Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Polar schreef:Ik ben benieuwd hoe dit afloopt met de dollar, want het is inderdaad de wereldmunt, maar als deze straks niks meer waard is... wat gebeurt er dan.
Het zal in ieder geval eerst een flinke chaos worden, neem ik aan.
Een aflevering van VPRO Tegenlicht uit 2005 over wat er zal gebeuren als de Dollar valt.
Nu zijn er hier en daar wel wat kleine dingen veranderd en kunnen landen zich nu al voorbereiden op een eventuele dollarcrash. Toch zal het zeker nog wel een enorm effect gaan hebben.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... icht~.html
Citaat:De Amerikaanse zakenwereld die aanvankelijk welwillend – en deels zelfs enthousiast – reageerde toen hij opnieuw werd gekozen tot president, maakt zich inmiddels grote zorgen. Niet omdat Trump het overheidsapparaat sloopt, Venezolanen zonder enige vorm van proces uitzet en opsluit in kooien, de rechterlijke macht continu ondergraaft en elke andere vorm van tegenmacht stelselmatig intimideert, maar omdat de aandelenkoersen in een duikvlucht zijn beland.
Citaat:Trump tekent een proclamatie die de naleving van strengere emissienormen van giftige stoffen voor kolengestookte elektriciteitscentrales met twee jaar uitstelt, tot 2029.
Citaat:Trump ondertekent een decreet om de invloed van staten op de Amerikaanse energieproductie te beperken. Het bevel richt zich op het tegenhouden van wetgeving en rechtszaken die de nationale energiezekerheid kunnen ondermijnen, zoals klimaatwetgeving en strenge emissiebeleid in sommige staten.
Citaat:Trump ondertekent een decreet om de invloed van staten op de Amerikaanse energieproductie te beperken. Het bevel richt zich op het tegenhouden van wetgeving en rechtszaken die de nationale energiezekerheid kunnen ondermijnen, zoals klimaatwetgeving en strenge emissiebeleid in sommige staten.
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Wellicht dat ze nu inderdaad beter na gaan denken over verspilling en het voorkomen daarvan. Die overconsumptie heeft heel het westen last van, dat is niet enkel voorbehouden aan Amerikanen.
Wij kunnen ook nog veel verbeteren inderdaad, absoluut! Maar Amerika torent toch wel heel ver boven de rest uit![]()
[ Afbeelding ]
Verder ben ik ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen als de dollar echt keldert.
Femke_Tweety schreef:Dit is de hele tekst.
Let wel, dit is dus opinie/column, en geen feit bij feit weergave.
Hoewel ik de meeste Trump quotes in dit stuk inderdaad wel voorbij heb horen komen heb in verschillende videos/clips afgelopen weken.
Die van geen stemrecht voor testosteron niet gezien in video.
Mocht die er zijn zie ik hemgraag
Volgens Trump verdienen mensen met laag testosterongehalte geen stemrecht
Margaret Atwood schreef in 1985 over een land waar vrouwen geen rechten hebben, baarmoeders staatsbezit zijn en vruchtbare vrouwen gedwongen worden te baren. Vandaag, met Donald ‘fertilisatie’ Trump aan het roer, voelt het akelig actueel, vindt Debby Gerritsen.
Van de combinatie Donald Trump en voortplanting krijg ik spontaan braakneigingen. Ik wil er niet aan denken. Maar de man zelf denkt nergens anders aan. Kinderen baren staat hoog op zijn politieke agenda. Met zaaddonor Elon Musk aan de ene kant – veertien kinderen bij vier vrouwen and counting – en vicepresident JD Vance aan de andere, de man die openlijk walgt van kinderloze vrouwen.
Samen voeren ze een kruistocht tegen abortus, anticonceptie, genderdiversiteit en homoseksualiteit. Ze geloven dat kinderlozen en ‘mensen met een laag testosteron’ geen stemrecht verdienen.
Vrouwen die zeggen: ik red het prima zonder man, worden steeds vaker gehaat
En terwijl Trump deze week de wereld in een economische wurggreep houdt met zijn torenhoge handelstarieven, zou je bijna vergeten hoe groot zijn baby-obsessie is. Maar Trump zou Trump niet zijn als hij ons daar niet even fijntjes aan herinnerde. Tijdens een evenement ter ere van Women’s History Month, doopte hij zichzelf tot de ‘fertilization president’. Donald de vruchtbaarheidspresident. Je verzint het niet.
Hij prees zichzelf als ‘vader ivf’, omdat hij de drempels en kosten van ivf wil verlagen. ,,We gaan geweldige dingen doen voor vrouwen’’, zei hij. Maar uit de mond van deze man klinken zelfs die woorden als een dreigement.
Want laten we benoemen welke ‘geweldige dingen voor vrouwen’ hij zoal heeft gedaan: onder zijn bewind is abortus in grote delen van Amerika illegaal. Vrouwen raken hun rechten kwijt, hun toegang tot zorg, hun veiligheid. In sommige staten wordt een vrouw die na een verkrachting abortus laat plegen, zwaarder gestraft dan haar verkrachter.
Trumps herinvoering van de Mexico City Policy – ook wel de Global Gag Rule – maakt het voor buitenlandse organisaties zelfs strafbaar om informatie over abortus te geven als ze Amerikaanse steun willen ontvangen.
The American dream is veranderd in een koortsdroom voor vrouwen en hun recht om te beslissen over hun eigen lichaam. Met Donald ‘fertilisatie’ Trump in het Oval Office lijkt het wel alsof we naar een live-uitvoering van The handmaid’s tale zitten te kijken – deze week begint seizoen vier.
Margaret Atwood schreef haar dystopische roman over de theocratische hel Gilead, op de resten van een ooit democratisch Amerika, in 1985. Toen was het fictie. Maar vandaag, veertig jaar later, voelt het akelig actueel.
In Gilead zijn vrouwen hun rechten afgenomen, baarmoeders staatsbezit en worden vruchtbare vrouwen gedwongen te baren. Homoseksualiteit is verboden, anticonceptie ondenkbaar, genderdiversiteit uitgeroeid. Een handvol mannen met een christelijk-fundamentalistische moraal bepaalt wat er gebeurt met jouw lichaam. Dat is geen dystopische fantasie meer. Dat is pure werkelijkheid.
_San87_ schreef:Lijkt erop dat China dollars aan het dumpen is:
[ Afbeelding ]
(Dit is de stijging van Amerikaanse staatsobligaties.)
Polar schreef:Hyperinflatie voor de VS.
Loretta schreef:_San87_ schreef:Lijkt erop dat China dollars aan het dumpen is:
[ Afbeelding ]
(Dit is de stijging van Amerikaanse staatsobligaties.)
Ben benieuwd of er hetzelfde gebeurt als in de reportage uit 2005.
Verschil is natuurlijk wel dat landen achter de schermen al hebben kunnen voorbereiden