Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 06:59

Paardenfan25 schreef:
Zaterdag was benzine op bij de Makro. Denk dat veel mensen echt hebben gewacht op de verlaging. Bijzondere gewaarwording.
Gelukkig 600 meter verder nog een pomp die ipv 1,99 2,03 per liter vroeg :D

Bij de Makro in Duiven?
Wij reden er ook zaterdag langs en er stond me een rij joh :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:59

Hier ook hele dagen rijen bij de pompen alsof het gratis is. Dat we zo blij kunnen zijn met 2.06 de liter :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:05

germie schreef:
En ja, nu je hier maar 100 mag rij je eigenlijk nooit hoog in de toeren meer. Ik niet tenminste. Ik kan natuurlijk de 'lange 3' weer eens toepassen, maar met deze prijzen probeer ik echt zo zuinig mogelijk te rijden.

Dus wát is de oorzaak ;)
Af en toe eens goed heet stoken/schoonblazen kost minder extra brandstof dan duurdere brandstof tanken.
Bovendien doet geen enkele brandstof of toevoeging ook maar íets aan vervuiling van het roetfilter tegen gaan. Het énige wat helpt is het neergeslagen roet verbránden.
Ander ´truuk´ is koud weer/vroeg in de frissere ochtend, liefst vocht in de lucht. Dat komt neer op meer zuurstof = betere/hetere verbranding.
Idem een hóósbui. Waterinjectie is nota bene een túning-ding. Lagere versnelling tegen een hoosbui in maakt beter schoon dan een spuitbus ´SeaFoam´ en is gratis :)*

De ANWB is al pakweg 40 jaar niet primair consumentenorganistatie meer maar puur een commercieel bedrijf. De informatie vanuit die hoek moét je helaas |( met de dezelfde slag om de arm nemen als die van de autojournalistiek. Er is commerciële verstrengeling. Direct of indirect.

Maar goed, geloof waar jij je goed bij voelt +:)+

Mbt het onderwerp is het inderdaad idióót hoe we nu blíj zouden moeten zijn met een ´verlaging´welke nog steeds verkapt minder verhoging is.
Kijk voor het behoud van je eigen gezonde verstand svp terug naar de situatie zomer 2020. Beter niet nog verder want dan raak je dáár weer 8)7 van :D ;)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-04-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:21

Als ik E10/95 tank heb ik een rochel de gorchel motor, met 98/E5 niet. En mijn garage krijgt modern(re) auto's binnen met storingen in de computer die enkel opgelost worden door tank leeg te rijden en dan 98 te tanken voor een keer of 3. En dat ligt meer aan de E10 dus ethanol dan aan octaangehalte, anders had ik ook geen premium hoeven tanken.
Toen ik mijn auto kocht had die een tijdje stil gestaan, 98 gaan tanken omdat ik nog niet wist of er E10 in kon. Daarna 98 blijven tanken en 1e 3+ maanden alleen maar verbetering gehoord in hoe motor klonk. Geen verschil uitmaken anders dan portomonee?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:37

tamary schreef:
Als ik E10/95 tank heb ik een rochel de gorchel motor, met 98/E5 niet. En mijn garage krijgt modern(re) auto's binnen met storingen in de computer die enkel opgelost worden door tank leeg te rijden en dan 98 te tanken voor een keer of 3. En dat ligt meer aan de E10 dus ethanol dan aan octaangehalte, anders had ik ook geen premium hoeven tanken.
Toen ik mijn auto kocht had die een tijdje stil gestaan, 98 gaan tanken omdat ik nog niet wist of er E10 in kon. Daarna 98 blijven tanken en 1e 3+ maanden alleen maar verbetering gehoord in hoe motor klonk. Geen verschil uitmaken anders dan portomonee?

Vergelijk je nu duurdere benzine met duurdere díesel???

Benzine is inmiddels helaas een vervelend complex verhaal geworden omdat inderdaad het ethanol% de boel door elkaar gooit.
Aan de ene kant is het een goedkope verhóger van het octaangetal maar aan de andere heeft het minder calorische waarde, verbrandt het minder snel en een stúk koeler. Ook is het een chemische ´oxidiser´ en dat heeft effect op de verbandingsverhouding.
Al met al een idiote situatie.
Een ouder type motor zonder ´knock sensor´ reageert logischerwijze mogelijk totaal anders.

Extra complicatie is dat er geen heldere informatie verstrekt wordt hoéveel ethanol% er nu écht in de verschillende benzineprocucten zit.
Ervan uit gaan dat er in ´98´ geen of minder ethanol zit is .... mwah.
Het is inzichtelijk en schokkend als je zelf de ´watertest´ doet. Supersimpel ook.
Pas als je dát weet. ECHT weet en ceterus paribus vergelijkt met bijvoorbeeld een tuningapp via de OBD poort , kan je wat gefundeerds zeggen. Helaas dan nog steeds alleen maar voor díe motor.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:03

De link die ik hier plaatste was niet van de anwb. Maar hoe kan het dan dat zo enorm veel dieselrijders een enorm verschil merken tussen de duurdere diesel en de goedkopere diesel? Dat zit echt alleen in de additieven. Ik merk geen verschil in verbruik overigens. Eigenlijk helemaal niet, maar ja, meerdere garages hebben geadviseerd om echt niet zomaar die standaarddiesel te tanken. En je wilt ook niet zomaar weer problemen hebben en 2000 euro reparatiekosten.

Mijn vorige diesel reed op alles, eigenlijk was dat de beste auto die ik ooit gehad heb. Nooit laten staan, nooit ellende. Maar ja, euro4 en dus beweerden sommigen dat het dan een vervuilende auto is. Maar hij rijdt net zo zuinig als mijn huidige auto. Hoe dan de uitstoot anders kan zijn snap ik niet, want de verbranding is dus even efficiënt en dat betekent net zo veel CO2 als afvalprodukt. Maar eur6 heeft een roetfilter en ja, daardoor is de uitstoot misschien wel lager, sterker nog er zijn ook onderzoeken die beweren dat de lucht bij de uitlaat schoner er uit komt dan hoe die in de verbrandingsmotor gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:13

Er zijn zoveel anekdotische ervaringern die ´realiteit´ worden. Dat heet urban legend ;-)
Mijn eigen 40+ jaar ervaring, vele honderduizenden kms, met diesels is ook geen verschil.

Ík baseer me verder op méten. Helaas kan je zelfs niet op de onvolledige! productinfo van de fabrikanten vertrouwen.
Heb zowat alle pompen in de wijde omgeving met de ´watertest´ op ethanol gemeten en het was/is schokkend. Ook verklarend mbt de schijnbare onlogische gedraging van mijn verschlllende automotoren.
Ook ronduit hilarisch verklarend waarom het motorblok met ontwerp 1924 het beste van allemaal op E10 loopt terwijl het RON83 aan kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:34

Maar geen moderne en schone EUR6 diesel vrees ik, met andere diesels ook nooit wat gehad.
Bij benzine maakt die premium eigenlijk niet veel uit, maar wel of je E5 of E10 hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:36

Wij hebben al jaren een lease-auto.. (incl diesel) en die betalen niet voor premium diesel omdat het niet werkt.
Zou het wel werken zouden ze het verplichten (of iig adviseren) om te voorkomen dat je de motor aan gort rijdt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:04

Brainless schreef:
Wij hebben al jaren een lease-auto.. (incl diesel) en die betalen niet voor premium diesel omdat het niet werkt.
Zou het wel werken zouden ze het verplichten (of iig adviseren) om te voorkomen dat je de motor aan gort rijdt.

:)* :j bedankt voor deze glasheldere aanvulling.

Mbt benzine idem. ´Premium´ is alleen marketing.

Wél is er verschil mbt octaangetal wat de motor nodig heeft en het % ethanol wat deze kan hebben. Helaas is zoals ik als schreef ethanol een goedkope verhoger van de klopvastheid én zijn de %s van E5 en E10 niet coherent; géén 5 en 10% maar tot 5 of 10%.

Doordat ethanol langzamer en anders verbrandt én door de chemisch gebonden zuurstof de verbandingsverhouding verandert. kan het redement van de motor met méér dan de verlagng aan calorische waarde omlaag gaan.
Je kan dus door 5% ethanol gerust 3% minder rendement/vermogen merken en met 10% flink schrikken :Y)

En ja, met E85 en echt 85% ethanol zou je VEEL méér vermogen kunnen hebben door de motor daarop aan te passen; fors hoger c.r. bv. maar wel ten koste van nog forser hoger verbruik. Dat is een hasst bewust misleideind stuk ´info´wat soms rondgegooid wordt; dat ethanol méér vermogen geeft. Dat geeft het NIET. Je kan door de hogere klopvastheid, de chemisch gebonden zuurstof en het koeler verbranden, de motor meer ´opvoeren´ en de prijs is veel meer extra verbruik dan meer vermogen.

Uiteraard is verwarrende ´informatie´ in het belang van de leveranciers omdat consumenten verwachten dat duurder beter is en verder in de regel liever het zekere voor het onzekere nemen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:35

Ik laat het topic helemaal aan jou Huertecilla, ik onstip.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:52

Brainless schreef:

En zo ken ik ook iemand met een leaseauto die 3 keer per jaar een flesje injector cleaner in de tank moet gooien. Dus tja.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:57

germie schreef:
Brainless schreef:

En zo ken ik ook iemand met een leaseauto die 3 keer per jaar een flesje injector cleaner in de tank moet gooien. Dus tja.

Ben benieuwd bij welke maatschappij dat is.. de grotere 3 stuks in Nederland adviseren ze niet de dure diesel.. alle onderhoud wordt door gerenommeerde garages gedaan en wij (en alle andere medewerkers) rijden ze tot ca 160.000 km op de teller en nog nooit problemen gehad met "gewone" diesel tanken.
Daarnaast staat additieve uit een flesje los in de brandstof helemaal los van de dure diesel tanken.
Ik gebruikte ook wel eens een additief bij mijn oude diesel die ik toen reed, maar dat was omdat hij veel voor kortere stukjes werd gebruikt en daardoor wat dichtslibde.

Er is een groter onderzoek geweest tussen gewone diesel en dure premium.. totaal 1500 auto's over 2 jaar testen.. en er was géén!! verschil.
De toevoegingen zijn helemaal te verwaarlozen, je hebt het over een vingerhoedje per volle tank. :+

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:45

Tja... en toch is mijn diesel zuiniger als ik bij shell/esso tank dan bij de goedkope pomps. Die ervaring heb ik inmiddels al ruim 6 jaar met deze auto. Motor loopt dan ook echt fijner. Dus je kan mooi e lang banketstaaf, maar mijn ervaring is toch anders met goedkope diesel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:31

Heeft iemand een idee wat de diesel kost met de verlaging in Duitsland? Wij wonen heel dicht op de grens dus dat zou nu zomaar weer uit kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:36

ingedebruijn schreef:
Heeft iemand een idee wat de diesel kost met de verlaging in Duitsland? Wij wonen heel dicht op de grens dus dat zou nu zomaar weer uit kunnen.

Dat kan niet uit diesel is altijd al duurder geweest het is nu 1,89 in dld. Diesel is veel minder verlaagd dan benzine.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:43

Hier was de benzine toen mooi gedaald maar ik merk dat hij nu toch alweer flink stijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:44

En dan blijft ook zo ze verwachten dat het record van 2,50 de liter verbroken gaat worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:05

Men zegt dat vanaf Groningen naar de grens uitkan, voor zowel benzine als diesel. Ik ga het dit weekend zien. Zeker als je het combineert met boodschappen.
Mocht het echt goedkoper zijn, dan schaf ik een aantal jerrycans aan en ga die dan ook vullen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:08

germie schreef:
Men zegt dat vanaf Groningen naar de grens uitkan, voor zowel benzine als diesel. Ik ga het dit weekend zien. Zeker als je het combineert met boodschappen.
Mocht het echt goedkoper zijn, dan schaf ik een aantal jerrycans aan en ga die dan ook vullen.

Als het vanuit Groningen al uit kan, kunnen wij het helemaal. Zit op 1 km van de grens.. Maar ook voor diesel dus?

Kun je ergens betrouwbaar zien wat de actuele prijzen zijn na die verlaging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:10

ingedebruijn schreef:
germie schreef:

Als het vanuit Groningen al uit kan, kunnen wij het helemaal. Zit op 1 km van de grens.. Maar ook voor diesel dus?

Kun je ergens betrouwbaar zien wat de actuele prijzen zijn na die verlaging?

Ja hoor tankbillig. Prijzen kloppen ik heb de pomp net gezien diesel is 1.89 in Nl 1.92 dus als je die 3 cent de moeite vindt kun je inderdaad heen. Voor de verlaging was de diesel in duitsland rond de 2.05.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:13

Helder thanks! Dan is het voor diesel de moeite niet inderdaad. Benzine dan weer wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:14

In Arnhem betaalde ik gisteren nog 1,849 voor diesel, dus dan kan 't niet uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:15

Het wordt meer en meer duidelijk dat men mensen gewoon uit de dieselauto wil hebben.

Maar ik las ook dat de prijzen niet direct verlaagd worden, want de 'duur ingekochte' brandstof moet eerst nog duur verkocht worden schreven ze gisteren. Altijd heel bijzonder dat bij de prijsverhoging dat direct wordt doorgevoerd, maar verlagen niet.
Maar we gaan het zien wat daadwerkelijk de goedkopere dieselprijzen worden. Want men verzint daarna wel weer wat om het weer te verhogen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:18

Die diesel hier was gister 1.97 dan loont dat ook. Waar in Arnhem was de diesel.zo goedkoop dan? De macro was vorige week 185.9 maar daarna is alles gestegen weer