Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:22

Loretta schreef:
Karl66 schreef:
Als het aan de PvdD ligt, dan stoppen we met alle huisdieren en landbouwhuisdieren, dus aanvallen daarop vinden ze geen probleem, dat is wat hun betreft alleen maar een extra reden om met (landbouw)huisdieren te stoppen. En wat mensen betreft, vorig jaar was er nog een rel in de partij, omdat de voorzitter ook aandacht aan mensen wilde gaan besteden. Hij is dus afgezet, want ze zijn de Partij voor de Dieren en voor mensen-problemen is er dus geen ruimte. Daarom is Merel van Kooten toch ook uit de partij gestapt?

Daarbij is het opmerkelijk dat de PVDD veel stemmers trekt die totaal niet weten wat de partij in houdt. Ik heb in het verleden al eens iemand horen zeggen. "Ik weet niet wat ik moet stemmen. Ik stem maar iets geks zoals de Partij voor de dieren" Of een lieve oudere dame die zegt dat ze maar voor de diertjes stemt. Op de vraag wat de partij dan in houdt komen ze niet verder dan "voor de diertjes" Maar dat soort stemmers trekken ook partijen als de VVD of de PVV. Mensen die geen idee hebben waarvoor ze nu kiezen. Maar voor diertjes kiezen klinkt gewoon symphatiek als je het niet weet.

Zie dat ook veel om me heen, vind het jammer dat die mensen zich niet beter inlichten.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:23

Karl66 schreef:
Als het aan de PvdD ligt, dan stoppen we met alle huisdieren en landbouwhuisdieren, dus aanvallen daarop vinden ze geen probleem, dat is wat hun betreft alleen maar een extra reden om met (landbouw)huisdieren te stoppen. En wat mensen betreft, vorig jaar was er nog een rel in de partij, omdat de voorzitter ook aandacht aan mensen wilde gaan besteden. Hij is dus afgezet, want ze zijn de Partij voor de Dieren en voor mensen-problemen is er dus geen ruimte. Daarom is Merel van Kooten toch ook uit de partij gestapt?

Dat is wat overdreven, nergens staat dat alle huis- en landbouwdieren moeten verdwijnen. Waar wel voor wordt gepleit is dat ze beter moeten worden behandeld en meer rechten moeten krijgen (beter behandelen van landbouwdieren betekend dus automatisch dat ze niet meer met honderden op elkaar in een dichte stal staan).
Daarnaast hebben ze ook standpunten voor dingen die mensen aangaan, zoals zorg en onderwijs. Wat bedoel je precies?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:25

Shaggy09 schreef:
Zie dat ook veel om me heen, vind het jammer dat die mensen zich niet beter inlichten.

Ik hoop dat je het hierbij niet alleen over de PvdD hebt :o Ik heb het idee dat bijna elke partij een hoop van dit soort stemmers heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:28

Ja, dat denk ik ook wel. Ik kan me trouwens echt wel vinden in veel van de standpunten van de pvdd, maar ik vind ze vaak niet genuanceerd genoeg.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:32

Lynnepinny schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik hoop dat je het hierbij niet alleen over de PvdD hebt :o Ik heb het idee dat bijna elke partij een hoop van dit soort stemmers heeft.

Nja als ik eerlijk ben is wat Loretta schreef wel hetgeen wat ik het meest voorbij hoor komen. 'Ja ik weet niet waar ik op moet stemmen, maar de PvdD helpt wel de dieren.'
Ik hoor gelukkig nooit iemand die uit onwetendheid op de PVV/FvD stemt. Maar dan nog vind ik het zorgelijk dan mensen zich niet beter verdiepen in de politiek, zonde ook van je stemrecht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:45

mysa schreef:
Ah, ik wist niet dat ze zó extremistisch zijn.

bedankt voor de eye opener bokt. :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:19

Karl66 schreef:

Dat is nogal kort door de bocht.Zij heeft zich ingedrongen en is er met de zetel vandoor gegaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:28

mysa schreef:
Vraag ze eens, Anjali, of ze kennis hebben genomen van het aantal aanvallen op vee, paarden en huisdieren (en mensen) in bijvoorbeeld de Scandinavische landen, de VS, Canada, Duitsland, Italië en de voormalige Oostbloklanden. En of ze dan serieus denken dat het in een veel kleiner en veel dichter bevolkt landje geen problemen gaat geven? Ik denk dat jij, als lid, misschien een sneller/beter antwoord krijgt.

Ik zou dan aan de vergaderingen mee moeten doen,dan kan ik meebepalen.Als ik zomaar bel over iets dan krijg ik een antwoord wat duidelijk voorbepaald is.Het helpt dan niet om met argumenten te komen.Wel eens irritant. Maar,ik weet voor mij geen betere partij,al is deze verre van volmaakt.Ze hebben verder in sociaal opzicht ook wel goede ideeen.Toen ik dat nog vergeleek was het zoiets als de SP. Ze willen nu ook dat jongere mensen dan 70-plussers ook schriftelijk mogen stemmen,dat vind ik wel een goed plan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:34

Citaat:
Ik zou dan aan de vergaderingen mee moeten doen,dan kan ik meebepalen.Als ik zomaar bel over iets dan krijg ik een antwoord wat duidelijk voorbepaald is.Het helpt dan niet om met argumenten te komen.Wel eens irritant.

Ja, interne partijdemocratie kan baaie irritant zijn.

Maar ik vind wel dat het zo hoort: als je opbelt, 'krijg je informatie', over wat men zoal besloten heeft - wil je andere dingen, dan is het vergaderen geblazen....

Ivm de pijler van de democratie 'de stemming is geheim' vind ik schriftelijk stemmen uiterst tricky.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:18

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Ik zie vooral veel negatieve berichten van platteland richting stad/Randstad.
Maar in de stad wonen ook mensen, die van het platteland komen.
Vooral studenten blijven in/om de steden wonen na hun studie, met name door de werkgelegenheid.
De Randstad bestaat ook uit dorpen en er zijn zelfs boeren ;)
Ik zie het ook op Social Media voorbij komen en die nieuwe partij BBB..... vooral klagen over de Randstad en zonder boeren geen eten enz. Ik neem dat soort partijen en uitspraken niet serieus.

Maar hoe kijk je dan tegen problemen aan als: kapotte huizen door aardbevingen, overlast van windmolens, geliefde dieren die door wolven verscheurd worden, voorzieningen die uit dorpen verdwijnen en veel van dat soort problemen. Kun je je ook verplaatsen in de mensen die geconfronteerd worden met dit soort problemen. En vind je het zelf emphatish om deze mensen weg te zetten als idioten en calimero's.

Wat heb jij toch vaak een vervelende toon van discussiëren.

Wie zegt dat ik geen oog heb voor de problemen van de aardbevingen ? Ik vind het verschrikkelijk voor de bewoners en ik vind dat zij recht hebben op volledige compensatie.
De wolf hoort IMO ook niet in Nederland.
Windmolens en zonnepanelen staat het hier vol mee tussen mijn huis en mijn stal (8 km), dus ik weet wat voor last je daarvan kan hebben, als je er dichtbij woont, vooral het zoevend geluid.
In de omliggende dorpen hier zijn helemaal geen winkels en andere voorzieningen, dus daar ben ik ook mee bekend.

Heb je nog een rijtje waarover ik mijn mening moet geven?

Er zijn genoeg mensen vanuit buiten de Randstad in de Tweede Kamer, de bekendste is Geert uit Venlo of Omtzigt die opgroeide in Borne/Hengelo ;)
En zo zijn er nog vele anderen.

Feit is dat vooral hoogopgeleiden in de Randstad of in de grote steden gaan/blijven wonen i.v.m. de werkgelegenheid en deze zijn meer geïnteresseerd in de politiek en beter in lobbyen dan de gemiddelde melkboer of timmerman.

Voor plaatselijke problemen, zoals het verdwijnen van voorzieningen in je gemeente of waar windmolens geplaatst worden, kan je beter proberen via lokale of provinciale verkiezingen of politieke partijen druk uit te oefenen.

Ik ben geen voorstander van Windmolens en van mij mag de gaswinning in het noorden direct gestopt worden. Maar hoe gaan we dan voorzien in gas en elektriciteit? We willen niet afhankelijk zijn van de Russen en ik wil een schone, betaalbare oplossing.
Ik zie nl. wel hoe het klimaat verandert en ik ben ervan overtuigd, dat dit vooral komt door de mens.
Ik ben ook tegen de megastallen, die hebben wij nl. hier ook, bijv. met 6000 varkens. Vorig jaar zijn er nog honderden varkens gestikt omdat de installatie kapot ging.
En gelukkig is de nertsenfokkerij hier gesloten.

Kortom het is gewoon niet gemakkelijk om juiste keuzes te maken, die voor iedereen acceptabel zijn.
Ik vind de PvdD net zo extreem als de nieuwe partij BBB.

Wat de PvdA betreft, daar heb ik regelmatig op gestemd.
Mijn oma, van 1904 was erg actief bij de Rooie Vrouwen, dus ik ben er deels mee opgevoed.
Ik vind Lilianne Ploumen (uit Maastricht ;) ) een sympathieke, kundige vrouw, alleen zij is geen stemmentrekker, ben ik bang.
Ik weet nu nog niet op wie of welke partij ik ga stemmen in maart.
Het zal sowieso een middenpartij zijn en dan links van het midden, waarbij ik vind dat solidariteit belangrijk is, maar ook waarbij ik vind dat werken meer beloond moet worden d.m.v. bijvoorbeeld de arbeidskorting te verhogen en de inkomstenbelasting nog verder te vereenvoudigen.
En ik ben voor de EU. :D
Maar goed, volgens (extreem)rechts is zelfs de VVD tegenwoordig links ;) :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:07

Electra63 schreef:
Wie zegt dat ik geen oog heb voor de problemen van de aardbevingen ? Ik vind het verschrikkelijk voor de bewoners en ik vind dat zij recht hebben op volledige compensatie.
De wolf hoort IMO ook niet in Nederland.
Windmolens en zonnepanelen staat het hier vol mee tussen mijn huis en mijn stal (8 km), dus ik weet wat voor last je daarvan kan hebben, als je er dichtbij woont, vooral het zoevend geluid.
In de omliggende dorpen hier zijn helemaal geen winkels en andere voorzieningen, dus daar ben ik ook mee bekend.

Heb je nog een rijtje waarover ik mijn mening moet geven?

Er zijn genoeg mensen vanuit buiten de Randstad in de Tweede Kamer, de bekendste is Geert uit Venlo of Omtzigt die opgroeide in Borne/Hengelo ;)
En zo zijn er nog vele anderen.

Feit is dat vooral hoogopgeleiden in de Randstad of in de grote steden gaan/blijven wonen i.v.m. de werkgelegenheid en deze zijn meer geïnteresseerd in de politiek en beter in lobbyen dan de gemiddelde melkboer of timmerman.

Voor plaatselijke problemen, zoals het verdwijnen van voorzieningen in je gemeente of waar windmolens geplaatst worden, kan je beter proberen via lokale of provinciale verkiezingen of politieke partijen druk uit te oefenen.

Ik ben geen voorstander van Windmolens en van mij mag de gaswinning in het noorden direct gestopt worden. Maar hoe gaan we dan voorzien in gas en elektriciteit? We willen niet afhankelijk zijn van de Russen en ik wil een schone, betaalbare oplossing.
Ik zie nl. wel hoe het klimaat verandert en ik ben ervan overtuigd, dat dit vooral komt door de mens.
Ik ben ook tegen de megastallen, die hebben wij nl. hier ook, bijv. met 6000 varkens. Vorig jaar zijn er nog honderden varkens gestikt omdat de installatie kapot ging.
En gelukkig is de nertsenfokkerij hier gesloten.

Kortom het is gewoon niet gemakkelijk om juiste keuzes te maken, die voor iedereen acceptabel zijn.
Ik vind de PvdD net zo extreem als de nieuwe partij BBB.

Wat de PvdA betreft, daar heb ik regelmatig op gestemd.
Mijn oma, van 1904 was erg actief bij de Rooie Vrouwen, dus ik ben er deels mee opgevoed.
Ik vind Lilianne Ploumen (uit Maastricht ;) ) een sympathieke, kundige vrouw, alleen zij is geen stemmentrekker, ben ik bang.
Ik weet nu nog niet op wie of welke partij ik ga stemmen in maart.
Het zal sowieso een middenpartij zijn en dan links van het midden, waarbij ik vind dat solidariteit belangrijk is, maar ook waarbij ik vind dat werken meer beloond moet worden d.m.v. bijvoorbeeld de arbeidskorting te verhogen en de inkomstenbelasting nog verder te vereenvoudigen.
En ik ben voor de EU. :D
Maar goed, volgens (extreem)rechts is zelfs de VVD tegenwoordig links ;) :D

Blijkt toch dat we op heel veel punten nog eens zijn ook. Sorry voor mijn irritante toon, was niet mijn bedoeling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:18

Dat denk ik ook.
Ik denk zelfs dat de meeste mensen hetzelfde willen: een veilig land, met goede zorg, aandacht voor onderwijs en milieu, betaalbare woningen en aan het eind van de maand wat geld over voor leuke dingen.

Het is alleen lastig om te zien welke plannen betaalbaar en realiseerbaar zijn, zeker omdat we altijd met coalities te maken hebben.
Ik ben bang, dat na deze Corona-crisis de buikriem weer aangehaald moet worden en er daarom weinig geld /ruimte overblijft voor de klimaatcrisis, zorg en betaalbare woningen enz.
Ik hoop daarom op een coalitie meer over links, maar wel met het oog op de financiën.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:46

Lynnepinny schreef:
Dat is wat overdreven, nergens staat dat alle huis- en landbouwdieren moeten verdwijnen. Waar wel voor wordt gepleit is dat ze beter moeten worden behandeld en meer rechten moeten krijgen (beter behandelen van landbouwdieren betekend dus automatisch dat ze niet meer met honderden op elkaar in een dichte stal staan).
Daarnaast hebben ze ook standpunten voor dingen die mensen aangaan, zoals zorg en onderwijs. Wat bedoel je precies?

https://www.gelderlander.nl/politiek/cu ... ~abdc5bf8/

Citaat:
,,Met dat artikel in de hand vertelde Marianne Thieme tijdens een fractieoverleg dat het zo niet langer kon. We gingen te veel op andere partijen lijken. We moesten meer actievoeren en terug naar de core: dier, natuur en milieu. Mensendingen waren voor mensenpartijen, zei ze.’’

Dan kan je natuurlijk leuk in je verkiezingsprogramma wat mensendingen zetten, dat trekt tenslotte kiezers. Maar als het erop aankomt, dan is het niet de bedoeling om daar als PvdD aandacht aan te gaan besteden, daar zijn namelijk genoeg mensenpartijen voor en dan zijn de stemmen toch al binnen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:54

Oké, maar dan wil ik ook wel even kritisch zijn op dat ene perspectief dat in dat artikel wordt belicht. Het gaat alleen maar over wat zij persoonlijk twee jaar geleden heeft ervaren, geschreven toen ze er al uit was gestapt. Met een andere lijsttrekker. Ik wil niet zeggen dat het wellicht niet meer relevant is, maar ik kan me voorstellen dat er ook wel verder mag worden gekeken dan dat artikel lang is.
De Partij voor de Dieren suggereert inderdaad dat het vooral een partij is voor dieren. Een activistische partij die tegengeluid geeft op de grote jongens op een aantal vlakken, wat ik erg belangrijk vind in tijden als deze. We zijn ons nogal aan het verliezen in het huidige systeem, dus wat 'geschop' vind ik niet zo kwalijk. Ze vergeten de mens trouwens niet zo hard als je misschien zou denken: het gepraat over zoönosen gaat ons (inmiddels wel duidelijk) ook aan. Middels het beter en minder huisvesten van landbouwdieren verklein je ook de kans op grote virusuitbraken, die toch vrij regelmatig voorkomen tegenwoordig. Niet altijd zo heftig als corona, maar het wordt hierna gewoon weer wachten op de volgende uitbraak. Om nog niet te spreken over wat klimaatverandering ons over een paar decennia kan gaan brengen als we door blijven gaan in onze huidige koers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:25

Het gaat er niet alleen om wat zij heeft ervaren, want de voorzitter die ze op dat moment hadden, is om dezelfde reden geroyeerd. Hij is niet opgestapt, hij is uit de partij gezet en voorzitter af gemaakt, omdat hij dezelfde mening had, namelijk dat het tijd werd om naast politiek voor dieren ook politiek voor mensen te gaan voeren.

Als je van mening bent dat de PvdD er voor de dieren is en dat mensen problemen hun probleem niet is en dat dat goed is, dan moet je vooral op de PvdD gaan stemmen. Dat recht heb je en daar moet je vooral gebruik van maken. Maar wees daar dan ook eerlijk over en probeer geen stemmen te winnen op mensen problemen om ze dan na de verkiezingen te parkeren als niet belangrijk. Dat is namelijk kiezersbedrog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:27

Zijn er al mensen die zich hebben ingelezen in het programma van JA21?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:36

Nee, zonde van mijn tijd, die gaat mijn stem toch niet krijgen. Ik zit niet te wachten op een verdere verrechtsing van Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:54

Karl66 schreef:
Nee, zonde van mijn tijd, die gaat mijn stem toch niet krijgen. Ik zit niet te wachten op een verdere verrechtsing van Nederland.

En je hebt je er echt niet even snel in verdiept? Deze partij staat bij mij ook op de nominatie om mijn stem te krijgen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:56

Hoe denken jullie over kleinere partijen?
Ik heb de stemwijzer gedaan (maar moet me nog even verder inlezen en wat meer wijzers doen haha) en JONG kwam bij mij (nét) bovenaan. Maar die lijkt me wat kleiner en ik ken ze verder niet.

(sowieso, VVD en Groenlinks stonden weer eens gelijk op plek nr 2 in mijn stemwijzer dus ik moet eens goed gaan nadenken over voor welke ik dit jaar ga als ik niet voor JONG kies :)))

@Purny: Ja21 is toch een afgeleide/aftakking van FvD? Die mensen waren het dus blijkbaar eens met het FvD gedachtegoed, ik zou het vreemd vinden als het ineens hele andere waarden en meningen zou hebben?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:00

VVD en GL zijn toch aardige tegenpolen :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:01

Ze hebben goede punten, het gaat niet alleen maar over immigratie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:03

Nieuwsuur had het er gisteren over.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236815 ... -hoek.html

Ik vraag me af hoe die vliegende controles aan de grens er uit komen te zien. Waarschijnlijk met behulp van etnisch profileren. Iedereen met een kleurtje wordt aan de kant gezet. De VVD heeft al laten zien daar in de praktijk weinig moeite mee te hebben. Ze zijn alleen wel zo verstandig om dat niet openlijk te verkondigen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:08

Ik zou nooit op een hele kleine partij stemmen. Dat voelt voor mij als een verloren stem. Sowieso vind ik dat het veel te makkelijk is om een partij op te richten in Nederland, al die versplintering maakt het niet beter. De drempel om een partij te kunnen beginnen zou imo veel hoger mogen zijn en het blijven zitten op een zetel bij afsplitsing mag ook wel veranderd worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:10

purny schreef:
Karl66 schreef:

En je hebt je er echt niet even snel in verdiept? Deze partij staat bij mij ook op de nominatie om mijn stem te krijgen

Ken je de uitspraken en tweets van Nanninga? Onder andere het woord 'dobbernegers' voor bootvluchtelingen, komt uit haar koker. Daarnaast heeft ze antisemitische uitspraken gedaan, waarover ze nu zegt dat ze sarcastisch en/of grappig bedoeld waren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:19

net stemwijzer gedaan... jong komt bij mij op 1 :P

BBB wel op gedeelde 2e plek met SGP en code oranje??

wat is Jong?