Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:25

germie schreef:
Echwel schreef:
Mis denk ik iets, corona app is er toch al...

Wat mij ook opvalt degenen die het hardste tegen de coronamaatregelen schopten, dat hier nu doen tegen hulp aan de Oekraïne

Nee, het gaat om de doorontwikkeling, daar is 29 miljoen voor nodig. Dat staat o.a. hier:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... orona-apps

En nergens schrijf ik dat ik tegen hulp aan Oekraine ben. Maar die 29 miljoen is gewoon totaal verkeerd gebruikt. En daar gaat het om.

Ik help op mijn manier. Maar zal niet storten op 555. Dat is in het verleden een foute keuze gebleken.

Daar gaat het in dit topic helemaal niet om. Dus stop hier mee aub.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:28

Nouja Canada zelf is misschien niet veilig. Maar ik en mijn vriend hebben vrienden die in Canada wonen. We hebben al het een en ander over de oorlog besproken. Als er echt een derde wereldoorlog uitbreekt mogen we bij hun intrekken. Waarom? Ze zijn al zelf sufficient. Ze hebben hun eigen groentetuin, kunnen off the grid gaan, hebben hun eigen wateropslag en filter (we kunnen daar gewoon water uit de kraan drinken, wat in veel plekken in Canads niet kan) en ze hebben ook 2 bunkers waar ook al een voorraad aan eten zit. Daarbij wonen ze ook nog in the middle of nowhere. Dus een bombardement ergens waar er maar 1 huis minstens een kwartier van de bewoonde wereld zit met de auto lijkt me niet slecht. De omgeving waar ze leven heeft ook bijna alleen maar hele kleine en sommige verlaten en dode dorpjes. Her dichtsbijzijnde dorp waar ze boodschappen kunnen doen is een half uur rijden voor ze :')

Ze hebben zich niet alleen voorbereid zo vanwege een oorlog. Ze zitten in de 1000 km kring van de Yellowstone vulkaan. Dus mocht die los gaan (wat ik niet verwacht. Maar mocht Putin besluiten een nucleare bom in de yellowstone te gooien weet je het toch niet := ), zijn ze de dupe als ze niks hebben voorbereid. Ook zitten ze in een omgeving waar ze last zouden kunnen hebben van de aardbevingen van de Cascadian subduction zone. Eentje die, als hij gaat, waarschijnlijk een 9 op de richter schaal zal geven met nog een tsunami erachteraan. Ze wonen veel te ver weg om de tsunami mee te maken, maar de aardbeving zal daar zeker voelbaar zijn. Al met al hebben ze ook aardbevingvriendelijk gebouwd.

Dus, deze mensen hebben zich goed voorbereid. Daar zitten we vrij veilig, wat er dan ook in de rest van Canada gebeurt. We zouden daar zelf door kunnen blijven leven en zo nodig een bunker in kunnen duiken.

Dat is waarom ik naar Canada wil :+
Sowieso, als de oorlog in noord amerika komt is de kans er dat Putin eerst met de VS zal gaan klooien voordat ze richting Canada gaan. Canada is wat stiller en minder opvallend. Maar ja goed, hij zou het ook andersom kunnen doen omdat Canada minder sterk is. Ligt denk ik aan de situatie.

Dus ja in mijn ogen zijn iig ik en mijn vriend veiliger in Canada. In ons huurhuisje kunnen we geen bunkers bouwen en hebben we amper een tuintje om groenten in te kweken.

Als het gaat om advies: Ik heb het tegen de mensen die het land uit zouden willen. Niet degenen die dat niet willen. Als je lekker in Nederland wil blijven mag je dat lekker zelf weten hoor. Maar als je weg wilt lijkt het me gewoon slim om dat zo snel mogelijk te doen. Het is een advies van een 21 jarig kind wat volgens Sommige hier geen levenservaring heeft en waarschijnlijk heel naïef is en ook nog zo dom is om naar Canada te gaan en al helemaal vrienden van de andere kant van de wereld die ze al vrij lang kennen op een prikje te geloven omdat zo'n dingen heel goed te beoordelen vallen vanuit een schermpje _O-
Dus je mag zelf weten wat je met het advies doet hoor. Her is gewoon een advies. Niets meer *D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:28

Echwel schreef:

Wat mij ook opvalt degenen die het hardste tegen de coronamaatregelen schopten, dat hier nu doen tegen hulp aan de Oekraïne

Hoop dat je mij niet bedoelt met je generalisatie want ik was pro maatregelen en ben pro vax.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:29

@Pien 1 woord MH17. Daar was Oekraïne zelf ook bij betrokken. Maar die hebben het wel voor elkaar gekregen dat Rusland het helemaal op zijn kop krijgt. Toen waren er al heel veel militairen in dat gebied.

senna21

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:41

Niemand is volledig onschuldig in dit conflict, ook het handelen van de VN en EU heeft invloed. De politieke en economische situatie maakt dat we allemaal enige vorm van aandeel hebben. Maar het is overduidelijk wie hier de agressor is, en deze oorlog is begonnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:41

FriesWytske schreef:
@Pien 1 woord MH17. Daar was Oekraïne zelf ook bij betrokken. Maar die hebben het wel voor elkaar gekregen dat Rusland het helemaal op zijn kop krijgt. Toen waren er al heel veel militairen in dat gebied.

3 Russen en 1 Oekraïner zijn hiervoor veroordeeld.
De Buk raket was van Rusland.
Even beknopt, hier kan je de complete rechtspraak lezen https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/1 ... halen-mh17

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:48

LoveGlove schreef:
Ik weeg wel dat ik zo snel.mogelijk naar Canada wil nu :=

Ik zeg altijd "better safe than sorry".
Als je wat meer kans op overleven wil, ga nu actie ondermemen. Ik adviseer je dat. Als je bijvoorbeeld weg wil hier dan doe dat zo snel mogelijk. Je kunt wel wachten totdat ze hier zijn, maar dan heb je grote kans dat je vast zit en nergens meer naartoe kan. Dat wil je niet.
[knip]

Met "ze" bedoel je de Russen? Nou, de kans dat die komen acht ik niet zo heel groot. Hoe zouden de Russen dat moeten doen? Ze kunnen een paar vliegtuigen met para's sturen, maar zonder grondtroepen ter ondersteuning kunnen die niet veel uitrichten. En voordat die grondtroepen hier in NL zijn moeten ze eerst door Oekraïne, dat gaat al niet zo vlotjes. Daarna moeten ze nog door Polen en Duitsland. Beide zijn EU- en Navo-landen en betekent dat de hele EU en Navo vol in geweer komt (letterlijk in dit geval) tegen de Russen. Dat gaan ze nooit redden. Niet financieel, niet qua materieel en niet qua troepenomvang.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:55

EU heeft de aanvraag van Oekraïne tot de EU geaccepteerd. Benieuwd naar de uitkomst van de stemming en oprecht een tikkeltje bezorgd naar de mogelijke gevolgen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:01

tamary schreef:
Eh, Canada grenst aan Rusland via de Noordpool, en dat ijs is aan het smelten.

Dit had ik ook al aangegeven. Loveglove kijk eens even op de wereldkaart. De wereld is niet plat, maar rond. Canada (ook een Navo-lid trouwens, én lid van het Britse Commomwealth, die zich al zeer duidelijk tégen Poetin hebben uitgesproken en duidelijk steun verlenen aan Oekraine) ligt veel dichter tegen Rusland dan Europa. Er zit alleen maar een beetje zee tussen. Het feit dat het een uitgestrekt land is doet er niks toe. Rusland is ook een uitgebreid land. Nog veel uitgebreider zelfs. Het is nogal onnozel van te denken dat je in Canada veiliger zou zitten dan in Europa. Of je dan offgrid zit, en je eigen groentjes kweekt, zal er dan niet meer toe doen, geloof mij.

Wat Spenk aangeeft klopt wel : Afrika (dat eigenlijk voor het grootste deel van China is, trouwens) moeit zich niet in de oorlog. Daar is het nog relatief veilig op dit moment.
Echwel: Canada heeft ook slangen. En beren en wolven :') (sorry, flauw grapje)

Nu heeft ook Turkije beslist om de zeestraat af te sluiten. Dit is ook een belangrijke ontwikkeling. Tot nog toe was Turkije neutraal/pro Poetin, maar ze hebben nu duidelijk hun kar gekeerd. Als Rusland beslist om toch een oorlogsschip door de Bosporus te sturen, geldt dat als een aanval op een NAVO lid.
Ik vind dit een zeer dappere beslissing van de Turken, die economisch enorm afhankelijk zijn van Rusland.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:02

Daks schreef:
EU heeft de aanvraag van Oekraïne tot de EU geaccepteerd. Benieuwd naar de uitkomst van de stemming en oprecht een tikkeltje bezorgd naar de mogelijke gevolgen.

Vind het raar het nu wel te doen, valt mij meer onder wij willen ons graan veilig stellen, niet perse mensen helpen.
Daarnaast olie op het vuur.

Overigens buiten de oorlog om vind ik tot nu toe alle landen die sinds 2004 zijn toegetreden geen Europese aanwinst.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:05

Daks schreef:

Bron telegraaf
Citaat:
Speciaal traject
Om de wens van Zelenski mogelijk te maken moeten dus alle lidstaten instemmen. Tot nu toe hebben Polen, Bulgarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië en de Baltische Staten zich uitgesproken voor een speciaal traject voor Oekraïne.

Maar onder andere Duitsland, Frankrijk en Nederland zijn uiterst kritisch en vinden de discussie nu niet aan de orde. Ook als Oekraïne wel kandidaat-lidstaat mag worden kan het nog jaren duren voor toetreding tot het landenblok mogelijk is.

Kandidaatlanden krijgen bijvoorbeeld een berg huiswerk mee: ze moeten bijvoorbeeld alle EU-regeltjes in nationale wetgeving gieten, corruptie uitbannen en hervormingen doorvoeren op het gebied van democratie en rechtsstaat. De toetredingsonderhandelingen kunnen jaren duren.

Voorzitter Ursula von der Leyen van de Commissie sprak zondag al voor haar beurt door het land toetredingsperspectief te bieden. Haar boodschap zorgde voor commotie: het is niet aan haar of Brussel om te bepalen welke landen lid mogen worden.

De EU-topvrouw zegt dinsdag in het Europarlement dat Oekraïne nog wel een lange weg te gaan heeft en dat er eerst een einde aan de oorlog moet komen. „Toch ben ik ervan overtuigd dat de mensen die zo moedig opkomen voor onze Europese waarden, ook thuishoren in de Europese familie.”

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:08

Als ik heel eerlijk mag zijn. Ik ben best bang
Voor mijn kinderen en kleinkinderen.
Dat al dit geweld en dreigingen hen zal beschadigen
Dat ik hoop dat hun nog een mooi leven te wachten staat

Dat al deze dreigingen achter ons liggen enz..
Ik hoop ook echt dat mensen beseffen dat alles wat wij hebben een rijkdom.is en we met zijn allen ongeschonden hier doorheen komen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:11

Ik hoop dat als we allen ongeschonden uit dit conflict komen, dat de wereldleiders dan beseffen dan het hebben van kernwapens moet worden afgeschaft. Een gewapend conflict is één ding. Dreigen om de hele wereld te vernietigen is nog iets anders.
Maar helaas, zoals Hegel aan aanhaalde : what we learn from history is that we don't learn from history

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:13

Wanneer ze Oekraïne nu lid van de EU maken zitten we werkelijk in oorlog. Maar als drukmiddel richting Poetin prima.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:16

Bigone het gaat om de EU, niet om de NAVO. U haalt één en ander door elkaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:22

Toetreding tot de EU gaat ook niet op stel en sprong natuurlijk.
Een land moet daar ook klaar voor zijn en dat is Oekraïne op dit moment niet. Los van de oorlog die er nu aan de gang is.
Het zal waarschijnlijk wel een versnelde procedure worden. Dus ipv 10-12 jaar zal het nu misschien in 5 tot 7 jaar kunnen aansluiten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:38

Echwel schreef:

Zulke apps zullen onderhouden moeten worden om veilig en werkend te blijven. Bovendien heb je deze ook gewoon nog nodig om je QR te laten zien in het buitenland. Het systeem ook up-to-date houden in het geval van een mogelijke nieuwe pandemie is ook niet geheel verkeerd (anders moet men straks from scratch weer iets nieuws opbouwen).

De kosten zijn ook helemaal niet zo gek gezien dit budget wordt ingezet voor een aantal systemen (dus niet puur de app die je op je telefoon hebt). Het zijn 3 apps (CoronaMelder, de CoronaCheck-app en de CoronaCheck Scanner) die elk op minimaal 2 platformen aanwezig zijn (iOS, Android) dus dan heb je eigelijk al 6 apps waar developers aan moeten werken. Om nog niet te spreken over de achterliggende systemen en de communicatie daartussen.

Source: mijn partner is developer :))

Maar, zoals meerdere mensen al aangeven is dit hier totaal niet relevant voor verder.

Ik ben benieuwd naar het EU-lidmaatschap. Zoals kiki al aangeeft moeten ze normaal gesproken allerlei dingen implementeren. Gezien de oorlog zal dit niet op korte termijn lukken en lijkt me ook niet dat een volledige acceptatie tot de EU snel gaat gebeuren?

Al is het wel een sterk signaal naar Putin natuurlijk. Is het olie op het vuur? Wellicht, maar ik blijf van mening dat een soeverein land zelf mag beslissen wat ze doen en waar ze zich aan aansluiten. Daar heeft rusland niks over te zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:00

Op het moment dat ze lid van de EU zijn laten andere eu landen een partner niet afslachten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:01

LoveGlove schreef:
Nouja Canada zelf is misschien niet veilig. Maar ik en mijn vriend hebben vrienden die in Canada wonen. We hebben al het een en ander over de oorlog besproken. Als er echt een derde wereldoorlog uitbreekt mogen we bij hun intrekken. Waarom? Ze zijn al zelf sufficient. Ze hebben hun eigen groentetuin, kunnen off the grid gaan, hebben hun eigen wateropslag en filter (we kunnen daar gewoon water uit de kraan drinken, wat in veel plekken in Canads niet kan) en ze hebben ook 2 bunkers waar ook al een voorraad aan eten zit. Daarbij wonen ze ook nog in the middle of nowhere. Dus een bombardement ergens waar er maar 1 huis minstens een kwartier van de bewoonde wereld zit met de auto lijkt me niet slecht. De omgeving waar ze leven heeft ook bijna alleen maar hele kleine en sommige verlaten en dode dorpjes. Her dichtsbijzijnde dorp waar ze boodschappen kunnen doen is een half uur rijden voor ze :')

Ze hebben zich niet alleen voorbereid zo vanwege een oorlog. Ze zitten in de 1000 km kring van de Yellowstone vulkaan. Dus mocht die los gaan (wat ik niet verwacht. Maar mocht Putin besluiten een nucleare bom in de yellowstone te gooien weet je het toch niet := ), zijn ze de dupe als ze niks hebben voorbereid. Ook zitten ze in een omgeving waar ze last zouden kunnen hebben van de aardbevingen van de Cascadian subduction zone. Eentje die, als hij gaat, waarschijnlijk een 9 op de richter schaal zal geven met nog een tsunami erachteraan. Ze wonen veel te ver weg om de tsunami mee te maken, maar de aardbeving zal daar zeker voelbaar zijn. Al met al hebben ze ook aardbevingvriendelijk gebouwd.

Dus, deze mensen hebben zich goed voorbereid. Daar zitten we vrij veilig, wat er dan ook in de rest van Canada gebeurt. We zouden daar zelf door kunnen blijven leven en zo nodig een bunker in kunnen duiken.

Dat is waarom ik naar Canada wil :+
Sowieso, als de oorlog in noord amerika komt is de kans er dat Putin eerst met de VS zal gaan klooien voordat ze richting Canada gaan. Canada is wat stiller en minder opvallend. Maar ja goed, hij zou het ook andersom kunnen doen omdat Canada minder sterk is. Ligt denk ik aan de situatie.

Dus ja in mijn ogen zijn iig ik en mijn vriend veiliger in Canada. In ons huurhuisje kunnen we geen bunkers bouwen en hebben we amper een tuintje om groenten in te kweken.

Als het gaat om advies: Ik heb het tegen de mensen die het land uit zouden willen. Niet degenen die dat niet willen. Als je lekker in Nederland wil blijven mag je dat lekker zelf weten hoor. Maar als je weg wilt lijkt het me gewoon slim om dat zo snel mogelijk te doen. Het is een advies van een 21 jarig kind wat volgens Sommige hier geen levenservaring heeft en waarschijnlijk heel naïef is en ook nog zo dom is om naar Canada te gaan en al helemaal vrienden van de andere kant van de wereld die ze al vrij lang kennen op een prikje te geloven omdat zo'n dingen heel goed te beoordelen vallen vanuit een schermpje _O-
Dus je mag zelf weten wat je met het advies doet hoor. Her is gewoon een advies. Niets meer *D

Niet om vervelend te doen maar als er volop kernwapens worden gebruikt kun je zo voorbereid zijn al je wilt maar je bent er net zo goed geweest. Amerika en Canada zijn juist de landen waar je beter in oorlog tijd niet voor kunt kiezen aangezien die vaak volop wel meedoen.

Als ik moest kiezen wordt het toch iets van Afrika of Australië meer die kant op. Canada en Amerika behoren ook tot het westen en ook daar heeft putin zijn nucleaire wapens op gericht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:02

sevke schreef:
Ik hoop dat als we allen ongeschonden uit dit conflict komen, dat de wereldleiders dan beseffen dan het hebben van kernwapens moet worden afgeschaft. Een gewapend conflict is één ding. Dreigen om de hele wereld te vernietigen is nog iets anders.
Maar helaas, zoals Hegel aan aanhaalde : what we learn from history is that we don't learn from history

Die stap zal nooit gezet worden, al was het alleen maar omdat landen als Noord-Korea hun kernwapens niet af zou staan en andere landen ze dus als 'garantie' willen, en omdat andere landen waarvan je niet wil dat ze ze hebben ze ook zouden kunnen ontwikkelen.

sevke schreef:

EU kent ook een verdedigingspact, dus ze haalt niets door elkaar. Maar volgens mij krijgt Oekraïne enkel het kandidaat-lidmaatschap en worden ze niet volwaardig lid. Het hele traject waar eerder al linkjes van gepost zijn kan dan gaan lopen, maar dat traject kan jaren duren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:15

Die qr code is helemaal nergens meer voor nodig. Dus daar hoeft geen geld aan uitgegeven te worden. Er zijn beslist andere dingen nu belangrijker. Ik ben zelf ook developer, maar er zijn systemen belangrijker nu dan een corona app of apps. De kosten kunnen wel kloppen, want het gaat bij ict projecten als volgt:
1) Een ict project kost altijd meer dan van te voren berekend
2) Een ict project kost altijd meer dan van te voren berekend, zelfs als je rekening houdt met de eerste regel.

Wat ik me wel afvraag is of je nu in bijvoorbeeld Mexico of Indonesië wel wat meekrijgt van de situatie. En of je daar dan beter zit.

Weggaan is vaak helemaal geen keuze. Als je financieel onafhankelijk bent, dan kun je gaan en staan waar je wilt. Maar als je gewoon moet werken, dan verwacht de baas ook nu gewoon dat je er morgen weer bent.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:39

germie schreef:
Die qr code is helemaal nergens meer voor nodig. Dus daar hoeft geen geld aan uitgegeven te worden. Er zijn beslist andere dingen nu belangrijker. Ik ben zelf ook developer, maar er zijn systemen belangrijker nu dan een corona app of apps. De kosten kunnen wel kloppen, want het gaat bij ict projecten als volgt:
2) Een ict project kost altijd meer dan van te voren berekend, zelfs als je rekening houdt met de eerste regel.

Wat ik me wel afvraag is of je nu in bijvoorbeeld Mexico of Indonesië wel wat meekrijgt van de situatie. En of je daar dan beter zit.

Weggaan is vaak helemaal geen keuze. Als je financieel onafhankelijk bent, dan kun je gaan en staan waar je wilt. Maar als je gewoon moet werken, dan verwacht de baas ook nu gewoon dat je er morgen weer bent.

Ik denk dat je qr code discussie passender is in het corona topic in plaats van en eventuele derde wereldoorlog want dat staat wel zo los van elkaar

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:40

Exitium schreef:
sevke schreef:

Die stap zal nooit gezet worden, al was het alleen maar omdat landen als Noord-Korea hun kernwapens niet af zou staan en andere landen ze dus als 'garantie' willen, en omdat andere landen waarvan je niet wil dat ze ze hebben ze ook zouden kunnen ontwikkelen.

sevke schreef:

EU kent ook een verdedigingspact, dus ze haalt niets door elkaar. Maar volgens mij krijgt Oekraïne enkel het kandidaat-lidmaatschap en worden ze niet volwaardig lid. Het hele traject waar eerder al linkjes van gepost zijn kan dan gaan lopen, maar dat traject kan jaren duren

Het traject is al even bezig. Nu proberen ze het versneld door te drukken, maar dit gaat voornamelijk over het economisch bijstaan van Oekraïne, niet militair.

En ik ben het eens met je andere stelling. Helaas zullen de kernwapens niet direct worden afgeschaft. Op dit moment kunnen we "blij" zijn dat we ze hebben, als afschrikking. En helaas kan men ze niet ont-uitvinden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:16

germie schreef:

Dat dachten veel oligarchen ook. Poetin is schathemeltje rijk geworden maar mocht hij dit overleven zijn er maar heel weinig plekken waar hij terecht kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:32

FriesWytske schreef:

De feiten:

Vanuit Oost Oekraïne zijn door de separatisten (er waren zelfs Russische officieren bij en het materiaal kwam uit Rusland) de MH19 per ongeluk neergeschoten. Ze dachten dat het een Oekraïnis vliegtuig was. Dus het was een daad van agressie tegen Oekraïne en het Oekraïense volk.
https://www.ad.nl/buitenland/russische- ... ~a7b12ff2/

en ik citeer:

Citaat:
De Amerikaanse ambassade stelde eerder dat vlucht MH17 zo goed als zeker is neergehaald door een SA-11-luchtdoelraket (ook wel Buk genoemd). In de afgelopen maand hebben de VS een toenemende stroom aan wapens de grens van Rusland naar Oekraïne zien passeren. Het wapentuig is bestemd voor de pro-Russische separatisten.

Later is bewezen dat het Rusland was die hier achter zat. Dus inderdaad was de Oekraïne hierbij betrokken maar als slachtoffer want zij waren het eigenlijke doelwit. Alleen per vergissing hebbedn ze een passagiersvliegtuig geraakt. Ik citeer

Citaat:
Een 31-jarige militant heeft tegen de Italiaanse krant Corriere della Sera toegegeven dat zijn militie verantwoordelijk is voor de vliegramp van afgelopen donderdag. De separatist vertelt dat ze van hun leiders te horen kregen dat het ging om een vliegtuig van de fascisten uit Kiev. Eenmaal op de rampplek aangekomen, vonden ze geen Oekraïnse piloten maar lichamen van burgers.
Michelle Sakkers en Willeke Tersteeg 22-07-14, 15:30 Laatste update: 04-03-16, 07:49 Bron: Corriera della Sera; New York Times; ANP

'Omdat we witte voorwerpen in de lucht zagen, dachten we dat we zouden moeten vechten tegen de Oekraïense piloten die waren geland met een parachute. Maar in plaats daarvan troffen we de lichamen van burgers en koffers en tassen aan die niets met het leger te maken hadden,' aldus de man in de Italiaanse krant.

De militant wil anoniem blijven, maar vertelt wel dat hij in Torez woont en mijnwerker is. Hij zou deel uitmaken van de brigade 'Oplot'. Toen ik het lichaam vond van een klein meisje, besefte ik dat het een lijntoestel en niet een militair vliegtuig was. Ze kan niet ouder geweest zijn dan dan vijf jaar. Het was verschrikkelijk.'

Ook dit is later 100% bewezen. Dus niet Oekraïne heeft de buck afgeschoten, maar de separatisten gesteund door Rusland die de Oekraïne toen al wilde ontwrichtte .

Ik vind het heel belangrijk dat we de geschiedenis wel goed vertellen en niet de schuld geven in de zin van "waar 2 kijven hebben 2 schuld" want Rusland is al heel lang de agressor en probeert het democratisch proces in de Oekraïne te verstoren. Inderdaad vecht Oekraïne en verdedigt zich hiertegen op hun eigen grondgebied. Oekraïne heeft nog nooit een uitstapje naar Rusland gemaakt. Rusland bezet gewoon en bezette gebieden binnen Oekraïne. Allicht dat de Oekraïners dat niet pikken en pikten.
Kijk bv ook in 2014 de inname van de Krim

Ik citeer
Citaat:
Het schiereiland de Krim (met uitzondering van het door Oekraïne geregeerde deel van de Schoorwal van Arabat) werd door Rusland in februari-maart 2014 geannexeerd, als onderdeel van de Russisch-Oekraïense oorlog.

Toen heeft Europa en het Westen amper of niet gereageerd en het alleen veroordeeld met sancties. Wellicht met de kennis van nu was dit een foute inschatting. O.a die annexatie is de reden dat het westen nu totaal anders reageert want :
1. Rusland is echt met de oorlog begonnen en waar stopt het?
2. De houding van 2014 heeft wellicht Poetin overmoedig gemaakt dat hij het oude Russische rijk in glorie kan herstellen. Of anders gezegd de vraag is er nu→ waar stopt dit? En gezien het enorme felle en dappere verzet van een volk dat vrij wil blijven en niet onder de Russen wil komen→ maakt dit zoveel indruk wereldwijd dat nu het westen wel gehoor geef aan de oproep van de president.