Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 539

Swah

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:09

Ja dat is absoluut waar. Ze pretenderen er te zijn voor de burger met de kleine beurs maar als het er op aan komt met stemmen geven ze niet thuis.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:36

Electra63 schreef:
De 4 grootste partijen zouden nu eenmaal uitgenodigd worden.

En CDA en D66 zijn middenpartijen, waarvan CDA het liefst met VVD wil gaan regeren, over rechts.

Bontenbal vond ik zelf tijdens het debat meer aansluiting zoeken bij links dan bij VVD. Ik vond hem wel fijn debatteren. Pas na het debat heeft hij gezegd 'met het pistool op het hoofd voor VVD te kiezen', dus om nou te zeggen dat ze oh zo graag over rechts willen is ook wat overdreven. Het is wat dat betreft wel wat VVD zei, pas na de verkiezingen ziet de stemmer voor CDA of ze over links of rechts zullen gaan.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:19

Ik ben het zeker niet met alles van het CDA eens, maar ik vindt dat wel een mooie insteek. Meegaan in standpunten waar ze zich in kunnen vinden, ongeacht of dat links of rechts is. Wat mij betreft jammer van die laatste uitspraak, maar ik kan me voorstellen dat dit ook wel is om de kiezer gerust te stellen; volgens mij komen veel aanstaande CDA'ers vanuit de VVD.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:23

Ja, daar kan ik wel inkomen. Maar regeren is water bij de wijn doen. In het geval van de CDA weet je dan niet of juist de standpunten waar je voor koos sneuvelen om samen links te kunnen gaan regeren (of andersom). Niet dat linkse of rechtse partijen zich persé houden aan wat ze prediken, maar het geeft voor een stemmer bij CDA weinig zekerheid, terwijl ik denk dat het midden wellicht nog het grootst is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:41

Citaat:
Nieuw-Zeeland halveert doel voor methaanreductie in landbouw

Nieuw-Zeeland, één van de grootste zuivelexporteurs ter wereld, halveert zijn klimaatambitie voor methaanuitstoot in de veehouderij tegen 2050. In plaats van een reductie van 24 tot 47 procent ten opzichte van het niveau van 2017, mikt het land nu op een vermindering van 12 tot 24 procent.

Nieuw-Zeeland is één van de meer dan 150 landen die de Global Methane Pledge hebben ondertekend, waarin wordt opgeroepen tot een vrijwillige reductie van methaanuitstoot met minstens 30 procent tegen 2030 (ten opzichte van 2020). Toch is Nieuw-Zeeland nu het eerste land dat zijn doelstellingen voor biogeen methaan onder deze belofte afzwakt.

https://vilt.be/nl/nieuws/nieuw-zeeland ... jJxUrY8zNg

Ik kwam dit tegen op een Facebookgroep, is er iemand die verstand heeft van deze materie die kan vertellen of dit klopt of dat ik in een fuik zit?

https://lnkd.in/eNmAMwwk?fbclid=IwdGRjc ... JWUH_Dfaag

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:42

mylittlejoy schreef:
Ja, daar kan ik wel inkomen. Maar regeren is water bij de wijn doen. In het geval van de CDA weet je dan niet of juist de standpunten waar je voor koos sneuvelen om samen links te kunnen gaan regeren (of andersom). Niet dat linkse of rechtse partijen zich persé houden aan wat ze prediken, maar het geeft voor een stemmer bij CDA weinig zekerheid, terwijl ik denk dat het midden wellicht nog het grootst is.

Maar er zijn ook CDA stemmers die niet willen dat ze over radicaal rechts gaan. Dus PVV, Ja21, FVD en ook VVD neigt die kant op… Dus het werkt twee kanten op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:46

ruitje schreef:
Citaat:

Nieuw-Zeeland, één van de grootste zuivelexporteurs ter wereld, halveert zijn klimaatambitie voor methaanuitstoot in de veehouderij tegen 2050. In plaats van een reductie van 24 tot 47 procent ten opzichte van het niveau van 2017, mikt het land nu op een vermindering van 12 tot 24 procent.

Nieuw-Zeeland is één van de meer dan 150 landen die de Global Methane Pledge hebben ondertekend, waarin wordt opgeroepen tot een vrijwillige reductie van methaanuitstoot met minstens 30 procent tegen 2030 (ten opzichte van 2020). Toch is Nieuw-Zeeland nu het eerste land dat zijn doelstellingen voor biogeen methaan onder deze belofte afzwakt.

Ik kwam dit tegen op een Facebookgroep, is er iemand die verstand heeft van deze materie die kan vertellen of dit klopt of dat ik in een fuik zit?

Wat ik zo zie klopt het: Ja, dat klopt. Nieuw-Zeeland heeft onlangs zijn doelstelling voor methaanreductie in de landbouw aanzienlijk verlaagd. De reductiedoelstelling voor biogeen methaan (voornamelijk afkomstig van vee) is aangepast van 24–47% naar 14–24% ten opzichte van het niveau in 2017. Dit betekent een halvering van het maximale reductiedoel. [boerderij.nl]
Daarnaast is ook het plan om een belasting op methaanemissies uit de landbouw in te voeren geschrapt. Deze beleidswijziging is onderdeel van een herziening van de klimaatwet, waarbij de Nieuw-Zeelandse overheid onderscheid blijft maken tussen broeikasgassen met een korte koolstofkringloop (zoals methaan) en lange (zoals CO₂).
De boerenorganisatie Federated Farmers noemt het een “langverwachte en praktische stap”, terwijl milieuorganisaties, waaronder Greenpeace, waarschuwen dat deze koerswijziging in strijd is met het Klimaatakkoord van Parijs en mogelijk andere landen zal aanmoedigen om hun klimaatambities ook te verlag

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:46

mylittlejoy schreef:
Electra63 schreef:
De 4 grootste partijen zouden nu eenmaal uitgenodigd worden.

En CDA en D66 zijn middenpartijen, waarvan CDA het liefst met VVD wil gaan regeren, over rechts.

Bontenbal vond ik zelf tijdens het debat meer aansluiting zoeken bij links dan bij VVD. Ik vond hem wel fijn debatteren. Pas na het debat heeft hij gezegd 'met het pistool op het hoofd voor VVD te kiezen', dus om nou te zeggen dat ze oh zo graag over rechts willen is ook wat overdreven. Het is wat dat betreft wel wat VVD zei, pas na de verkiezingen ziet de stemmer voor CDA of ze over links of rechts zullen gaan.

Bontebal is overal al aangeschoven en als ze het hem vragen, antwoordt hij, dat CDA meer overeenkomsten heeft met VVD dan met PvdA/GL en dat CDA zo fijn heeft samengewerkt met de VVD.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:52

ruitje schreef:
Citaat:

[ Afbeelding ]

Over het PDF bestand in de link:
Tot zover ik kan vinden is dit een klein verkennend stuk over dit onderwerp. Als je op de titel googelt kom je kritische noten en samenvattingen tegen over dit stuk.

Dat er wat nuttigs gezegd kan worden over zo’n groot onderwerp in 18 pagina’s is ondenkbaar.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapport ... 3-0007.pdf

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:56

Mocht ik hebben overwogen om cda te stemmen om een aanvulling op een midden/links kabinet dan zou ik daar nu toch flink aan twijfelen. Wanneer Bontebal toch over rechts zou gaan zou ik balen als een stekker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:57

Ik ben wel benieuwd wat de peilingen gaan doen voor JA21 na die blamage gisteren bij Nieuwsuur.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:59

BigOne schreef:
Mocht ik hebben overwogen om cda te stemmen om een aanvulling op een midden/links kabinet dan zou ik daar nu toch flink aan twijfelen. Wanneer Bontebal toch over rechts zou gaan zou ik balen als een stekker.

Waarom? Ik denk dat vvd vwb politieke kleur dichterbij ligt. Samenwerken met de vvd lijkt mij niet verstandig, zie wat er met d66 is gebeurd. Maar snap het vanuit ideologie wel. Vvd is neit direct samenwerken met pvv. Of heb ik wat gemist?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:01

Niet direct nee. Maar wie weet nodig om een meerderheid te maken.

VVD zou ook nooooooit met PVV samen werken. We weten allemaal hoe dat ging.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:26

Ligt er ook aan, wie Yesilgoz opvolgt, bij een eventueel vertrek.
Er is een tweedeling binnen de VVD.
Onder Yesilgoz is de VVD behoorlijk naar (populistisch)rechts opgeschoven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:05

Electra63 schreef:
Ligt er ook aan, wie Yesilgoz opvolgt, bij een eventueel vertrek.
Er is een tweedeling binnen de VVD.
Onder Yesilgoz is de VVD behoorlijk naar (populistisch)rechts opgeschoven.

mij lijkt Heinen (min van Financiën) wel een goede opvolger. Of misschien Brekelmans.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:06

Mij ook Juval, die komen goed over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:11

Nieuwe kankerbehandelingen, verbeterde medicijnen en innovatieve operaties en therapieën worden, als het aan VVD, D66 en JA21 ligt niet meer vergoed.

Wie het kan betalen, koopt de zorg zelf in. Wie dat niet kan, loopt die nieuwe zorg mis.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:23

Maar is het de bedoeling om het per definitie niet te vergoeden of om controle te hebben op wat we vergoeden en tegen welke kosten? Ik herinner me een inmenging van politiek bij het toelaten van een medicijn waarbij heel wat geld van de originele prijs af is gegaan. Klakkeloos medicijnen overnemen tegen de prijs die farma er voor vraagt is ook niet houdbaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:26

Ik hoorde daar vanmiddag op de radio over, ze zullen niet meer automatisch vergoed worden (ook niet bij de Christen Unie trouwens) maar daar moet eerst een besluitvoeringsdebat over plaats vinden in de toekomst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:26

Ja precies, waar houdt het op ook? Omdat er steeds meer mogelijk is wordt alles echt heel duur.

Het leven is echt super maakbaar en dat is soms mooi en fijn. Maar ook heel duur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:36

Op zich gaan aan alle dure medicijnen nu al een vaak zeer lange periode aan vooraf , een a anderhalf jaar is geen uitzondering.
En ja, er zijn veel criteria, maar bvb in het geval van medicatie die het leven van jonge vrouwen met een maand of vier verlengt heb je die tijd niet. Ik vind dat jonge mensen die graag nog wat langer bij hun familie/kinderen willen blijven zonder op kwaliteit in te leveren gewoon zo’n medicijn moeten krijgen.
Of richtlijnen, bvb het voorbeeld van een kindje met dwerggroei, net iets te oud voor toediening maar nog wel met verwachting dat dit een aantal cm gaat opleveren, gewoon doen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:41

Sabri schreef:
Bij mij komt partij voor de dieren eruit. Helemaal prima want ik ben echt sterk tegen dierenleed. Het moet eens afgelopen zijn met de intensieve veehouderij en het martelen van dieren in de bio industrie. Zo ook het halal slachten van moslims mag van mij per direct verboden. Ik vind Ouwehand verder een prima meid en van mij mag de samenleving ook wel wat liever dan dat geschreeuw van wat er nu zit.

Partij voor de dieren vind het prima dat de wolf alle schapen op vreet. Waar sta je dan met je dierenleed?

Ze kunnen beter partij tegen de dieren heten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:46

Dat is natuurlijk onzin. Die willen dat veehouders hun verantwoordelijkheid nemen en hun dieren goed beschermen. Daar is ook wat van te zeggen natuurlijk. Het is toch triest hoeveel slechte omheiningen er nog steeds voorbij komen bij haast elk bericht van een wolvenaanval?
Mensen beschermen hun kippen ook door ze ‘s nachts binnen op te sluiten, dat vinden we ook allemaal heel normaal.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:48

Benzz schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de peilingen gaan doen voor JA21 na die blamage gisteren bij Nieuwsuur.

Blamage??? Zo heb ik het niet ervaren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:53

8nnemiek schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Die willen dat veehouders hun verantwoordelijkheid nemen en hun dieren goed beschermen. Daar is ook wat van te zeggen natuurlijk. Het is toch triest hoeveel slechte omheiningen er nog steeds voorbij komen bij haast elk bericht van een wolvenaanval?
Mensen beschermen hun kippen ook door ze ‘s nachts binnen op te sluiten, dat vinden we ook allemaal heel normaal.

Hoe dan alle schapen ophokken . Paarden mag je niet opsluiten maar schapen wel. Dat is met 2 maten meten.
Slechte omheiningen? De goede wolfwerende omheining spring een wolf zo over. Laat me niet lachen. Ik ken zat schapen boeren met wolfwerende omheiningen waar de schapen met bosjes te gelijk te pakken worden genomen.
En ook gewoon overdag hè .