rien10 schreef:Froukje schreef:Ben wel heel benieuwd hoeveel bokkers hier wel eens echt een goed gesprek heeft gehad met een vluchteling.
En dan heb ik niet over de Turk op de hoek, maar de Afghaanse of Syrische man/vrouw/familie. Over de oorlog thuis, de route om in Nederland aan te komen ed.
Ik. Persoonlijk.
Meneer sprak al een paar woorden Nederlands. “Eindelijk veilig” was een van de eerste zinnen die hij kende.
Mijn vriendin is via de bergen met haar neefje gevlucht en woont nu in Parijs. Ze gaat heel goed maar het is een zwaar traject maar ik heb het idee dat het in Frankrijk wat gemakkelijker gaat als in Nederland maar dat weet ik niet zeker.
Ze praat inmiddels vloeiend Frans, heeft vaste baan en een huur appartement en is bezig na 9 jaar hier zijn om naast haar paspoort ook het Franse paspoort te krijgen.
Haar zus is ze kwijtgeraakt onderweg, maar heeft ze mbv het rode kruis weer terug gevonden en die woont ook in Parijs met haar kinderen.
Er wordt te gemakkelijk gedacht over vluchten. Ik hou het expres zo vaag vanwege haar veiligheid.