tegen intolerantie (wat de tachtigjarige oorlog gewoon was), waren wij gewoon een provincie geweest van Spanje of Duitsland, dus ga daar ook maar netjes mee om Knipoog