Dat over een kam scheren gebeurd sowieso heel erg vaak en gauw vind ik. Terwijl er in groeperingen vaak heel veel nuances en gradaties te vinden zijn.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
journee schreef:Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Er zijn ook veel mensen die juist spijt hadden van de vaccinatie.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/null/4935841e-9e4e-49b4-b75d-61a5a4307c13/ineke-kreeg-langdurige-klachten-door-haar-coronavaccinatie-dit-gun-ik-echt-niemand
En dan is het dus belangrijk dat mensen vooraf goed zijn ingelicht en een wel overwogen keuze kunnen maken. Dus niet alleen wat zijn de mogelijke gevolgen op populatie niveau, maar ook wat zijn de gevolgen voor mij persoonlijk. Daar zit qua leeftijdscatagorie ook flink veel verschil tussen. Mensen onder de 50 jaar hadden 0,00046 procent kans om met corona in het ziekenhuis te belanden. Voor ouderen lag dit risico vele malen hoger. Jongeren bleken ook meer risico te lopen op bijwerkingen dan ouderen.
De risico afweging kan dus per persoon verschillen. Daarom vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat informatie neutraal wordt gegeven, in duidelijk bewoordingen, waar zowel de voordelen als nadelen worden belicht. Dat geeft ook het meeste vertrouwen. En ik ben ervan overtuigd dat mensen dan een beslissing kunnen nemen, zonder daar achteraf spijt van te moeten hebben, ongeacht de keuze die ze hebben gemaakt.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-COVID-19-pati%C3%ABnten-op-de-IC-is-niet-gevaccineerd
Het risico op longcovid lijkt relatief gelijk bij wel en niet gevaccineerde personen:
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5316360/onderzoek-rivm-vaccinatie-corona-long-covid-klachten
Overigens zijn er veel verschillende buitenlandse onderzoeken naar longcovid die elkaar allemaal tegenspreken.
Dus ik hou het maar even bij de Nederlandse versie, want die ligt qua conclusie in het midden.
Douce schreef:Met getypt voor Elisa haar reactie bedoelde ik dat ik mijn inhoud dus nog niet had afgestemd op haar reactie![]()
En nog terugkomend op het wijzigen van de wetenschap, twee verschillende onderzoekers kunnen hetzelfde onderzoeken en op totaal verschillende conclusies komen, dus vaststaand zou ik het ook zeker niet willen noemen.. het blijft mensenwerk.
pmarena schreef:IMANDRA schreef:Dit vind ik zo’n aparte uitspraak. Wetenschap bouwt verder en er zal voortschrijdend inzicht zijn ja. We krijgen een beter begrip van hoe dingen werken.
Maar bij goed onderzoek, zeker dat van de tegenwoordige tijd, gaat het niet zo zijn dat harde conclusies die v/u onderzoeken getrokken worden ineens niet meer kloppen. Hooguit zal de nuance net wat anders liggen.
Jij hebt deze stelling vaker gebruikt en daarmee onderschat je de wetenschappelijke methode toch behoorlijk. Ik heb zelf het gevoel -en daar kan ik uiteraard fout in zitten en wellicht bedoel je het niet zo- dat dit een makkelijke manier is om zonder verdere inhoud een goede bron aan de kant te kunnen schuiven. Ja het is in beweging. Ja het is in ontwikkeling. Maar uitkomsten gaan niet ineens een rechtsomkeert maken…
Zo voelt het bijvoorbeeld:
“Onderzoek heeft aangetoond dat de hart ontstekingen zeer zeldzaam zijn, dus het is voor alle gezonde bevolkingsgroepen statistisch zo dat je minder risico loopt bij vaccinatie t.o.v. het risico om COVID op te lopen gecombineerd met het risico hier bijwerkingen van te ervaren”.
“Nee nee wetenschap is continu in beweging dus ze kunnen dit nu wel zeggen maar misschien komt er straks wel uit dat die bijwerkingen veel vaker voorkomen en dat vaccineren veel gevaarlijker is”.
Je beseft je neem ik aan wel dat dit scenario helemaal niet per-sé onmogelijk hoeft zijn....?
Want testen in een controlegroep is leuk, maar pas als het echt op grote schaal op de gehele populatie met al zijn variabelen gebruikt wordt, zal je kunnen gaan zien of er dan nog andere effecten zullen gaan zijn. Of dat blijkt dat iets in de algemene populatie toch vaker voor komt dan in de beperkte, gecontroleerde setting.
pmarena schreef:En dan is het de vraag hoe lang het duurt voordat we dat goed in kaart gebracht hebben.
ALS het al duidelijk in kaart gebracht kan worden en aan zo'n vaccinatie gelinkt kan worden.
Kan je zo jaren verder zijn voordat dat beeld een beetje duidelijk wordt.
pmarena schreef:Ik heb destijds voor die prikken gekozen omdat ik het risico het waard vond.
Maar ik ben niet zo naïef om te denken dat er absoluut niet nog een konijn uit de hoge hoed zou kunnen komen.
Elisa2 schreef:En Imandra, nee die opmerking over wetenschap is niet bedoeld om een bron aan de kant te schuiven. Ik neem de wetenschap serieus, ik ben blij dat er knappe koppen zijn die onderzoek doen. Ik denk niet dat ik dat beter kan, maar ik houdt wel altijd in mijn achterhoofd dat wat nu als wetenschap gepresenteerd wordt kan veranderen in de toekomst door nieuwe inzichten/ nieuwe testmethoden etc.
Elisa2 schreef:Ook in de medische wetenschap leren ze steeds bij..zo wordt er nu steeds meer met DNA gedaan. DNA medicatie paspoort etc. wat met methylatie te maken heeft en kan aangeven tegen welke medicatie iemand wel of niet kan.
Zo weet ik zelf bijvoorbeeld dat ik een gen mutatie heb waardoor ik bepaalde medicatie niet goed kan afbreken en snel overgedoseerd zou worden als ik die medicatie nodig zou hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld bij vaccinatie een zelfde soort mechanisme een rol speelt waar ze nu nog niet achter zijn maar over 5 jaar wel. Immers wisten ze dit tien jaar geleden (ik noem maar wat) ook nog niet van de rol van DNA bij medicatie.
journee schreef:En dan is het dus belangrijk dat mensen vooraf goed zijn ingelicht en een wel overwogen keuze kunnen maken. Dus niet alleen wat zijn de mogelijke gevolgen op populatie niveau, maar ook wat zijn de gevolgen voor mij persoonlijk.
Citaat:Daar zit qua leeftijdscatagorie ook flink veel verschil tussen. Mensen onder de 50 jaar hadden 0,00046 procent kans om met corona in het ziekenhuis te belanden. Voor ouderen lag dit risico vele malen hoger. Jongeren bleken ook meer risico te lopen op bijwerkingen dan ouderen.
Shadow0 schreef:pmarena schreef:Nee hoor, ik sla helemaal geen delen over. Ben wel benieuwd wat voor delen ik volgens jou over zou slaan
Je slaat de risico's van niet-vaccineren over.
Shadow0 schreef:journee schreef:En dan is het dus belangrijk dat mensen vooraf goed zijn ingelicht en een wel overwogen keuze kunnen maken. Dus niet alleen wat zijn de mogelijke gevolgen op populatie niveau, maar ook wat zijn de gevolgen voor mij persoonlijk.
Alleen die weet je niet vooraf over het algemeen dus daar valt niet veel aan voor te lichten behalve de kansen op populatieniveau. (Als er specifieke risicofactoren zijn - bespreek het met de arts. Maar veel mensen die het hierover hebben, hebben het juist over gezonde jongere mensen zonder specifieke risicofactoren, en dus is er niets aanvullends voor te lichten.)Citaat:Daar zit qua leeftijdscatagorie ook flink veel verschil tussen. Mensen onder de 50 jaar hadden 0,00046 procent kans om met corona in het ziekenhuis te belanden. Voor ouderen lag dit risico vele malen hoger. Jongeren bleken ook meer risico te lopen op bijwerkingen dan ouderen.
Mooi, kun je dan in het kader van volledige informatie in duidelijke neutrale bewoording aangeven hoe groot de kans voor mensen onder 50 was om in het ziekenhuis te belanden vanwege het vaccin?
journee schreef:Ik zal het anders vertellen, de man die koos voor niet vaccineren kwam in het ziekenhuis terecht. (nu bleek hij ook geen antistoffen aan te maken, dus geen garantie dat de vaccinatie wel had gewerkt) maar hij is blijkbaar (ik heb geen tegenbericht gevonden) wel volledig hersteld.
Citaat:Ik zal het anders vertellen, de man die koos voor niet vaccineren kwam in het ziekenhuis terecht. (nu bleek hij ook geen antistoffen aan te maken, dus geen garantie dat de vaccinatie wel had gewerkt) maar hij is blijkbaar (ik heb geen tegenbericht gevonden) wel volledig hersteld.
De dame die koos voor vaccinatie is nu langdurig ziek en heeft vooralsnog geen zicht op herstel.
Wie van beide heeft dan achteraf de juiste keuze gemaakt?
Elisa2 schreef:https://darchmedia.nl/complotdenkers-ve ... tte-aarde/
Nog steeds redelijk populair volgens mij, als ik dit artikel lees dan vind ik het wel weer eng hoe sommige mensen doorslaan. Het is een heleboel framing volgens mij wat ook in lichtere mate gebeurd bij bijvoorbeeld dierenrechtenorganisaties die beelden manipuleren met een zelfverzonnen verhaal om een punt te maken. En hele groepen mensen die blindelings volgen ipv zelf onderzoek doen of nadenken.
Ja he Pien? Ik denk trouwens ook dat social media het erger maakt. Grotere groepen met gelijkgestemden zeg maar.
journee schreef:Ik zal het anders vertellen, de man die koos voor niet vaccineren kwam in het ziekenhuis terecht. (nu bleek hij ook geen antistoffen aan te maken, dus geen garantie dat de vaccinatie wel had gewerkt) maar hij is blijkbaar (ik heb geen tegenbericht gevonden) wel volledig hersteld.
De dame die koos voor vaccinatie is nu langdurig ziek en heeft vooralsnog geen zicht op herstel.
Wie van beide heeft dan achteraf de juiste keuze gemaakt?
(En met juist bedoel ik in deze context niet hetzelfde als verstandigste)
Cer schreef:En aan hem zie je precies dus wat er mis gaat als je groepen mensen gaat benoemen op wat een paar mensen doen (en inderdaad niet eens omdat ze achter dat bepaalde doel staan), zoals boeren of wappies.
Maar als je dat zegt over bijv de boeren dan is het niet waar … misschien omdat jij t nu zegt dat t wel geloofd wordt
Net zoals Pien die nu iets over haar ongevaccineerde hulp zegt.. hoeveel tegengas gaat Pien daarover krijgen?
anjali schreef:Cer schreef:En aan hem zie je precies dus wat er mis gaat als je groepen mensen gaat benoemen op wat een paar mensen doen (en inderdaad niet eens omdat ze achter dat bepaalde doel staan), zoals boeren of wappies.
Maar als je dat zegt over bijv de boeren dan is het niet waar … misschien omdat jij t nu zegt dat t wel geloofd wordt
Net zoals Pien die nu iets over haar ongevaccineerde hulp zegt.. hoeveel tegengas gaat Pien daarover krijgen?
Midden in de corona-tijd was er ook nog iets met energie besparen. De gemeente zond toen energie-coaches uit om mensen te leren hoe ze thuis zelf zuiniger met energie konden zijn. Zo,n persoon belde mij om een afspraak te maken voor een bezoek. Ik heb toen gevraagd of zij wel gevaccineerd was. Dat was ze niet. Daarom heb ik (zelf wel volledig gevaccineerd) haar geweigerd. Later kreeg ik toen een aanbieding van een wel-gevaccineerde "coach" en die heb ik wel laten komen. Ik kreeg wat tips, een "energiebox" en een bon voor spaarlampen. Overigens was ik al heel energiezuinig van mezelf.Maar waar het me eigenlijk om gaat met dit voorbeeld is, dat je, als je een publieke functie hebt en naar mensen thuis moet, dat je dan wel alle mogelijke maatregelen moet nemen om anderen niet te besmetten voor zover mogelijk. Als je je perse niet wilt laten vaccineren dan wil ik wel dat je je laat testen voordat je iets gaat doen in de maatschappij, en in geval van besmet zijn in quarantaine gaat.
Elisa2 schreef:Ik denk dat we helemaal niet moeten dimdammen over wat wel of niet de juiste keuze was qua vaccinatie. Wel of niet, dat mag ieder voor zich bepalen en hoeven we niet over te oordelen.
Cer schreef:Wel grappig dat lee Harvey Oswald genoemd wordt..is dat van Crooks dan wel een echte aanslag of ook niet?
Niobe schreef:“En elke dag gaan er nog ogen open”.
Dat vind ik zo’n nare sekte achtige uitspraak. Alsof mensen die niet dezelfde ideeën als jij hebben achterlijk en blind zijn voor wat jij zogenaamd de waarheid vindt.
OleJon schreef:pien_2010 schreef:Olejon, maar daar gaat dit topic toch over. Dus een beetje een raar advies hier. Heb jij iets met of tegen complotdenkers? Want jij bent net als ik ook in dit topic.Dus ergens heb jij ook iets met dit topic.
Ik vind het boeiend en ook wel wat zorgwekkend deze ontwikkeling, vandaar dat ik af en toe kom langs kom.
Ik ben een "complotdenker" volgens sommige. Of nee, een Wappie.
Ik maak me meer zorgen over de meerderheid die de regering volgt en bepaalde dingen normaal vind.
En de invloed die de media heeft, waar deze meerderheid weer in trapt.
Dat hebben we in WO2 wel gezien.
Cer schreef:jouw punt vwb media aandacht vind ik niet zo sterk want je zou dan verwachten dat de media er bovenop zou zitten om weer eens een leugen van trump te exposen.