Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:29

elnienjo schreef:
In 1975 en 1976 waren ook lange warme droge zomers. Het fluctueert. Net zoals het nu fluctureert. Vorig jaar was het een kille regenachtige zomer, nu compenseert dat weer. Hopelijk krijgen we dit jaar een hele zachte warme winter zodat de energierekening betaalbaar blijft.


De droogste vijf jaren waren allemaal de afgelopen acht jaar, sinds 1920. Twee en drie jaar geleden hadden we voor het eerst 40 graden in Nederland. Iets wat in de jaren 90 alleen voor spanje en zuid Frankrijk was

Het aantal droge hete zomers is veel vaker dan vroeger. En realiseer je je dat in de jaren 70 ook al sprake was van klimaatverandering.

Het gaat steeds harder en ik denk dat we niet willen weten hoe het de komende vijf jaar zal zijn, laat staan de komende dertig jaar.

Ontkennen heeft geen zin en draagt niets bij aan de oplossing. Hoewel ik geen e enkele verwachting heb dat de mensheid dit probleem op tijd gaat aanpakken. We gaan gezellig ten onder aan onszelf.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-08-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:30

IMANDRA schreef:
Begrijp me niet verkeerd, we zijn er nog (lang) niet, maar doen alsof we hier niks aan onnodig plastic doen is niet terecht.

Nou.. we kunnen echt nog wel veel meer doen tegen onnodig plastic hoor...
ik weet niet wat 'een hoop' is, maar ik zie overal best een hoop onnodig plastic verpakkingen.

Ook zouden ze duidelijker aan mogen geven wat duurzaam (?) of makkelijk afbreekbaar (?) plastic is..

De plastic soup is ook echt schrikbarend..

Citaat:
We gaan gezellig ten onder aan onszelf.

En de natuur redt zich echt wel :j Die heeft ons verder niet nodig..

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:32

De natuur redt zich niet per se. Als je kijkt naar onze buur planeten Venus en Mars zie je dat het wel degelijk mogelijk is dat een atmosfeer ontspoort en ofwel een enorme broeikas ontstaat of het water gewoonweg verdwijnt.

Het is niet onwaarschijnlijk dat als de oceanen te zuur worden door op toename CO2 als koolzuur, en de oceanen te warm worden dat het plankton sterft, wat onze grootste zuurstof motor is. Dan stikken we met z'n allen.

https://scientias.nl/laat-klimaatverand ... e-stikken/
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-08-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:35

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Begrijp me niet verkeerd, we zijn er nog (lang) niet, maar doen alsof we hier niks aan onnodig plastic doen is niet terecht.

Nou.. we kunnen echt nog wel veel meer doen tegen onnodig plastic hoor...
ik weet niet wat 'een hoop' is, maar ik zie overal best een hoop onnodig plastic verpakkingen.

Ook zouden ze duidelijker aan mogen geven wat duurzaam (?) of makkelijk afbreekbaar (?) plastic is..

De plastic soup is ook echt schrikbarend..

Citaat:
We gaan gezellig ten onder aan onszelf.

En de natuur redt zich echt wel :j Die heeft ons verder niet nodig..


Maar dat zeg ik toch ook, dat we meer moeten en kunnen doen :D?

Maar ik zie bijv in supermarkten toch ook veel gebeuren. Minder plastic bij groenten waar het kan (daarvoor in de plaats een vernevelaar), plastic zakjes kosten nu geld, en heel recent het opzetten van pilots rond verpakkingsloze producten zoals bijv pasta en rijst in sommige plekken.
Nogmaals: we zijn er nog lang niet. Maar er gebeuren zeer zeker goede dingen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:39

Telpeva schreef:
germie schreef:
Een jaar of 12 terug hadden we een keer 37 graden, dat weet ik nog, want ik had een wedstrijd met mijn paard.

Die had je wel afgebeld ga ik van uit? :=

Die is niet doorgegaan nee. Maar ik was er al wel vrij voor.
Klimaatverandering is van altijd al. Nu wordt het wat warmer, over 100 of 200 jaar weer kouder. Maar dat maken wij niet meer mee. Dan leven weer anderen. Of je moet in reincarnatie geloven.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:39

IMANDRA schreef:
Maar dat zeg ik toch ook, dat we meer moeten en kunnen doen :D?

En er wordt toch ook niet gezegd dat we 'niks aan onnodig plastic doen'? Er wordt gezegd dat het beter kan. (dus ik snapt je 'doen alsof we niks doen' niet zo goed)

En ik verbeter mezelf: de planeet blijft wel bestaan, al dan niet bewoonbaar..
En zo niet, er zijn meer onbewoonbare planeten dan bewoonbare.. dus of dat nou zo erg is? (om het even lekker fatalistisch te maken :+ ).

Niet dat we niet alles moeten proberen om het beter te maken hoor, begrijp me niet verkeerd...

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:42


germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:09

EEn betaald artikel, en dan geloof je dat?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:19

Sizzle schreef:
Waarom reageer je eigenlijk in een topic over klimaat als het je eigenlijk gewoon niet kan schelen of we de wereld kapot maken? Of is je doel om verbeteringen tegen te houden zodat het lekker warm wordt?
Het is inmiddels wel duidelijk dat voor jou de prioriteit is dat jij aangenaam kan leven.

Voel je vrij uiteraard om te posten, maar ik zie je enkel reageren met posts waarom klimaat verandering (voor jou) goed is.

Voor mij hoeft het beslist niet zo heet te zijn als afgelopen week hoor, liever niet zelfs, maar de zomer van vorig jaar vond ik echt prut. Het zou er tussenin mogen zitten, maar jammer genoeg kunnen we het gewenste weer niet op bestelling krijgen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:21

germie schreef:
EEn betaald artikel, en dan geloof je dat?

Nee, tuurlijk niet. Gewoon vingers in de oren, keihard 'lalala' roepen, en dan bestaat het niet.
De beste aanpak voor alles wat je niet aanstaat is natuurlijk om gewoon je kop in het zand te steken, of in jouw geval het water.

Mooi trouwens dat je alles ontkent, behalve dat er veel plastic ronddrijft, want dat kun je zelf zien. Wat je niet zelf ziet, en waar je geen zin in hebt, dat bestaat wat jou betreft gewoon niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:22

Arabesk schreef:
elnienjo schreef:
In 1975 en 1976 waren ook lange warme droge zomers. Het fluctueert. Net zoals het nu fluctureert. Vorig jaar was het een kille regenachtige zomer, nu compenseert dat weer. Hopelijk krijgen we dit jaar een hele zachte warme winter zodat de energierekening betaalbaar blijft.


De droogste vijf jaren waren allemaal de afgelopen acht jaar, sinds 1920. Twee en drie jaar geleden hadden we voor het eerst 40 graden in Nederland. Iets wat in de jaren 90 alleen voor spanje en zuid Frankrijk was

Het aantal droge hete zomers is veel vaker dan vroeger. En realiseer je je dat in de jaren 70 ook al sprake was van klimaatverandering.

Het gaat steeds harder en ik denk dat we niet willen weten hoe het de komende vijf jaar zal zijn, laat staan de komende dertig jaar.

Ontkennen heeft geen zin en draagt niets bij aan de oplossing. Hoewel ik geen e enkele verwachting heb dat de mensheid dit probleem op tijd gaat aanpakken. We gaan gezellig ten onder aan onszelf.

In de jaren 70 kwam de industrie net kijken. Klimaatverandering is van alle tijden en gebeurde ook al zonder menselijke invloed. Ooit groeiden in Groenland palmen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:31

elnienjo schreef:
In de jaren 70 kwam de industrie net kijken.

:+
Ooit gehoord van de industriële revolutie?

Afbeelding

In snap ook echt niet dat er nog mensen zijn die zo diep hun kop in het zand gestoken krijgen := Ik vind het bijna knap :=

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:36

de zwarte lijn is een pittige stijging..
persoonlijk vind ik waar de pijl staat, en een halve cm verder nogal een verschil.. Ik zou zeggen dat het daar op de helft pas echt aantrekt

Er is een verschil tussen 'er was niks vs kwam net kijken vs ging helemaal los'...
Kwam net kijken is niet gelijk aan 'was er niet' toch?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:00

Het stomme is: in de jaren 70 wisten wetenschappers al dat het klimaat veranderde. Shell heeft toen al onderzoeken laten uitvoeren, en zelfs later een film gemaakt over klimaatverandering door de mens, en ze hebben toen een poging gedaan om te verduurzamen.. totdat er een nieuwe directie kwam, die geld belangrijker vond dan de planeet.
In de jaren 70 voorspelden oliebedrijven al dat de hoge CO2 uitstoot "in 2030 voor catastrofale gevolgen kan zorgen".
Ik vind het vooral erg interessant maar vooral ook beangstigend dat alles wat ze toen voorspeld hebben tot nu toe ook daadwerkelijk uitkomt.
https://decorrespondent.nl/6262/reconst ... 8-e657cfa2

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:07

Interessant stuk :j

je ziet ook weer lobbygroepen voorbij komen (het zijn bijna conspiracies) en grote bedrijven die zich er eigenlijk geen reet van aantrekken, en de burger die het probleem toegeschoven krijgt (met alle onderlinge onrust die daarbij komt kijken)

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:18

Het lijkt me heerlijk om in gelukzalige ontkenning te kunnen leven, want ik kan er echt wakker van liggen.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:29

Als je de cijfers goed bekijkt en terecht cynisch bent over of er rap en werkelijk actie ondernomen wordt, inderdaad.
Kwam deze analyse nog tegen qua wat ipcc rapport schetst :

Groot deel van de ellende : crisis 1 is nog niet afgelopen of crisis 2 is al begonnen en crisis 3 begint zich al af te tekenen (geen hersteltijd dus) ... hmmm corona, oekraine, droogte, ... En dat is bovenop de al bestaande lokale(re) problemen met huizentekorten, vergrijzing (wat klimaattechnisch wel goed nieuws is), etc.
En deze over zelfde onderwerp :
https://www.youtube.com/watch?v=lDBGXpGhbiA

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:34

Eigenlijk als je het zo ziet, zakt de moed toch in de spreekwoordelijke schoenen...
In 2050 ben ik 80.. (als ik het haal) .. ergens ben ik een soort van blij dat het dan maar klaar is, want de toekomst is maar ellendig.. -O-

Citaat:
want ik kan er echt wakker van liggen.

Ik ook hoor..

En verder kan ik me ook wel weer voorstellen dat mensen het loslaten.. want als je er dag in dag uit aan denkt voel je je alleen maar ellendig, denk?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:45

Ik zit in 2050 net aan mijn pensioenleeftijd :=
Het is ook niet voor niks dat ik en mijn vriend flink aan het sparen zijn om eerder te kunnen stoppen. Nu kun je nog wat genieten van je pensioen.. Ik ben bang dat dat tegen die tijd wel anders is..

En het vervelende is dat je nog zo duurzaam kan leven, je kan in een hutje op de hei gaan leven, het maakt allemaal niks uit zo lang de burgers, bedrijven en de wereldleiders het probleem niet serieus nemen..

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:48

Sparen voor pensioen (als in geld op de bank) is niet perse zinvol. Als de klimaatcrisis steeds erger wordt zal de inflatie razendsnel omhoog gaan en is je zuur gespaarde geld over 30 jaar net een ijsje waard (bij wijze van spreke).
Toen ons huis in 1956 gebouwd was, was de hypotheekwaarde 50.000. dat is nu zo‘n 10x hoger. Nu is dat bedrag net een beetje 2 jaar overleven.

Mijn overgrootvader heeft ooit een huis gebouwd voor 1000 gulden, het is zo‘n 30 jaar terug (buurt van A’dam) voor zeker 3-ton weggegaan.

Maar ik neem aan dat je met sparen bedoelt dat je het in zinvolle vermogensopbouw stopt.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:28

Klopt :j We hebben een kleine buffer op de spaarrekening, maar het meeste zit in beleggingen, en in onze boot die heel waardevast is. We kunnen naar verwachting over een jaar of 3 stoppen en van dividend en rendement uit onze beleggingen leven.
Ik verwacht ook wel dat de inflatie flink door zal stijgen, dus daar hebben we ook rekening mee gehouden.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:26

Ik voel me er ook vrij machteloos onder, er zou zoveel anders moeten gaan worden in de maatschappij wat ik niet zie gebeuren omdat het alleen maar om geld gaat totdat het te laat is.

Moet dan hier aan denken:
Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:28

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Maar dat zeg ik toch ook, dat we meer moeten en kunnen doen :D?

En er wordt toch ook niet gezegd dat we 'niks aan onnodig plastic doen'? Er wordt gezegd dat het beter kan. (dus ik snapt je 'doen alsof we niks doen' niet zo goed)

En ik verbeter mezelf: de planeet blijft wel bestaan, al dan niet bewoonbaar..
En zo niet, er zijn meer onbewoonbare planeten dan bewoonbare.. dus of dat nou zo erg is? (om het even lekker fatalistisch te maken :+ ).

Niet dat we niet alles moeten proberen om het beter te maken hoor, begrijp me niet verkeerd...


Zo las ik Germie haar bericht wel, maar dat kan aan mijn interpretatie liggen natuurlijk.

Jij zelf zegt idd niet dat we niks doen :)


@8nnemiek: ja sparen voor de lange termijn is geld weggooien op het moment. Wordt steeds minder waard omdat de spaarrente flink lager ligt dan de inflatie..

@elisa2: pff inderdaad. Word zo moedeloos van al die mensen die met een blok beton voor hun hoofd rondlopen en het blijven ontkennen. Ik snap echt niet hoe mensen als leek kunnen denken dat ze het beter weten dan wetenschappers die er jarenlang research op uitgevoerd hebben.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:38

Maar, advocaat van de duivel.... als je dan de filmpjes ziet over de megabedrijven die gewoon door denderen... Dan is het eigenlijk voor de 'gewone' mens toch hopeloos... Ja ieder klein beetje helpt, maar uiteindelijk op grote schaal toch niet hoor...

De 'gewone man' heeft misschien minder impact dan die bedrijven.. Toch? Of werkt dat anders?
Neem als voorbeeld het plastic.. ik kan ervoor kiezen (en dat doe ik indien mogelijk) producten te kopen die niet in plastic zitten. Maar ik denk dan ook 'stop het gewoon niet in plastic, verpak het gewoon anders, hoe moeilijk kan t zijn?" Dan ben je niet afhankelijk van wat mensen kopen.. maar dan is het ger gewoon niet..

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:48

germie schreef:
Telpeva schreef:
L
Die had je wel afgebeld ga ik van uit? :=

Die is niet doorgegaan nee. Maar ik was er al wel vrij voor.
Klimaatverandering is van altijd al. Nu wordt het wat warmer, over 100 of 200 jaar weer kouder. Maar dat maken wij niet meer mee. Dan leven weer anderen. Of je moet in reincarnatie geloven.


Even oude post van mezelf gequote. Jij spreekt over glacialen en interglacialen. Die spelen zich niet af in periodes van 100 jaar. Wel 100.000. Waarom ga je tegen iets in wat een wetenschappelijke consensus heeft bereikt?

Danique_G schreef:
Ik zag hem weer voorbijkomen. “Klimaatverandering wordt niet veroorzaakt door menselijke activiteiten.” Nonsens. Dit is ooit door een wetenschapper die geen klimaatwetenschapper is in de wereld geholpen. Het is vrij eenvoudig te identificeren wat de herkomst is van CO2-emissies
https://www.climate.gov/news-features/c ... sed-humans

Hier een uitleg. Voor de liefhebber heb ik nog diepgaande onderzoeken hierover.
Climate.gov schreef:
In addition, fossil fuels are the only source of carbon consistent with the isotopic fingerprint of the carbon present in today’s atmosphere. That analysis indicates it must be coming from terrestrial plant matter, and it must be very, very old. These and other lines of evidence leave no doubt that fossil fuels are the primary source of the carbon dioxide building up in Earth’s atmosphere.


Ik las ook een uitspraak dat we tropisch weer hadden in 75 en 76. Weer is geen klimaat. Sterker nog, het wordt niet eens op dezelfde wijze gemeten.