Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:00

rien10 schreef:
Froukje schreef:
Ben wel heel benieuwd hoeveel bokkers hier wel eens echt een goed gesprek heeft gehad met een vluchteling.
En dan heb ik niet over de Turk op de hoek, maar de Afghaanse of Syrische man/vrouw/familie. Over de oorlog thuis, de route om in Nederland aan te komen ed.

Ik. Persoonlijk.
Meneer sprak al een paar woorden Nederlands. “Eindelijk veilig” was een van de eerste zinnen die hij kende.

Mijn vriendin is via de bergen met haar neefje gevlucht en woont nu in Parijs. Ze gaat heel goed maar het is een zwaar traject maar ik heb het idee dat het in Frankrijk wat gemakkelijker gaat als in Nederland maar dat weet ik niet zeker.
Ze praat inmiddels vloeiend Frans, heeft vaste baan en een huur appartement en is bezig na 9 jaar hier zijn om naast haar paspoort ook het Franse paspoort te krijgen.
Haar zus is ze kwijtgeraakt onderweg, maar heeft ze mbv het rode kruis weer terug gevonden en die woont ook in Parijs met haar kinderen.
Er wordt te gemakkelijk gedacht over vluchten. Ik hou het expres zo vaag vanwege haar veiligheid.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:15

Ik heb ook getekend.

Ninx

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:19

Ook getekend!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:21

Froukje schreef:
Ik ben gewoon even benieuwd of iedereen die zo tegen vluchtelingen is wel eens een goed gesprek hebben gevoerd met die mensen. En waarom ze na aanleiding van dat gesprek nog steeds zo tegen zijn.

De raddraaiers zijn niet maatgevend voor alle asielzoekers, maar de goedwillende net zo min. Asielzoekers zijn gewoon mensen, met hun eigen overtuigingen, wensen, frustraties en ervaringen. Door te doen alsof alle asielzoekers hetzelfde zijn als die paar aardige die jij kent, doe je ze net zo goed tekort als Faber met haar negatieve beeld. Beoordeel mensen naar wat ze (zelf) doen, niet naar wat ánderen met dezelfde huidskleur, herkomst, geslacht of opleidingsniveau doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:30

Lieser schreef:
Froukje schreef:
Ik ben gewoon even benieuwd of iedereen die zo tegen vluchtelingen is wel eens een goed gesprek hebben gevoerd met die mensen. En waarom ze na aanleiding van dat gesprek nog steeds zo tegen zijn.

De raddraaiers zijn niet maatgevend voor alle asielzoekers, maar de goedwillende net zo min. Asielzoekers zijn gewoon mensen, met hun eigen overtuigingen, wensen, frustraties en ervaringen. Door te doen alsof alle asielzoekers hetzelfde zijn als die paar aardige die jij kent, doe je ze net zo goed tekort als Faber met haar negatieve beeld. Beoordeel mensen naar wat ze (zelf) doen, niet naar wat ánderen met dezelfde huidskleur, herkomst, geslacht of opleidingsniveau doen.

Volgens mij moet jij mijn berichten nog even wat beter gaan lezen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:57

.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:01

CharleyT schreef:
Regelmatig een goed gesprek met mijn Syrische kapper en zijn 2 zoontjes. Meneer heeft alles achter gelaten toen hij met zijn gezin naar Nederland kwam. Inmiddels hard gewerkt en van een kapsalon op de zolder van zijn huis nu trotse eigenaar van kapsalon en zonnestudio(niet meer op de zolder) die beiden goed lopen. De zonen gaan keurig naar school, spreken prima Nederlands inmiddels en hebben veel vriendjes. Best trots op mijn kapper!

De vader van Ryan al Najjar kwam ook uit Syrië. Dat zegt toch helemaal niets?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:33

@Lieser,
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat alle Syrische vaders zijn zoals Ryan haar vader ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:48

Lieser zegt puntje.

.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:17

Oke. Een puntje dus. Volgens mij is het punt dat asielzoekers gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Die gewoon kansen verdienen zoals jij en ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:35

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd uit het topic omdat het niet aan de regels voldoet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:49

Hannanas schreef:
Het is toch allemaal heel erg positief, wat Faber nu teweeg brengt met haar rare uitspraken. Tegengeluid! Toch trots. Trots op hoeveel geld er inmiddels is ingezameld. En trots op de hoeveelheid handtekeningen voor een motie van wantrouwen.

https://www.gofundme.com/f/gun-kinderen ... -dagje-uit

Hier zat ik pas ook zo over te denken.
Doordat het nu zó in het negatieve getrokken wordt, wordt de boel echt op scherp gezet en dat dwingt mensen vaak om er echt over na te gaan denken en een standpunt in te nemen.
Het zou best wel eens kunnen dat dit tegen Faber gaat keren en zij haar eigen graf aan het graven is.
De tijd zal het leren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:12

Lieser schreef:
.

Goed verhaal. Lekker kort.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:04

Hannanas schreef:
Het is toch allemaal heel erg positief, wat Faber nu teweeg brengt met haar rare uitspraken. Tegengeluid! Toch trots. Trots op hoeveel geld er inmiddels is ingezameld. En trots op de hoeveelheid handtekeningen voor een motie van wantrouwen.

https://www.gofundme.com/f/gun-kinderen ... -dagje-uit

Wow, het doel was 10.000 en er is nu al 168.286 ingezameld, hoe gaaf is dat <3

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:11

Dat geeft weer wat hoop en vertrouwen in de medemens. :j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:53

Ik heb meteen ook een donatie gedaan. Wat goed dat dit tegengeluid ontstaat, met deze en de handtekeningenactie tegen Faber.

Ik hoop dat er heel veel kinderen een fantastische dag gaan hebben in de Efteling het is ze zo gegund.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:07

germie schreef:
Je kunt weer toeristische trips naar Syrie ondernemen. Dus dat betekent wel dat het er absoluut veiliger geworden is. Hoe veilig weet ik niet, maar vergeet niet dat een reisadvies niet altijd volledig de waarheid spreekt. Dat hebben we in coronatijd wel gezien (het was echt niet onveilig in Duitsland, Belgie of Frankrijk) en in Oekraine zijn de skigebieden gewoon open, en vieren de mensen daar vakantie terwijl er hier een zgn. 'rood' reisadvies is.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet terug wilt of kunt naar je land als je geen huis meer hebt omdat die verwoest is.

Ik vind dus enerzijds zo'n oproep van Faber niet netjes, maar anderzijds, het land is weer open voor toerisme, visa voor toeristen zijn gratis om maar mensen te trekken en het is vrijwillig. Het is denk ik ook de manier waarop je het brengt. Als je zou schrijven van het lijkt weer veiliger te worden in Syrie, zelfs toerisme is weer mogelijk. Overweeg je terug te gaan, maar heb je hierbij hulp nodig? Klop dan aan. Dan klinkt dat heel anders.

Syrie blijft nog een no go.https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/syrie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:51

Je hebt het tegen Germie. Afghanistan is ook een prima vakantieland omdat je ernaartoe kunt reizen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:36

_San87_ schreef:
germie schreef:
Je kunt weer toeristische trips naar Syrie ondernemen. Dus dat betekent wel dat het er absoluut veiliger geworden is. Hoe veilig weet ik niet, maar vergeet niet dat een reisadvies niet altijd volledig de waarheid spreekt. Dat hebben we in coronatijd wel gezien (het was echt niet onveilig in Duitsland, Belgie of Frankrijk) en in Oekraine zijn de skigebieden gewoon open, en vieren de mensen daar vakantie terwijl er hier een zgn. 'rood' reisadvies is.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet terug wilt of kunt naar je land als je geen huis meer hebt omdat die verwoest is.

Ik vind dus enerzijds zo'n oproep van Faber niet netjes, maar anderzijds, het land is weer open voor toerisme, visa voor toeristen zijn gratis om maar mensen te trekken en het is vrijwillig. Het is denk ik ook de manier waarop je het brengt. Als je zou schrijven van het lijkt weer veiliger te worden in Syrie, zelfs toerisme is weer mogelijk. Overweeg je terug te gaan, maar heb je hierbij hulp nodig? Klop dan aan. Dan klinkt dat heel anders.

Als je echt wil kun je naar ieder gebied reizen. Dat betekent niet dat het veilig of verstandig is om dat te doen.

Nederland geeft code rood. Ik geloof dat de ambassade daar al 10 jaar gesloten is, die kunnen bij calamiteiten dus niet helpen. Ook een reden voor Nederland om een reis naar Syrië af te raden.

Syrië zelf ziet het anders. Die willen graag toeristen omdat het land er voor een flink deel van afhankelijk is voor inkomsten. Ook weten mensen ter plaatse goed welke gebieden wel veilig genoeg zijn voor reizigers. Dus als je Syrië financieel wilt ondersteunen en graag een beetje risico's neemt, kun je best een reisje boeken.

https://nos.nl/l/2438617

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/nieuwstrend-syrie-als-vakantiebestemming-68909
Laatst bijgewerkt door journee op 11-05-25 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:39

Ja, en wat doet dat af aan mijn opmerking?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:54

_San87_ schreef:

Niet alles is kritiek, soms geven mensen ook een aanvulling op iets wat geplaatst wordt. :)*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:04

Hm. Zo komt het niet over.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:02

Motie van wantrouwen over de 100.000 handtekeningen! Ik ook getekend. Ik zag nog een bericht op insta van de speld met als kop: "Faber opent ‘pleziermeldpunt’ waar mensen kunnen verklikken dat een asielzoeker vrolijk kijkt". Vond ik leuk :).

Fijn te lezen dat er zoveel tegengeluid is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:31

journee schreef:
_San87_ schreef:

Niet alles is kritiek, soms geven mensen ook een aanvulling op iets wat geplaatst wordt. :)*

Precies. Ik schrijf ook nergens dat het er veilig is, maar wel dat het er veiliger lijkt te worden.
Wordt ook vaak niet goed gelezen, maar het is wel een feit dat je er gewoon weer als toerist naartoe kan. Ik zeg ook niet dat je het moet doen of dat ik het zou doen, maar ik zie dus wel die trips voorbij komen, het kan dus wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:46

Het is offtopic, maar voor landen met code rood kun je geen reisverzekering afsluiten. Je kunt er dus misschien wel naartoegaan, maar als je een calamiteit overkomt moet je alles zelf betalen en oplossen.