Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:51

In België hebben ze ook geen pindasaus bij de patat :(
Ik snap niet dat jullie daar zonder kunnen :n

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:54

Ik vind het kraantjeswater in Oost-Vlaanderen (Merelbeke) niet te drinken, in Leuven was het even erg. Maar waar ik woon is het dan weer wel lekker, misschien omdat ik dicht bij de Nederlandse grens woon. Haha.
Spa vind ik overigens ook niet lekker. :P

Frietsaus vind ik idd ook vele viezer, heb dan ook liever dat ze zeggen dat ze geen mayonaise hebben, want ik vergeet wel eens dat ik in Nederland ben op zo'n moment.

Moet zeggen dat ze hier ook kroket uit de muur hebben, maar dat is ook wel pas de laatste jaren gekomen.

En hier word ook echt niet pas geknald op oudjaarsavond, maar vind dat niet zo erg want dan wennen mijn diertjes er al wat aan tegen dat het 'echte' spektakel begint..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:57

poes schreef:
In west Vlaanderen denken ze dat je dood gaat van kraantjeswater. Heb dat echt moeten leren drinken van mijn vriend in oost Vlaanderen. Nu drink ik het altijd. Scheelt enorm qua smaak per plaats. Nergens zo lekker als in Rome.

Ik houd just van het Brugse water en braak van het Brusselse. Maar dat kan ook aan mijn schoolgebouw liggen :')

xLaraaj

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:07

Spa is niet te drinken :') kraantjeswater hier in de rand van brussel is vaak met veel kalk. Dus als je geen ontkalker hebt is het inderdaad niet lekker

Pindasaus op frieten ?! Ken pindasaus al amper , alleen bij de thay met vlees. Maar op frieten ? :wow:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:35

Rasppatat? Is dat een ding?

Frietsaus vind ik wel oké. :j

Pindasaus/pasta/alles krijg ik niet weg geslikt. _O- ik begrijp de populariteit ook niet. _O-

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:36

Hier in NL noemen we het gewoon satésaus :D
Mijn Belgische vriend smult ervan samen met de friet :Y)
Hij heeft ooit weleens bakjes meegenomen naar een frituur in België waar hij vaak komt,maar die vonden het ook een rare combinatie _O-

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:39

Ik zou nu bijna een foto willen maken van onze voorraadkast :D :o

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:24

Pindasaus is echt... vréselijk :') Sorry Nederlanders, ik snap echt niet hoe jullie dat lekker kunnen vinden. Net als drop trouwens, man man. Wat was ik blij dat ik toen een vuilnisbak in de buurt had staan...

Edit: Oh, en frietsaus, is dat die saus met zo groene dingetjes erin? Ik vroeg ooit mayonaise en kreeg een niet egaalkleurige saus. Daarna ergens eens zoete mayonaise gegeten en dat vond ik wel erg lekker. Dat koop ik hier in België nu ook :D Maar gewone mayo op eierbasis lust ik ook. Die op citroenbasis is inderdaad nogal zuur. Eet ik zelf ook niet graag :\

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:45

Pindasaus (saté saus) op de patat ( oké friet ) heeeerlijk :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 02:03

Dat er in Nederland satesaus is komt omdat Indonesie vroeger een kolonie van Nederland was. Daarom heten wij ook vaak Indisch.

Verder is Belgische mayo veel lekkerder dan die Nederlandse fritessaus.
En raspatat, dat mag niet eens genoemd worden. Wat een zooi. Wat dat betreft is Belgie wel een stuk culinairder dan Nederland. Gelukkig woon ik vlak bij de grens.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 02:19

Voor de NL'ers die van B mayo houden: is bij de AH te krijgen. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:14

verootjoo schreef:
Frietsaus = mayonaise. Wij hebben niet die zure smurrie van jullie :P

Nee, mayo is 80% vet, saus dehelft en smaakt daarom gewoon niet.

In belgie meer sausvarianten. Ik ben dol op samurai.

En de hollanders de zoute haring, kibbeling en lekkerbekje en rolmops. Yummy.met ravigotte

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:33

Pinda/satésaus is ook iets wat ik niet kende alvorens een nederlandse vriendin te hebben.
Ik ben nog wel steeds op zoek naar een lekkere variant. Vd 5x dat ik het gegeten heb maar 1x dat ik het echt lekker vond en 1x ok. De andere waren teleurstellingen...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:07

Nou toen ik in belgië een patatje met mayo bestelde heb ik dat ook geweten hoor. Na een patatje kon de hele hap zo de prullebak in. Wat was dat zuur, bleh. Ik hou het lekker op Nederlandse sauzen. En ik hou(!) van raspatat, dat is altijd zo lekker knapperig overal. En pindasaus idd ook erg lekker voor de afwisseling.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:33

De Belgische mayo is de mayo die je ook krijgt als je in een willekeurig ander land een frietje met mayo eet (Spanje, Portugal, Hongarije...). Dus de Belgische is de “originele”. Nederlanders eten veel dingen een stuk zoeter dan Belgen :p

Nog een verschil. In België smoutebollen wordt met bloedsuiker gegeten en is heerlijk zoet. In Nederland een pak oliebollen besteld, was erg zout van smaak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:37

Zoe_97 schreef:
De Belgische mayo is de mayo die je ook krijgt als je in een willekeurig ander land een frietje met mayo eet (Spanje, Portugal, Hongarije...). Dus de Belgische is de “originele”. Nederlanders eten veel dingen een stuk zoeter dan Belgen :p

Nog een verschil. In België smoutebollen wordt met bloedsuiker gegeten en is heerlijk zoet. In Nederland een pak oliebollen besteld, was erg zout van smaak.

ik hoop dat dat een typo is :+ ik zou nooit nog smoutebollen/oliebollen eten anders :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:39

petitparis schreef:
Zoe_97 schreef:

ik hoop dat dat een typo is :+ ik zou nooit nog smoutebollen/oliebollen eten anders :D

Oeps. BloeMsuiker natuurlijk :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:41

Of zoals het in Nederland genoemd wordt: poedersuiker ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:46

Zoe_97 schreef:

Nou dan had ik de uitzondering te pakken denk ik? Ik bestelde toch echt een patatje met mayonaise en kreeg zure troep op de patat. In elk ander land vind ik de mayo echt prima smaken/proef ik geen verschil met Nederland.

Ik heb na die ene keer trouwens ook nooit meer mayonaise besteld in België. Ik neem altijd mijn eigen mayonaise meer voortaan.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:07

In België kan je gelukkig ook om Hollandse mayo vragen.
Wat mij ook op valt... de porties friet zijn zooo veel groter in België. In NL heb ik moeite met een normale portie. Maar in België is zelfs het allerkleinste formaat te veel...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:09

En een echte belgische friet is verpakt in een puntzak, niet in zo'n plastic bakje :D
Dan nog wat mayonaise en stoofvleessaus erop en smullen maar ! :9

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:30

Als je in België naar zoete mayonaise vraagt krijg je de nederlandse variant. ;)

Mayonaise die zo zuur is dat je het niet binnen krijgt, dan scheelde er toch wat met de mayonaise vrees ik. (of je bent echt extreem zoet gewend.) want onze mayonaise is niet zoet maar zuur ook niet echt. Zelfs de citroenmayonaise is niet echt zuur. :=

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:37

Haha, lekker al drie pagina's over mayonaise l.ullen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:53

In lach mij altijd een breuk met mijn gps. De Nederlandse dame en haar gesukkeld met Franse straat namen of Waalse Dorpen. Het is Fort Lapin (l korte a pein) en niet Fort Laaapin (nadruk op aaaa en i)

Hihi :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:21

verootjoo schreef:
In België hebben ze ook geen pindasaus bij de patat :(
Ik snap niet dat jullie daar zonder kunnen :n

Dat is echt heel jammer ja :(