Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:52

Popstra schreef:
Is het jullie ook al opgevallen hoe "gelikt" de beelden uit Israel zijn met hun zeer wel bespraakte bijna Amerikaans lijkende leger woordvoerders die keurig hun riedeltjes voor lezen en hoe chaotisch die van Gaza!? Vanuit daar enkel dood en verderf.

Je vergelijkt een leger met een terreurorganisatie. :Y)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:56

Rennie89 schreef:
Wil trouwens even toevoegen dat de schuld in mijn ogen bij alle verantwoordelijke partijen van de oorlog ligt. Het is gewoon om te janken hoeveel burgers hieronder moeten lijden en het leven moeten laten.

Ik hoop dat er met de noodregering een soort van samenwerking en vrede gaat komen samen met alle betrokken partijen en dat er geen burger slachtoffers meer hoeven te vallen. Dat de Palestijnse burgers terug naar huis kunnen, meer ruimte krijgen en de juiste hulp om hun stuk land en de economie weer op te bouwen zoals het hoort… maar dit is in een perfecte wereld…

Zelfs als Israel zegt: hier heb je het (wat ze overigens al in 2005 gedaan hebben met gaza) zit je nog steeds met hetzelfde probleem: hamas. Die kwamen snel aan de macht toen Israel uit gaza vetrok, groeven hun beruchte gangenstelsel en begonnen wapens binnen te halen en pleegde daar aanslagen mee in Israel en smeet wat raketten die kant op.
Dan kun je als land de grenzen niet openlaten en aangezien de Egyptenaren ook geen zin hebben in het extremisme van de palestijnen en die grens dus ook dicht houden ontstaat dit binnen no time weer opnieuw.

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:08

Hamas is inderdaad geen leger dus ik zou die geliktheid en “professionaliteit” ook niet van hun verwachten (wat een verschrikkelijk woord in deze context).

Voor de burgers van Palestina zou Hamas nou ook niet bepaald hun eerste keuze zijn om ze te leiden maar ze hebben op dit moment gewoon niet anders. Hamas geeft ook daadwerkelijk niet zoveel om hun burgers maar helaas is het wel het enige wat ze nu hebben. Beide opties atm zijn verschrikkelijk; of Hamas of een onderdrukker.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:10

Sunnda schreef:
Popstra schreef:
Is het jullie ook al opgevallen hoe "gelikt" de beelden uit Israel zijn met hun zeer wel bespraakte bijna Amerikaans lijkende leger woordvoerders die keurig hun riedeltjes voor lezen en hoe chaotisch die van Gaza!? Vanuit daar enkel dood en verderf.

Je vergelijkt een leger met een terreurorganisatie. :Y)

Wat betreft de welbespraaktheid: veel Israeliërs hebben dubbele nationaliteiten (ik dacht rond of iets meer dan 10%), en spreken soms beter Engels dan Hebreeuws. Over het niveau van Israëlische scholing zijn veel mensen niet tevreden, dus worden jongeren regelmatig naar het buitenland gestuurd voor hun vervolgopleiding, met name als het om de universiteit gaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:12

Ze kunnen kijken of er een bepaalde Palestijnse regering geplaatst kan worden daar die wel in communicatie staat met de regering van Israël en dat deze wel overhand op Hamas hebben . Dat zou betekenen dat het van binnenuit opgelost gaat worden, maar vind eerst maar de juiste personen die dit ook willen en kunnen. Ik verwacht ook niet dat dit in 1 dag gebeurt, maar hopelijk is dit wel de toekomst die de Palestijnen krijgen waardoor deze weer in vrijheid kunnen leven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:25

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:48

Rennie89 schreef:
Ze kunnen kijken of er een bepaalde Palestijnse regering geplaatst kan worden daar die wel in communicatie staat met de regering van Israël en dat deze wel overhand op Hamas hebben . Dat zou betekenen dat het van binnenuit opgelost gaat worden, maar vind eerst maar de juiste personen die dit ook willen en kunnen. Ik verwacht ook niet dat dit in 1 dag gebeurt, maar hopelijk is dit wel de toekomst die de Palestijnen krijgen waardoor deze weer in vrijheid kunnen leven.
Dit vind ik wel een heel simplistische gedachte met de geschiedenis van het Midden Oosten in het achterhoofd. Deze overheden zijn juist mede door het westen allemaal weggewerkt en kwamen veelal voort uit bestaande legers na het Ottoman Empire viel. Legers die er nu al decennia lang niet zijn… Überhaupt geen legers; dus ook niets om de militias de kop mee in te slaan. Als je er een overheid neerzet wordt deze dus ook gewoon weer geassassineerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:50

een oorlogsverslaggever over de gevolgen van te snel berichten over nemen als waarheid. We weten nog maar heel weinig van wat er nu precies gebeurt is, de werkelijk ernst en wie er achter zit. Maar de gevolgen zijn al wel zichtbaar en die zijn niet mals.

https://www.youtube.com/watch?v=t7eKZQnhYTQ

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:00

princequillo schreef:
Voor de burgers van Palestina zou Hamas nou ook niet bepaald hun eerste keuze zijn om ze te leiden maar ze hebben op dit moment gewoon niet anders. Hamas geeft ook daadwerkelijk niet zoveel om hun burgers maar helaas is het wel het enige wat ze nu hebben. Beide opties atm zijn verschrikkelijk; of Hamas of een onderdrukker.

Er is überhaupt geen keus in Gaza. Er zijn al een kleine 20 jaar geen verkiezingen meer geweest.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:21

Helemaal eens Sunnda, het is gewoon eng hoe mensen zelf niet meer nadenken en klakkeloos elk nieuwsbericht voor waar aannemen.
Ik volg zelf Amir Tsarfati op Telegram, hij is een christelijke jood die betrouwbaar verslag doet. Veel van wat jullie hier posten las ik ook bij hem.

Edit, ik reageerde op een eerder bericht, ging over het fake news

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:53

Sunnda schreef:
Zelfs als Israel zegt: hier heb je het (wat ze overigens al in 2005 gedaan hebben met gaza) zit je nog steeds met hetzelfde probleem: hamas. Die kwamen snel aan de macht toen Israel uit gaza vetrok, groeven hun beruchte gangenstelsel en begonnen wapens binnen te halen en pleegde daar aanslagen mee in Israel en smeet wat raketten die kant op.
Dan kun je als land de grenzen niet openlaten en aangezien de Egyptenaren ook geen zin hebben in het extremisme van de palestijnen en die grens dus ook dicht houden ontstaat dit binnen no time weer opnieuw.

Dat snap ik, maar dan zou er een plan van aanpak gemaakt moeten worden met wat wel mogelijk zou kunnen zijn en de oplossing. Want hoe het nu gaat kan niet, dit eindigt in een gigantisch bloedbad… Hamas moet geëlimineerd worden, en van binnenuit lijkt mij het meest efficiënt. Maar hoe dat realiseerbaar is, geen idee.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:54

Exitium schreef:
princequillo schreef:

Er is überhaupt geen keus in Gaza. Er zijn al een kleine 20 jaar geen verkiezingen meer geweest.

Dat weet ik. Maar ook al zouden ze een keus hebben, heb ik er een hard hoofd in dat ze voor een militia groep kiezen die hun eigen rechten niet eens belangrijk vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:04

princequillo schreef:

Luckystory schreef:
Omdat niemand zit te wachten op 2 miljoen vluchtelingen.

Trouwens. Hamas is wel democratisch verkozen he. Na hun verkiezingsoverwinning heeft Fatah en Israël geprobeerd tegen te houden dat ze aan de macht kwamen en heeft Hamas zelf de macht gegrepen. Maar ze zijn wel degelijk democratisch verkozen. Onderschat ook niet hoeveel steun ze hebben in Gaza.
Vluchtelingen hier zullen altijd verklaren dat ze problemen hebben met Hamas omdat dit hen makkelijker een verblijfsvergunning oplevert. Maar als ze naar de stembus zouden moeten, stemmen ze erop hoor. Zonder twijfel.

Ik ben de draad kwijt. Is Hamas nou wel of niet democratisch gekozen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:08

Wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:10

Cowboy55 schreef:
Wel

Ooit ja.
Hoeveel mensen nu Hamas steunen is onbekend.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:11

Sizzle schreef:
Cowboy55 schreef:
Wel

Ooit ja.
Hoeveel mensen nu Hamas steunen is onbekend.

OK. Bij de laatste verkiezingen wel.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:16

Urbanus schreef:
princequillo schreef:

Luckystory schreef:
Omdat niemand zit te wachten op 2 miljoen vluchtelingen.

Trouwens. Hamas is wel democratisch verkozen he. Na hun verkiezingsoverwinning heeft Fatah en Israël geprobeerd tegen te houden dat ze aan de macht kwamen en heeft Hamas zelf de macht gegrepen. Maar ze zijn wel degelijk democratisch verkozen. Onderschat ook niet hoeveel steun ze hebben in Gaza.
Vluchtelingen hier zullen altijd verklaren dat ze problemen hebben met Hamas omdat dit hen makkelijker een verblijfsvergunning oplevert. Maar als ze naar de stembus zouden moeten, stemmen ze erop hoor. Zonder twijfel.

Ik ben de draad kwijt. Is Hamas nou wel of niet democratisch gekozen?

In 2006 zijn ze tegen de verwachting in gekozen, voornamelijk door gedoe binnen Fatah, de grootste concurrent. Een jaar later vocht Hamas Fatah de Gazastrook uit en sindsdien zijn er daar geen vrije verkiezingen meer geweest. Hamas is de baas in de Gazastrook, en Fatah regeert de Westelijke Jordaanoever.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:10

Maar als het beter zou gaan in Gaza, rustiger, minder geweld, dan krijgt de politieke tak van Hamas het meer voor het zeggen, en die zijn veel minder radicaal dan de militante afdeling.

Ik heb natuurlijk ook zo mijn ideeën en wensen hoe alles zou moeten lopen, maar in de eerste plaats zou het aan de Palestijnen moeten zijn hoe ze hun land in willen richten en wie ze als leider willen.
Ze moeten dan alleen wel eerst een land hebben, in vrijheid.
Hoewel ik op dit moment wel iets zie in een VN macht, zou het imo ook wel weer superieur zijn als Amerika of West Europa gaat bepalen hoe de Palestijnse bevolking bestuurd moet worden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:15

Ik heb serieus weinig vertrouwen in de VS en West Europa. Alle onroer stamt al af van hun genozel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:22

princequillo schreef:
Ik heb serieus weinig vertrouwen in de VS en West Europa. Alle onroer stamt al af van hun genozel.

De VS en Europa laten hier echt hun ware gezicht zien. Ieder ander land dat zo tekeer zou gaan wordt geconfronteerd met zware sancties. Maar Israel niet, die krijgen nog eens een steunpakket.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:30

Zolang terreurgroep Hamas het in Gaza de lakens uitdeelt zal het Palestijnse volk nooit normaal kunnen leven.
Wat betreft Israël en allerlei Joodse organisaties , waar ik steeds meer moeite mee krijg is het continu hameren op een soort van schuld en iedereen achter Israël moet staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:41

Loretta schreef:
princequillo schreef:

De VS en Europa laten hier echt hun ware gezicht zien. Ieder ander land dat zo tekeer zou gaan wordt geconfronteerd met zware sancties. Maar Israel niet, die krijgen nog eens een steunpakket.

Het ergste is wij er nog aan mee betalen ook!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:50

Europa gaat ook betalen aan landen als Marokko, Tunesië, enz... om hun eigen burgers terug te nemen als hun asielaanvraag in een ander land geweigerd wordt.
Ze gaan investeren in o.a. scholen, gezondheidszorg en meer van die dingen.
Ze hopen zo het probleem op te lossen met al die asielzoekers waarvan de aanvraag geweigerd werd en die ze dus niet meer het land uitkrijgen.
Dixit Von der Leyen vanmiddag op de bijeenkomst met onze premier en de premier van Zweden naar aanleiding van de neergeschoten Zweden in Brussel.

Ik begrijp hier echt helemaal niks van :+

Sorry, beetje offtopic.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:01

Nikass schreef:
Maar als het beter zou gaan in Gaza, rustiger, minder geweld, dan krijgt de politieke tak van Hamas het meer voor het zeggen, en die zijn veel minder radicaal dan de militante afdeling.

Dat was ooit de bedoeling. Het Westen had erop aangedrongen dat Hamas de politieke ipv de militaire kant zou opgaan, Hamas deed dit, maar Israël zei: "We praten niet met terroristen". Ik vind dit nog steeds de grootste gemiste kans in heel de geschiedenis, en het versterkt nog mijn idee dat Israel geen vrede wil, enkel macht. Hopelijk komen daar ooit eens een ander soort mensen aan de macht.

Weet iemand iets af van de Israelische politiek/oppositie? Is er ergens een charismatische politicus daar die pro vrede is en die het vredesproces nieuw leven kan inblazen? Van Palestijnse kant opteer ik nog altijd voor Marwan Barghouti, maar dat gaat wel iets makkelijker als ze die eerst vrijlaten uit de gevangenis. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:11

Luckystory schreef:
Trouwens. Hamas is wel democratisch verkozen he. Na hun verkiezingsoverwinning heeft Fatah en Israël geprobeerd tegen te houden dat ze aan de macht kwamen en heeft Hamas zelf de macht gegrepen. Maar ze zijn wel degelijk democratisch verkozen.

Klopt.
Op zijn Europees gezegd: Hitler is ook democratisch gekozen - om direct daarna de democratie af te schaffen.

Wat mij betreft: zodra de democratie is afgeschaft, verliest een regering alle legitimiteit.
Ook al zijn ze gekozen, ze zijn 'het boekje te buiten gegaan' en hoe ze aan de macht zijn gekomen doet in feite niet meer ter zake.
Citaat:
Onderschat ook niet hoeveel steun ze hebben in Gaza.

Zou het een onsje minder mogen...?

Ten eerste dat gezeur dat vluchtelingen altijd maar liegen heb ik te vaak gehoord. ("...makkelijker een verblijfsvergunning etc".) (Ooit gewerkt bij de IND of bij VluchtelingenWerk...?)

Ten tweede: waar haal je de informatie vandaan 'dat hamas zoveel steun heeft'...?
En heb je die informatie afgewogen tegen het feit dat we praten over een bezetting, een dictatuur en een serie oorlogen...?