verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:53

Raineri schreef:
Maakt het iets uit uit welke hoek de aanval kwam? Niemand houdt van extremisten, van welke zijde ook.

Zeker.
Maar onwaarheden verkondigen dat als het een rechtse demonstratie was dat het dan geweldadiger zou zijn is gewoon niet waar.

En anders zij "we" zo fel op onwaarheden. Behalve als het rechts zwart maken is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:53

Levensgevaarlijke acties van boeren? Heb ik iets gemist?

Vond het alleen maar goed dat ze opkomen voor zichzelf want de regering deed dat duidelijk niet. En voila..ook dat heeft invloed gehad op deze verkiezingen.

Waar ik me over verbaas, van welke kant dan ook..links of rechts. Dat men meent dat ze iemand die een andere mening/ visie heeft gelijk moeten "haten". Dat polariseren doen mensen echt zelf en het getuigt niet bepaald van een hoge emotionele intelligentie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:55

Sansevieria schreef:
@Annemiek, blijkbaar zijn dat cijfers van de AIVD, die heb ik niet verzonnen hoor, dat de extreem linkse demo's vaker meer gewelddadig verlopen.

Als je het gebruik van waterkanonnen en het arresteren van mensen die rustig op de grond zitten onder geweld verstaat, ja, dan zijn ze heel gewelddadig :+ Maar niet vanuit de demonstranten in ieder geval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:57

Elisa2 schreef:
Waar ik me over verbaas, van welke kant dan ook..links of rechts. Dat men meent dat ze iemand die een andere mening/ visie heeft gelijk moeten "haten". Dat polariseren doen mensen echt zelf en het getuigt niet bepaald van een hoge emotionele intelligentie.

Dit, en dat gebeurt idd aan alle kanten..
het is gewoon iets wat in mensen zit.. Anderen overtuigen van het eigen gelijk, en als niet goedschiks dan kwaadschiks..

nu is dat misschien erger doordat het online allemaal veel makkelijker is? Maar juist daar komt de aard van het beestje omhoog misschien?

@8nnemiek: De AIVD heeft er rapportages over. Dus niet "als jé het gebruik.." maar 'in het rapport van de AIVD staat..." :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:01

Elisa2 schreef:
Levensgevaarlijke acties van boeren? Heb ik iets gemist?

Daar hebben we toch allemaal genoeg voorbeelden van gezien? Hekken die omver werden gereden, een gemeentehuis dat werd bestormd, trekkers op de snelweg tussen het gewone verkeer, afval dat op de openbare weg werd gedumpt waarna er meerdere ongelukken gebeurden, oa op de A7.. Een bak van een trekker botste op de A12 tegen een brug waardoor de inzittenden naar het ziekenhuis moesten en een van de twee was volgens mij zwaargewond, en de vrachtwagen erachter kon blijkbaar net op tijd uitwijken. En niet te vergeten de brandstichting. Er hadden doden kunnen vallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:04

Er was inderdaad een tijd dat een klein groepje boeren zich niet hielden aan de afspraken waardoor het gevaarlijk werd op de weg voor andere bestuurders. Deze zijn hier ook op aangesproken door de andere boeren en BBB. Daarnaast was er sprake van veel framing. Voor de rest zijn er volgens mij geen levensgevaarlijke acties geweest en die beschrijf je ook niet dus volgens mij zijn we het eens.

8nnemiek

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:11

Ik vind dat al meer dan genoeg levensgevaarlijke acties eigenlijk :=

En uiteraard komt dat vanuit een kleine groep, dat geldt net zo goed voor bv vandalisme van extreem-linkse groepen.

Als iemand een linkje naar die die AIVD rapportages kan delen trouwens, graag :j Ik vind alleen berichten van 5 jaar geleden die nu totaal niet relevant meer zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:16

Ik vind het reuze meevallen..vooral veel bang en stemmingsmakerij. Maar goed, ik woon in boerengebied..hier laten ze niet met zich sollen en er zijn wel vaker acties die de landelijke pers halen waar ik vaak om moet gniffelen. Echter zorgen ze altijd dat het niet gevaarlijk wordt, en moord en doodsbedreigingen zitten er niet bij.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:17

Elisa2 schreef:
Er was inderdaad een tijd dat een klein groepje boeren zich niet hielden aan de afspraken waardoor het gevaarlijk werd op de weg voor andere bestuurders. Deze zijn hier ook op aangesproken door de andere boeren en BBB. Daarnaast was er sprake van veel framing. Voor de rest zijn er volgens mij geen levensgevaarlijke acties geweest en die beschrijf je ook niet dus volgens mij zijn we het eens.

Extremisten zijn altijd maar een klein groepje van het geheel toch?
Dus het afdoen als 'het was maar een klein groepje boeren' is niet helemaal terecht.

Bij links, rechts, midden, waar dan ook, is het altijd 'maar een klein groepje'. Maar wel een gevaarlijk klein groepje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:23

Ik vind het vergelijk niet helemaal terecht, want er zit wel een groot verschil tussen een snelweg blokkeren of iemand vermoorden. Iets met een moreel kompas.

Dat kleine groepje boeren is door de andere boeren aangesproken en gecorrigeerd op hun gedrag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:26

Ik denk dat het gewoon allemaal niet zou moeten, maar het is wel heel onrustig, overal op de wereld

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:27

Elisa2 schreef:
Ik vind het vergelijk niet helemaal terecht, want er zit wel een groot verschil tussen een snelweg blokkeren of iemand vermoorden. Iets met een moreel kompas.

Dat kleine groepje boeren is door de andere boeren aangesproken en gecorrigeerd op hun gedrag.

Niet alle extremisten grijpen naar moord... maakt ze nog niet geen extremist, toch?

Cer schreef:
Ik denk dat het gewoon allemaal niet zou moeten, maar het is wel heel onrustig, overal op de wereld

Oh eens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:28

Denk inderdaad ook dat het erg uit maakt waar je woont. Ik kom uit Den Haag en moet er nog regelmatig voor mijn werk zijn en woon er in de buurt.
Dus ik zie veel demonstraties. En over het algemeen gaan ze inderdaad ook vreedzaam. En dat is dan ook prima.

Al had ik bij de milieu demonstraties wel een hysterisch overkomende dame die zich voor mijn (ja grote) auto wierp en mij met veel geschreeuw over dat ik een vervuilend, egocentrisch onmens was en probeerde mij tegen te houden toen ik naar het gemeentehuis moest... heb haar 3x proberen uit te leggen dat het inderdaad een bakbeest is, maar wel elektrisch :')
Maar gelukkig werd ze door mede demonstranten weggehaald zodat ik mijn weg kon vervolgen :')
Dat is de enige keer dat ik persoonlijk last er van had.

Over de polarisatie.
Ik denk zelf dat dat vrijwel onoverkomelijk is en heel erg samen hangt met social media. Social media werkt opruiend en ook door de algoritmes lijkt het alsof iedereen jouw mening deelt en krijg je steeds extremere content en dus ook meningen te zien.
Ook het "veilig" extreme uitspraken kunnen ventileren anoniem vanachter je beeldscherm geeft daar ook meer ruimte voor.
Dat is met politiek, maar ook bv met de corona maatregelen heeft social media mij laten zien wat een verotte kant en invloed er in zit waardoor mensen rechtlijnig tegenover elkaar komen te staan.
Terwijl iedereen, hoe links of rechts ook, altijd overeenkomsten heeft en tot compromissen zou kunnen komen die goed zijn in een middengebied. Maar dat zie je dan niet meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:32

c_alsemgeest schreef:
Denk inderdaad ook dat het erg uit maakt waar je woont. Ik kom uit Den Haag en moet er nog regelmatig voor mijn werk zijn en woon er in de buurt.
Dus ik zie veel demonstraties. En over het algemeen gaan ze inderdaad ook vreedzaam. En dat is dan ook prima..

nou er was echt een periode dat er nogal regelmatig veel gesloopt werd door allerlei demonstranten.. vooral als het iets in andere landen betrof. Dan werd er over auto's gelopen, dingen beklad, ramen ingegooid onderweg..
En die covid demo's liepen ook nog wel eens uit de hand..

maar goed, als er niks gebeurd en het vreedzaam verloopt is het ook geen nieuws natuurlijk, en zo wordt het beeld weer gekleurd gebracht, vind ik soms

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:37

Nee precies, bedoelde het ook vooral vanuit mijn eigen ervaring als ik langs een demonstratie rij oid.
Zulke dingen gebeuren zeker, maar bedoelde meer dat ik het zelf niet meegemaakt heb.
Behalve die voor mijn auto geworpen vrouw na :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:40

DuoPenotti schreef:
Raineri schreef:
Maakt het iets uit uit welke hoek de aanval kwam? Niemand houdt van extremisten, van welke zijde ook.

Zeker.
Maar onwaarheden verkondigen dat als het een rechtse demonstratie was dat het dan geweldadiger zou zijn is gewoon niet waar.

En anders zij "we" zo fel op onwaarheden. Behalve als het rechts zwart maken is.

Maar dat hele ze vs wij vind ik zo’n onzin. We willen allemaal hetzelfde ongeveer denk ik. De een ziet de invulling alleen wat anders. Is overigens niet specifiek naar jou of iemand anders. Als iemand kennelijk zo opschrijft dat “rechts allemaal racisten zijn” of “links niet weet wat er in de samenleving gebeurd” zijn dat wellicht niet de mensen waarmee je een verstandige discussie gaat hebben. Laten we vooral spreken met wie wel openstaat voor een ander of voor een andere mening. Ik denk dat discussie alleen maar olie op het vuur is

Maar goed we zijn niet allemaal heilig. Weet in ieder geval dat al beklaag ik me fel over Geertje: laf joe all <3

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:40

c_alsemgeest schreef:
Nee precies, bedoelde het ook vooral vanuit mijn eigen ervaring als ik langs een demonstratie rij oid.
Zulke dingen gebeuren zeker, maar bedoelde meer dat ik het zelf niet meegemaakt heb.

ja, dan komt het wel heel dichtbij...

:')
Sorry

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:43

Cer schreef:
c_alsemgeest schreef:

ja, dan komt het wel heel dichtbij...

:')
Sorry

_O-

Dat kwam ze zeker... het was dat ik geen bullbar heb...
(Grapje mensen)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:54

Elisa2 schreef:
Ik vind het reuze meevallen..vooral veel bang en stemmingsmakerij. Maar goed, ik woon in boerengebied..hier laten ze niet met zich sollen en er zijn wel vaker acties die de landelijke pers halen waar ik vaak om moet gniffelen. Echter zorgen ze altijd dat het niet gevaarlijk wordt, en moord en doodsbedreigingen zitten er niet bij.

Sorry hoor, maar zwarte kuilbalen en banden in het donker aan het einde van de toerit naar een snelweg zetten of gewoon op de snelweg in het donker. Dat vind ik niet reuze meevallen, daarmee hebben ze mazzel gehad dat er geen ernstig gewonden zijn gevallen. En ik woon ook in boerengebied.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:57

Wij hebben hier in de buurt bij demo's vaak ook beroepsdemonstranten ertussen zitten, en mensen die sowieso anti overheid zijn..
ik vind het tegenwoordig erg lastig om een groep demonstranten als 1 groep te zien..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:58

Vanmorgen een foto op het feestboek van een vriendin.
Zo mooi...!

Plek van handeling: Stadhuisplein in Leiden.
Dierbare plek: Klaas en ik hebben elkaar daar ontmoet en zijn er acht jaar later getrouwd.

Tijdstip: 'het gouden uur', avondschemering.

De foto toont het 'Solidariteitsprotest', mensen staan hand in hand in cirkels. Er werd gezongen.
Prachtig.
"We shall overcome...
We come hand in hand
black and white together..."

Kippenvel!
(Het initiatief was in de loop van de dag genomen en zij kon er op het nippertje bij zijn. Dus schitterde deze Drentenierster door afwezigheid.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:07

Is er een onderscheid in boeren of klimaatactivisten die een snelweg blokkeren?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:15

fransje23 schreef:
Is er een onderscheid in boeren of klimaatactivisten die een snelweg blokkeren?

Dat ligt heel vaak hoe degene die je het vraagt er zelf in staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:16

nou ja ik als randhaagse kan vertellen dat je door beiden niet door kan rijden eigenlijk :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:22

Cer schreef:
nou ja ik als randhaagse kan vertellen dat je door beiden niet door kan rijden eigenlijk

Dat gold mbt Extinction Rebellion op zaterdag 9 september vanaf 11.50 tot in de avond,
de drie weken daarna plm een uur. (Van 12.00 tot één uur, half twee.)