Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:28

Magrathea schreef:
Misschien een betere indicatie is het aantal stemmen dat ze landelijk had, namelijk 26095 (in 2017)

Het mag percentueel niet zoveel zijn maar het is ook weer niet een verwaarloosbaar klein groepje mensen.

Het is daarmee ook niet gezegd dat al haar kiezers uit Surinaams antilliaanse hoek komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:40

elnienjo schreef:
Sakura789 schreef:
Ik heb geen zin om in herhaling te vallen elnienjo.

Dat ik tegen zwarte piet ben, wil niet zeggen dat ik voor welke vorm van racisme/discriminatie ben.

Dat ik tegen zwarte piet ben, wil niet zeggen dat ik iedereen die daar niet tegen is, een racist vind.

Ik vond zwarte piet heel normaal en er was voor mij geen enige vorm van racisme in te zien. Nu ik wat ouder ben en wat meer culturen om me heen heb, ben ik mijn standpunt daarin gaan veranderen. Net als een aantal andere standpunten.

Maar als dat bericht van MarlindeRooz waar is, dan snap ik je standpunten wat beter.

Ik ben asperger idd.

Maar ik blijf vinden dat onze volkstraditie niets te maken heeft met het belachelijk maken van een ander ras en vind het dus onterecht dat dit als racisitisch wordt bestempeld. Ik heb ze altijd als clowns gezien, slimme clowns ook nog, want ze moesten altijd het feest redden omdat Sint weer 'ns iets vergeten was als oude man. Juist oude mensen worden als karikatuur weggezet zou je ook kunnen denken, want ik herinner me Sint dus vooral als altijd verward omdat ie al 'n dagje ouder was. Ik heb nog geen demonstraties en rellen gezien vanuit ouderenorganisaties in verband met deze kwestie.

En ook frappant vind ik dat donkere mensen het blijkbaar als een belediging ervaren dat er bij een blank feest gekozen is voor een donker personage als rolmodel. Dat zou toch juist tot vreugde moeten stemmen?

Ik ben het met jou eens, als kind keek ik uit naar zwarte piet. Zwarte pieten waren slim, gul en vrijgevig..lijkt me alleen maar een fijn rolmodel inderdaad.

Magrathea

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:43

Waarom het voor de genoemde eigenschappen essentieel is dat Piet een zwarte huidskleur heeft is me nog steeds niet duidelijk :o?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:46

Maar dat fijne rolmodel is Piet toch ook als hij niet meer zwart is. Daar heeft zijn kleurtje toch niks mee te maken. Het fijne aan Piet is zijn karakter en zijn hulp aan Sint. Het jammere is dat zijn kleurtje afkomstig is uit het slavernijverleden. Dus het kan nog leuker dan het nu is; een jolige en karakteristieke Piet die los staat van de slavernij en de onderdrukking en moord van vele mensen. Snap niet hoe je daar niet tegen kan zijn. :)

Want als we het gooien op "traditie" dan ook maar weer de roe weer toepassen? Dat Piet irritante en bedelende kinderen daarmee mag slaan tijdens de intocht. Lijkt me hilarisch en het is natuurlijk traditie! :D

Magrathea schreef:
Waarom het voor de genoemde eigenschappen essentieel is dat Piet een zwarte huidskleur heeft is me nog steeds niet duidelijk :o?

Zullen we samen met een roe irritante en bedelende kinderen slaan? Is traditie natuurlijk! :D Echt leuk!!!! Tja dat we kinderen daar mee kwetsen dat boeit niet. Traditie gaat voor alles en verandering is slecht!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:48

Ik was in het begin heel erg van Zwarte Piet moet blijven, ik vond het belachelijk dat ie weg moet, maar nu ik me beter heb ingelezen in de situatie moet ik wel gewoon zeggen dat ik daarin wel veranderd ben. Als dit mensen echt beledigd, waarom niet.

Alleen het probleem bijvoorbeeld bij mijn geboortedorp is dat Sinterklaas en Zwarte piet vaak geregeld wordt vanuit het dorp zelf en wanneer ze roet zouden hebben, zou echt ieder kind meteen die mensen herkennen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:50

Dat is echt niet zo hoor, kinderen geloven alles. Mijn vader was een keer Sinterklaas op zijn werk. En mijn zusje geloofde toen nog. Het enige wat ze zei was "Kijk mama, Sinterklaas heeft dezelfde schoenen als papa". Ze was echt 2,5 of 3 jaar ofzo. Ze is nog steeds net zo gevat als toen trouwens. _O- _O- _O-

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:53

Jaa maar sinterklaas is nog wel lastig te herkennen met die baard, maar alleen wat roet over een gezicht is natuurlijk wel anders. Maar ik vind dit geen reden om Zwarte piet te behouden. :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:00

Dat Piet van kleur veranderd is dat went ook wel weer. Over een tijdje hoor je daar niemand meer over denk ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:03

Popstra schreef:
Dat Piet van kleur veranderd is dat went ook wel weer. Over een tijdje hoor je daar niemand meer over denk ik.

Mam en pap zijn bijvoorbeeld wel heel erg tegen het verdwijnen van Zwarte piet, ik denk dat die generatie dat ook vooral is maar de jeugd hoor je eigenlijk er niet echt over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:05

Ach van mij hoeft hij niet zwart te blijven, veranderingen hebben er altijd al plaats gevonden. Compromissen sluiten hoort bij het leven.

Maar de manier waarop er actie voor wordt gevoerd stoort me wel, prima als er aandacht gevraagd wordt hiervoor. Maar ga geen intochten lopen verpesten voor kinderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:06

Magrathea schreef:

Ik heb het niet over zwarte piet. Ik heb het over wat er nu op het moment gaande is. Ik vraag mij serieus af hoe een groot deel van de bevolking met wat meer pigment achter deze retoriek van de afgelopen week staat.

Dat Zwarte piet op termijn verdwijnt is een gegeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:09

sureido schreef:
Popstra schreef:

Mam en pap zijn bijvoorbeeld wel heel erg tegen het verdwijnen van Zwarte piet, ik denk dat die generatie dat ook vooral is maar de jeugd hoor je eigenlijk er niet echt over.

Ik denk omdat zij steeds meer zien dat de Nederlandse cultuur meer en meer verdwijnt. Persoonlijk denk ik ook dat we daar voor moeten waken. Het kan toch niet zo zijn dat mensen die niet in Nederland geboren zijn gaan bepalen wat er hier wel en niet gebeurd. Dat gaat mij te ver, en ik denk dan dat ze wat lessen in aanpasen en integreren gemist hebben.

Prima om rekening te houden met anderen, maar niet ten koste van alles.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:12

Elisa2 schreef:
Ik denk omdat zij steeds meer zien dat de Nederlandse cultuur meer en meer verdwijnt. Persoonlijk denk ik ook dat we daar voor moeten waken. Het kan toch niet zo zijn dat mensen die niet in Nederland geboren zijn gaan bepalen wat er hier wel en niet gebeurd. Dat gaat mij te ver, en ik denk dan dat ze wat lessen in aanpasen en integreren gemist hebben.

Noem eens één fundamenteel Nederlands gebruik wat verloren is gegaan door het toedoen van de niet in Nederland geboren Nederlanders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:13

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:16

sureido schreef:
Popstra schreef:

Mijn dochter snapte er niks van hoor. De verandering zette pas goed in toen zij nog diep gelovig was..op tv zag Piet er heel anders uit als in onze woonplaats.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:17

Elisa2 schreef:

Dit baart mij ook zorgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:25

Elisa2 schreef:
sureido schreef:

Het gros van de mensen is 2e of 3e generatie en hier geboren.
Zij hebben als inwoner van Nederland net zoveel recht om een mening te hebben als een ander.

Ik denk dat ik van dezelfde generatie ben, maar ik heb helemaal geen moeite met veranderingen.
Dat ligt aan jezelf en je omgeving.
Op mijn werk en privé heb ik mensen met verschillende culturen of afkomsten. Geen enkele moeite mee en daardoor heb ik juist meer begrip.
Mijn vader van 80 jaar ook niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:26

Dat vind ik ook dat je daarvoor moet waken.
Maar dan vind ik veranderen van een zwarte naar een gekleurde Piet nog het minst ,,ernstig,,
Mensen vragen niet om nieuwe cultuur of nieuwe traditie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:28

Elisa2 schreef:
Ach van mij hoeft hij niet zwart te blijven, veranderingen hebben er altijd al plaats gevonden. Compromissen sluiten hoort bij het leven.

Maar de manier waarop er actie voor wordt gevoerd stoort me wel, prima als er aandacht gevraagd wordt hiervoor. Maar ga geen intochten lopen verpesten voor kinderen.

Die intochten Worden net zo goed verpest door de voorstanders van ZP. Die met kinderen op de arm staan te schreeuwen als een idioot.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:28

Ben erg benieuwd naar voorbeelden... Waar ben je dan bang voor? Bang zijn voor verandering en voor "nieuwe dingen" is logisch. Maar niet gegrond.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:29

Popstra schreef:
Dat vind ik ook dat je daarvoor moet waken.
Maar dan vind ik veranderen van een zwarte naar een gekleurde Piet nog het minst ,,ernstig,,
Mensen vragen niet om nieuwe cultuur of nieuwe traditie.

Zwarte piet was vroeger helemaal niet zwart. Kijk maar op oude polygoon beelden van intochten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:31

Klopt, volgens mij waren het schoorsteenvegers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:36

MarlindeRooz schreef:
Ben erg benieuwd naar voorbeelden... Waar ben je dan bang voor? Bang zijn voor verandering en voor "nieuwe dingen" is logisch. Maar niet gegrond.

Ik merk dat nu ik ouder word, ik nostalgischer word/cq behoefte krijg aan het vertrouwde van 'vroeger'. Ondanks dat ik zelf niet veel met het Sinterklaasfeest heb, deed het me wel wat dat Sint met Zwarte Piet langs kwam in het ziekenhuis toen mijn moeder daar eind vorig jaar lag. Denk dat voor de oudere generatie helemaal niet moet aankomen met gekleurde Pieten, het nostalgische aspect is dan om zeep, dus laat dan maar.

Overigens heb ik evengoed moeite met de veganlobby en andere nieuwetijdsfratsen. Prima als mensen zelf een nieuwe traditie opzetten of een ander levenspad kiezen, maar laat oude tradities in hun waarde tot ze met de generatie die er nog wel aan hangt, uitsterven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:38

Niet zwart betekent niet meteen dat de pieten geel, groen en paars gaan worden. Geen schmink of een roetveeg voldoet ook prima.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:39

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik merk dat nu ik ouder word, ik nostalgischer word/cq behoefte krijg aan het vertrouwde van 'vroeger'. Ondanks dat ik zelf niet veel met het Sinterklaasfeest heb, deed het me wel wat dat Sint met Zwarte Piet langs kwam in het ziekenhuis toen mijn moeder daar eind vorig jaar lag. Denk dat voor de oudere generatie helemaal niet moet aankomen met gekleurde Pieten, het nostalgische aspect is dan om zeep, dus laat dan maar.

Overigens heb ik evengoed moeite met de veganlobby en andere nieuwetijdsfratsen. Prima als mensen zelf een nieuwe traditie opzetten of een ander levenspad kiezen, maar laat oude tradities in hun waarde tot ze met de generatie die er nog wel aan hangt, uitsterven.

Even kijken... precies 0 goede voorbeelden. +:)+