Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:52

ruitje schreef:
Zullen we het dan nu weer over de inhoud hebben? Hoeveel procent in de bijstand werkt, weet iemand dat? Boeiend :)

In 2015 heeft divosa (Vereniging van directeuren van gemeentelijke sociale diensten, niet de ruitersportwinkel :D ) een onderzoek gedaan en destijds werkte 9% van alle bijstandsgerechtigden part time naast hun uitkering.

Moet zeggen dat dit cijfer me verbaasde, ik had wel het idee dat het wat meer was.

Edit: https://www.divosa.nl/sites/default/fil ... jstand.pdf

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:13

Heel bijzonder ( en heel jammer voor mij dan) dat ik fulltime moest werken voor mijn bijstandsuitkering en dan ook nog werk waar ik 1 heel ongelukkig van werd en 2 echt totaal niets waard was voor op mijn CV |(

Ik denk overigens dat dat onderzoek de BETAALDE banen naast een uitkering aan het licht brengt of niet?

Het werk wat ik deed, daarvoor kreeg ik in ruil mijn uitkering. Dat word ( neem ik nu voor het gemak aan) niet geregistreerd als zijnde “ is aan het werk”

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:18

Ja dit gaat wel om mensen die part time wit werken naast hun uitkering en dit ook netjes opgeven.

Overigens weet ik dat er eens eerder een zaak is geweest waarbij een sociale dienst zijn clientèle full time liet werken in ruil voor de uitkering maar die daar dan wel op terug gefloten is. Moet ik even zoeken maar zo lang is dat nog niet geleden. Je staat dan in de “boeken” als dat je aan het participeren bent, niet dat je aan het werk bent

Ineke2

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:22

Ik kreeg in 2006 een aantal maanden bijstand, dus dat is langere tijd geleden en dat was in de gemeente Rotterdam.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:24

Ik zie dat dit speelde in 2013. Ik kan de uitspraak zo snel niet terug vinden maar wel een nieuwsbericht van een lokale nieuwszender https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/640 ... ls-herzien

Dat mensen een tegenprestatie (want zo noemen ze het dan) moeten leveren, die een positieve invloed heeft op reïntegratie, bestaat nog steeds wel. Maar destijds heeft de rechter daarover wel de uitspraak gedaan dat 40 uur niet in verhouding is

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:30

Wel interessant trouwens; wat is 1e levensbehoefte en wat niet... En waar moet je dan aan voldoen om het wel 1e levensbehoefte te maken? Enerzijds denk ik dan, gezien de gedeelde ervaringen, daar moet wel 1 lijn over komen, soort regels. Anderzijds denk ik, dat is maatwerk. Maarrr dan krijg je weer het menselijke verschil? :?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:36

Sirius_ schreef:
Ik gebruik in mijn voorlichting wel eens een heel simpel voorbeeld, 2 buurvrouwen, zelfde woning, zelfde (gebrek aan) inboedel, zelfde inkomen, zelfde woonlasten. Ze vragen beiden bijzondere bijstand aan, voor woninginrichting en verhuiskosten. De één krijgt bijzondere bijstand, de andere niet. Waarom?
De één had een compleet appartement, ingericht, gestoffeerd. Wil vervolgens graag een tuintje, en accepteert een eensgezinswoning. Omdat ze er bewust voor kiest om groter te wonen, kosten maakt op basis van wenselijkheid, en niet vanuit noodzaak, is er geen recht op bijzondere bijstand.
De ander is met haar kind onverwacht op straat gezet door haar ex-man. Er is hier sprake van noodzakelijke kosten die gemaakt worden in een bijzondere en onvoorzienbare situatie.
Maar voor de buitenstaander die een half verhaal hoort, is er sprake van een onrechtvaardig besluit en willekeur.

Zie hier dat voorbeeld, ik vrees dat je daar niet onder uit komt. Daarom toetst een rechter ook alleen of beleid in redelijkheid en consequent wordt uitgevoerd, en niet of er in het individuele geval wel naar het oordeel van de rechter wel of geen rechts bestaat op bijstand.
(Althans ik raak nu een beetje in de war, hebben we het over algemene of bijzondere bijstand? De voorwaarden voor algemene bijstand zijn namelijk een stuk ‘simpeler’

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:39

Is een eerste levensbehoefte niet alles wat je nodig hebt om realistisch gezien te leven in de maatschappij? Dus een dak boven je hoofd, kleren om je lichaam, GWL, eten en drinken. Evt vervoer (waaronder een fiets of een buspas ook kunnen vallen), middelen om jezelf te informeren (tv, krant, internet) en te communiceren (telefoon). En dan de basis/sobere versie van alles

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:45

Devic schreef:
Dat mensen een tegenprestatie (want zo noemen ze het dan) moeten leveren, die een positieve invloed heeft op reïntegratie, bestaat nog steeds wel. Maar destijds heeft de rechter daarover wel de uitspraak gedaan dat 40 uur niet in verhouding is

Dat klopt, het werd inderdaad een tegenprestatie genoemd.
Het nieuwsbericht is wel heel erg kort. Het woord dwangarbeid vind ik wel passend naar mijn eigen ervaring. Het is nog net niet dat je geslagen werd, maar mentaal gebroken wel...

Zoveel werken had tevens als extra nadeel dat de energie voor sollicitaties niet om over naar huis te schrijven was.
Ik wilde echt graag weer een echte baan, mijn zelfvertrouwen was echter diep onder het vriespunt gezakt en alles bij elkaar maakte het heel moeilijk hoor.

@ vjestagirl internet of de krant is geen noodzakelijke behoefte. Misschien nu wel meer als toen, maar ik moest maar naar de bibliotheek of naar familie voor internet.
Een ov pas kreeg ik niet, wel kon ik bonnetjes declareren voor een strippenkaart en de gebruikte strippenkaart dan ook weer inleveren, want er werd gecontroleerd of het wel klopte dat je hem voor ‘ de tegenprestatie ‘ gebruikte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:50

Zonder digiD kan de overheid je niet meer helpen. Dat maakt internet noodzakelijk. Zowel ivm veilig houden digiD inlog als wegens het wegbezuinigen van de bibliotheken.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:54

Je hebt altijd nog het recht om een papieren aanvraagformulier in te vullen. Bij de meeste gemeentes staan computers met internet voor openbaar gebruik. Maar internet wordt nog steeds niet gezien als een algemeen noodzakelijk.

Wel zie je dat bijvoorbeeld een computer wel steeds meer gezien wordt als een noodzakelijk gebruiksgoed, bijvoorbeeld voor schoolgaande kinderen, en dat steeds meer gemeentes bijzondere bijstand voor een computer in hun beleid opnemen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:55

Er zijn inmiddels uitspraken dat bijv een laptop ook noodzakelijk geacht wordt omdat we inderdaad steeds meer digitaal gaan. Vroeger was dat echt luxe en moesten mensen echt naar de bibliotheek

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:06

Prrrr schreef:
Loretta schreef:
Hier weer een vreemde situatie.
Die taarten zijn wel heel erg duur geschat volgens de rechtbank? Of zal het er iets mee te maken hebben dat deze mevrouw het doen moest met gesubsideerde rechtsbijstand waardoor ze niet fatsoenlijk is verdedigt.

https://panorama.nl/artikel/313488/zelf ... o-bijstand

Al met al vind ik het een ongelooflijk hoog bedrag voor een paar taarten.

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2020:3297

Het meest schrijnend aan dit verhaal vind ik dat ze de verkoop van de taarten voor hobby (al vind ik dat dubieus, als je er een bedrijfspagina voor aanmaakt) wel aan haar werkcoach heeft gemeld, maar dat dat in een eerdere bijstandsperiode was. Je mag er dus niet van uit gaan dat wat je aan de gemeente hebt verteld ook aan de gemeente bekend blijft. Hmmmm

Jammer genoeg is dit een uitspraak van de raad van state, die niet inhoudelijk is. Die vijftienduizend euro is in twee instanties door een rechter opgelegd en ik ben wel benieuwd waar dat op gebaseerd is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een rechter zo'n bedrag laat terugbetalen als ze niet meer heeft gedaan dan wat taarten tegen kostprijs verkopen. Maar aangezien die uitspraken niet openbaar zijn, blijft dit toch het verhaal van één kant, waardoor je je eigenlijk geen goede mening kan vormen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:10

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... B:2019:850

Citaat:
8. De Raad stelt vast dat de samenleving in belangrijke mate is gedigitaliseerd. Computer- en internetgebruik is inmiddels ingebed in het dagelijks leven, terwijl de overheid en maatschappelijke organisaties aansturen op digitale communicatie. Het voorhanden hebben van een digitaal hulpmiddel, zoals een computer of laptop, is daartoe onontbeerlijk. De Raad is dan ook van oordeel, anders dan voorheen, dat de kosten hiervan in het kader van de PW als noodzakelijk moeten worden aangemerkt.

Nog maar kort, eigenlijk, dat digitale hulpmiddelen als noodzakelijk worden beoordeeld.

@Karl: de lagere uitspraken zijn niet per se meer inhoudelijk. Het bedrag dat terugbetaald moet worden is de hoogste schatting: 200 taarten x 75 euro. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar een element van straf in zit vanwege het feit dat ze geen administratie heeft bijgehouden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:12

Hoe komt het eigenlijk dat een rechtspraak als dit niet openbaar op te zoeken is?

O luxe hoor dat je dus ‘ gewoon ‘ een laptop vergoed krijgt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:14

Ineke2 schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat een rechtspraak als dit niet openbaar op te zoeken is?

Afhankelijk van je beleid. Maar kan niet worden afgewezen onder de noemer, niet noodzakelijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:17

Ineke2 schreef:

Of dat 'gewoon' een laptop is vraag ik me af, daar zullen de verschillende gemeenten wel beleid voor hebben ontwikkeld (of nog niet). In mijn ervaring hebben de minst verdienende cliënten genoeg aan een smartphone om te communiceren met de overheid. En daar kunnen ze vaak nog best lang mee doen. Meestal komt er pas een laptop als de school vindt dat dat moet en dan is er een apart onderwijsmiddelenpotje voor.

Alle rechtspraak van de Centrale Raad van Beroep, de hoogste bestuursrechter, wordt gepubliceerd, ik heb hier al twee linkjes gedeeld. Als alle lagere rechtspraak gepubliceerd zou worden zou je gek worden. Maar je kan best goed zoeken op https://uitspraken.rechtspraak.nl/ . In principe is de rechtspraak openbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:02

Prrrr schreef:
Ineke2 schreef:

Of dat 'gewoon' een laptop is vraag ik me af, daar zullen de verschillende gemeenten wel beleid voor hebben ontwikkeld (of nog niet). In mijn ervaring hebben de minst verdienende cliënten genoeg aan een smartphone om te communiceren met de overheid. En daar kunnen ze vaak nog best lang mee doen. Meestal komt er pas een laptop als de school vindt dat dat moet en dan is er een apart onderwijsmiddelenpotje voor.

Alle rechtspraak van de Centrale Raad van Beroep, de hoogste bestuursrechter, wordt gepubliceerd, ik heb hier al twee linkjes gedeeld. Als alle lagere rechtspraak gepubliceerd zou worden zou je gek worden. Maar je kan best goed zoeken op https://uitspraken.rechtspraak.nl/ . In principe is de rechtspraak openbaar.

Een smartphone is duurder dan een laptop en gaat veel sneller kapot. Verder zit daar ook een duur abonnement aan vast
En veel van die minst verdienende cliënten zijn digibeet of nog beter gezegd laaggeletterd.
En kunnen niet eens met hun DigiD overweg.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:07

Klopt. Daarbij heb je tegenwoordig een BKR registratie als je een telefoon op afbetaling koopt bij je abonnement. De telefoons worden niet meer zo uitgedeeld als een paar jaar geleden. Wat ook wel goed is, want zo kan je toch voorkomen dat mensen onnodig schulden maken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:14

Laatst wilde ik tegemoetkoming voor chronisch zieken aanvragen. Naast mijn inkomen(wat ik wel logisch vond moest ik de volgende dingen opgeven:

spaargeld, dagwaarde van auto of caravan, gedane en ontvangen schenkingen, of ik een erfenis heb, andere bezittingen en schulden.

Compleet van de zotte wat je op moet geven voor maar 125 euro

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:25

Ja ze willen natuurlijk wel kunnen vaststellen dat jouw vermogen nog hoger is dan het toegestane vermogen voor iemand in jouw situatie. Dat kan helaas alleen door deze dingen te vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:30

Devic schreef:
Ja ze willen natuurlijk wel kunnen vaststellen dat jouw vermogen nog hoger is dan het toegestane vermogen voor iemand in jouw situatie. Dat kan helaas alleen door deze dingen te vragen.

Maar wat hebben schulden te maken met die 125 euro? Inkomen opgeven ja, je hele financiële historie nee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:32

Mijn gemeente geeft die tegemoetkoming niet eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:36

Morganlefay schreef:
Een smartphone is duurder dan een laptop en gaat veel sneller kapot. Verder zit daar ook een duur abonnement aan vast
En veel van die minst verdienende cliënten zijn digibeet of nog beter gezegd laaggeletterd.
En kunnen niet eens met hun DigiD overweg.

Zonder digitale vaardigheden kun je niet meer aan alle verplichtingen voldoen. Deze mensen komen dus voor de ene na de andere nare verassing te staan wanneer niemand met ze meekijkt. Hoe kunnen deze mensen ooit participeren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:40

Kennis van mij heeft niet eens een laptop en weet niet hoe de digitale wereld werkt.