Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:58

Hier is ook alles ingeënt .
Geit 2 x en die heeft het meeste last; kreupel, opgezete mond, blauwe vlekken en hoge koorts. Ik spuit nu al 4 dagen achter elkaar Novem en hier doet ze het veel beter op. Eet en drinkt.

Ooi ook erg kreupel, wou van alles net niks. Vandaag lekker gras eten.
Ik hou de Novem spiegel op peil; elke 24 uur een injectie.
Ze zeggen dat je de nieren belast, hier drinken ze en ik ben niet zo snel bang dat dit mis gaat. Ik had geen andere opties.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:09

Hier ook blauwtong helaas. Schapen zijn geënt en over algemeen lichte klachten, wel al lam overleden en een ooi nu flink ziek..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:58

Lianne007 schreef:
Hier is ook alles ingeënt .
Geit 2 x en die heeft het meeste last; kreupel, opgezete mond, blauwe vlekken en hoge koorts. Ik spuit nu al 4 dagen achter elkaar Novem en hier doet ze het veel beter op. Eet en drinkt.

Ooi ook erg kreupel, wou van alles net niks. Vandaag lekker gras eten.
Ik hou de Novem spiegel op peil; elke 24 uur een injectie.
Ze zeggen dat je de nieren belast, hier drinken ze en ik ben niet zo snel bang dat dit mis gaat. Ik had geen andere opties.

Dat gaat prima, wij hadden de regel niet drinken niet spuiten. Das bij allemaal goed gegaan. Dus zolang ze drinken en je spuit gaat het prima

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:29

Horseloverl schreef:
Dat gaat prima, wij hadden de regel niet drinken niet spuiten. Das bij allemaal goed gegaan. Dus zolang ze drinken en je spuit gaat het prima

Klopt, ze moeten blijven drinken of je moet zelf al water gaan geven met een drench spuit. Echter raad ik dat niemand aan ivm verslikken en alle gevolgen van dien. Dan beter paracetamol, wil het niet via e mond, dan zetpillen. Ik durf het nog niet echt te zeggen en ik ben heel hard aan het afkloppen ; volgens mij heb ik ons schaap en geit er door gekregen. Gister nog een halve dosering novem na 48 uur. Ze eten gras en konden naar buiten. Nog wel wat meer liggen maar ogen veel alerter. Echter ben ik me ervan bewust dat er nog rest schade kan zijn en er complicaties optreden . Voor nu voel ik me even wat beter. Hoop dat alles onder controle is bij jullie

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:30

Boelles schreef:
Hier ook blauwtong helaas. Schapen zijn geënt en over algemeen lichte klachten, wel al lam overleden en een ooi nu flink ziek..

Heel veel beterschap. Hoe behandel je ze ?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:48

Nou hier zijn we helaas nog niet klaar, weer een lam erbij welke niet lekker is. Heeft ook houw op het oog gekregen en wil liever niet staan.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:20

Lianne007 schreef:
Boelles schreef:

Heel veel beterschap. Hoe behandel je ze ?

Ons meest zieke ooi krijgt paracetamol oraal, rest geen. Ze leek vandaag al meer op de been maar nog wel moeizaam.. dit is mijn favoriete schaap dus hoop dat ze het haalt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:31

Hier vandaag de Hamel niet fit. Ligt veel en eet slecht.

Ik spuit Novem en depocilline. Mag dit spuiten tot hij weer oké is.
Verder voer ik hem appelmoes bij en geef hem Wilgentakken waar hij wat blaadjes van eet

Ze hebben ook een flinke rode lebmaagworm besmetting bleek uit mestonderzoek. Terwijl ik ze 3 weken terug nog ontwormd heb. Dat is nu natuurlijk niet handig voor de weerstand. Morgen ander ontworm middel halen .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:59

Zolvix werkte altijd goed tegen rode lebmaagworm. Weet niet hoe dat er nu voor staat qua resistentie Kijk ze sowieso even geregeld aan de onderkant in de oogleden. Als het daar niet mooi doorbloed is maar wittig is ook een teken van ernstige bloedworm besmetting. Na ontwormen schone weide geven waar minstens 3 maanden geen schapen op zijn geweest maar ws weet je dat allemaal wel.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:26

loulou schreef:
Hier vandaag de Hamel niet fit. Ligt veel en eet slecht.

Ik spuit Novem en depocilline. Mag dit spuiten tot hij weer oké is.
Verder voer ik hem appelmoes bij en geef hem Wilgentakken waar hij wat blaadjes van eet

Ze hebben ook een flinke rode lebmaagworm besmetting bleek uit mestonderzoek. Terwijl ik ze 3 weken terug nog ontwormd heb. Dat is nu natuurlijk niet handig voor de weerstand. Morgen ander ontworm middel halen .

Misschien voelt hij zich ellendig door die rode lebmaag worm? Dat kan ook zo hard gaan ineens . Beterschap !

Wij spoten ook elke dag Novem. Dit werkte hier het best en geen stress van pcm toedienen

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:26

jazzejam schreef:
Nou hier zijn we helaas nog niet klaar, weer een lam erbij welke niet lekker is. Heeft ook houw op het oog gekregen en wil liever niet staan.

Wat een ellende, sterkte!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:05

Ik heb nú inderdaad zolvix gekregen.
Ik had 3 weken geleden endex, dat werkte vorige keer prima, maar nu dus niks gedaan.

Vorig jaar ook een flinke besmetting gehad, maar toen merkte ik niks aan de schapen. Inderdaad lichter slijmvlies van ooglid. Maar ze oogde niet futloos. Kwam er toevallig uit bij standaard mestcontrole.
Bij 1 schaap duurde het toen heel lang voor ik hem schoon had. Ik had nu een meng monster ingeleverd, volgende keer doe ik ze toch maar weer eens apart.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:34

loulou schreef:
Ik had 3 weken geleden endex, dat werkte vorige keer prima, maar nu dus niks gedaan.

Vorig jaar ook een flinke besmetting gehad, maar toen merkte ik niks aan de schapen. Inderdaad lichter slijmvlies van ooglid. Maar ze oogde niet futloos. Kwam er toevallig uit bij standaard mestcontrole.
Bij 1 schaap duurde het toen heel lang voor ik hem schoon had. Ik had nu een meng monster ingeleverd, volgende keer doe ik ze toch maar weer eens apart.

Het is ook echt een rot worm en er treedt zo snel resistentie op. Fijn dat je er zo op tijd bij bent.
Hier ook eens gehad en toen levamisol injecties gegeven, hier is ook nog geen resistentie op.
Heb het soms drukker met de schapen en alle toestanden dan de paarden. De geiten t minst

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:31

loulou schreef:

Het beste is misschien de volgende x nog een keer zolvix en dan afwisselen de ene x dit dat ander x dat... Dan ontstaat er niet snel resistentie. vwb besmetting dat is net als bij paarden het slaat in 1 x om en dan is er haast geen houden meer aan door de schade die aangericht is. Mooi dat je er nu op tijd bij was Als je ze voor de rest fit hebt heeft blauwtong ook minder kans.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:02

Toch heeft blauwtong juist aan onze meest fitte en gezonde dieren juist het leven gekost. Die die in mindere conditie zijn overleven het gek genoeg wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:51

jazzejam schreef:
Toch heeft blauwtong juist aan onze meest fitte en gezonde dieren juist het leven gekost. Die die in mindere conditie zijn overleven het gek genoeg wel.

Overreactie immuunsysteem? Kan in mensen ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:15

dat kan ik bij onze dieren niet zo stellen, maar goed, dat zijn koeien dus da's een ander verhaal

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:07

Hier zijn we “ op de helft “. 1 schaap en 1 geit heb ik er door.
Nu schaap nummer 2 (hebben 3 schapen en 3 geiten). Deze hoge koorts , ik zag dat ze wat anders uit haar ogen keek en ben gelijk gaan tempen. 41.6… af en toe een kuch.
Gelijk weer naar de dierenarts gereden voor antibiotica, pijn stillers, koorts verlagers en vocht afdrijvers. (Dexamethason) . Eet nog wel goed. Vind de symptomen heel uiteen lopen. Misschien is het ook wel een na sleep dat ze een milde BT besmetting had en nu longontsteking. Geen idee.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:08

gewoon even uit nieuwsgierigheid , waarom vocht afdrijvers Lianne007? geeft dat verlichting? hier zijn 10 van de 16 schapen uit de ziekenboeg weer terug naar de kudde , de andere zes zijn er nog niet helemaal en een ervan is best nog zwak .

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:34

Beterschap voor alle zieke dieren en sterkte voor hun baasjes!
Hier zijn de laatste 4 schapen ziek.
Koorts heb ik niet gemeten maar meestal voelen ze ook wel warm aan.
De symptomen zijn nu vooral meer liggen en kreupel lopen. Eten doen ze prima.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:04

dat is fijn dry , zolang ze eten komen ze er wel door heen .

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:39

Hier ook 1 ziek.

Eten doet hij gelukkig nog wel al gaat het wel wat trager.

Maar veel liggen en sinds vanochtend ook kreupel.

Ook snottert hij maar gelukkig niet zo erg als ik bij sommige zie.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:09

bruine schreef:
gewoon even uit nieuwsgierigheid , waarom vocht afdrijvers Lianne007? geeft dat verlichting? hier zijn 10 van de 16 schapen uit de ziekenboeg weer terug naar de kudde , de andere zes zijn er nog niet helemaal en een ervan is best nog zwak .

Ivm de longen en opgezette kop, het is een corticosteroid en wordt ook ingezet bij longontstekingen zodat de longen minder belast raken . Het is een sterke ontstekingsremmer, helpend bij kreupelheden.
Geeft nog een extra boost naast de anti biotica en pijnstillers.
Hier is 1 schaap erg benauwd en kortademig. Vandaar de rapidexon (of Dexa ject) erbij. Bij de eerste symptomen zetten wij deze medicatie gelijk in. Niet afwachten, kan zo ineens omslaan en verslechteren

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:25

Lianne007 schreef:
bruine schreef:

Ivm de longen en opgezette kop, het is een corticosteroid en wordt ook ingezet bij longontstekingen zodat de longen minder belast raken . Het is een sterke ontstekingsremmer, helpend bij kreupelheden.
Hier is 1 schaap erg benauwd en kortademig. Vandaar de rapidexon (of Dexa ject) erbij. Bij de eerste symptomen zetten wij deze medicatie gelijk in. Niet afwachten, kan zo ineens omslaan en verslechteren

Houd er wel rekening mee dat de vruchtbaarheid van dit middel minder word, geen idee of je schapen voor de dekkerij hebt en dat je antistoffen aanmaak verminderd word.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:46

Lianne007 schreef:
bruine schreef:

duidelijk! :j en groot gelijk dat je niet afwacht met toedienen van medicatie. sterkte!