Orkaan Irma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:13

Moet toch gewoon te meten zijn? Dat het nooit over de 300ppm is geweest zijn ze het over eens.
Dan is het een kwestie van kijken wat het nu is en daar eerlijk over zijn, of ben ik dan gek? :x

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:15

Zijn ze bij die onderste grafiek niet gewoon de laatste 10 jaar vergeten erbij te zetten :+ Want volgens die bovenste stijgt de CO2 daar ineens ver boven de grafiek uit. Wat ook eigenlijk logisch is, gezien de enorme hoeveelheid die de mensheid uitstoot, en de hoeveelheid bos die gekapt is. Het zou vreemd zijn als je dat in een grafiek helemaal niet terug zou zien, toch?

Edit, deze is erg duidelijk:
http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail ... n-410-ppm/

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-09-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:15

Het is inderdaad zo dat de aarde altijd al periodes van hitte en kou heeft gekend, echter wordt dit proces nu versneld. Het gaat veel sneller dan "anders".

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:21

8nnemiek schreef:
Zijn ze bij die onderste grafiek niet gewoon de laatste 10 jaar vergeten erbij te zetten :+

Dat zou wel heel dom zijn :')

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:57

Resistance schreef:
Het is inderdaad zo dat de aarde altijd al periodes van hitte en kou heeft gekend, echter wordt dit proces nu versneld. Het gaat veel sneller dan "anders".

Klopt, deze klimaatverandering zou sowieso gebeurd zijn, maar nu inderdaad sneller.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:29

Citaat:
Klimaatverandering, dat is gewoon een proces van opwarmen en afkoelen, dat is niets nieuws. De mens veroorzaakt dat ook niet, dat is onzin, ze versnelt het hooguit.

Overigens vind ik niet dat je daarom niet zuinig moet zijn met de aarde, natuur, milieu, etc. In tegendeel.

Citaat:
Helemaal mee eens. Het is vaker gebeurd dat de aarde opwarmt en weer afkoelt. En uiteraard ben ik het er ook mee eens dat we wel voorzichtig moeten zijn met de aarde, maar voorkomen kunnen we niet.

Wakker worden!

Het is 2017 en vijf voor twaalf!!

(Was het maar enkel een natuurlijk proces. Was het maar zo, dat "de mens" de afgelopen 150 jaar niet een hoeveelheid fossiele brandstoffen verstookt heeft waar de aarde miljoenen jaren over gedaan heeft om op te bouwen.)

Persoonlijk ben ik wat jaloers op de klimaatonkenners.
Lekker niet denken dat er een ramp boven je hoofd hangt.
Lekker onbezorgd je geld uitgeven aan dure luxe zonder aan de consequenties te hoeven denken...

Maar tja, het is dus 2017 en vijf voor twaalf, dus ik doe het toch maar niet. Op de derde klimastoorlog (1 Darfur, 2 Syrie, ...) zit ik niet te wachten. Of op een drooggevallen Nijl, zodat 80 miljoen Egyptenaren elders heen moeten...

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:35

Tuurlijk, er zijn altijd schommelingen tussen glacialen en interglacialen, maar dit gaat te snel, door menselijk toedoen.
Het is echt aangetoond dat deze grote hoeveelheid co2 de atmosfeer dikker maakt, en het broeikaseffect zo versterkt. Ik snap hoe je kan vinden dat de mens dus niets met de klimaatverandering te maken heeft.

De aarde overleeft het wel. De mens niet. ;)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:45

Een vriend van mij is militair en zit nu op Sint Maarten.. die zitten nu bij de volgende orkaan die nu ongeveer aan land zal komen. Brr vind het maar eng, ook zonde omdat het opbouw en opruim werk nu eigenlijk voor niets is en ze nu weer opnieuw kunnen beginnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:49

Weet je nu wat ik het "mooie" (natuurlijk niet echt mooi, haha, ik vind het vreselijk voor de menseb daar maar weet niet hoe ik het anders moet noemen) aan zo'n orkaan en ander natuurgeweld vindt? Dat je er niet boos om kan worden. Het gebeurt... het is moeder natuur. Moeder natuur maakt geen onderscheid tussen rijk en arm, dik of dun, belangrijk of niet. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Men is terecht bang, maar niet boos. We ondergaan het.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:14

Resistance schreef:
Moeder natuur maakt geen onderscheid tussen rijk en arm, dik of dun, belangrijk of niet. Iedereen zit in hetzelfde schuitje.

Zeg dat tegen degenen die níet de peperdure last-minutetickets van het eiland af konden betalen, die geen degelijk huis met tenminste één 'veilige' kamer hadden of die geen enkele financiële reserve of verzekering konden betalen. De wind waait inderdaad over iedereen gelijk heen, maar sommigen zijn toch echt een stukje gelijker dan anderen als het om de (kans op) schade gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:18

oomens schreef:
Resistance schreef:
Moeder natuur maakt geen onderscheid tussen rijk en arm, dik of dun, belangrijk of niet. Iedereen zit in hetzelfde schuitje.

Zeg dat tegen degenen die níet de peperdure last-minutetickets van het eiland af konden betalen, die geen degelijk huis met tenminste één 'veilige' kamer hadden of die geen enkele financiële reserve of verzekering konden betalen. De wind waait inderdaad over iedereen gelijk heen, maar sommigen zijn toch echt een stukje gelijker dan anderen als het om de (kans op) schade gaat.

Precies. Natuurgeweld is niet selectief, maar de manier waarop mensen getroffen worden door natuurgeweld is wel zeker verschillend.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 01:52

Oh gosh..... Dit keer komt hij recht op punta cana af.... iemand een idee of ook Maria live te volgen is? Het is me ook totaal niet duidelijk wanneer we deze kunnen verwachten. Het was vandaag in de middag al vrij donker met bewolking. Ene site zegt al vanaf morgen en andere heeft het over donderdag of vrijdag??

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 02:52

Oei sterkte waarschijnlijk woensdag/donderdag op o.a. Windy.com is die te volgen

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 03:20

Ik zit momenteel in Punta Cana, lekker op vakantie. :+
Als ik het goed begrijp begint het morgen en is het oog bij ons in de nacht van woensdag op donderdag. Hij gaat wel als het goed is met een afstand van 100 km langs ons, waardoor we geen hurricane force winds krijgen, maar tropical storm winds. Maar heel gezellig gaat het niet worden, gok ik. Ik hoop voor alle mensen hier dat het mee gaat vallen, zodat ze niet te veel schade hebben. Ik zit zelf in een stevig hotel, dus ik hoop dat het mee gaat vallen en ik hoop dat ik vrijdag gewoon naar huis kan en we internet hebben zodat ik mensen kan bereiken. Maar we gaan het zien..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:36

Veel sterkte voor iedereen op Punta Cana en andere gebieden die getroffen worden :(:)
Stay safe

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:12

Sterkte notthinghill!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:16

Ik hoop dat de reeds getroffen landen door Irma, nu van Maria gespaard blijven. Nog zo'n krachtige orkaan kunnen ze echt wel missen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:58

Zoals het er nu naar uitzag, begreep ik dat halverwege de middag Maria landfall maakt in puerto rico. Windsnelheden van 285 km/h en stoten 325 km/h. Golven van 10-12 meter hoog.

Ik hoop echt dat de shelters veilig zijn en de mensen er naar toe zijn gegaan... puerto rico krijgt het zwaar te verduren.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:57

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:01

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:06

Op CNN vertellen ze idd dat Maria al landfall heeft gemaakt en ook op de facebook van Reed wordt dat gemeld. Ik hoop echt dat de mensen zich veilig hebben kunnen terugtrekken in een shelter.

En dan zie je op CNN meteen daarna de footage van de aardbeving van Mexico, waar de noodtoestand is uitgeroepen. Al meer dan 200 doden daar. Er is een school ingestort, waar al 18 kinderen dood zijn aangetroffen en nog vele anderen worden vermist. Y;(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:56

Mexico heeft het ook niet makkelijk zeg al de 2e aardbeving en ook al orkaan dreigingen gehad.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:33

Heel veel succes Notthinghill hopelijk valt het mee voor jullie! Zag nu dat het oog bij Puerto Rico zit. Zitten daar ook niet veel sloppenwijken? Hopelijk blijven die een beetje gespaard...

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:54

Maria is gearriveerd. In punta cana geen elektriciteit en water. Bloedheet binnen. De bomen gaan het denk ik niet redden. Voor nu is het gebouw stevig zat. Hopelijk wordt het niet erger vannacht, maar ik vrees ervoor. Ik denk aan al die arme mensen met golfplaat daken.... Ik vrees dat zij er een stuk minder goed bij zitten.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:58

Heel veel sterkte Zuchini en Nottinghill. Laat jullie en iedereen die je liefhebt veilig zijn. Ik duim voor de mensen in de Dominicaanse...