Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:23

Zo pittig.
Zag net live voormalig president poroshenko live in kiev. Achter hem “manschappen” met kalasjnikovs. Bandana’s ipv helmen. Ook een vrouw trouwens. Ze hebben op 200 meter afstand een bom-shelter. Verder hebben ze niks. Geen life-support, geen tanks niks. Maar ze zijn er klaar voor. Elk moment verwachten ze bombardementen en het Russische leger daar in het hart van kiev. Op het moment dat zijn praatje stopte vond ik het behoorlijk indrukwekkend. Je zag zijn gezicht vertrekken, en die ogen spraken alles.

OutOfTheWood

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:25

Heb zoveel respect voor die president daar, die gewoon in de stad blijft en niet het land uit gaat. Echt vreselijk wat er daar aan de hand is. Hopelijk gaan die sancties ook echt wat doen, want het lijkt Putin niet echt te boeien want andere landen zeggen/doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:25

Wat betekent dat "ze hebben op 200 meter een bom shelter". Hoe moet ik jouw bericht Hannanas interpreteren? Sorry hoor, maar ik heb echt nul ervaring met oorlogen en ik begrijp je hele post niet.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:26

pien_2010 schreef:
Wat betekent dat "ze hebben op 200 meter een bom shelter". Hoe moet ik jouw bericht Hannanas interpreteren? Sorry hoor, maar ik heb echt nul ervaring met oorlogen en ik begrijp je hele post niet.

Waarschijnlijk dat er 200m verder een plek is om "veilig" te schuilen, en verder hebben ze niet veel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:28

OutOfTheWood schreef:
Heb zoveel respect voor die president daar, die gewoon in de stad blijft en niet het land uit gaat. Echt vreselijk wat er daar aan de hand is. Hopelijk gaan die sancties ook echt wat doen, want het lijkt Putin niet echt te boeien want andere landen zeggen/doen.

Tegen beter weten in hoop ik dat Kiev stand houdt. Ik heb zoveel respect voor de president. Zo zonde dat hij het belangrijkste target is en 2 zijn familie. Heel heel verdrietig en erg. Ik denk veel aan deze dappere man die zo strijdbaar blijft en er staat voor zijn land en zijn volk.

OutOfTheWood, er staat voormalig president poroshenco. Dus ik begrijp de strekking helemaal niet van dat bericht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:29

Dat oud president Poroshenko in Kiev is, en daar staat zonder hulpmiddelen, zonder tanks, geen helm (maar bandana's, dat zijn sjaaltjes) en geen schuilmogelijkheid, alleen een schuilkelder op 200 meter afstand..
Misschien is de oud president daar in Kiev... zou dat niet kunnen? (ik heb verder geen idee)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:30

Poroshenko was inderdaad van 2014 tot 2019 de president van Oekraïne.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:31

Onze oorlogsjournalist heeft de nacht doorgebracht in een schuilkelder in Kiev en is nu toch ook vertrokken daar.
Weinig kans dat ze standhouden denk ik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:46

Pareltjes schreef:
Loretta schreef:
Dat kan nog spannend worden als Poetin Finland binnen valt. Finland is niet bij de Navo, maar wel bij de EU

Finland heeft na WOII zowieso al een vreemde status gehad in de herverdeling van landen en neutrale zones. Rusland heeft het niet aanvalsverdag met Finland in 1932 ook opgeschort. Het gaat spannend worden. Maar hij wil eerst de Oekraine dat maakt hem strategisch vele malen sterker. De strijd gaat in de media om Kiev, daar kan hij de regering omgooien. Maar strategisch is Odessa veel belangrijker.

Het westen grijpt niet in zolang hij geen voet op Navo grond zet. Poetin gaat eerst Oekraine innemen. Daarna neemt hij een korte pauze kijkt wat het westen doet en gaat dan knabbelen aan Navo grondgebied of misschien idd eerst Finland.
Gek genoeg gebruikt hij hele oude oorlogstechnieken en de geschiedenis is een redelijk draaiboek wat zijn plannen zijn. We zitten erbij en kijken er naar.

Russische soldaten hebben licence to kill gekregen. Ze maaien alles neer wat ze niet zint. Daar is niets tegen opgewassen.....

Finland kan hij net zo min zonder consequenties binnenvallen. De Finnen zijn lid van de EU en ook de EU kent een verdedigingspact. Valt hij Finland aan, dan krijgt hij oorlog met de hele EU. En het zou me niet verbazen als de Amerikanen dan wel bijspringen, gezien de EU ook over kernwapens beschikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:50

Had Rusland niet destijds behoorlijk de tanden stukgebeten op Finland? Geen makkelijk terrein/weer/klimaat om oorlog te voeren daar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:53

Bedankt Cer

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:54

Klopt, in de winteroorlog. Finnen hebben uiteindelijk verloren omdat ze veel minder manschappen en dergelijke hadden, maar de Russen hebben daar véél meer troepen verloren. De Finnen zijn uiteindelijk wel wat land kwijtgeraakt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:58

Cer schreef:
Dat oud president Poroshenko in Kiev is, en daar staat zonder hulpmiddelen, zonder tanks, geen helm (maar bandana's, dat zijn sjaaltjes) en geen schuilmogelijkheid, alleen een schuilkelder op 200 meter afstand..
Misschien is de oud president daar in Kiev... zou dat niet kunnen? (ik heb verder geen idee)

Inderdaad. Hij was tm 2019 de president, en natuurlijk heeft hij een naam. Ik zie het als daad van moed, daadkracht voor de Oekraïnse soldaten en burgers. Om ze een hart onder de riem steken dat ze vechten voor hun land, dat ook hij er is. En blijft.

Indrukwekkend omdat het ook maar een gewone man is, met zijn zwarte wollen trendy jas. Niet als een soort voormalig freefighter in z’n pantserkleding tot het bot bewapend.

Zie het als een Rutte die blijft meevechten aan het front tussen de militairen. Heel bijzonder beeld.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:02

Er is nu bericht (Interfax) dat de Russen klaar staan om besprekingen te gaan voeren over vrede. Dat zou erg goed nieuws zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:17

enzino schreef:
Er is nu bericht (Interfax) dat de Russen klaar staan om besprekingen te gaan voeren over vrede. Dat zou erg goed nieuws zijn.

Ik las op NOS site dat Rusland alleen wilde praten als Oekraïne zich overgaf. Maar kan dat nu niet meer terug vinden :? .
Wel veel berichten over window dressing.

Maar akkoord, als ze willen praten is dat goed nieuws. Mits er niet de voorwaarde van capitulatie aan hangt (mijn mening).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:18

Dat zou zeker goed nieuws zijn, maar dan ook vertrekken uit dat land.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:19

Klopt het nieuws dat Zweden Oekraïne gaat helpen? Ook militair?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:21

Kelly1992 schreef:
Klopt het nieuws dat Zweden Oekraïne gaat helpen? Ook militair?

Dat weet ik niet, maar daar geloof ik niets van. Zweden is al 200!! jaar met succes neutraal en om die reden heel bewust geen lid van de NAVO geworden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:24

Ik hoorde net dat Rusland wil praten als Oekraïne zich overgeeft.

De Russische minister van Buitenlandse Zaken zei tevens dat Rusland geen land accepteert dat genocide pleegt tegen een deel van de bevolking.

Waren ze maar zo principieel t.o v. China

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:25

Ik woon in Zweden en volg het hier ook volop (NL en Zweeds), maar ik heb er nog niets over gehoord. Ik geloof ook niet dat Zweden dat zomaar doet (conflict vermijdend land).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:26

Volgens nu.nl gaat Zweden inderdaad helpen , maar het gaat om een vrij onduidelijk twitter bericht dus ik vraag mij ook af tot in hoeverre dat waar gaat zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:28

Ze doen het inderdaad wel...
Dat is onverwachts -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:30

Quir schreef:
Ze doen het inderdaad wel...
Dat is onverwachts -O-

Militair ook ?

Quir