Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:02

Nouja is op zich niet zo gek natuurlijk. Mensen die niet van mensen houden, houden vaak wel van dieren. Dus er is dat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:05

Riddershow schreef:
Weet je echt niet op wie je moet stemmen? Doe de stemwijzer op de speld :')

En in 1x was ik eruit. _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:25

@secricible: Peter Singer heeft inderdaad rare / nare ideeen, maar ik heb het idee dat het nu vooral wordt opgeworpen op sommige plekken om Thieme verdacht te maken. (Niet door jou, maar wel door de mensen die het nu uit het stof trekken.)
Ik heb de indruk dat Thieme oprecht is als ze zegt dat dat beslist niet haar opvatting is, en dat de PvdD daar niet voor staat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:29

Waar vind jij dat ze hier niet voor staat? Ik zie namelijk in het artikel dat ik quote dat ze om die brij heen draait en ik kan er zelf niks over vinden.
Het artikel werd gedeeld door een groep die tegen de PvdD zijn, dus ik besef me dat het geen objectieve berichtvoering is, daarom ben ik ook erg benieuwd naar meer informatie daarover.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:35

Citaat:
1) GL denkt mij te veel in het randstadkadertje.
2) Nu heb ik het debat niet gezien dus misschien maakte deze 1e meneer wel een onhandige opmerking- maar waarom vind jij dit...?
Citaat:
Alleen al het oog op filerijden. In het noorden/oosten zijn vrijwel geen files. En GL, hallo... Waar is Groningen? Hoe zit het met het aardgas? Ik heb het idee dat het teveel boomknuffelen is en dat het mij in de financien gaat raken. Sowieso voel ik mij (28, vrijgezel, 5 jaar aan het werk, huurwoning, dagelijks 100km onderweg, maar wel filevrij. En ik moet in de spits rijden om op tijd op mijn werk te zijn) totaal vergeten bij alle politieke partijen. Geen 1 van heen heeft voor mij een voordelig toekomstperspectief.

Vooral dat laatste vind ik erg naar...!

Ik ken GL als de partij die wel erkent 'dat er files zijn' (die zijn er - en ook bij Zwolle) maar die nadrukkelijk inzetten op "asfalt helpt niet" (wat waar is), openbaar vervoer helpt wel (een vergeten post op de begroting zoals we allemaal merken). En dingen als telewerken helpen ook. (Kan niet als je voor de klas staat.)
Ook pleit GL voor deeltijdbanen "waar je echt van kunt leven" ipv een serie flexcontracten.
Verder is de fiets, zeker met dingen als de e-bike en die fiets waarmee je met een motortje 40 kan (en de ligfiets waarmee je nog harder kunt) een volwaardig vervoermiddel. Juist GL heeft veel gepleit voor "velostrada's": hoogwaardige fietspaden tussen steden.

Dat lijken mij stuk voor stuk nuttige verkeersstandpunten die buiten de Randstad uiterst relevant zijn. Wanneer komt de Hanzelijn van Dronten naar Ljouwert...?
Een railverbinding van Emmen naar Winterswijk?
De velostada naar Venlo (plaatselijk bekend als 'greenway' ligt er al), dus ook geen randstad.
Dus ik snap het niet.

Ik ben minder thuis in het woonbeleid van GL, maar met een vast contract is verhuizen natuurlijk een optie.

En Groningen heeft het recht om op iedereen boos te zijn!!!
Eergisteren de 26ste aardbeving van dit jaar - menselijkerwijs niet te doen.
....maar wees dan het minste boos op die partijen die consequent voor het milieu, besparen op energie en renewables hebben gepleit. (Zoals GL, en dat is ook geen randstad aangelegenheid maar gaat ons allemaal aan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:39

Ik vind een belangrijk aspect van het zwaarder belasten van veelgebruikers met auto het verbeteren van het OV in perifere regio's en al helemaal het rekening houden met mensen die in buitengebieden en niet anders kunnen.

Ik ben voor het belasten van autogebruik dmv benzine, zoals in Duitsland. Mensen gaan automatisch zuinigere auto's kopen, mensen die veel rijden betalen meer en mensen die 2 keer in de week boodschappen doen betalen minder. Dat icm het afschaffen van wegenbelasting natuurlijk. Snap eigenlijk niet waarom zoiets nog niet is ingevoerd (of eigenlijk, gezien de olielobby in Nederland snap ik dat wel)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:44

Als ik naar het dichtstbijzijnde station moet ben ik zo al een uur onderweg en ik zit niet eens super achteraf. Daar komt dan nog de trein- of busreis bovenop en nog een klein detail: de bus komt vaak gewoon vrolijk niet dus dan zit je nog een extra half uur tot uur voor niks te wachten. Dus dat vind ik niet echt een optie.
In dichtbevolkte gebieden zoals dus de randstad is het OV makkelijk, maar daar houdt het ook wel een beetje bij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:49

Nies_ schreef:
Als ik naar het dichtstbijzijnde station moet ben ik zo al een uur onderweg en ik zit niet eens super achteraf. Daar komt dan nog de trein- of busreis bovenop en nog een klein detail: de bus komt vaak gewoon vrolijk niet dus dan zit je nog een extra half uur tot uur voor niks te wachten. Dus dat vind ik niet echt een optie.
In dichtbevolkte gebieden zoals dus de randstad is het OV makkelijk, maar daar houdt het ook wel een beetje bij op.

Dat is ook wat ik bedoelde met het eerste stuk. Mijn ex woonde nota bene in de randstad maar na 6'en kon ik niet meer met het ov bij hem thuis komen. Natuurlijk heb je dan een auto nodig.. maar ipv dan maar zeggen 'dan blijven we allemaal in auto's rijden' zeg ik, stimuleer het ov dan. Zorg dat er meer en betere routes komen en dat het niet om 6 uur stopt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:49

Over peter singer. Die is volgens mij een grote aanhanger van het utilitarisme dacht ik? Dus het grootste geluk voor het grootste aantal mensen? (Correct me if i'm wrong, filosofie is alweer van vorig semester :+ ). Dus dan is het heek goed mogelijk dat mensen met hem akkoord zijn mbt tot bepaalde delen, vb dieren, en niet mbt andere delen vb kinderen/gehandicapten.
Dat maakt peter singer niet onbruikbaar of die marianne of hoe heet ze niet hypocriet. Peter singer hangt gewoon heel strikt 1 stroming aan, waardoor er ook 'rare' uitspraken tussen zitten, maar als politieker kan je daar dus prima stukjes uitnemen omdat je dus in principe geen aanhanger bent van dat principe/die stroming.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:51

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:08

Inderdaad, GL heeft gewoon een standpunt over aardgas. Lijkt me dat je beter de zittende partijen aan kunt kijken op hun slopende Groningen beleid dan de partijen die de gaskraan dicht willen draaien. GL wil ook over op zonne- en windenergie, die energiebronnen zijn tenminste onuitputtelijk.

https://twitter.com/GroenLiesbeth/statu ... 0069020673

Ik heb de laatste debatten gezien en vond daarin zowel Jesse Klaver als Alexander Pechtold sterk. Alleen zal ik nooit op D66 stemmen door het nog hogere eigen risico in de zorg dat ze willen, en vooral omdat ze voor handelsverdragen als CETA (en TTIP) zijn. Handelsverdragen waarbij grote bedrijven invloed uit kunnen oefenen op politiek zie ik als een absolute no-go.

Mijn stem gaat naar de nummer 2 van Groenlinks, Kathalijne Buitenweg, omdat zij zich sterk maakt tegen genderstereotypering in onze maatschappij. En aangezien wij vrouwen enorm bepaald worden door de stereotypen, vind ik het belangrijk dat er gestreden wordt voor meer gelijkheid, al vanaf jongs af aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:37

Nies_ schreef:

Bedenk ook, dat vliegmaatschappijen geen btw op kerosine hoeven te betalen, maar de busmaatschappijen moeten dat dus wel.
Tja, slopen van het OV en het ongemoeid laten van het vliegverkeer is een politieke keuze.
(Glad de verkeerde, maar het is wel een keuze.)

Uiteraard is btw bij iets internationaals ingewikkeld, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Overleg organen genoeg, of de EU begint er 'gewoon' mee. Wij hebben tenslotte het accoord van Parijs.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:39

Rinske schreef:
Inderdaad, GL heeft gewoon een standpunt over aardgas. Lijkt me dat je beter de zittende partijen aan kunt kijken op hun slopende Groningen beleid dan de partijen die de gaskraan dicht willen draaien. GL wil ook over op zonne- en windenergie, die energiebronnen zijn tenminste onuitputtelijk.

Ik heb de laatste debatten gezien en vond daarin zowel Jesse Klaver als Alexander Pechtold sterk. Alleen zal ik nooit op D66 stemmen door het nog hogere eigen risico in de zorg dat ze willen, en vooral omdat ze voor handelsverdragen als CETA (en TTIP) zijn. Handelsverdragen waarbij grote bedrijven invloed uit kunnen oefenen op politiek zie ik als een absolute no-go.

Mijn stem gaat naar de nummer 2 van Groenlinks, Kathalijne Buitenweg, omdat zij zich sterk maakt tegen genderstereotypering in onze maatschappij. En aangezien wij vrouwen enorm bepaald worden door de stereotypen, vind ik het belangrijk dat er gestreden wordt voor meer gelijkheid, al vanaf jongs af aan.

Dit is echter niet juist: ze pleiten voor een inkomensafhankelijk eigen risico. Ofwel, mensen die moeten teren op een kleine pot, niet een eigen risico à 385. De anderen willen het eigen risico verlagen door de premies omhoog te hogen tezamen met de belastingen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:40

Damned schreef:
Over peter singer. Die is volgens mij een grote aanhanger van het utilitarisme dacht ik? Dus het grootste geluk voor het grootste aantal mensen? (Correct me if i'm wrong, filosofie is alweer van vorig semester :+ ). Dus dan is het heek goed mogelijk dat mensen met hem akkoord zijn mbt tot bepaalde delen, vb dieren, en niet mbt andere delen vb kinderen/gehandicapten.
Dat maakt peter singer niet onbruikbaar of die marianne of hoe heet ze niet hypocriet. Peter singer hangt gewoon heel strikt 1 stroming aan, waardoor er ook 'rare' uitspraken tussen zitten, maar als politieker kan je daar dus prima stukjes uitnemen omdat je dus in principe geen aanhanger bent van dat principe/die stroming.

Precies. Ik kan best wel vinden dat Rutte af en toe wel eens een goed idee heeft maar ik ga nooit van m'n leven VVD stemmen :+
Verder, als we het gaan hebben over invloedrijke/dubieuze vrienden van lijsttrekkers, dan hoop ik dat je je beseft dat dit voor letterlijk elke persoon in een machtspositie geldt. Beetje kinderachtig dus van de persoon/groep van dat stukje om Thieme eruit te pikken :+ ik ben in dat opzicht ook wel benieuwd naar waar ze de conclusie van 'warme banden' uit trekken. Zijn ze bevriend op Facebook ofzo, heeft iemand hen laten schaduwen? Dat zou ik ook best dubieus vinden namelijk :=

Oja en wat betreft ontwijkende antwoorden, het kan natuurlijk prima zijn dat de Pvdd niet echt een standpunt heeft over gehandicaptenzorg (en kan hier ook zo 1 2 3 niets over vinden) dus dan moet je als politicus natuurlijk heel voorzichtig zijn in wat je zegt, voor je het weet staat het in de kranten als partijmening.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:42

Janneke2 schreef:
Nies_ schreef:

Bedenk ook, dat vliegmaatschappijen geen btw op kerosine hoeven te betalen, maar de busmaatschappijen moeten dat dus wel.
Tja, slopen van het OV en het ongemoeid laten van het vliegverkeer is een politieke keuze.
(Glad de verkeerde, maar het is wel een keuze.)

Uiteraard is btw bij iets internationaals ingewikkeld, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Overleg organen genoeg, of de EU begint er 'gewoon' mee. Wij hebben tenslotte het accoord van Parijs.

Wie heeft het over vliegtuigen? Dat die geen btw betalen op kerosine is nou niet echt iets waar ik wakker om kan liggen overigens. Er zijn nog wel een aantal bodemloze putten die eerst aangepakt mogen worden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:50

Celiien schreef:
Rinske schreef:

Dit is echter niet juist: ze pleiten voor een inkomensafhankelijk eigen risico. Ofwel, mensen die moeten teren op een kleine pot, niet een eigen risico à 385. De anderen willen het eigen risico verlagen door de premies omhoog te hogen tezamen met de belastingen..

Weet ik, maar dan zal het weer gaan om een gezamenlijk inkomen, waarbij mijn partner veel meer verdient als ik, en ik daardoor niet in aanmerking kom voor toeslagen. Ik wil niet dat mijn partner mij onderhoudt, dus ik wil graag zelf een laag/geen eigen risico.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:51

;) ....ik had het over vliegtuigen.

Naar de letter van de wet is dat openbaar vervoer, en vliegtuigen worden door de politiek voorgetrokken (= geen btw afdracht van 21%, het is doorgaans een luxegoed op kerosine) tov ander OV.
Zodat je , zoals jij, Nies stelde, buiten de Randstad die auto nodig hebt.

Dat is een politieke keuze (...een miskleun, wat mij betreft...) en nou niet direct een bodemloze put.

Aanpakken, ja graag. "Doe het een en laat het andere niet na" (voor wie het citaat herkent ;) .
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-17 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:53

Citaat:
Weet ik, maar dan zal het weer gaan om een gezamenlijk inkomen, waarbij mijn partner veel meer verdient als ik, en ik daardoor niet in aanmerking kom voor toeslagen. Ik wil niet dat mijn partner mij onderhoudt, dus ik wil graag zelf een laag/geen eigen risico.

Daarvoor zul je eerst toeslagpartner moeten zijn, en dan zal je nu ook al geen recht hebben op toeslagen..
En op het moment dat de andere partijen t door gaan zetten, gaan álle belastingen omhoog en de premies omhoog, dus schiet je er nog geen reet mee op :+

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:21

Janneke2 schreef:
snuffie123 schreef:
We hadden gewoon veel eerder veel duidelijker moeten zijn. Ze moeten zich aanpassen, onze taal leren, opgaan tussen de Nederlanders. Nu vormen ze groepen en gaan ze vooral met elkaar om waardoor ze niet goed integreren.

Tja, oma heeft het nog meegemaakt dat "gastarbeiders" (jawel... Zo heette dat toen) geen Nederlands mochten leren.
De vakbonden hebben deze regels grondig gesaboteerd want ze werden onder het CAO loon (= minder dan afgesproken, dus) betaald...
Maar we zitten helaas nog met de erfenis dat het jaren niet mocht.
Nu moet het - en jan en alleman mag een peperdure cursus gebakken lucht aanbieden...
Goed integreren: graag - maar het beleid daar omheen, daar krijgt iedereen hoofdpijn van.
Citaat:
Ik vind ook dat de scholen allemaal gewoon openbaar moeten zijn. Geen islamtische scholen maar ok niet christelijk of weet ik veel wat voor geloof. Dat doe je thuis maar. Ik denk dat er daardoor al wat meer verdeeldheid zou kunnen komen en er makkelijker kan worden geïntegreerd. (Alleen hoe ga je dat uitwerken?)

...als je dit graag wil is Frankrijk een goed land voor jou. Fijn klimaat, de gesproken taal vind ik persoonlijk wat lastig.
Binnen de Nederlandse cultuur en geschiedenis past dit geheel niet. (En de Britten zeggen dan :'let us agree to disagree.')
Citaat:
De echte vluchtelingen zouden eigenlijk echt gewoon naar ons toe moeten kunnen vluchten. Ik zou ze met alle liefde hier allemaal opvangen, maar praktisch gaat dat gewoon niet. We kunnen niet met zijn allen in Europa komen wonen. Heel lastig, maar ipv hier vluchtelingen op te vangen is het misschien beter om meer te investeren in defensie en het proberen op te lossen in Syrië. (Maar misschien denk ik over dat laatste wel veel te makkelijk)

1) ik heb grote moeite met het idee van echte en onechte vluchtelingen. Als iemand onvrijwillig huis en haard verlaat moet er echt iets aan de hand zijn.
2) Informeer je eens echt over vluchtelingenstromingen. Jordanië heeft momenteel een bevolking die voor 20% uit vluchtelingen bestaat. 80% van alle vluchtelingen bekend bij de UNHRC wordt 'in de regio' opgevangen. Waar de regio doorgaans weinig Europese hulp voor krijgt (wat raar is als velen hier dat zo hard propageren...)
Tuurlijk kan Europa het niet hebben als alle 7 miljard mensen hier kwamen wonen. Maar denk wat minder europa in het centrum van je eigen denken: heel erg veel mensen willen dat ook totaal niet.

Nouja wie had ze tegen gehouden? Opzich mocht het wel, maar wilde we het liever niet omdat ze weer terug zouden gaan. Maar goed daar heb je gelijk in hoor, ik zou denk ik ook geen andere taal leren als ik het niet zou hoeven en ik me zo ook prima had gered. Toch na een tijdje werd duidelijk dat we dat wel wilde en ook dat is al een hele tijd geleden. Ze hadden nu dus wel iets van Nederlands moeten spreken; het in ieder geval proberen. Helaas doen veel dat ook niet (een hoop ook wel hoor!)
Maar het gaat me niet alleen om de taal, ook om de rest daaromheen. Maar het werkt natuurlijk beide kanten op en daarin heeft Nederland dus gewoon gefaald.

Ik heb niks met Frankrijk/ de Fransen :o
Ik zou niet weten waarom dat niet bij onze cultuur past? Ik vind dat iedereen lekker zijn godsdienst mag hebben, maar op school hoeft dat nou niet persé.

Nouja de niet echte vluchtelingen zijn dan de mensen die niet in (levens)gevaar zijn.
Ik weet genoeg van en over vluchtelingen hoor, ik weet er meer van dan de gemiddelde Nederlander door mijn studie ;)
Toch komen er genoeg vluchtelingen hier en er zouden er nog veel meer deze kant op willen komen; dat gaat gewoon niet. Daarom vind ik dat er meer geld moet gaan om het daar op te kunnen lossen.

Maar het gaat zo misschien een beetje off-topic...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:29

Janneke2 schreef:
;) ....ik had het over vliegtuigen.

Naar de letter van de wet is dat openbaar vervoer, en vliegtuigen worden door de politiek voorgetrokken (= geen btw afdracht van 21%, het is doorgaans een luxegoed op kerosine) tov ander OV.
Zodat je , zoals jij, Nies stelde, buiten de Randstad die auto nodig hebt.

Dat is een politieke keuze (...een miskleun, wat mij betreft...) en nou niet direct een bodemloze put.

Aanpakken, ja graag. "Doe het een en laat het andere niet na" (voor wie het citaat herkent ;) .

Door kerosine te belasten met 21% wordt de diesel voor bussen niet ineens goedkoper dus dat verband zie ik niet echt. Het is namelijk niet zo dat ik als alternatief het vliegtuig kan pakken als ik ga werken. Dat is pas bij grotere afstanden aan de orde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:36

_O- Nee, dat zou mij wat moois zijn!

Het ging mij om de politieke keuze om zo te bezuinigen op bussen, dat de auto een noodzaak werd buiten de Randstad.
Dat is "geen" milieubeleid.
Net zoals kerosine onbelast laten ook nogal een merkwaardige keuze is.
Er is een duur netwerk TGV's aangelegd.
En helaas wilden wij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten "en toen kwam het Fyra debacle" - maar alleen Ierland, Noorwegen en IJsland vallen buiten het netwerk. Als het per TGV kan, betaal voor een retourtje Barcelona maar de echte prijs (inclusief btw en 'Umwelt'kosten) ipv 30 euro voor de vliegtickets.

Maar wat mij betreft (zo kwamen we er op) wel keuzes die voor heel Nederland relevant zijn en niet alleen voor de Randstad.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-17 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:38

Ah zo. :') Ja, merkwaardig is het zeker.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:37

Ik weet al op welke partij maar ik snap dat stemmen op een bepaald persoon nog niet echt, iemand die daar meer uitleg over heeft?

Overigens bij de speldwijzer kwam eruit:
95plus
Partij tegen de Burger
en Links (wat dat ook betekene moge :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:40

Fennadev schreef:
Ik weet al op welke partij maar ik snap dat stemmen op een bepaald persoon nog niet echt, iemand die daar meer uitleg over heeft?

95plus
Partij tegen de Burger

Hoe bedoel je wat dat betekent? Je kan op iemand anders dan de lijsttrekker stemmen om een hele hoop redenen. Ik stem op een vrouw die lager op de lijst staat omdat ik het belangrijk vind dat er meer vrouwen in de tweede kamer komen, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat jij een bepaald kandidaat erg graag mag of erg achter zijn/haar standpunten staat en dat je daarom je voorkeursstem daarop uitbrengt.

In principe worden de zetels verdeeld en levert de partij dan een lijstje aan. Vaak is dat lijstje (stel een partij heeft 10 zetels) ook gewoon 1 tm 10 op de lijst. Nou kan je echter ook een voorkeursstem uitbrengen. Dus stel heel veel mensen hebben gestemd op nummer 11 omdat ze die tof vinden, dan krijgt nummer 11 een plekje en schuift de hele boel wat op.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:51

Fennadev schreef:

95plus
Partij tegen de Burger

Whahaha

Maar je kan op een persoon stemmen omdat je doe persoon het liefst in de tweede kamer ziet zitten. De meeste mensen stemmen echter gewoon op de lijsttrekker (degene bovenaan de lijst). Je stemt dus niet op een partij (bijvoorbeeld 50plus) maar op de persoon van die partij (bijvoorbeeld Henk Krol).