Ayasha schreef:Dat vraag ik me ook af. Want zelfs op de korte stage die ik liep tussen mentaal gehandicapten kwam ik tot de conclusie dat die "ze zijn zo gelukkig" opmerkingen nergens op slaan... Ja, een uitzondering zal er zijn. Maar op mijn stage zat er geen enkele en in mijn familie is er één iemand met syndroom van down die uiterlijk idd heel happy toont maar die wel degelijk met veel depressies kampt.
Als het kind er eenmaal is, dan moet je het doen met wat je gekregen hebt, en dat bedoel ik veel minder grof dan het hier nu staat dus lees even verder zodat ik dat kan verduidelijken: Ik bedoel dus dat het kind het er dan mee zal moeten doen. Wanneer het op latere leeftijd een handicap zou verwerven zal het ook moeten leven met die handicap. Maar als je op voorhand al weet dat het kind bij geboorte met een handicap zal "moeten leven". Dan vind ik het heel normaal dat je als ouders gaat afwegen of ze dat een kind wel willen aan doen. Niet omdat het geen recht van leven heeft. Wel omdat je een beslissing maakt die het kind zijn of haar hele leven zal beïnvloeden en je moet dan gewoon kiezen tussen het minste van twee kwaden... Nooit geboren worden en daar dus ook geen besef van hebben want bewust zijn van zichzelf en de toekomst zijn ze nog niet wanneer er abortus gebeurt of het kind een leven lang dwingen te leven met een handicap waar het zich wel degelijk zeer bewust van zal zijn, van alle beperkingen en mogelijke pijnen (mentaal en fysiek) en nooit helemaal in de maatschappij passen.
Want je kan het wel mooier maken dan het is maar daar schiet niemand iets mee op, de triestige waarheid zoals ik ze zie is, dat er steeds minder plek is voor invaliden in deze maatschappij.
Houden van betekent soms ook laten gaan en een verschrikkelijk moeilijke, oneerlijke keuze maken voor een ander wezen, dat weten juist wij ruiters toch maar al te goed?
Eerlijk? Ik heb weinig ervaring met gehandicapten. Ik heb wel een familielid en een aantal mensen in vriendenkringen, maar ook daarbij kan ik niet in hun hoofd kijken.
Kijk, ik ben het met je eens dat wanneer de aard van een handicap zodanig ernstig is dat een kind überhaupt weinig kans op leven heeft na de geboorte, dat de zwangerschap moreel gezien het best kan worden afgebroken. Ik gun NIEMAND een kasplantleven. Maar waar halen jullie dan vandaag dat alle gehandicapten doodongelukkig zijn? En dat gelukkige slechts een uitzondering zijn? Ik maak het niet beter dan het daadwerkelijk is, maar ik geloof wel dat als een kind gehandicapt wordt geboren daarmee leert leven. Dat geldt net zo goed voor geestesziekten. Ik vind het juist de taak van de ouders om een gehandicapt kind een waardevolle rol te geven in de samenleving, en ik denk juist dat de samenleving veel beter om kan gaan met gehandicapte mensen dan 100 jaar geleden. Ik vind het simpelweg een heel naar idee om een zwangerschap al af te breken zonder dat je daadwerkelijk zeker weet (op bovenstaande uitzondering na) of een kind gelukkig kan zijn.
Misschien interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-27554754