Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:03

Wintu schreef:
BigOne schreef:
Kaag heeft er in die korte tijd wel voor gezorgd dat de minima een toelage van 1300 per jaar kregen als compensatie voor de hoge energie prijzen. Twee jaar zelfs.

Ja en dat is heel fijn. Alleen heeft een hele grote groep die het water aan de lippen staat, daar helemaal niks aan. Het is niet enkel meer opgelost door enkel de laagste inkomens te helpen, die grens zijn we al lang over. Zelfs de middeninkomens, worstelen. Ik maak me meer zorgen om de middeninkomens dan over de laagste inkomens. De laagste inkomens krijgen alle toeslagen die er zijn, de middeninkomens vaak niet en laat dat nou ook net de melkkoe van de overheid zijn.
Ik denk dat je onder de huidige kiezers van de PVV veel mensen uit die groep zult vinden.

En die hele grote groep was er onder links het meeste op vooruit gegaan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:05

Avalanche schreef:
Mijn auto laadt in 15 minuten naar 80%, en zomer en winter maakt vooralsnog heel weinig verschil.

Met nieuwere EV's komen nieuwe technieken en ook de range zal nog flink verbeterd worden, verwacht ik. Toyota is bezig met een auto die 800 km kan rijden op een volle batterij, en zo is er meer.

Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, maar als je voor een andere auto gaat, loont het wel om te kijken naar nieuwere auto's :)

Wij hebben in juli dit jaar een nieuwe auto gekocht, met een budget van €13.000 konden wij geen fatsoenlijke elektrische auto vinden. Hoe moeten mensen met nog minder geld dat dan kunnen?

Edit: er stond toen 32.000 km op, vandaag staat er 45.000 km op, wij rijden veel voor werk en gezondheid. Dus een heel goede range was nodig.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 26-11-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:06

nps schreef:
Wintu schreef:

Kijk en dit is nu precies wat ik bedoel, meneer A heeft in eerste instantie al geen geld om te verduurzamen. Geen geld om de eerste aankoop te doen. Ook al krijg je subsidie, er moet wel een investering gedaan worden en als je dat geld gewoonweg niet hebt, hoe start je dan?
Leuk dat meneer A in jouw woorden dan eerst minder geld heeft, maar hoe lost hij dit op dan. Zijn kinderen maar enkel op water en brood zetten, zodat hij 20 euro in de maand op zij kan zetten voor zonnepanelen?
Waarom gaat het er bij sommigen niet in, dat het geld voor de eerste investering er niet is. Die mensen hebben er niks aan als iemand tegen ze zegt dat het uiteindelijk geld bespaart.

Door links te stemmen, zodat ie meer koopkracht krijgt en de rekening van verduurzaming kan worden neergelegd waar hij hoort - de breedste schouders en de meest vervuilende bedrijven. Als hij tijdelijk zijn kinderen op water en brood zet (wat nogal overdreven is) hebben diezelfde kinderen een fijnere, zekerdere toekomst. Die komen minder snel in dezelfde stressvolle situatie als meneer A te zitten. En nogmaals - maatregelen voor consumentenbescherming, die ervoor zorgen dat meneer A per direct meer geld overhoudt zijn ook weer een gevolg van overheidsregulering van de markt wat dus een links feestje is.

Dat we in deze oliebol zitten is ook omdat we er steeds voor kiezen onze kop in het zand te steken en grote problemen voor ons uit te schuiven.

En precies om deze houding heb je veel mensen die links niet willen. Het gemakkelijke gepraat van mensen die het kunnen betalen en niks tot amper iets hoeven te laten. Enkel naar de toekomst kijken en niet zien hoe schrijnend de situatie is voor de mensen van nu. En dan hebben we het nog maar niet over oude mensen met enkel een aow en amper toekomst.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:07

BigOne schreef:
Wintu schreef:

Ja en dat is heel fijn. Alleen heeft een hele grote groep die het water aan de lippen staat, daar helemaal niks aan. Het is niet enkel meer opgelost door enkel de laagste inkomens te helpen, die grens zijn we al lang over. Zelfs de middeninkomens, worstelen. Ik maak me meer zorgen om de middeninkomens dan over de laagste inkomens. De laagste inkomens krijgen alle toeslagen die er zijn, de middeninkomens vaak niet en laat dat nou ook net de melkkoe van de overheid zijn.
Ik denk dat je onder de huidige kiezers van de PVV veel mensen uit die groep zult vinden.

En die hele grote groep was er onder links het meeste op vooruit gegaan.

Alleen zou GL/PvdA er niet alleen zitten he, dus hoe veel komt er dan nog van hun plannen terecht.

Ik ga mn dieren voeren, fijne zondag allemaal

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:13

Balou_k schreef:
Avalanche schreef:
Mijn auto laadt in 15 minuten naar 80%, en zomer en winter maakt vooralsnog heel weinig verschil.

Met nieuwere EV's komen nieuwe technieken en ook de range zal nog flink verbeterd worden, verwacht ik. Toyota is bezig met een auto die 800 km kan rijden op een volle batterij, en zo is er meer.

Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, maar als je voor een andere auto gaat, loont het wel om te kijken naar nieuwere auto's :)

Wij hebben in juli dit jaar een nieuwe auto gekocht, met een budget van €13.000 konden wij geen fatsoenlijke elektrische auto vinden. Hoe moeten mensen met nog minder geld dat dan kunnen?

Edit: er stond toen 32.000 km op, vandaag staat er 45.000 km op, wij rijden veel voor werk en gezondheid. Dus een heel goede range was nodig.

Maar met een budget van 13.000 vind je nieuw ook geen fatsoenlijke brandstofauto. En volgens mij is een deel van het probleem dat EV's grotendeels nieuw zijn, en dus duur. Al zijn ze naar verhouding idd wel duurder dan een brandstofauto idd.
Wintu schreef:
Brussel verhoogt de btw op gas in nederland, de energiebelasting en opslag duurzaam gas in Nederland? Dan zouden de prijzen die de consument voor gas betaald in heel europa hetzelfde moeten zijn en laat dat nou net niet zo zijn. In nederland betalen we significant meer, net zoals op benzine en diesel, anders zou het niet lonen om in Duitsland te gaan tanken ook.

Nee, klopt niet. En nps legt het mooi uit:
nps schreef:
In veel andere landen worden consumenten beter beschermd tegen schommelingen van de markt. In Nederland zijn we relatief afhankelijk van gasgestookte electriciteitscentrales en hebben we relatief weinig regulering op de energiemarkt. Onze energiemix is meer afhankelijk van gas dan vele andere Europese landen. Wat - alweer - de prijs is van niet willen verduurzamen én weinig reguleren. Wat links dus wél wil.

Balou_k

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:23

Ja wij stonden ook open voor occasion, maar ook dan is 13.000 niet toereikend.
Wij hebben net onze hele huis verduurzaamd en deze zou in principe op warmtepomp kunnen nu. Maar goed, dat is even sparen. Maar dat maakte wel dat ons budget voor een auto ook gewoon niet omhoog kon.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:29

OleJon schreef:
Rutte en consorten hadden er ook geen moeite mee om de grondwet te breken.
Of ben je zelfbeschikking eigen lichaam vergeten?

Leg eens uit. Volgens mij kon je gewoon kiezen of je een vaccinatie nam?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:31

Kinke schreef:
OleJon schreef:

Ja, je kon kiezen geen deel meer te nemen aan de maatschappij. Is dat, vind jij, echt een keuze?
En ja, ik ben gevaccineerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:35

Avalanche schreef:
Nee, klopt niet. En nps legt het mooi uit:
nps schreef:
In veel andere landen worden consumenten beter beschermd tegen schommelingen van de markt. In Nederland zijn we relatief afhankelijk van gasgestookte LLPelectriciteitscentrales en hebben we relatief weinig regulering op de energiemarkt. Onze energiemix is meer afhankelijk van gas dan vele andere Europese landen. Wat - alweer - de prijs is van niet willen verduurzamen én weinig reguleren. Wat links dus wél wil.

Dat klopt als je het over de kale gasprijs hebt. Alleen heft Nederland nog eens 30 procent aan heffingen over die kale gasprijs en verhoogt die ook nog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:38

OleJon schreef:
Het is duidelijk dat links slecht over verlies kan

Jammer dat je nog steeds niet begrijpt wie de echte verliezers zijn. :)*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:49

Balou_k schreef:
Wij hebben net onze hele huis verduurzaamd en deze zou in principe op warmtepomp kunnen nu. Maar goed, dat is even sparen. Maar dat maakte wel dat ons budget voor een auto ook gewoon niet omhoog kon.

Ja, en dit vind ik oprecht zonde he. Het is gewoon jammer dat er nog geen kleinere EV's zijn die betaalbaar zijn.
DP had het eerder over een Toyota Yaris, super leuke autootjes zijn dat, en super zuinig, en blijkbaar na 10 jaar nog steeds. Ik snap dat je zoiets niet inruilt. Ik zou het ook niet doen. Je krijgt er niets meer voor en ze zijn relatief goedkoop in gebruik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:00

OleJon schreef:
Exitium schreef:
Je doelt op het coronavaccin?

Ja

Dan nee. Ten eerste is de grondwet niet onvoorwaardelijk. In diverse artikelen staan uitzonderingen wanneer het betreffende artikel niet van toepassing is. Dat kan een specifieke omschrijving zijn (je mag demonstreren, maar dat recht mag beperkt worden ter bescherming van de gezondheid, verkeersdoorstroming of het voorkomen van rellen) of het artikel kan beperkt worden als wetgeving anders bepaalt. In geval van het artikel op ontastbaarheid van je lichaam staat het laatste, dat is dus beschermd tenzij er wetgeving is die anders bepaalt. Je hebt bijvoorbeeld recht op privacy (ook een grondwetsartikel), maar als je wil vliegen zal je toch je koffer moeten laten scannen/doorzoeken en zelf door een scanner moeten bijvoorbeeld.

Ten tweede was het vaccin niet verplicht. Je kon je ook laten testen als je ergens heen wilde. Er is wel gesproken over enkel toegang als je gevaccineerd was, maar dat is nooit ingevoerd. Dat had wellicht overigens wel gekund als ze dat in de coronawet op hadden genomen en het door beide kamers heen was gekomen, dan was die uitzondering hierboven van kracht geworden (even los van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens waar ook nog het één en ander in staat).

Wat betreft het verplichte testen speelt er nog een tweede grondwetsartikel mee, namelijk het artikel over de volksgezondheid. In dat geval moet beoordeeld worden of het recht om zelf te mogen beslissen over een vaccinatie- of testplicht zwaarder weegt dan de volksgezondheid. Bij een vaccinatieplicht zal dat geen makkelijke afweging maken omdat je dan gedwongen iets blijvends in je lichaam zou moeten laten spuiten. Bij een testplicht is dat niet het geval, dan zal die balans al vrij snel uitslaan in het voordeel van de volksgezondheid.

Overigens zijn er rechtszaken geweest over met name de testplicht (vaccineren is immers nooit verplicht geweest) en hebben rechters in de meeste gevallen besloten dat een testverplichting voor niet gevaccineerden toegestaan is. Dat waren zowel rechtszaken tegen de staat als tegen bijvoorbeeld bedrijven die een testplicht oplegden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:02

Avalanche schreef:
Balou_k schreef:

Ja, en dit vind ik oprecht zonde he. Het is gewoon jammer dat er nog geen kleinere EV's zijn die betaalbaar zijn.
DP had het eerder over een Toyota Yaris, super leuke autootjes zijn dat, en super zuinig, en blijkbaar na 10 jaar nog steeds. Ik snap dat je zoiets niet inruilt. Ik zou het ook niet doen. Je krijgt er niets meer voor en ze zijn relatief goedkoop in gebruik.

Ja, nu hebben wij een ford fiesta van 4,5 jaar, 32.000 km op de teller en zo goed als alle opties. Tamelijk zuinig en een prima auto. We zullen over een paar jaar wel zien of het dan wel betaalbaar is!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:08

Wintu schreef:
Dat klopt als je het over de kale gasprijs hebt. Alleen heft Nederland nog eens 30 procent aan heffingen over die kale gasprijs en verhoogt die ook nog.

Zucht, neeehee. De overheid verhoogt niet de prijzen, het prijsplafond gaat eraf. De leveranciers verhogen zélf de energieprijzen en mogen dat gewoon doen van onze overheid. Blijft overigens wel staan dat ons gas relatief veel belast wordt, maar dat verminderen van die belasting weer een onverstandige korte termijn oplossing is.

Wintu schreef:
En precies om deze houding heb je veel mensen die links niet willen. Het gemakkelijke gepraat van mensen die het kunnen betalen en niks tot amper iets hoeven te laten. Enkel naar de toekomst kijken en niet zien hoe schrijnend de situatie is voor de mensen van nu. En dan hebben we het nog maar niet over oude mensen met enkel een aow en amper toekomst.

Ook op korte termijn zorgden de linkse programma’s voor meer koopkracht voor de midden- en lage inkomens. Althans, bij de programma’s die hun beleid hebben laten doorrrekenen (zie samenvatting CPB en dar artikelen hierover). Het is een misvatting dat investeren in duurzaamheid en langere termijn automatisch betekent dat de rekening bij Jan Modaal komt te liggen.

Ouderen hebben zoiezo niet echt een toekomst, want ze zijn, tsja… oud. Wat wel weer de politiek valt aan te rekenen is het sturen op langer thuiswonen van ouderen. Ze houden allemaal huizen bezet waar de jongeren niet in kunnen wonen en worden door onze goede zorg ook nog eens belachelijk oud. En dat sturen op langer thuisblijven is, jawel - rechts beleid om zorgkosten te drukken.

Ik snap het dus gewoon nog steeds niet zo goed.

@OleJon - niemand noemt PVV stemmers dom of racistisch. Feit is wel dat het programma niet echt getuigd van lange termijnvisie of concrete oplossingen en dat Wilders veroordeeld is voor groepsbelediging en aanzetten tot discriminatie. Dus ook al ben je niet dom of geen racist, je stemt wel op een op vele punten onhaalbaar programma wat in strijd is met de grondwet en internationale verdragen en een bewezen racist. Wat moet men daar dan van maken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:11

De afgelopen pagina's bespreken jullie precies het thema van BBB:

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:11

Kinke schreef:
OleJon schreef:

Ik ben destijds zelf ook gevaccineerd. Maar ondanks dat had ik hele grote moeite met die QR code tweedeling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:15

Ik zie wel dat veel mensen wel in de groen links sprookjes beloftes geloven.

Maar pvv en bbb die vertellen allemaal onzin. Die kunnen dat niet waar maken..

Echt zo... :?

Hier gaat weer een kruisje op het topic bij mij.
Zo kortzichtig daar valt toch niks tegen in te brengen.

Wintu succes!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:18

Ik had een twee goede vriendinnen die niet gevaccineerd waren. Als we uit eten gingen, lieten zij zich gewoon zonder morren, even testen. Konden we gewoon gezellig afspreken, heb ze er ook nooit over horen klagen.

DP: het verschil is de doorberekening. BBB en PVV hebben niks laten doorrekenen. GL/PvdA wel.

Nu zal ik wel heel dom zijn, maar ik vertrouw DOORGEREKENDE plannen, net wat meer dan die niet zijn doorgerekend.

Zeker gezien economen, die naar de plannen kijken, aangeven dat er een enorm begrotingstekort komt, bij PVV

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:22

Wintu schreef:
Avalanche schreef:
Maar dit komt niet uit Den Haag, dit komt uit Brussel. Dit is een gevolg van het klimaatakkoord van 2019.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... ting-2023/
Sinds het Klimaatakkoord in 2019 is de energiebelasting op aardgas flink omhoog gegaan. De overheid wil hiermee stimuleren dat woningeigenaren hun huis (beter) gaan isoleren, en op een duurzame manier elektrisch gaan verwarmen.

https://www.emissieautoriteit.nl/onderw ... van-parijs

Leg mij de logica dan eens uit.
Meneer A heeft geen geld om zijn huis te verduurzamen, hij komt maar net rond met het loon dat hij verdient en kan amper iets aan de kant leggen.
De overheid wil hem echter stimuleren toch te verduurzamen en verhoogt de belasting op gas.
Meneer A houdt door de hoge gasprijzen en de verhoging van belasting daarop, net te weinig over om nog rond te komen in de maand.
Meneer kan nog steeds niet verduurzamen en heeft zelfs nog minder geld dan voorheen.

De nederlandse overheid heeft de heffing op gas verhoogd, hanteert hogere percentages dan de rest van europa.

En dan hebben we het nog niet over de mensen in huurwoningen. De lagere huren zijn niet voor niets lager en daardoor betaalbaarder. En verhuurders staan niet te trappelen om in die woningen te investeren. Die huren komen ook zonder extra kosten binnen. De huurders hebben dus extra energiekosten (ondanks allerlei tijdelijke toeslagen) en rondkomen wordt voor hen nog moeilijker.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:36

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:38

Citaat:
Meneer A heeft geen geld om zijn huis te verduurzamen, hij komt maar net rond met het loon dat hij verdient en kan amper iets aan de kant leggen.
De overheid wil hem echter stimuleren toch te verduurzamen en verhoogt de belasting op gas.

Ja, rechtse logica.

Ik ben Lubbers nog niet vergeten.
In tijden van grote werkeloosheid verlaagde hij de uitkeringen.
Zou hij gezegd hebben 'Sorry mensen, de spoeling is dun' was ik accoord geweest.
Nee - hij benoemde het als een prikkel om werk te zoeken.
_-:(
Zoooo leuk om te horen na tweehonderd sollicitatiebrieven...
Citaat:
Meneer A houdt door de hoge gasprijzen en de verhoging van belasting daarop, net te weinig over om nog rond te komen in de maand.
Meneer kan nog steeds niet verduurzamen en heeft zelfs nog minder geld dan voorheen.

Een linkse regering zal dat niet zo laten gebeuren, dat mensen onder het bestaansminimum zakken.
Citaat:
En dan hebben we het nog niet over de mensen in huurwoningen. De lagere huren zijn niet voor niets lager en daardoor betaalbaarder. En verhuurders staan niet te trappelen om in die woningen te investeren. Die huren komen ook zonder extra kosten binnen. De huurders hebben dus extra energiekosten (ondanks allerlei tijdelijke toeslagen) en rondkomen wordt voor hen nog moeilijker.

Feit: er zijn gemeenten met een links college.
Die pakken de flats uit de 1960er jaren aan, en weten het zo te doen dat de woonlasten niet stijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:46

Ik moest gisteren iets ophalen in het oosten van Brabant, tegen de grens met Limburg aan. Vanaf Den Bosch werkelijk nergens een laadpaal gezien :+ . Wij blijven nog even op benzine rijden :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:47

juval schreef:
De afgelopen pagina's bespreken jullie precies het thema van BBB:

[ [url=m/eZYuqk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, wanneer Wilders z’n nexit krijgt komen daar ook nog 30 % van alle landbouwers bij. Nu zit 20 % onder het bestaansminimum , zonder eu subsidies zijn dat er dik 50 %.
Maar wanneer er meer inkomen voor de groepen tot ong 75.000 euro inkomen komt en vooral de laagstbetaalde groepen erop vooruit gaan zullen ze ook kunnen gaan sparen voor energie maatregelen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-11-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:50

prompter schreef:
Ik moest gisteren iets ophalen in het oosten van Brabant, tegen de grens met Limburg aan. Vanaf Den Bosch werkelijk nergens een laadpaal gezien :+ . Wij blijven nog even op benzine rijden :D

Ik woon in Helmond en hier zit op de A67 richting Eindhoven in beide rijrichtingen een FastNed. In Deurne zijn een aantal laadpalen, in Asten zit een tankstation met flink wat palen, bij ons op het industrieterrein naast de wijk ook een aantal laadpalen.. ze zijn er gewoon hoor. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:52

Ja, ik zie er ook genoeg. Tegenover mijn huis op de parkeerplaats ook weer 2 geplaatst, voor 2 auto's dus 4 in totaal. Op loopafstand nog 2, en als ik de snelweg opga, is aan beide kanten een Fastned.