Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:13

Wanneer je zo primitief kampeert zonder telefoon /krant of contact met anderen ben je ook geen type om in Valkenburg rond te lopen normaal aangezien het daar altijd knetterdruk is.
Mvandende heeft een fikse beperking en reageert overal zo.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:14

Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om niet te weten waar wel of niet iets open is of begaanbare wegen etc.

Maar ik denk dan; gebruik je ‘common sense’ even zeg. Het is denk ik verstandig dat je als toerist zijnde momenteel beter ervan uit gaat dat je gewoon even nergens naartoe gaat in die gehele omgeving en zelfs beter terug naar huis kunt gaan, hoe jammer dat is voor de vakantie. Maar er is een ramp geweest en gedeeltelijk nog gaande? Mensen zijn bezig om andere mensen en dieren te voorzien in basis behoeftes. Veel duidelijker kan de berichtgeving niet zijn. Hoe kun je daar in het midden van die ellende nog rustig vakantie willen vieren? Maar goed, dat denk ik…

Meerdere plekken in het heuvelland roepen ook aan lokale bewoners op om niet in het weekend te gaan wandelen en fietsen in die omgeving ed dus het lijkt me voor toeristen van verder weg dat hetzelfde moet gelden. In deze situatie zou ik er dus eerder vanuit gaan dat je momenteel beter NERGENS naartoe kunt gaan en de toerist moet uithangen en moet gaan lopen zoeken naar dat ene plekje waar wel iets open gaat.

En voor die enkeling die echt totaal van de wereld leeft op vakantie en geen nieuws mee krijgt, die zullen dat vast wel meekrijgen van de buren op de camping. Als je in die omgeving zit kan het echt niet dat je helemaal niks mee krijgt van deze ramp.

Maar die mensen die het echt Niet zouden weten, die bellen dan ook al niet om bewust te vragen of de kabel baan open gaat zijn… die bellende mensen zijn dus op de hoogte van de ellende en gaan met die wetenschap dus alsnog dit soort vragen stellen #endiezijnkoekoekalsjehetmijvraagt
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 22:21, in het totaal 4 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:15

germie schreef:
bigone schreef:
Wanneer je de afgelopen twee dagen niet onder een steen hebt geleefd kun je toch op je klompen aanvoelen dat daar de boel dicht zit/vernield is.

Nou, als je kampeert zijn er nog steeds mensen die het zonder internet doen hoor.
Ik vind dan even bellen niet zo raar. Niet iedereen is op vakantie bezig met het nieuws. Zo kun je het ook zien.
Even bellen is in mijn ogen niet direct geen medelijden of medeleven hebben met. Er wordt soms ook wel erg gemakkelijk gedacht voor een ander.
Maar goed, ik zit er niet. Heb ook niet gebeld.

Voor de mensen die zelf niet kunnen oordelen of ze wel of niet op de camping kunnen staan in Valkenburg en directe omstreken en toch gaan bellen met toeristische attracties of campings, ben niet beledigd als ze niet opnemen. Het is niet dat ze jullie niet met alle liefde te woord willen staan, de meeste ondernemingen in Valkenburg en omstreken hebben momenteel geen telefoon meer of geen stroom. :+

Voor de mensen die zich nog steeds geen beeld kunnen maken. Dit was gisterenmiddag op het Gouvernement in Maastricht net nadat de Maas uit de oevers kwam.
Afbeelding

Het dorp onderaan 'onze' berg, rechts hoor je een beek te zien normaal gesproken die nog niet tot aan je enkels komt.
Afbeelding

Valkenburg
Afbeelding

En speciaal voor Mvdende, een stukje uit de DMM die ze dan wel even moeten 'fixen' natuurlijk, prio 1! :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 19-07-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijziging in gebruikersnaam

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:17

KimD schreef:
Die foto van Poes is in Schuld, die mensen moesten evacueren zonder huisdieren anders kregen ze geen hulp. Hele discussie over geweest omdat er een hoop mensen om die reden dus op eigen houtje zijn gaan evacueren en dat voor meer gevaar zorgde. Ik snap dat wel, ik liet mijn honden ook met geen mogelijkheid achter.

Wat rampzalig ! Voor veel mensen is je huisdier ook een gezinslid. Onbegrijpelijk heftig…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:18

KimD, jouw huis en dieren wel veilig? Sterkte nog met al het werk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:19

MyWishMax: je gaat er nu vanuit dat zo'n toerist wéét dat het bedrijf in een zwaar getroffen gebied zit. Maar dat is het hem dus: hoe moeten ze dat nou precies weten :?

Kijk hartje Valkenburg dat is duidelijke zaak. Maar daar omheen.... het ene is wel getroffen, het andere nauwelijks. Dat kan je vanop meer dan 100km afstand toch niet ruiken :?

Cursebreaker: Als het bedrijf waar je een afspraak maakt, prima bereikbaar is en prima gasten kan blijven ontvangen en dat ook heel graag wil, dan kan je het toch ook niet maken om zomaar weg te blijven :?

Het is ook lüllig als mensen er dan vanuit gaan dat ze beter weg kunnen blijven en niet eens de moeite nemen om te bellen terwijl ze daar dan misschien wel gewoon prima de telefoon op kunnen nemen.

Die toeristen WETEN het niet hoe het bij dat bedrijf is, daarom bellen ze juist :)*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:19

Update op de site/facebook van de camping/restaurant/cafe/whatever? Tja, dan moet je niet een onder water laptop hebben, en een afgesloten stroom voorziening. En wel wat beters te doen hebben, namelijk redden wat er te redden valt.
Nee, updates van sites hoef je echt niet te verwachten. Daar is geen mogelijkheid voor, geen gelegenheid voor en geen tijd voor. Sterkte mensen. Heel veel sterkte toegewenst.

Vaak blijft bij mij -als het om een ramp gaat- een beeld echt heel erg hangen. Van alles wat ik heb gezien (en verschrikkelijk vind) krijg ik die hondjes zolder niet van mijn netvlies. Deze twee vertegenwoordigen al het leed in de omgeving.
Arme mensen en dieren. pfff zo heftig dit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:23

Pmarena helemaal eens. :j
Het ene bedrijf zit in de sh't door het water. Een bedrijf 300 meter verderop komt in de sh't als nu na corona de mensen wegblijven terwijl Deze gewoon mensen kan ontvangen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:24

MyWishMax schreef:
KimD, jouw huis en dieren wel veilig? Sterkte nog met al het werk

Gelukkig wel, als ik natte voeten krijg dan heeft de rest van Limburg nog een veel groter probleem. Wij wonen vlakbij het Hijgend Hert, dat is voor de meeste mensen wel een bekend begrip. Dus wij wonen voor het water echt heel goed. Maar het is echt rampzalig. Gisterenavond zijn ontelbaar veel vrienden geëvacueerd en dus ook vrienden die niet meer geëvacueerd konden worden.

Bevriende boeren die hun vee niet meer konden redden maar daardoor wel allemaal 'dierenvrienden' op hun dak hadden omdat ze het zogenaamd niet wilde doen etc. Echt absurd. Beneden in het dal is een boer die zijn koeien zwemmend uit de stal heeft moeten halen omdat het water zó snel kwam. Gelukkig heeft hij tegenover zijn stal een weide (van iemand anders) die steil omhoog loopt waardoor de koeien zelf naar het hoogstgelegen stuk zijn gegaan. Maar vind vandaag maar eens een DA die tijd heeft om ál je dieren te komen controleren. Belgische DA's hebben het druk met andere dingen en NL DA's hebben het ook retedruk met de noodgevallen overal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:24

Nou die hondjes blijft je bij, maar dat raam onder water komt ook binnen zeg.....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:25

pmarena schreef:
MyWishMax: je gaat er nu vanuit dat zo'n toerist wéét dat het bedrijf in een zwaar getroffen gebied zit. Maar dat is het hem dus: hoe moeten ze dat nou precies weten :?

Kijk hartje Valkenburg dat is duidelijke zaak. Maar daar omheen.... het ene is wel getroffen, het andere nauwelijks. Dat kan je vanop meer dan 100km afstand toch niet ruiken :?

Cursebreaker: Als het bedrijf waar je een afspraak maakt, prima bereikbaar is en prima gasten kan blijven ontvangen en dat ook heel graag wil, dan kan je het toch ook niet maken om zomaar weg te blijven :?

Het is ook lüllig als mensen er dan vanuit gaan dat ze beter weg kunnen blijven en niet eens de moeite nemen om te bellen terwijl ze daar dan misschien wel gewoon prima de telefoon op kunnen nemen.

Die toeristen WETEN het niet hoe het bij dat bedrijf is, daarom bellen ze juist :)*

Edit:

Als je nog niet hier bent en iets gepland hebt lijkt het me idd handig om even contact op te nemen met de plek en kijken hoe het is en van daaruit beslissen. Maar op kort termijn zou ik alsnog beslissen niet te komen.

Juist doordat op veel plekken niet duidelijk is hoe erg het is, is her op veel plekken misschien nog gevaarlijk. Er is al opgeroepen om niet te wandelen, geen wielrenners naar het heuvelland etc. Dus je kunt er best vanuit gaan dat er weinig te doen gaat zijn in het gehele heuvelland. De geul is wel op veel plekken terug getrokken alweer, maar op sommige stukken is de weg gewoon in elkaar gestort en kunnen er alsnog problemen zijn op wandelroutes ed. en dat duurt even voor de grootste problemen overal opgelost zijn. Er wordt met klem verzocht niet te gaan lopen en fietsen ed dus voor mij zou dat de keus wel makkelijker maken om dan niet te gaan- in overleg met waar je geboekt hebt - aangezien je niet voor nare verrassingen wilt komen te staan.

Maar ik doelde met mijn bericht vooral op de mensen die Nu hier zijn voor vakantie en dus gaan bellen of de kabelbaan morgen open zal zijn? Nee, dat snap ik idd niet zo goed. Wat mij betreft kunnen de mensen die Nu hier zijn op vakantie en ‘middenin’ de ramp zitten in vooral het hele heuvelland, er beter vanuit gaan dat er idd voorlopig niks te doen is nee.

Voor aankomende vakanties zou ik idd ook contact opnemen met hotel, camping of whatever, en vanuit daar kijken wat kan. Maar ook dan is het kijken naar op welk termijn kom je? Want je kunt gewoon niet gezellig gaan wandelen of touren of fietsen de komende dagen - wordt met klem verzocht om niet te doen vanuit hulpdiensten en gemeentes, ook al zijn er stukjes waar je wel kunt rijden om bij een hotel ofzo te komen. Vanaf volgende week zal het vast alweer een stuk beter zijn, maar op heel kort termijn zoals dit weekend, is het niet super handig denk ik.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 22:31, in het totaal 5 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:25

MyWishMax schreef:
Nee, mvdende. Dat communiceren is nu net iets wat nu geen prioriteit heeft. Vind je dat echr belangrijker dan zorgen dat je veilig bent, mensen helpen die in nood zijn enzovoorts? Er wordt gebeld voor dit weekend, dat gaat nooit lukken in zo'n zwaar getroffen gebied. En ook voor augustus, laat die mensen eerst dit weekend door komen zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Voor hun huis en hun werk, voordat er gecommuniceerd moet gaan worden met mensen die gewoon voor de lol iets gepland hebben. Als het bedrijf niet schoon, droog en veilig is is er niet eens iets te doen. Bij bedrijven waar je een afspraak hebt weet je toch ook waar deze zitten en kan je al heel snel zien dat je ergens niet heen hoeft te gaan... ze weten het nog niet, dus er valt niks te communiceren, behalve dat het nu niet gaat, echt niet.

Het schoonmaken en opruimen is ook om te kunnen kijken wat de schade is, wat er gered kan worden en vooral voor veiligheid.

Heel veel sterkte allemaal. Heel heftig en bizar.

Communiceren is wél belangrijk!

Nogmaals, als toerist die géén idee heeft wat wél en niet verwoest is door het water, is het wél belangrijk om te weten waar je aan toe bent.

Niet zozeer de uitjes, maar wel over de camping/ hotel/ vakantiepark waar je geboekt hebt.

Je kan natuurlijk besluiten überhaupt om direct alles te cancelen, maar er zijn óók delen van Limburg waar de schade en overlast behoorlijk is meegevallen.

Dat het logisch is dat je hotel in Valkenburg gesloten is en blijft....

Ik had bijvoorbeeld een camping geboekt in Gulpen. Één van de zwaardere getroffen dorpen.

Bij aankomst (3 weken geleden) bleek de camping bovenop de Gulperberg te liggen.. die heeft 100% geen last gehad van overstromingen.

Afbeelding

Screenshot van de Facebook pagina van de camping.

Zij geven aan dat je gewoon kan komen.

En ik heb zn vermoeden dat als je hier geboekt hebt, het een kwestie van "gewoon gaan of geld kwijt" is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:26

Kijk, mocht eind deze week de Ardennen in Belgie weer beter zijn, dan rij ik daar ook nog even naar toe. Ik hou dat ook in de gaten. Daar hoef ik niet voor te bellen, heb een paar vrienden daar wonen. Ik denk dat mensen wel snel weer komen als het weer gaat.
Een deel zal natuurlijk kapotte huizen gaan bekijken, maar een deel wil ook gewoon weer van het landschap genieten.
Ik denk dat toerisme snel weer er is zodra het weer kan. Niet nu, maar misschien wel met een paar weken.

9 jaar geleden was mijn dorp deels overstroomd. Ook ik ben wel gebeld of alles ok was. De supermarkt en de Chinees waren gewoon droog en open. Dat mensen bellen of ze open zijn is dan natuurlijk niet zo raar. Er waren ook mensen geëvacueerd. Nu kon een deel open blijven, en ik kan me dus best voorstellen dat je wel even belt. Dat heeft niets met geen medeleven te maken. Een website of fb pagina bijwerken heeft nu waarschijnlijk niet zo veel prioriteit. Dat is ook wel weer logisch. Een deel zal het wel doen, een deel niet.
Wordt er niet opgenomen, dan kun je vaak zelf ook wel een conclusie trekken natuurlijk. Maar ik zie niet elk telefoontje als geen respect of geen medeleven.
Niet iedereen zal zelf nadenken, maar als je iets geboekt hebt 3km van VAlkenburg kan dat best weer droog staan immers. Zo kun je het ook zien. Als je weet dat een bedrijf zit in de straten die je ziet die getroffen zijn is het duidelijk, maar 1 km verderop kan een bedrijf best droge voeten hebben. En als je dan even wat minder het nieuws volgt, dan weet je niet alle details.

Ik weet van iemand die morgen naar Zuid Limburg gaat voor een weekje kamperen en ja, die heeft gebeld en ja, die kan gewoon komen. Dus daar is het nog droog genoeg.

Ook bij Monheim is er wateroverlast hoorde ik van iemand die daar weer woont en die ik ken.

Enne, iemand uit Malta die ik ken had gehoord dat er in Nederland overstromingen waren, die vroeg mij of ik nog droge voeten had. In zijn ogen is heel Nederland getroffen. Dat ik er 3 uur vandaan woon is in zijn ogen toch gewoon 'Nederland'.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-07-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:28

Ik vind het zo lastig voor te stellen dat water gewoon ruim een meter ìn je huis staat. Van de week een interview met een vrouwtje van een b&b en die wees aan tot waar het water binnen liep, was gewoon hoger dan zijzelf.

Qua info van en naar toeristen.. ik ben totaal niet bekend daar dus ik zou ook bellen als ik zeer binnenkort geboekt zou hebben. Dan kun je pissed off zijn maar het heeft imo niks te maken met wel of heen empathie hebben.

Als ik overigens zou weten dat ik dieren zou kunnen redden zou ik nu nog in de auto stappen er erheen rijden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:28

Het is echt verschrikkelijk. Je doet alles voor je dieren en het water is sneller.

KimD, ik hoop dat de boer zijn koetjes het gaan redden. Ik kan wel zeggen dat hij zich niets aan moet trekken van dat toetsenbordtuig, maar ga er maar aan staan.

Sterkte voor jou en je dierbaren!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:29

MVDende: Mens, wat begrijp je niet aan: geen elektriciteit = geen internet = geen telefoon = geen mogelijkheid tot communiceren?

Niobe

Je kunt natuurlijk gewoon gaan en mensen gaan helpen met opruimen.
Al zou ik een vakantie in de rampgebieden hebben geboekt nu, het laatste waar ik nu zin in zou hebben is een relaxte vakantie daar, terwijl er zoveel mensen nu kampen met de gevolgen.

MyWishMax

Pmarena, als jij ergens een afspraak hebt staan in Valkenburg en je gaat bellen of je morgen terecht kan? Dat heeft niks te maken met het niet weten, Google en je weer dat dat echt niet kan. Het begon namelijk over telefoontjes over iets waar je echt van kan bedenken dat dat absoluut niet gaat.

Verder al je pas over een paar weken erheen zou gaan, dan weet je toch ook waar je heen gaat en kan je het opzoeken. Of je wacht even af tot na het weekend. Waarom moet je dat dan NU weten? Wacht heel even af. Ja, als je dit weekend zou vertrekken of volgende week, maar niet voor over een paar weken zoals al naar voren kwam. Er komt dan wel een update. Maar als het er slecht is hebben ze echr compleet andere dingen aan hun hoofd dit weekend sowieso. Dan is het jammer van iemand zijn of haar vakantie maar dat valt echt in het niet bij deze ramp.

Kim, 'fijn' voor jullie, maar vreselijk heftig voor vrienden zeg. Dikke knuffel en sterkte nog

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:30

Een belletje naar een ondernemer kan natuurlijk geen kwaad. En als je geen gehoor krijgt, dan weet je dat er wat aan de hand is en ze waarschijnlijk hard aan het werk zijn om de boel te redderen.

Ladybird
Moderator Algemeen

cursebreaker schreef:
pmarena schreef:

Als je nog niet hier bent en iets gepland hebt lijkt het me idd handig om even contact op te nemen met de plek en kijken hoe het is en van daaruit beslissen. Maar op kort termijn zou ik alsnog beslissen niet te komen.

Juist doordat op veel plekken niet duidelijk is hoe erg het is, is her op veel plekken misschien nog gevaarlijk. Er is al opgeroepen om niet te wandelen, geen wielrenners naar het heuvelland etc. Dus je kunt er best vanuit gaan dat er weinig te doen gaat zijn in het gehele heuvelland. De geul is wel op veel plekken terug getrokken alweer, maar op sommige stukken is de weg gewoon in elkaar gestort en kunnen er alsnog problemen zijn op wandelroutes ed. en dat duurt even voor de grootste problemen overal opgelost zijn. Er wordt met klem verzocht niet te gaan lopen en fietsen ed dus voor mij zou dat de keus wel makkelijker maken om dan niet te gaan- in overleg met waar je geboekt hebt - aangezien je niet voor nare verrassingen wilt komen te staan.

Maar ik doelde vooral op de mensen die Nu hier zijn voor vakantie en dus gaan bellen of de kabelbaan morgen open zal zijn? Nee, dat snap ik idd niet zo goed. Wat mij betreft kunnen de mensen die Nu hier zijn op vakantie en ‘middenin’ de ramp zitten in vooral het hele heuvelland, er beter vanuit gaan dat er idd voorlopig niks te doen is nee.

Nouja en hoe ga je je koeien melken bijvoorbeeld. Als ook alj e melkaparatuur onder water staat enzovoort. Echt bizar als je daar over na denkt

Maar Mvdende, ik snap echt dat het voor toeristen ook belangrijk is om geinformeerd te worden, maar er zit 'maar' 24u in een dag en ik denk dat als je in het gebied woont waar zoveel water is en zoveel problemen dat je echt geen tijd en ruimte hebt om daar ook nog over na te denken. Die mensen hebben gewoon andere prioriteiten nu. En elk nadenkend mens kan neem ik aan toch ook wel bedenken dat heel zuid limburg nu niet heel practisch is. Want leuk dat er campings op een berg liggen, maar daar moet je komen door een dal (die waarschijnlijk) vol water staat. Of waar wegen niet geheel meer op zn plek liggen.

rien10

Niobe schreef:
Al zou ik een vakantie in de rampgebieden hebben geboekt nu, het laatste waar ik nu zin in zou hebben is een relaxte vakantie daar, terwijl er zoveel mensen nu kampen met de gevolgen.

Mijn persoonlijke keuze zou ook zijn om weg te blijven. Ook al kan ik er terecht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:31

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de Bokt regels
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 16-07-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:33

rien10 schreef:
Niobe schreef:

Mijn persoonlijke keuze zou ook zijn om weg te blijven. Ook al kan ik er terecht.

Ja ik ook en mijn geld mogen ze houden.

Wat een ellende :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:33

Ladybird schreef:
Maar Mvdende, ik snap echt dat het voor toeristen ook belangrijk is om geinformeerd te worden, maar er zit 'maar' 24u in een dag en ik denk dat als je in het gebied woont waar zoveel water is en zoveel problemen dat je echt geen tijd en ruimte hebt om daar ook nog over na te denken. Die mensen hebben gewoon andere prioriteiten nu. En elk nadenkend mens kan neem ik aan toch ook wel bedenken dat heel zuid limburg nu niet heel practisch is. Want leuk dat er campings op een berg liggen, maar daar moet je komen door een dal (die waarschijnlijk) vol water staat. Of waar wegen niet geheel meer op zn plek liggen.

Dit bedoelde ik idd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:37

Er zijn zeker delen in het Heuvelland die nu redelijk droog zijn. Maar realiseer je dat het landschap de komende maanden veranderd is. Die leuke mountainbike route door het bos die op het internet staat als ‘groen’ (makkelijk) is de afgelopen dagen uitgewassen door het water. De zachte grond en dennennaalden zijn weg. Boomstronken en stenen liggen bloot. En dan is je ‘groene’ piste ineens een ‘zwarte’ (moeilijke) piste. En als je dan op je plaat gaat mag het plaatselijke ziekenhuis een ambulance de boonies in sturen om je op te pikken. En die hebben nu wel wat beters te doen. Dus blijf effe een weekje weg. Over een week ga je dan nog steeds onderuit maar zijn er wat hulpverleners in de buurt die NIET wat beters te doen hebben dan jou uit de bossen te halen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-07-21 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt