tamary schreef:Als ik E10/95 tank heb ik een rochel de gorchel motor, met 98/E5 niet. En mijn garage krijgt modern(re) auto's binnen met storingen in de computer die enkel opgelost worden door tank leeg te rijden en dan 98 te tanken voor een keer of 3. En dat ligt meer aan de E10 dus ethanol dan aan octaangehalte, anders had ik ook geen premium hoeven tanken.
Toen ik mijn auto kocht had die een tijdje stil gestaan, 98 gaan tanken omdat ik nog niet wist of er E10 in kon. Daarna 98 blijven tanken en 1e 3+ maanden alleen maar verbetering gehoord in hoe motor klonk. Geen verschil uitmaken anders dan portomonee?
Vergelijk je nu duurdere benzine met duurdere díesel???
Benzine is inmiddels helaas een vervelend complex verhaal geworden omdat inderdaad het ethanol% de boel door elkaar gooit.
Aan de ene kant is het een goedkope verhóger van het octaangetal maar aan de andere heeft het minder calorische waarde, verbrandt het minder snel en een stúk koeler. Ook is het een chemische ´oxidiser´ en dat heeft effect op de verbandingsverhouding.
Al met al een idiote situatie.
Een ouder type motor zonder ´knock sensor´ reageert logischerwijze mogelijk totaal anders.
Extra complicatie is dat er geen heldere informatie verstrekt wordt hoéveel ethanol% er nu écht in de verschillende benzineprocucten zit.
Ervan uit gaan dat er in ´98´ geen of minder ethanol zit is .... mwah.
Het is inzichtelijk en schokkend als je zelf de ´watertest´ doet. Supersimpel ook.
Pas als je dát weet. ECHT weet en ceterus paribus vergelijkt met bijvoorbeeld een tuningapp via de OBD poort , kan je wat gefundeerds zeggen. Helaas dan nog steeds alleen maar voor díe motor.....