Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:48

Ik ga me morgen middag nog verdiepen.

Bedankt voor jullie verheldering van d66. Misschien dat ik daar toch bij moet blijven. := denk dat Pechtold het aardig zou doen als MP.

sureido

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:49

Ik vind het wel lastig te vinden hoe D66 tegenover azc staat.

Ik ben namelijk zeker van mening dat het wel zo langzaam aan genoeg is genoeg is, en dat er wel een strengere controle mag komen, vooral op land van herkomst etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:58

D66 is opgericht als een 'pragmatische' partij, dus als het te gek dreigt te worden ('genoeg is genoeg') verzin je er iets op.

Andere partijen zijn weer opgericht om een probleem bij de wortel aan te pakken: investeren in maatregelen die zorg dat de woestijnen minder snel oprukken etc.

In de harde praktijk vind ik een mix van pragmatische zijn en werken aan de oplossing het leukste.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:10

Magrathea schreef:
Xyris schreef:
Ik bedoelde ook niet dat ze grondwetten willen aanpassen, ik bedoel dat ze punten hebben waarvoor de grondwet aangepast zou moeten worden voordat er aan gewerkt kan worden.

Eh wacht, dus ze hebben punten, maar daarvoor moet de grondwet aangepast worden. Dus als ze dat willen doorzetten zullen ze toch echt de grondwet moeten aanpassen. Anders is het nu al een loze verkiezingsbelofte.

Dit is een discussie ik maanden geleden met een paar mensen heb gehad, helaas kan ik zo even niet meer op voorbeelden komen. Die personen vertelden me destijds dat het nutteloos is om met punten te komen waarvoor grondwetten aangepast moeten worden omdat dat nagenoeg onmogelijk is in de tijd die ze normaliter gegeven is als leidende partij, ALS men daar al mee toestemt. Dit klonk erg aannemelijk en heb ik dus ook als waar aangenomen, Janneke2 laat nu echter zien dat het niet zo simpel ligt, ik hou dus even wijselijk mijn mond hierover, want kennelijk is mijn kennis niet zo diep als ik dacht dat deze was -O-

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:13

Ik twijfel nog tussen D66, wat ik altijd stem en tussen SP. Vind beiden goede standpunten hebben *zweeft weer verder*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:14

Deze mensen hadden wel gelijk, echter snap je toch ook dat het dan totaal niet nuttig is om punten te verwerken waarvoor dit moet gebeuren? Discriminatie op basis van afkomst of godsdienst is namelijk echt niet iets 'kleins' wat 'even' gewijzigd wordt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:24

En stel dat ze het wel voor elkaar kunnen krijgen dan kunnen we wel ophouden met z'n allen. Wat een nachtmerrie.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:37

Na lang zweven heb ik toch besloten om voor D66 te stemmen! Stem wel op de tweede van de lijst: Stientje van Veldhoven.

De peilingwijzer laat zien dat VVD, PVV en CDA waarschijnlijk de meeste zetels krijgen.
Zijn er dan mensen die nu strategisch gaan stemmen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:52

Ik mag toch hopen van niet...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:53

Ik zou heel tevreden zijn als bijvoorbeeld groenlinks, d66 en vvd samen gaan regeren, maar uiteindelijk vind ik het vooral belangrijk dat pvv niet wint, dat zou ik echt heel erg vinden ;(

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:16

Weet nog niet of ik wel ga stemmen, twijfel nog tussen de pvv en groenlinks. Iig niet vvd of denk.
Ben het er alleen niet mee eens dat we uit Europa moeten.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:20

Gucci_ schreef:
Weet nog niet of ik wel ga stemmen, twijfel nog tussen de pvv en groenlinks. Iig niet vvd of denk.
Ben het er alleen niet mee eens dat we uit Europa moeten.

Om welke redenen wil je op een van die twee partijen stemmen? Ze liggen op een aantal vlakken natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar (bijvoorbeeld over Europa).

Wat is voor jou belangrijk?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:31

Ik zou op pvv stemmen, omdat ik het met veel standpunten eens ben, behalve over Europa, daarom twijfel ik.
Maar ik heb liever dat de vvd niet wint (niemand in mijn omgeving, familie zou dat willen).
De zorg vind ik erg belangrijk en duurzaamheid.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 02:03

Waarom heb ik dit topic niet eerder gevonden... Alles 'even' gelezen en het wordt groenlinks.
Ben niet zo tegen belasting op auto rijden, zie graag beter ov. Zie ook wel graag eigen risico weg gaan en een partij die aan het klimaat wil werken en die aan mijn privacy denkt.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 15-03-17 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 02:07

Referenda vind ik ontieglijk poedersuiker, maar t wordt toch D66

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 03:05

Na wekenlang redelijk zeker te zijn geweest over mijn stem op VNL nu weer aan het twijfelen. Geef ik mijn stem niet liever aan een grote partij?

Dan twijfel ik weer tussen PVV & VVD. Door de coalitie vorming zou ook PVV compromissen moeten sluiten, juist door zijn toch wel extreme plannen denk ik dat dit uiteindelijk kan uitpakken in iets waar ik me wel in kan vinden.

En VVD, vind dat Rutte het goed heeft gedaan afgelopen jaren, zou het ook niet erg vinden hem nog een periode te zien, maar dan wel een rechts kabinet. Als hij een coalitie met bijv oa GL aan zou gaan zou ik daar niet gelukkig van worden, en om de een of andere reden zie ik hem dat nog wel doen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:08

Willl65 schreef:
FvD kan nog best voor een verrassing zorgen qua zetels. En van mij mag het! Tijd voor een ander geluid!

Over 12 uur stem ik ongeveer en ik denk dat het fvd wordt. Maar ik heb nog 12 uur.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:13

Ik stem SGP.
Stem ik eigenlijk altijd op. Vanwegen onze geloofsovertuiging past de SGP het best bij ons.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:33

Gucci_ schreef:
Ik zou op pvv stemmen, omdat ik het met veel standpunten eens ben, behalve over Europa, daarom twijfel ik.
Maar ik heb liever dat de vvd niet wint (niemand in mijn omgeving, familie zou dat willen).
De zorg vind ik erg belangrijk en duurzaamheid.

Hmm en wat in de zorg dan? Iedere partij is voor betere zorg maar de ene specifieker dan de ander. Eigen risico willen ze geloof ik beide afschaffen en ook meer handen aan een bed. (Maar ja wie wil dat nou niet maar als het geld "op" is moeten vaak de werknemers maar harder werken..Ik ben benieuwd welke partijen dit ook echt hard gaan doorvoeren maar dat weet ik niet)

Pvv ontkent voor een groot gedeelte wel de klimaat problemen dus klimaat zal niet hoog op het lijstje komen bij PVV helaas.

Realiseer je wel dat als de PVV wint ze met bijna niemand kunnen samenwerken en dan alsnog iemand anders minister president wordt. Tenzij PVV met Rutte gaat sammen werken (wat VVD wel heeft uitgesloten maar de VVD maakt meer kans om over stag te gaan dan de linkse partijen want naast imiigratie beleid en Europa liggen PVV en VVD heel dichtbij elkaar).

Groenlinks en PVV verschillen in de peilingenwijzer ook niet veel (3 zetels) dus her zou nog zomaar kunnen dat Groenlinks hoger eindigt, omdat die peilingen vaak niet nauwkeurig blijken te zijn. Omdat veel mensen pas last minute beslissen en doordat de peilingen zichzelf beïnvloeden (mensen gaan vaak voor partijen die hoog in de peilingen staan). En het onderlinge verschil per peiling is ook enorm. Het houdt bijvoorbeeld rekening met welke groepen zij denken dat opkomen maar die groepen zullen waarschijnlijk dit jaar anders verdeeld zijn, de jongeren zijn enorm opgespoord om te stemmen en ik geloof ook dat er een veel groter gedeelte jongeren gaat stemmen.
Laatst bijgewerkt door Pabie op 15-03-17 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:41

...en dat pvv geen oppositie kan voeren. (= Dat is een kunst.Een vaardigheid die ze niet hebben. )

En dat pvv plus vvd ook nog eens een 3e partij nodig gaan hebben om 76 zetels te krijgen en dat het cda dat niet wil zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:43

Als je vanuit de oppositie naar misschien wel de grootste partij van het land kan doorstromen. Ondanks de extreme punten en een vrij leeg programma kan je imo wel oppositie voeren :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:50

Meteen om kwart voor 8 maar al gestemd. Nu alle partij mensen ontwijken op het station. Hoop niet dat de PVV wint, maar verder maakt het me qua grote partij niet zo uit. Heb dan ook op een kleine partij gestemd.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:56

Magrathea schreef:
Ik hoop toch niet dat we hier daadwerkelijk massaal FvD gaan kiezen. Krijg een beetje de kriebels van hun 'strikte immigratiebeleid' en complottheorieën :')
Bovendien zat ik tot vorige week met iemand in een projectgroep die bij Thierry in de klas heeft gezeten, het schijnt een betweterig zeikerdje geweest te zijn := Die associatie raak ik nu niet meer kwijt haha

Wat is er mis met hun immigratiebeleid ?? Omdat ze vragen de Nederlandse wet te respecteren en te accepteren ?? Ik hoop dat er massaal FvD wordt gekozen niets mis mee
Ik zeg lijst 16 mensen! FvD!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:03

Ik heb net gestemd. Heb op Pechtold gestemd. Normaal gesproken stem ik op een vrouw maar ik wil heel graag dat Pechtold MP wordt. Dit jaar is echt alles anders he? Volgens mij is dat voor veel mensen zo.

Maar momenteel ben ik al blij als Buma geen MP wordt, wmb is alles beter dan dat. Heb dan liever nog een keer Rutte als ik moest kiezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:21

Ik hoop gewoon dat er geen partij de grootste wordt die grenzen wil sluiten of uit de EU. Kleine kans dat we dan een vrijhandelszone blijven. En dan gaan bedrijven gewoon lekker naar de haven van Antwerpen ofzo, daaag handelseconomie. Ik ben nog jong, student, en maak me zorgen over zowel klimaat als economie. Pro EU en onderwijs vind ik ook belangrijk. En vooraal geen Wilders als MP.

Ik ga voor D66.