Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:40

Wat gebeurt er dan als je dat weet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:41

Loretta schreef:
Waar moeten die mensen het dan van betalen?

Dat is toch niet mijn probleem :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:42

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
D66 wil het basispakket bevriezen en bezuinigen op de zorg dus ik verwacht dat de zorg alleen maar slechter gaat worden dan helaas. https://nvhp.nl/nieuws/politieke-partij ... n-op-zorg/

Als je het efficiënter inricht kan er inderdaad bezuinigd worden. Je haalt een hoop onnodige kosten weg.

Precies.

En het moet ook wel, de zorg wordt ieder jaar duurder en duurder. Met grotere administratieve druk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:42

Wij hier thuis: beide D66, vorige keer beide VVD. Man heeft nog getwijfeld over CDA, maar na de opmerking over de christelijke scholen en homoseksualiteit toch D66 gekozen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:43

Elisa2 schreef:
Tja en dan is het ook zinvol om te kijken wie er het meeste een beroep doen op een bijstandsuitkering maar dat is weer een andere discussie.

In januari 2025 ontvingen 4.952.930 personen een uitkering. Daarvan waren er 3.579.390 boven de 65. :D

Dus de bejaarden zijn de grootste uitkeringstrekkers!

Edit, bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80794ned

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:44

prompter schreef:
Wij hier thuis: beide D66, vorige keer beide VVD. Man heeft nog getwijfeld over CDA, maar na de opmerking over de christelijke scholen en homoseksualiteit toch D66 gekozen.

Ik denk dat die opmerking Bontenbal veel stemmen heeft gekost.

De NOS duidde dat gisteren heel mooi, kwam erop neer dat mensen weer even herinnerd werden aan de normen en waarden van het CDA.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:51

Ik en mijn partner hebben beiden D66 gestemd. Ik Hanneke van der Werf, hij Sarah El Boujdaini. Wij zijn altijd heel erg eensgezind over de politiek, al zit hij vanuit zijn vakgebied meer op data en privacy (cyber security architect). We zijn jaren SP stemmer geweest, TK23 NSC en nu D66.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:51

Ik heb PVDA/GL gestemd specifiek Songul Mutluer.

Meestal stem ik D66 met de vorige keer een uitstapje naar Volt.

Ben alleen, dus geen huisgenoten/gezin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:52

Oh over die uitkeringen ook nog:

Totaal aantal uitkeringen, dit is maart 2025:

WW uitkeringen: 167.360
Bijstand: 407.930
Arbeidsongeschiktheid: 821.620 (daarvan wonen er 27.760 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)
AOW: 3.302.870 (daarvan wonen er 335.630 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)

Dus: de arbeidsongeschikte mensen en de AOW-ers kosten het meest qua uitkeringen. Bijstandsuitkeringen zijn niet echt het grote probleem... Ik heb persoonlijk meer moeite met miljonairs die AOW ontvangen en/of afgekeurde mensen die met uitkering en al in een goedkoop land gaan wonen. :n

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail ... itkering_9

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:56

Ach we faan zien wat er van al die partij programma's terecht komt.
Er zullen hoe dan ook 4 partijen het eens moeten worden over een regeerakkoord.
Nou dat wordt dus veel onderhandelingen en water bij de wijn.
Er blijft dan maar weer een fractie overeind van alle ideeën.
Hier in het gezin 2× BBB
1 × VVD
en 1 × JA 21

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:57

In ons gezin, zoon mocht voor het eerst stemmen
Ikzelf GL/PVDA (Lisa Westerveld)
Man D66
Zoon CDA

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:57

MarlindeRooz schreef:

Arbeidsongeschiktheid: 821.620 (daarvan wonen er 27.760 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)
AOW: 3.302.870 (daarvan wonen er 335.630 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)

Dus: de arbeidsongeschikte mensen en de AOW-ers kosten het meest qua uitkeringen. Bijstandsuitkeringen zijn niet echt het grote probleem... Ik heb persoonlijk meer moeite met miljonairs die AOW ontvangen en/of afgekeurde mensen die met uitkering en al in een goedkoop land gaan wonen. :n

Tja, maar de AOW-ers hebben hun werk gedaan. En dat snap ik. Alleen zijn die boomers wel verrekte duur :+

Ik heb overigens ook veel problemen met het wachtgeld van politici. Dat is ook een behoorlijk bedrag.
Citaat:
De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 3 jaar en 2 maanden. Uitzonderingen: Bij een functievervulling van minder dan 3 maanden bedraagt de uitkeringsduur 6 maanden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:58

fransje23 schreef:
Loretta schreef:

:D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:59

Mijn partner mag niet stemmen, is een buutenlander }:) denk wel dat we hetzelfde over dingen denken, beide centrum progressief.

Hij volgt de Nederlandse politiek wel. Denk dat hij nog een scherper beeld heeft van de situatie en het systeem dan de gemiddelde Nederlander. Geopolitiek volgen we beide ook sterk dus soms wel scherpe discussies thuis. Maar vaak komen we tot de conclusie dat meningsverschil prima is en de tijd het wel uitwijst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:01

fransje23 schreef:
Loretta schreef:

Dan hoop ik niet dat je ooit zelf in die situatie terecht komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:06

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Je snapt niet dat het sarcamse is?

Fransje is juist solidair. Ook met doodzieke oorlogsslachtoffers, terwijl zij daar dus indirect voor betaald. Daar waar anderen in dit topic (die notabene zelf hulp krijgen in de vorm van uitkeringen en niets betalen) vinden dat die mensen maar gewoon weg kunnen rotten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:07

MarlindeRooz schreef:

Ik haak even in op een van de cijfers en de opmerking die dragen niet veel bij aan nederland. Als je met een afkeur uitkering of aow de grens over gaat betaal je gewoon verplicht aan nederland kwa zorgverzekering en inkomens afhankelijke zorgpremie (voor de wet langdurige zorg waar het grootste deel van de over de grenzers nooit gebruik van zal maken). Je draagt heel erg stevig af aan nederland. Verplicht tenzij je afziet van aow of ziekteuitkering. Hoewel daar al jaren discussie over is omdat het eigenlijk niet is toegestaan maar een maas in de wetgeving is tussen twee landen. Waar nederland graag gebruik van maakt.

Vooral voor diegenen die niet meer in nederland komen is dat natuurlijk een best rare dure constructie. Vooral omdat de peperdure verzekering alleen basiszorg vergoed en je daar over de grens eigenlijk niet veel mee kunt en je dan alsnog een verzekering in het woonland moet afsluiten. En je dan dubbel betaald voor je zorgkosten.

Even wat simpele cijfers. De basispremie voor een frankrijk wonende die je verplicht afdraagt aan nederland is nu 138 euro per maand voor een kale uitgeklede zorgverzekering zonder tandarts (zorgtoeslag is niet meer van toepassing voor zover ik weet) los van de stijgingen die nog komen en de inkomens afhankelijke zorgpremie. De meest uitgebreide zorgverzekering in frankrijk. Met kuren erbij, tandarts, brillenglazen enz enz enz is 127 euro. Een iets eenvoudigere ligt rond de 70/90 euro. Iets waar je niet onderuit komt om af te sluiten. En je dus flink duurder uitbent dan alleen in nederland wonen. Conclusie over de grens met geld vanuit nederland dan draag je nog steeds bij terwijl de meesten er geen gebruik meer van maken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:13

Sommige mensen hebben gewoon nooit genoeg en kijken echt alleen naar eigen situatie.
En dan hebben ze een dak boven hun hoofd,betalen net zoveel huur dat ze de hoogste huurtoeslag krijgen, kunnen op vakantie, krijgen een uitkering en hebben huisdieren, krijgen alle toeslagen die er zijn,
Maar o wee !! :roll:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:14

996981 schreef:
Loretta schreef:

Je snapt niet dat het sarcamse is?

Fransje is juist solidair. Ook met doodzieke oorlogsslachtoffers, terwijl zij daar dus indirect voor betaald. Daar waar anderen in dit topic (die notabene zelf hulp krijgen in de vorm van uitkeringen en niets betalen) vinden dat die mensen maar gewoon weg kunnen rotten.

Gelukkig denkt lang niet iedereen met een uitkering zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:15

€138 per maand. En wat krijg je van het land waarin je niet meer woont? Netto draag je niks bij Karuna. Hoe je het went of keert. Dat is niets persoonlijks naar jou. Het zal me worst wezen of ik voor jou, MvdEnde of Piet op de hoek betaald. Ik vind dat we met elkaar moeten zorgen voor anderen.

Maar als ik dan lees hoe D66 kiezers door het slijk worden gehaald, omdat ze voor een partij kiezen waar ze als werkende mens met een middeninkomen er ook een beetje op vooruit kunnen gaan, wordt ik best pissig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:16

_San87_ schreef:
[
Wij hebben regelmatig enórme discussies, maar wel altijd respectvol naar elkaar, waarbij we elkaar uitdagen vanuit en ander perspectief naar dingen te kijken. Eigenlijk zijn we alleen maar dichter naar elkaar gegroeid.

JA21 kan ik wel begrijpen, maar specifiek Annabel Nanninga vind ik een lastige.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:16

Loretta schreef:
996981 schreef:
[

Gelukkig denkt lang niet iedereen met een uitkering zo.

Die worden dan ook niet aangesproken toch?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:17

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
[
Wij hebben regelmatig enórme discussies, maar wel altijd respectvol naar elkaar, waarbij we elkaar uitdagen vanuit en ander perspectief naar dingen te kijken. Eigenlijk zijn we alleen maar dichter naar elkaar gegroeid.

JA21 kan ik wel begrijpen, maar specifiek Annabel Nanninga vind ik een lastige.

Waarom dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:18

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:30

Hoe zouden ze nu een kabinet moeten vormen? Vooral als niemand van de andere grote partijen samen wilt met de PVV?