17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:25

Electra63 schreef:
anjali schreef:
In Nederland worden criminelen "geknuffeld". Ze zijn zielig, verdienen tweede kans(en), etc. Dat er dan vrouwen (of anderen) mishandeld en zelfs vermoord kunnen worden door hen is "collateral damage". Die potentiele slachtoffers moeten maar op zelfverdedigingscursus. :+

En waar baseer je dit op?

Hoort Nederland bij de strengst straffende landen van Europa? Het idee dat we heel erg soft zijn, is verleden tijd' | EenVandaag https://share.google/4aaKg1YvdX8r87W51

https://npokennis.nl/story/725/hoe-stre ... -nederland

Ja dat is leuk op papier maar in de realiteit komen ze altijd weer vrij. Hebben ze recht op verlof met risico op ontsnapping en dat gebeurd geregeld en is er om de zoveel tijd een herziening en wordt er gekeken of ze vervoegt vrij kunnen komen.

Kans op levenslang. Maar nooit echt levenslang.

Electra63

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:44

Heb jij daar cijfers/statistieken van?

Op dit moment zitten er 64 mensen levenslang.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:49

BeFunny schreef:
Loretta schreef:
Vrouw aangehouden wegens het bezit van pepperspray.

https://www.bndestem.nl/112-nieuws-bred ... gle.com%2F

Voor het in bezit hebben van Pepperspray krijg je een strafblad in Nederland.

Dat is wat ik bedoel.
Als je voor je eigen bescherming iets bij je draagt kun je daarvoor een strafblad krijgen.

@DuoPenotti. Ik zeg niet dat we elke vrouw moeten bewapenen. Wel dat de kans er zou moeten zijn voor vrouwen om zichzelf te kunnen verdedigen en als het op mankracht aankomt verliest de vrouw het. Dus zouden we een kans moeten hebben om onszelf te kunnen beschermen met middelen die verboden zijn om bij ons te dragen.

Ik vind het echt geen slim idee om dit gedogen.
Omdat we vrouw zijnde mogen we pepperspray bij ons hebben?
Ik heb, zeker in het nachtleven, heel wat vrouwen meegemaakt die door drugs of drank flink op ruzie uit waren. Zal je gebeuren dat ze "even" de pepperspray erbij pakt en het zo even in de drukte (met wat extra pech) in je gezicht probeert te spuiten terwijl ze lopen te schreeuwen dat jij begon en dat het zelfverdediging is.

Nee hoor...
Neem maar een busje Deo of haarlak mee. Geeft tijd en minder schadelijk bij onjuist gebruik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:52

klopt deze lijst een beetje?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

dan lijkt het alsof er per jaar niet veel mensen levenslang weggezet worden. In 2024 1 persoon voor moord op zn vriendin, in 2023 1 persoon voor moord op zn vrouw.
(de overigen zijn liquidaties etc)
in 2025 Fouad Lakhlili / die zou ik onder femicide scharen

dat vind ik dan eigenlijk nog best weinig? Of ben ik dan te strikt? Als er per jaar 100+ mensen vermoord worden.
Of komen die rechtszaken dan nog? Die lopen ook lang natuurlijk

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:53

Je wordt voor enkelvoudige moord niet zomaar levenslang vastgezet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:55

Nee dat blijkt..
Als het bewijs onomstotelijk is (de vraag is, wanneer is dat).. maar stel dat het bewijs onomstotelijk is, waarom niet levenslang? Is daar dan moreel bezwaar tegen oid?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:26

Behalve de 64 mensen die nu op dit moment levenslang in de cel zitten, heb je nog de mensen die gevangenis en TBS hebben gekregen, dat kan ook uiteindelijk levenslang zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:41

Electra63 schreef:
Behalve de 64 mensen die nu op dit moment levenslang in de cel zitten, heb je nog de mensen die gevangenis en TBS hebben gekregen, dat kan ook uiteindelijk levenslang zijn.

Die krijgen proefverlof waarbij ze dan (soms) opnieuw in de fout gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:26

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:

Het idee is mooi, maar mensen en helpen? Veel mensen durven al niet meer te helpen uit angst om zelf slachtoffer te worden.

Ik geloof niet dat de PVV tegen iedere maatregel heeft gestemd, wel tegen die 10 miljoen in eerste instantie maar daar hadden ze wellicht hun redenen voor. Dat de dood van Lisa misbruikt wordt voor andere zaken, dat is helder..zo werkt de politiek helaas nu eenmaal.

Ik denk echt dat mannen met bewezen gedragsstoornissen, daders gewoon niet meer vrij moeten kunnen rond lopen. En heel goed screenen wie er binnen gelaten worden.

Zelfverdediging klinkt ook mooi, maar ik denk dat vrouwen zich niet kunnen meten qua kracht aan mannen.

Als je het stemgedrag van de PVV volgt, dan zie je dat ze tegen alle maatregelen hebben gestemd, waarbij men tracht om iets aan femicide te doen.

En dat is wat Wilders doet.
Je hoort hem niet als er een vrouw door een Nederlandse man of partner wordt vermoord. Alleen als er een misdaad door een asielzoeker of islamiet wordt gepleegd, schreeuwt hij van de daken.
Dat geeft hem weer stemmers, omdat het een schijnveiligheid creëert.

Dat is toch echt haatzaaien en hij geeft geen enkele zier om de veiligheid van de vrouw.

Toevallig gedaan en gezien dat het niet klopt wat jij zegt. Alleen over die tien miljoen, maar wel met het plan van de destijds PVV minister ingestemd op alle vier de punten om femicide aan te pakken.

Niet dat ik een Wilders fan ben, maar vind die herhalende berichten er over wel irritant worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:30

Elisa2 helemaal mee eens.
Maar we moeten zo een praten over timmermans of klaver dan is bokt te klein.

Maar over wilders en caroline mag alles gezegd worden.

Het word een beetje flauw onderhand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:04

Wanneer heeft hij de laatste tijd zich uitgesproken over vrouwen veiligheid dan? Pas toen hij z’n stokpaardje van stal kon halen (moslims en vluchtelingen) kwam hij aangedraafd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:11

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:37

Ik wist niet dat jasper s alweer vrij rond loopt.. het is toch compleet gestoord dat je iemand de keel doorsnijd ect en dan weer vrij komt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:54

Cer schreef:
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... ufv7zx.pdf

was dat dit? Alleen sgp en fvd stemden tegen lees ik, maar ik heb heel snel gelezen

Nou, in 2023 dus nog, en het laatste onderwerp was die vier pijlers in 2024 maar dat was een brief

Uitspreken als in het opbrengen als belangrijk onderwerp of erover posten op X. Maar mannen bekritiseren die vrouwen lastigvallen helpt hem niet aan meer kiezers.

Vluchtelingen zwart maken wel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:19

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:46

Nou, daar hebben we een paar cijfers …

Overigens, er werd gesteld dat pvv tegen alles ivm femicide tegen is, en dat lijkt toch niet helemaal waar

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:47

Vreselijk voor de ouders om dit mee te maken, brr.

Ik kwam toevallig vandaag een soort documentaire tegen over de dood van Gino en heb een aantal dagen geleden ook het verhaal van Julie van Espen geluisterd. Het is zo in en in triest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 05:08

Cer schreef:
klopt deze lijst een beetje?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

dan lijkt het alsof er per jaar niet veel mensen levenslang weggezet worden. In 2024 1 persoon voor moord op zn vriendin, in 2023 1 persoon voor moord op zn vrouw.
(de overigen zijn liquidaties etc)
in 2025 Fouad Lakhlili / die zou ik onder femicide scharen

dat vind ik dan eigenlijk nog best weinig? Of ben ik dan te strikt? Als er per jaar 100+ mensen vermoord worden.
Of komen die rechtszaken dan nog? Die lopen ook lang natuurlijk

Toch opvallend veel niet Nederlandse namen

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 06:18

Tenzij het gaat om moord op vrouwen. In de lijst na 2020 is in 2 van de 3 moorden op een vrouw, een witte man de dader.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 06:58

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Die krijgen proefverlof waarbij ze dan (soms) opnieuw in de fout gaan.

Of er wordt voor de 12e keer besloten dat ze zich voorbeeldig hebben gedragen en ze komen vrij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 07:12

In de lijst na 2020
Onur Kandemir {Turkse Nederlander} - zn moeder zn vrouw en zn twee kinderen
Roberto H {Antilliaan} - zn vriendin (hij had al een strafblad met oa pogingen tot doodslag en tbs met dwangverpleging [ik vind dit echt shocking trouwens]
Fouad Lakhlili {1e generatie NLse nationaliteit, ouders Turks} - zn buurmeisje en buurvrouw

Hoe zie jij die witte man Douce, kijk ik eroverheen?

Ik kwam ook nog uit op een paar moorden in Den Haag

(2021) Ximena Pieterse (15jr) doodgestoken door Stanley A, hij kreeg 7 jaar en tbs (hij had al eerder jeugd tbs gekregen voor het neersteken van iemand.
2021 Renee Barendregt (van hetzelfde rugby team als Ximena) werd doodgestoken door / 18 jaar cel en TBS (en wil strafvermindering, hij moet 16 jaar wachten op tbs, dat vind ie niet leuk)
2021 Roofmoord op Wendell G door Edlin S, die ook waarschijnlijk Olena Lubysheva doodgeslagen heeft
2019 Roofmoord op Ans vd Meer (85) door Paulus O en zijn vrouw Najma Z (hij had al eerder 16 jaar uitgezeten voor moord op zn vrouw Angelique vd Leijenhorst..[jeezes echt] Hij kreeg 18 jaar

Ik vind het bizar dat mensen veroordeeld worden, of in ieder geval op een radar staan, en dan gewoon weer toe kunnen slaan...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:38

Ik heb van Richardo een witte man gemaakt (heb alleen naar naam en omschrijving gekeken) en Richard uit Weiteveen ook meegenomen. De Antillen liggen volgens mij ook niet in het PVV vizier?

De vierde vrouw heb ik gemist.

Maar goed, kijk naar de recente zaken van femicide, daar zitten ook veel witte mannen als daders bij. Persoonlijk vrees ik meer voor de wat wij thuis noemen "de boze blanke man", dan de asielzoeker. Ik weet dat blank niet meer de correcte omschrijving is, maar het is bij ons thuis dan ook een omschrijving van een man die er moeite mee heeft dat 1950 geweest is en de vrouw niet meer standaard luistert naar de man. Die dus qua termen ook nog niet mee is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:53

Ja ik vind t toch lastig zonder cijfers… want of het dan bij de witte man of bij de niet-witte man neergelegd wordt, zonder cijfers blijft t “gevoelsmatig”

Richardo zie ik niet staan in de Wikipedia lijst, welk jaar was dat?
Richard had ik niet omdat dat een moord op de buren was, niet z’n vrouw/vriendin of een vrouw omdat vrouw, maar vrouw omdat buurvrouw (dat vind ik gelijk ook lastig aan de term femicide, zie andere topical hierover)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:07

Christiene schreef:
Ik wist niet dat jasper s alweer vrij rond loopt.. het is toch compleet gestoord dat je iemand de keel doorsnijd ect en dan weer vrij komt

Dit vind ik ook en blijft voor mij de kern van het probleem, dat daders gewoon vrij rond lopen/ blijven lopen als wandelende tijdbommen.

Ik zie eigenlijk geen enkele politici mannen bekritiseren op social media, het lijkt zelfs een heikel onderwerp te zijn om te accepteren dat er al heel lang veel scheef zit qua samenleving en respect voor vrouwen. Ik weet ook niet of mannen bekritiseren gaat helpen, denk dat ze eerder alleen in de weerstand zullen gaan.

Bewustwording kan wellicht wel helpen en problemen bij de kern aanpakken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:28

Douce schreef:
Ik heb van Richardo een witte man gemaakt (heb alleen naar naam en omschrijving gekeken) en Richard uit Weiteveen ook meegenomen. De Antillen liggen volgens mij ook niet in het PVV vizier?

De vierde vrouw heb ik gemist.

Maar goed, kijk naar de recente zaken van femicide, daar zitten ook veel witte mannen als daders bij. Persoonlijk vrees ik meer voor de wat wij thuis noemen "de boze blanke man", dan de asielzoeker. Ik weet dat blank niet meer de correcte omschrijving is, maar het is bij ons thuis dan ook een omschrijving van een man die er moeite mee heeft dat 1950 geweest is en de vrouw niet meer standaard luistert naar de man. Die dus qua termen ook nog niet mee is.

Dat perse in hokjes willen denken en een bepaalde groep de schuld willen geven is vooral het probleem bij je weg willen houden.

Het zijn mannen. Altijd mannen. Het willens en wetens controle over een vrouw willen hebben is compleet ongezond en het lijkt wel of we 50 jaar terug in de tijd gaan.