Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:06

Ayasha schreef:
Dat vraag ik me ook af. Want zelfs op de korte stage die ik liep tussen mentaal gehandicapten kwam ik tot de conclusie dat die "ze zijn zo gelukkig" opmerkingen nergens op slaan... Ja, een uitzondering zal er zijn. Maar op mijn stage zat er geen enkele en in mijn familie is er één iemand met syndroom van down die uiterlijk idd heel happy toont maar die wel degelijk met veel depressies kampt.
Als het kind er eenmaal is, dan moet je het doen met wat je gekregen hebt, en dat bedoel ik veel minder grof dan het hier nu staat dus lees even verder zodat ik dat kan verduidelijken: Ik bedoel dus dat het kind het er dan mee zal moeten doen. Wanneer het op latere leeftijd een handicap zou verwerven zal het ook moeten leven met die handicap. Maar als je op voorhand al weet dat het kind bij geboorte met een handicap zal "moeten leven". Dan vind ik het heel normaal dat je als ouders gaat afwegen of ze dat een kind wel willen aan doen. Niet omdat het geen recht van leven heeft. Wel omdat je een beslissing maakt die het kind zijn of haar hele leven zal beïnvloeden en je moet dan gewoon kiezen tussen het minste van twee kwaden... Nooit geboren worden en daar dus ook geen besef van hebben want bewust zijn van zichzelf en de toekomst zijn ze nog niet wanneer er abortus gebeurt of het kind een leven lang dwingen te leven met een handicap waar het zich wel degelijk zeer bewust van zal zijn, van alle beperkingen en mogelijke pijnen (mentaal en fysiek) en nooit helemaal in de maatschappij passen.
Want je kan het wel mooier maken dan het is maar daar schiet niemand iets mee op, de triestige waarheid zoals ik ze zie is, dat er steeds minder plek is voor invaliden in deze maatschappij.
Houden van betekent soms ook laten gaan en een verschrikkelijk moeilijke, oneerlijke keuze maken voor een ander wezen, dat weten juist wij ruiters toch maar al te goed?

Eerlijk? Ik heb weinig ervaring met gehandicapten. Ik heb wel een familielid en een aantal mensen in vriendenkringen, maar ook daarbij kan ik niet in hun hoofd kijken.

Kijk, ik ben het met je eens dat wanneer de aard van een handicap zodanig ernstig is dat een kind überhaupt weinig kans op leven heeft na de geboorte, dat de zwangerschap moreel gezien het best kan worden afgebroken. Ik gun NIEMAND een kasplantleven. Maar waar halen jullie dan vandaag dat alle gehandicapten doodongelukkig zijn? En dat gelukkige slechts een uitzondering zijn? Ik maak het niet beter dan het daadwerkelijk is, maar ik geloof wel dat als een kind gehandicapt wordt geboren daarmee leert leven. Dat geldt net zo goed voor geestesziekten. Ik vind het juist de taak van de ouders om een gehandicapt kind een waardevolle rol te geven in de samenleving, en ik denk juist dat de samenleving veel beter om kan gaan met gehandicapte mensen dan 100 jaar geleden. Ik vind het simpelweg een heel naar idee om een zwangerschap al af te breken zonder dat je daadwerkelijk zeker weet (op bovenstaande uitzondering na) of een kind gelukkig kan zijn.

Misschien interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-27554754

maava

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:14

@ual_95,
Dan ben ik dat of kiet goed uit je post kunnen halen, of het staat er niet. Want hoe ik het lees is dat jij financien geen reden vind.

Ook vind ik dat er een verschil zit tussen ergens mee kunnen leven, en gelukkig zijn. Zoals je zelf zegt, we kunnen nu veel beter om gaan met gehandicapten, maar ik kan me voorstellen dat er ook ouders zijn die er heel veel moeite mee kunnen hebben, die zelf bijvoorbeeld een handicap hebben of moeilijker voor anderen kunnen zorgen die veel aandacht nodig hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:15

Tuurlijk leer je er mee leven. Maar of je er ook gelukkig mee leert leven, da's een ander.
Ik vertel je toch al waar ik het vandaan haal en Lente ook. Ik heb stage gelopen bij mentaal gehandicapten. :)
Dat je weinig ervaring hebt er mee is duidelijk/ Veel mentaal gehandicapten leven niet bij hun ouders. Die leven in een instelling. :) Als zo'n mentaal gehandicapte eenmaal kind-af is en de ouders stilletjes ouder worden dan wordt het vaak moeilijker en moeilijker om voor hun kind te zorgen. Want ze blijven niet baby/peuter. Op een dag zijn het gewoon volwassen mensen fysiek. Mentaal niet, maar fysiek wel. En dat kunnen ouders vaker niet dan wel aan. En gezien ze 100 jaar geleden met een beetje pech dood geslagen werden tijdens duivel-uitdrijvinsgrituelen is het ook niet zo heel moeilijk om er als huidige samenleving "beter uit te komen" als samenleving. Maar beter betekent niet goed.
Als invalide sta je buiten de maatschappij. :)

Je hebt een erg romantisch beeld van handicaps.... Ga eens een paar weken mee lopen in een dagcentrum of beter nog, een zorgcentrum waar ze wonen en leven.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:19

Ik haal de kennis uit de praktijk.

Het spastische meisje van 17 die in mijn armen hartverscheurend huilde omdat ze élke dag een schuldgevoel voor haar handicap met zich mee droeg. Omdat haar ouders haar nog steeds haar billen moesten afvegen en haar moesten douchen.

Een spastische jongen die enorm moest huilen omdat er iets in de verzorging verkeerd ging en hij niet kon uitleggen wát omdat hij alleen "ja" of "nee" kon signalen en wij in de verkeerde hoek zaten te denken.

De cliënt die mij midden in mijn gezicht sloeg omdat hij niet kon communiceren wat hem dwars zat.

De cliënt die zich schreeuwend op de grond stortte en in pure wanhoop zich vastklampte aan mijn been omdat hij geen begrip had van de wereld om hem heen.

De cliënt die mij laatst een enorme knal tegen mijn arm gaf omdat ze naar gym moest en dat spannend vond en dit niet kan uitleggen.

De cliënt die elke dag weer vraagt wanneer hij mag autorijden omdat het zijn absolute droom is.

Het frustreert me verschrikkelijk dat er zó weinig kennis is bij mensen over cliënten een ergere beperking dan de knuffeldownies bij Johnny De Mol.
Zélfs in mijn eigen werkveld. Zélfs bij opleidingen. Mensen weten het niet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:24

de "knuffel downies" (vind het zo'n vreselijke naam maar oke.) zijn vaak mensen die een minder ernstige vorm van down hebben..
Zelfs op die drie weken heb ik veel verhalen gehoord waarbij ik alleen maar kon concluderen dat de meeste mensen geen idé hebben wat ze zeggen als ze beweren dat "ze zo gelukkig zijn".
Het zijn vaak hartverscheurende situaties die je ziet, zowel voor de gehandicapte zelf als voor diens omgeving. Want je staat er compleet machteloos tegen...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:30

Ik wil trouwens niemand tegen het zere been schoppen! Ik zeg het misschien een beetje laat, maar ik ben gek op discussiëren. Ik begrijp jullie perspectief ook. :)

Over het financiële gedeelte gesproken kan ik heel kort en krachtig zijn: Als jij je een kind niet kan veroorloven, voorkom je 'ongelukjes'. Als je niet in staat bent voor een kind te zorgen, vind ik niet dat je het risico moet nemen een kind te krijgen. Daarbij lijken we soms te vergeten dat we in een geweldige verzorgingsstaat leven, waar alles mogelijk is. Als je kind een handicap blijkt te hebben bij de geboorte, ben je hier echt niet aan je lot over gelaten. Wel vind ik het nogmaals heel onverstandig om aan een kind te beginnen, of het risico te lopen, als je het je niet kan veroorloven. Want hoe graag je het kind ook wilt, juist voor dat leven moet je eerst alles op orde hebben en een bepaalde zekerheid kunnen bieden.

Misschien heb je gelijk Ayasha, en romantiseer ik het toch. Maargoed, naast de ongelukkige heb je onder niet gehandicapten ook ernstige depressieven, schizofrenen en andere geestelijk 'beperkte' mensen waar je het aan de buitenkant niet kan zien, en wel daadwerkelijk doodongelukkig zijn. Als je dat ook van tevoren kan aborteren, zou je dat dan ook doen? En daarnaast zou ik aan de ervaren personen willen vragen wat de verhouding gelukkig/ongelukkig dan is?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:38

Lente schreef:
Ik moet me toch echt volledig bij Ayasha aansluiten.

Ik ook, en ik denk als je mijn dochter zou vragen zij ook. Begrijp me niet verkeerd, ik hou zielsveel van haar, maar had haar juist daarom zoveel beperkingen en lijden bespaart. Zij heeft een lichamelijke , erfelijke afwijking met beperkte levensverwachting en geloof me, het is afschuwelijk om dat te moeten doorstaan, wetend dat het een oneerlijke strijd is die niet te winnen is. Echt ual, zo'n aftakelelingsproces gun je je je ergste vijand nog niet, laat staan je kind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:41

Als je op het op voorhand kan weten. Ja. :) ik gun dat leed niemand...
Op mijn stage plek hadden we 50 gasten per dag gemiddeld. Er zat eentje tussen die zich er bij neer gelegd had. Ze was niet dolgelukkig maar had geaccepteerd dat ze nu eenmaal 'niet zo slim en goed was' als normale mensen (haar woorden, niet de mijne) en dat ze daar niets aan kon doen. Dat was de meest gelukkige die daar rond liep. :\
Anderen waren agressief, huilde vaak of vroegen letterlijk waarom ze niet dood mochten... :\ :\ vertelden dat ze hun ouders tot last waren.... Het schuldgevoel waar velen mee kampten omdat ze waren zoals ze waren was inmens... Nog naast het feit dat velen van hen ook erg pijnlijke spierspasmen hadden die amper te controleren waren. (Waren aangeboren en niet aangeboren handicaps door elkaar) allen hadden boven op hun mentale beperking ook een psychische belasting (autisme, schizofrenie, depressie, persoonlijkheidsstoornissen) Ik ben mentaal vrij sterk maar een dag daar en ik was op... Ik ben ook met de opleiding gestopt. Dat verdriet en de pijn elke dag had ik niet vol gehouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:17

Nou ja, er mag ook wel weer wat nuance in.

Ten eerste zijn er natuurlijk wel veel uiteenlopende situaties. En als je bv werkt op een locatie gericht op clienten met problemen, dan tref je vooral de clienten met problemen. Dan zie je dus veel minder degenen die het met wat ondersteuning her en der gewoon goed doen.

Ten tweede is een deel ook hoe we er als maatschappij mee omgaan. We leggen enorme druk op mensen met beperkingen en hun omgeving: alles wordt met wantrouwen benaderd, en je moet elke vraag om ondersteuning in vijftienduizendfout onderbouwen, daarin benadrukken waarom je echt echt echt een onwaardig abnormaal mens bent die niet kan wat alle wel-nuttige mensen wel kunnen.

Het verhaal van een spastische meid die het vreselijk vindt dat haar billen afgeveegd worden is ook een combinatie van emoties die 17-jarigen hebben (want het zelfbeeld van heel veel 17-jarige meiden staat onder druk, dat is niet alleen een gevolg van het hebben van een beperking of niet maar ook van allerlei andere factoren, sociaal, hormonaal etc.) EN het is heel erg gebaseerd op een beeld van 'normaal' waarin weinig plek is voor degenen waarbij het anders verloopt.

Dat zijn dingen waar we best wat in kunnen veranderen zonder dat het logisch wordt dat we kinderen met een aandoening aborteren. Want in alle eerlijkheid: we hebben het ook nodig dat mensen op allerlei vlakken 'niet normaal' zijn juist om ons een beetje sociaal en nederig te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:27

Inmiddels is zij 20, heeft ze haar mavo afgerond en werkt ze op een dagbestedingsplek. Ik heb haar toevallig onlangs nog gesproken. Dat verdriet had niets te maken met 'emoties van een 17-jarige' en doen alsof dat wél zo is zonder de situatie en de persoon te kennen doet afbreuk aan de situatie in mijn ogen.

Natuurlijk is je beeld anders als je de problemen ziet. Maar is het vestandig om uit te gaan van waar het wél goed gaat? Daarbij ga je toch voorbij aan het zeer realistische feit dat er echt een donkere kant is.

Er wonen heeeeeeeel veel mensen binnen onze instelling. En die voldoen vrijwel allemaal aan mijn eerdere beschrijving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:30

Ik schreef dan ook nadrukkelijk 'ook.' Maar ik denk toch dat het wel belangrijk is om te weten dat je perspectief of dergelijke zaken kan veranderen, en dat je 17e wel een leeftijd is waarop dat soort twijfels en existentiele vragen vaak het hardste raken, zo op de rand van van alles.

En verder ga ik niet uit van wat er goed gaat, maar we verliezen echt wat belangrijks als we te makkelijk denken over het maar afvoeren van alles wat niet in het plaatje past. Ik zie de nuances, ik weet dat het heel zwaar kan zijn... maar ik zie ook een hardvochtige wereld waarin veel mensen die best een plekje zouden kunnen krijgen dat niet krijgen, en hoe we daar allemaal slechter van worden. Die dingen staan niet los van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:42

Shadow0 schreef:
Dat zijn dingen waar we best wat in kunnen veranderen zonder dat het logisch wordt dat we kinderen met een aandoening aborteren. Want in alle eerlijkheid: we hebben het ook nodig dat mensen op allerlei vlakken 'niet normaal' zijn juist om ons een beetje sociaal en nederig te houden.

Je wilt dus dat een kleine groep mensen laten lijden zodat we sociaal en nederig blijven?

Hoe heeft dat precies invloed op het doen en laten van de gemiddelde persoon? De meeste (zwaar) gehandicapten kom je niet dagelijks tegen mits je in die sector werkt. En het klinkt wat gemeen om ze te gebruiken als een "je moet niet zo verdrietig zijn want kijk eens naar die gehandicapte mensen die het nog zwaarder hebben"; ze laten dienen als een voorbeeld dat het altijd slechter kan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:51

ual_95 schreef:
Maargoed, naast de ongelukkige heb je onder niet gehandicapten ook ernstige depressieven, schizofrenen en andere geestelijk 'beperkte' mensen waar je het aan de buitenkant niet kan zien, en wel daadwerkelijk doodongelukkig zijn. Als je dat ook van tevoren kan aborteren, zou je dat dan ook doen? En daarnaast zou ik aan de ervaren personen willen vragen wat de verhouding gelukkig/ongelukkig dan is?

Ja absoluut. Als mijn Boon een psychische aandoening zou hebben zoals je dat nu opnoemt en het kon gespot worden door de verloskundige dan liet het morgen nog verwijderen. En dat heeft niks met gebrek aan liefde te maken maar uit liefde voor. Dit is een hele harde wereld voor iemand die psychisch wél in orde is, laat staan voor iemand die genetisch doodongelukkig is.

De verhouding gelukkig/ongelukkig heeft Lente keurig voor je uitgeschreven.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-03-17 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:51

Wauw Shadow0... Gewoon wauw... Maar ook proficiat want je bent denk ik de eerste die mij met de mond vol tanden zet... Al is het een twijfelachtige eer... Ik deel enzino zijn mening maar.... Wáuw.... Ik hoop echt dat je dat anders neer getypt hebt dan je het bedoelt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:52

Ayasha schreef:
Wauw Shadow0... Gewoon wauw... Maar ook proficiat want je bent denk ik de eerste die mij met de mond vol tanden zet... Al is het een twijfelachtige eer... Ik deel enzino zijn mening maar.... Wáuw.... Ik hoop echt dat je dat anders neer getypt hebt dan je het bedoelt.

:') I just can't.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:02

enzino schreef:
Je wilt dus dat een kleine groep mensen laten lijden zodat we sociaal en nederig blijven?

Nee, dat wil ik niet.

Ik denk alleen dat het in zekere zin onvermijdelijk is, omdat er altijd mensen uit gaan vallen. En hoe meer kilte en berekening in onze maatschappij, hoe meer lijden er volgens mij is, niet hoe minder.

Citaat:
En het klinkt wat gemeen om ze te gebruiken als een "je moet niet zo verdrietig zijn want kijk eens naar die gehandicapte mensen die het nog zwaarder hebben"; ze laten dienen als een voorbeeld dat het altijd slechter kan.

Maar dat is ook absoluut niet de intentie. Het gaat helemaal niet om je beter voelen omdat anderen het slechter hebben (hoe kom je daarbij? Hoe kan dat uberhaupt werken?)

Maar ik vind het leven zoveel mooier doordat ik verbinding heb met allerlei mensen. Niet door op ze neer te kijken maar juist omdat het zo duidelijk maakt dat je zo makkelijk veel waarde hecht aan dingen die helemaal niet zo belangrijk hoeven te zijn. Dat houdt het leven in perspectief - en dat kan zelfs op een leuke manier.
En dat zijn mensen die zelf ook gewoon een heel behoorlijk leven hebben. Dat gaat niet om de allerzwaarste psychische problematiek, dat is duidelijk. Maar het is toch belangrijk om ook niet op voorhand alles maar uit te sluiten als lijden, want daarmee doe je mensen tekort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:09

En om het maar even samen te vatten:

1. ik vind dat vrouwen mogen beslissen over abortus omdat zij mogen beslissen over hun lichaam
2. ik vind dat we niet te snel moeten zijn met abortus 'in het belang van het kind' omdat je niet weet hoe iemands leven is, en wat het leven het waard maakt om geleefd te worden.
3. Ik vind ook niet dat we te snel moeten zijn in het veroordelen van ouders ongeacht welke keuze ze maken.

Hier op bokt is al eens geopperd dat zelfs kinderen met een vervormd gezicht (dus verder gewoon in alle opzichten gezond, normale intelligentie en al, alleen een opvallend uiterlijk) misschien beter niet geboren konden worden omdat ze anders misschien gepest werden. IK denk dat dat een hele onprettige wereld wordt.

En dan zie ik beslist de nuance wel met kinderen die maar een paar dagen te leven hebben, of bijvoorbeeld een ziekte waarbij een kind voortdurend brandwonden en blaren krijgt en dus vrijwel continu pijn heeft. Maar wat nuance en voorzichtigheid vind ik prima op z'n plek.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:11

Shadow0 schreef:
Ik schreef dan ook nadrukkelijk 'ook.' Maar ik denk toch dat het wel belangrijk is om te weten dat je perspectief of dergelijke zaken kan veranderen, en dat je 17e wel een leeftijd is waarop dat soort twijfels en existentiele vragen vaak het hardste raken, zo op de rand van van alles.

En verder ga ik niet uit van wat er goed gaat, maar we verliezen echt wat belangrijks als we te makkelijk denken over het maar afvoeren van alles wat niet in het plaatje past. Ik zie de nuances, ik weet dat het heel zwaar kan zijn... maar ik zie ook een hardvochtige wereld waarin veel mensen die best een plekje zouden kunnen krijgen dat niet krijgen, en hoe we daar allemaal slechter van worden. Die dingen staan niet los van elkaar.
Eerder binnen dit topic sloeg je mij behoorlijk om de oren, kan ik overigens prima hebben. Toen viel het al op dat jij en ik behoorlijk anders over zaken denken. Na vandaag kan ik, gelukkig, concluderen dat dit een feit is.

Hoe kun je zo over mensen praten? Echt, ik ben verbaasd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:30

@Shadow: dus als we een zware afwijking zien in een vrucht aborteren we dat liever niet? We gaan, na de geboorte, eerst kijken of hij/zij wellicht wel een goed en mooi leven kan leiden? De kans is, zoals Lente heel duidelijk en eerlijk omschrijft, niet zo groot. En wat doen we dan? Afmaken klinkt heel bot. En mag gelukkig ook niet. Maar wat doen we dan?
Juist, dat ongelukkige mens moet zijn/haar leven uitzitten. Zodat wij, gezegende en gezonde mensen, ons maar nederig voelen.
Nee, ik kan het hier niet mee eens zijn.

Ik denk dat niet één aanstaande moeder haar kind zal laten aborteren wegens een zichtbare kromme teen. We hebben het echt over extreme en, voor het kind, levensbeïnvloedende afwijkingen, hè.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:53

Zolang we zelf mogen beslissen om zwanger te worden, mogen we ook zelf beslissen of we een zwangerschap uitdragen of niet.
Lijkt me in mijn ogen een logische redenatie.
Het voelt vreemd dat een andere dat voor je zou mogen beslissen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:04

cam schreef:
Zolang we zelf mogen beslissen om zwanger te worden, mogen we ook zelf beslissen of we een zwangerschap uitdragen of niet.

Eigenlijk vind ik dit een van de betere reacties in het topic.. _/-\o_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:12

Ayasha schreef:
cam schreef:

Eigenlijk vind ik dit een van de betere reacties in het topic.. _/-\o_
Ik ben het er wel volkomen mee eens.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:18

Shadow0 schreef:

Ten eerste zijn er natuurlijk wel veel uiteenlopende situaties. En als je bv werkt op een locatie gericht op clienten met problemen, dan tref je vooral de clienten met problemen. Dan zie je dus veel minder degenen die het met wat ondersteuning her en der gewoon goed doen.

Ten tweede is een deel ook hoe we er als maatschappij mee omgaan. We leggen enorme druk op mensen met beperkingen en hun omgeving: alles wordt met wantrouwen benaderd, en je moet elke vraag om ondersteuning in vijftienduizendfout onderbouwen, daarin benadrukken waarom je echt echt echt een onwaardig abnormaal mens bent die niet kan wat alle wel-nuttige mensen wel kunnen.

Het verhaal van een spastische meid die het vreselijk vindt dat haar billen afgeveegd worden is ook een combinatie van emoties die 17-jarigen hebben (want het zelfbeeld van heel veel 17-jarige meiden staat onder druk, dat is niet alleen een gevolg van het hebben van een beperking of niet maar ook van allerlei andere factoren, sociaal, hormonaal etc.) EN het is heel erg gebaseerd op een beeld van 'normaal' waarin weinig plek is voor degenen waarbij het anders verloopt.

Vind het persoonlijk best intens dat je zoiets af doet als de onzekerheid van een 17-jarige.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:25

Danique_G schreef:
Shadow0 schreef:

Vind het persoonlijk best intens dat je zoiets af doet als de onzekerheid van een 17-jarige.
Om hier op in te gaan. Ik heb tijdens een stage oudere mensen (lees 80+) mogen helpen met douchen en indien nodig ook daadwerkelijk verschonen. Zelfs die mensen, dik 60 jaar na de puberteit, hebben hier nog moeite mee. De meeste bewoners schamen zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:55

lieveli schreef:
anjali schreef:
Maar een nog ongeboren baby kan zelf niet zeggen wat hij wil.

Nee dus kiest de moeder.

't zou toch wel zijn. Wanneer het kind na jaren wilsbekwaam is alsnog de vraag: "abortus of niet?" stellen. :+