Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:55

@ san87: ik vermoed dat men wetenschappelijke zekerheid (100%) en in de geneeskunde werkt men met onnoemelijk veel variabelen waardoor die zekerheid niet statistisch is vast te stellen.

Diagnose hersendood wordt hier al vaak op het terrein gegeven en ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele pt geweten waarbij dit een verkeerde diagnose geweest is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:07

maximuss schreef:
@ san87: ik vermoed dat men wetenschappelijke zekerheid (100%) en in de geneeskunde werkt men met onnoemelijk veel variabelen waardoor die zekerheid niet statistisch is vast te stellen.

Diagnose hersendood wordt hier al vaak op het terrein gegeven en ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele pt geweten waarbij dit een verkeerde diagnose geweest is.
Het zal ook niet zomaar verkeerd gaan, hoop ik. Maar ik vraag me gewoon af of hersendood dan wel echt dood is, vooral omdat de bestaande testen dit niet afdoende vaststellen.

Stel de diagnose is verkeerd geweest maar men kan dit niet vaststellen omdat de patiënt op de donortafel belandt, dan wel afgekoppeld is en in de oven terecht is gekomen. Je kunt dus niet zeggen of er niet verkeerd is gediagnosticeerd, de patiënt kan het niet navertellen. Voor zover ik begrepen heb is hersendood geen wereldwijd erkende 'dood'. Dat zal vast ook een reden hebben.

Daarnaast vraag ik me af waar de verhalen over hersendood verklaarde mensen die toch weer functioneren dan vandaan komen. Wordt de diagnose te snel gesteld? Toch nog regelmatig verkeerd gediagnosticeerd, verkeerd begrijpen van een arts, verzonnen?

Vergezocht, misschien. Maar ik vraag het me wel af en mede hierdoor (maar ook door de totaal eenzijdige voorlichting) twijfel ik aan mijn donorschap.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:31

maximuss schreef:
Een kleine toevoeging bij de "reflex" van het verhogen van de hartslag: circulatie is intact dmv machines, men creëert een bloeding door de extractie van een orgaan, hartslag gaat omhoog om het afnemend bloedvolume te compenseren... Heeft niks met hersendood of niet te maken... Dit is tachycardie tgv hypovolemische shock of pre shock. Dergelijke fysische "reflexen" komen uit de hersenstam en die kan nog perfect intact zijn bij een hersendode.

Nee, een hersenstam is zeker niet intact bij iemand die hersendood is. De hersenstam verzorgt veel primaire reflexen (ademhaling, cornea-reflex, pupillen, reflexmatige oogbewegingen, hoesten, slikken etc.) en is essentieel in iemand zijn bewustzijn. Bij hersendood moeten zowel de grote hersenen, als de hersenstam, als het verlengde merg uitgevallen zijn. Iemand waarbij de grote hersenen uitgevallen zijn, maar waarbij de hersenstam nog functioneert verkeert in een vegetatieve toestand (het zogenaamde 'kasplantje').

Om hersendood vast te stellen moet iemand minimaal scoren op de Glascow Coms Scale, moeten alle reflexen van de hersenstam uitgevallen zijn, moet het EEG vlak zijn en moet de apneutest positief zijn (wat overigens -goed uitgevoerd- helemaal geen nare test is zoals hier eerder iemand beweerde). Op het moment dat er aan al deze voorwaarden wordt voldaan, kan je hersendood verklaard worden en ben je vanaf dat moment dood voor de wet. De overledene blijft echter wel warm en houdt kleur, de circulatie is nog in stand (mede door het beademingsapparaat). Hersendood is een Intensive Care 'ziekte'. Iemand op straat kan niet hersendood verklaard worden.

Bij eventuele orgaandonatie wordt inderdaad geen pijnstiller gebruikt. Het zou juist vraagtekens op moeten roepen als dit wel zo zou zijn. Iemand waarbij het licht volledig uit is, waarbij alle tekenen van ook maar enigszins bewustzijn afwezig zijn, die voelt geen pijn meer.. Wanneer je wel pijnstillers geeft, suggereer je daarmee dat zo iemand wél pijn zou kunnen voelen, in dat geval ben je niet hersendood..

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:36

_San87_ schreef:
maximuss schreef:

Het zal ook niet zomaar verkeerd gaan, hoop ik. Maar ik vraag me gewoon af of hersendood dan wel echt dood is, vooral omdat de bestaande testen dit niet afdoende vaststellen.

Stel de diagnose is verkeerd geweest maar men kan dit niet vaststellen omdat de patiënt op de donortafel belandt, dan wel afgekoppeld is en in de oven terecht is gekomen. Je kunt dus niet zeggen of er niet verkeerd is gediagnosticeerd, de patiënt kan het niet navertellen. Voor zover ik begrepen heb is hersendood geen wereldwijd erkende 'dood'. Dat zal vast ook een reden hebben.

Daarnaast vraag ik me af waar de verhalen over hersendood verklaarde mensen die toch weer functioneren dan vandaan komen. Wordt de diagnose te snel gesteld? Toch nog regelmatig verkeerd gediagnosticeerd, verkeerd begrijpen van een arts, verzonnen?

Vergezocht, misschien. Maar ik vraag het me wel af en mede hierdoor (maar ook door de totaal eenzijdige voorlichting) twijfel ik aan mijn donorschap.

Is er überhaupt iemand die weet hoe het is om dood te zijn? Of je dan wel of niet iets voelt? Alles omtrent de dood is niet duidelijk, tenzij je geloofd. Mensen willen graag alles feitelijk bewezen hebben, maar we leven (nog)in een tijd waarin dat niet mogelijk is.

Het is een kwestie van wat je geloofd... geloof je dat een hersendood iemand meer voelt dan een overleden persoon.. dan kies je wellicht om geen donor te zijn. Dat is een keuze die je maakt. Ik geloof dat beiden niets meer kunnen voelen.

Maar zoals in dit topic al vaak benoemd is... laat ik het netjes proberen te zeggen... de verhalen over het leegroven van lichamen en mensen die ontwaken op de operatie tafel terwijl ze overleden waren...
Die verhalen zijn vaak niet bewezen... komen van rare sites... het voelt voor mij een beetje alsof mensen die tegen donatie zijn dit expres nu op dit moment weer de wereld in helpen. Ik wil best proberen te geloven dat het wel eens gebeurd is... Maar in Nederland zal een arts nooit er voor kiezen om de ene patiënt te redden door de ander (terwijl die te redden is) maar dood te laten gaan. Dat geloof ik echt niet... en of je het voelt? ... tja.. weet iemand hoe het voelt om dood te zijn?

Iedereen mag kiezen waarin hij geloofd en waar hij achter staat. Maar dat er mensen zijn die thrillers ervan maken en de artsen tot hoofdpersonen... dat stoot me tegen de borst. Juist die mensen werken om mensen te helpen... niet om ze pijn te doen, leeg te roven of maar dood te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Papilio op 21-09-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:39

@ san87: ik kan me voorstellen dat de meeste verhalen van miraculeuze genezingen die hier genoemd worden vanuit de V.S. komen en ja, dan heb ik inderdaad mijn twijfels bij de deskundigheid van de initiële diagnose.
Hersendood is de totale afwezigheid van hersenactiviteit (kan gemeten worden) en men neemt hier sowieso verschillende metingen van gespreid over verschillende dagen. Tenzij het trauma natuurlijk niet verenigbaar is met het leven (lees bv schotwonde in het hoofd). Concrete casussen ga ik hier niet openbaar zetten maar ik wil ze gerust per pb doorsturen. Doordat men in West Europa een uitgebreid ziekteverzekeringsnetwerk heeft gaat men ook veel extensiever testen, scannen en onderzoeken waardoor diagnoses kwalitatiever zijn.
Kort gezegd: hersendood is hier: langere periode van afwezigheid van hersenactiviteit + fysisch bewezen aandoening niet verenigbaar met het leven (lees massief trauma, zware bloeding, massief afsterven hersenweefsel door zuurstofgebrek, etc). Al de rest wordt hier idd eerder onder coma geplaatst. Hersendode patiënten gaat men ook niet langer dan een paar dagen aan de machines kunnen houden omdat het lichaam/ de organen gaan falen waarna de biologische dood gaat intreden. Verhalen waarbij zgn hersendoden na een langere tijd dan een paar dagen "genezen" zijn kloppen dus niet, deze mensen waren in coma en dus niet hersendood. Hersendoden gaan sterven aan multiple orgaanfalen terwijl langdurige comapatiënten meestal sterven aan een secundaire infectie (ongerelateerd met het initiële trauma). Tenzij men bij beiden beslist om de machines stop te zetten of bij comapatiënten de sondevoeding te stoppen. Maar zoals gezegd er zijn ontelbaar veel variabelen en elke pt is uniek. Conclusie: hier wordt er uitvoerig getest vooraleer over te gaan tot extractie. Hersendood= langdurige afwezigheid van hersenactiviteit + (Hersen)-trauma onverenigbaar met het leven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:45

@ lauraenala: hersenstam kan net na het initiële trauma nog intact zijn, lees tot een paar uur na het trauma. Een bewusteloze persoon kan ook GCS 3 scoren, dat is nogal een onbetrouwbare parameter om onomkeerbaarheid vast te stellen. Hersendood kan idd niet "officieel" gediagnosticeerd worden op straat maar uit ervaring heb ik geleerd dat de officieuze diagnose, zeker bij polytrauma's, zeker kan geopperd worden op "straat". Mijn ervaring beperkt zich tot de urgentiegeneeskunde en de daarbij horende casussen. Maw ik kijk van het traumamechanisme tot initiële behandeling op de SEH, al dan niet met info over de uitkomst (maar dan beperkt).
Laatst bijgewerkt door maximuss op 21-09-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:48

maximuss schreef:
@ san87: ik kan me voorstellen dat de meeste verhalen van miraculeuze genezingen die hier genoemd worden vanuit de V.S. komen en ja, dan heb ik inderdaad mijn twijfels bij de deskundigheid van de initiële diagnose.
Hersendood is de totale afwezigheid van hersenactiviteit (kan gemeten worden) en men neemt hier sowieso verschillende metingen van gespreid over verschillende dagen. Tenzij het trauma natuurlijk niet verenigbaar is met het leven (lees bv schotwonde in het hoofd). Concrete casussen ga ik hier niet openbaar zetten maar ik wil ze gerust per pb doorsturen. Doordat men in West Europa een uitgebreid ziekteverzekeringsnetwerk heeft gaat men ook veel extensiever testen, scannen en onderzoeken waardoor diagnoses kwalitatiever zijn.
Kort gezegd: hersendood is hier: langere periode van afwezigheid van hersenactiviteit + fysisch bewezen aandoening niet verenigbaar met het leven (lees massief trauma, zware bloeding, massief afsterven hersenweefsel door zuurstofgebrek, etc). Al de rest wordt hier idd eerder onder coma geplaatst. Hersendode patiënten gaat men ook niet langer dan een paar dagen aan de machines kunnen houden omdat het lichaam/ de organen gaan falen waarna de biologische dood gaat intreden. Verhalen waarbij zgn hersendoden na een langere tijd dan een paar dagen "genezen" zijn kloppen dus niet, deze mensen waren in coma en dus niet hersendood. Hersendoden gaan sterven aan multiple orgaanfalen terwijl langdurige comapatiënten meestal sterven aan een secundaire infectie (ongerelateerd met het initiële trauma). Tenzij men bij beiden beslist om de machines stop te zetten of bij comapatiënten de sondevoeding te stoppen. Maar zoals gezegd er zijn ontelbaar veel variabelen en elke pt is uniek. Conclusie: hier wordt er uitvoerig getest vooraleer over te gaan tot extractie. Hersendood= langdurige afwezigheid van hersenactiviteit + (Hersen)-trauma onverenigbaar met het leven.

De verhalen komen van over de wereld, VS, maar ook UK, Zwitserland, Noorwegen, Duitsland en Nederland zelf. Overigens niet enkel 'verkeerd' gediagnosticeerde hersendoden, verkeerd diagnosticeren om maar zo snel mogelijk te kunnen oogsten omdat gedacht wordt dat er geen redden meer is, maar ook het ronduit schandalig behandelen van de familie van de donor :).

Maar goed, dit biedt weer een ander inzicht op hersendood. Nu nog de afweging maken welke voor mij geloofwaardiger is.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:53

maximuss schreef:
@ lauraenala: hersenstam kan net na het initiële trauma nog intact zijn. Een bewusteloze persoon kan ook GCS 3 scoren. Hersendood kan idd niet "officieel" gediagnosticeerd worden op straat maar uit ervaring heb ik geleerd dat de officieuze diagnose, zeker bij polytrauma's, zeker kan geopperd worden op "straat". Mijn ervaring beperkt zich tot de urgentiegeneeskunde en de daarbij horende casussen.

Een bewusteloos persoon kan zeer zeker GCS 3 scoren, maar het is ook een minimale voorwaarde voordat je überhaupt voor hersendood in aanmerking komt. Overigens ben je behoorlijk ver heen met GCS3.
Na het initiële trauma kan de hersenstam zeker nog intact zijn, meestal valt deze ook pas uit na bijvoorbeeld inklemming. Maar, zolang deze nog intact is, is iemand niet officieel hersendood!

Even back to the topic, ik ben voor de wet. Het is goed dat dit onder de aandacht komt. Kreten dat dit niet samengaat met de grondwet zijn onzin, je beschikt nog altijd zelf over je lichaam.
Wat je wel ook kan afvragen: deze actie gaat de staat miljoenen kosten. Miljoenen om de ongeveer 150 mensen te redden die overlijden op de wachtlijst hier in Nederland.. Er zijn gezondheidsproblemen waar veel meer dan 150 mensen aan overlijden en waar best wat meer miljoenen heen zouden mogen gaan..

Edit: waarbij het ook nog maar de vraag is of het wel daadwerkelijk die 150 mensen gaat redden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:59

Lauraennala schreef:
maximuss schreef:
@ lauraenala: hersenstam kan net na het initiële trauma nog intact zijn. Een bewusteloze persoon kan ook GCS 3 scoren. Hersendood kan idd niet "officieel" gediagnosticeerd worden op straat maar uit ervaring heb ik geleerd dat de officieuze diagnose, zeker bij polytrauma's, zeker kan geopperd worden op "straat". Mijn ervaring beperkt zich tot de urgentiegeneeskunde en de daarbij horende casussen.

Wat je wel ook kan afvragen: deze actie gaat de staat miljoenen kosten. Miljoenen om de ongeveer 150 mensen te redden die overlijden op de wachtlijst hier in Nederland.. Er zijn gezondheidsproblemen waar veel meer dan 150 mensen aan overlijden en waar best wat meer miljoenen heen zouden mogen gaan..

Edit: waarbij het ook nog maar de vraag is of het wel daadwerkelijk die 150 mensen gaat redden.

daar heb zeker ook een punt

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:00

Lauraennala schreef:
maximuss schreef:

Een bewusteloos persoon kan zeer zeker GCS 3 scoren, maar het is ook een minimale voorwaarde voordat je überhaupt voor hersendood in aanmerking komt. Overigens ben je behoorlijk ver heen met GCS3.
Na het initiële trauma kan de hersenstam zeker nog intact zijn, meestal valt deze ook pas uit na bijvoorbeeld inklemming. Maar, zolang deze nog intact is, is iemand niet officieel hersendood!

Even back to the topic, ik ben voor de wet. Het is goed dat dit onder de aandacht komt. Kreten dat dit niet samengaat met de grondwet zijn onzin, je beschikt nog altijd zelf over je lichaam.

ik verwacht niet dat de wachtlijsten verdwijnen en iedereen gered kan worden. Wel dat iedereen een keuze maakt en het voor de nabestaanden duidelijker zal zijn dan het nu is... je wil niet op zn moment de vraag krijgen en niet weten wat je geliefde had gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:44

maximuss schreef:
Een kleine toevoeging bij de "reflex" van het verhogen van de hartslag: circulatie is intact dmv machines, men creëert een bloeding door de extractie van een orgaan, hartslag gaat omhoog om het afnemend bloedvolume te compenseren... Heeft niks met hersendood of niet te maken... Dit is tachycardie tgv hypovolemische shock of pre shock. Dergelijke fysische "reflexen" komen uit de hersenstam en die kan nog perfect intact zijn bij een hersendode.

Echter staat de bloeddrukregeling onder invloed van je autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel wordt angestuurd door de hersenen en staat niet onder invloed van reflexen. Ik lees toch echt overal dat je pas hersendood bent wanneer er in de hersenstam geen activiteit meer wordt gemeten.

Hoe verklaar je dit?

Edit: ik heb het nog even goed uitgezocht. Hier staat het.

Baroreceptorreflex

Als de bloeddruk in het lichaam stijgt of daalt, zal de membraan van de baroreceptor dit registreren en via het autonome zenuwstelsel doorgeven aan het homeostatische regelcentrum dat zich bevindt in het verlengde merg (medulla oblongata). Signalen vanaf de baroreceptoren in de halsslagaders verlopen via de 9e hersenzenuw (nervus glossopharyngicus); die vanaf de aortaboog via de 10e hersenzenuw (nervus vagus). Het homeostatische regelcentrum verwerkt de informatie en veroorzaakt indien nodig een terugkoppelreactie, door het verwijden en vernauwen van bloedvaten en het beïnvloeden van de hartslag.

Laat je vooral niet misleiden door het woord "reflex" in de naam. Lees maar verder:

De medulla oblongata of het verlengde merg is het gedeelte van de hersenen dat de hersenstam met het ruggenmerg verbindt. Men is het er niet over eens of het een onderdeel van de hersenstam is, of op zichzelf staat.
Het verlengde merg zendt opdrachten vanuit de hersenen door naar alle lichaamsdelen.

En dan nu nog een stukje over hoe een chirurg te werk gaat om iemand "hersendood" te verklaren:

1. Algemeen Onderzoek

Uitsluiten dat er geen oorzaken van bewusteloosheid en reactieloosheid in het geding zijn die de hersendooddiagnose onbetrouwbaar maken. Het gaat dan om:

Hypothermie: lichaamstemperatuur gelijk aan, of lager dan 32 graden Celsius
Intoxicatie (Barbituraatcoma)
Hypotensie: systolische bloeddruk gelijk aan, of lager dan 80 mm Hg
Blokkade van de neuromusculaire overgang
Ernstige biochemische of metabole stoornis, voor zover geen onderdeel van het falen van hersenstam of verlengde merg.
2. Klinisch Neurologisch onderzoek uitgevoerd door een neuroloog of neurochirurg:

Afwezigheid van bewustzijn en pijnprikkels met gebruik van Glasgow Coma Schaal
Afwezigheid van hersenstamreflex
Aanwijzingen voor de afwezigheid van spontane ademhaling

Moet ik nog meer voor jullie opzoeken?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:59

Als dat in nl de criteria voor hersendood zijn dan snap ik de commotie...
@ resistance: lees eens goed wat je opgezocht hebt: ontbreken van de hersenstamreflex tov medulla oblongata, de definitie van hypotensie heeft er niks mee te maken hoor ;-)... En ja, in Jip en Janneke taal is de MD een onderdeel van de hersenstam... Begrijpend lezen is een kunst :-)... Aanwezigheid van ruggenmergreflexen zijn heel goed mogelijk bij hersendood. Als je nog wat met moeilijke termen wil zwaaien: ik heb nog een dikke cursus neurologie liggen ;-)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:10

maximuss schreef:
Als dat in nl de criteria voor hersendood zijn dan snap ik de commotie...
@ resistance: lees eens goed wat je opgezocht hebt: ontbreken van de hersenstamreflex tov medulla oblongata, de definitie van hypotensie heeft er niks mee te maken hoor ;-)... En ja, in Jip en Janneke taal is de MD een onderdeel van de hersenstam... Begrijpend lezen is een kunst :-)... Aanwezigheid van ruggenmergreflexen zijn heel goed mogelijk bij hersendood. Als je nog wat met moeilijke termen wil zwaaien: ik heb nog een dikke cursus neurologie liggen ;-)...

Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking? Fijn voor je dat het je allemaal zo goed af gaat, maar dat is geen reden om anderen belachelijk te maken.

Toch grappig dat ik al die ongelofelijk moeilijke termen begrijp. :+

maximuss

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:15

@ resistance: wat heb jij een lange tenen... Als jij alles in twijfel wil trekken maar de bal misslaat dan mag ik daar ook gewoon op reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:18

maximuss schreef:
@ resistance: wat heb jij een lange tenen... Als jij alles in twijfel wil trekken maar de bal misslaat dan mag ik daar ook gewoon op reageren...

Ja, en toch heb ik maat 36.

Daarbij "wil ik niet alles in twijfel trekken", maar stel ik gewoon vragen. Dat is wat iedereen die een beetje kritisch is meestal doet bij dit soort onderwerpen. Maar leg alsjeblieft uit: waar zit ik fout?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:29

@ resistance: je geeft wat definities maar mist het inzicht in bepaalde processen en daar gaat het mis... Je mist oorzaak, gevolg en de onderliggende verbanden. Ook is jouw opzoekingswerk te algemeen. Zoek het in studies in de vakbladen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Ik heb geprobeerd om een globale, simpele uitleg te geven over het proces dat tot hersendood kan leiden. Het Nederlandse protocol om dit officieel vast te stellen staat hier los van. Mij gaat het om het feit dat men hier denkt dat men bij levende, voelende personen organen gaat oogsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:41

maximuss schreef:
@ resistance: je geeft wat definities maar mist het inzicht in bepaalde processen en daar gaat het mis... Je mist oorzaak, gevolg en de onderliggende verbanden. Ook is jouw opzoekingswerk te algemeen. Zoek het in studies in de vakbladen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Ik heb geprobeerd om een globale, simpele uitleg te geven over het proces dat tot hersendood kan leiden. Het Nederlandse protocol om dit officieel vast te stellen staat hier los van. Mij gaat het om het feit dat men hier denkt dat men bij levende, voelende personen organen gaat oogsten.

Dat laatste denk ik zeker niet. Mijn zus is kindercardioloog en heeft daarbij een hele studie over orgaantransplantatie gedaan, en die kan mij wel vertellen dat ze een uitgebreid onderzoek doen naar of het persoon wel echt dood is. Ik geloof ook zeker niet dat artsen maar aan het snijden gaan "om maar die organen te bemachtigen", zoals een paar pagina's terug werd beweerd door iemand. :+

Maar toch is het nog een best vaag gebied, dat hersendood zijn. Ook omdat er over de hersenen opzich nog zo weinig bekend is. Die verhalen dat iemand tijdens het doneren weer wakker wordt geloof ik niet. Maar toch weten we gewoon niet helemaal zeker of hersendood ook echt dood is, of nog net niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 00:02

maximuss schreef:

Dat denkt niemand, 'men' denkt dat de mogelijkheid dat de donor meer mee krijgt dan men voor wil houden reëel is. Das een flinke nuance.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 00:12

@ ayasha: als je er van uitgaat dat ze nog iets van meekrijgen dan leven en voelen ze toch nog? Of zie ik dat verkeerd? Ja, er zijn tig nuances te bedenken maar daar komt het dan toch op neer?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:23

Lauraennala schreef:
maximuss schreef:

Nee, een hersenstam is zeker niet intact bij iemand die hersendood is. De hersenstam verzorgt veel primaire reflexen (ademhaling, cornea-reflex, pupillen, reflexmatige oogbewegingen, hoesten, slikken etc.) en is essentieel in iemand zijn bewustzijn. Bij hersendood moeten zowel de grote hersenen, als de hersenstam, als het verlengde merg uitgevallen zijn. Iemand waarbij de grote hersenen uitgevallen zijn, maar waarbij de hersenstam nog functioneert verkeert in een vegetatieve toestand (het zogenaamde 'kasplantje').

Om hersendood vast te stellen moet iemand minimaal scoren op de Glascow Coms Scale, moeten alle reflexen van de hersenstam uitgevallen zijn, moet het EEG vlak zijn en moet de apneutest positief zijn (wat overigens -goed uitgevoerd- helemaal geen nare test is zoals hier eerder iemand beweerde). Op het moment dat er aan al deze voorwaarden wordt voldaan, kan je hersendood verklaard worden en ben je vanaf dat moment dood voor de wet. De overledene blijft echter wel warm en houdt kleur, de circulatie is nog in stand (mede door het beademingsapparaat). Hersendood is een Intensive Care 'ziekte'. Iemand op straat kan niet hersendood verklaard worden.

Bij eventuele orgaandonatie wordt inderdaad geen pijnstiller gebruikt. Het zou juist vraagtekens op moeten roepen als dit wel zo zou zijn. Iemand waarbij het licht volledig uit is, waarbij alle tekenen van ook maar enigszins bewustzijn afwezig zijn, die voelt geen pijn meer.. Wanneer je wel pijnstillers geeft, suggereer je daarmee dat zo iemand wél pijn zou kunnen voelen, in dat geval ben je niet hersendood..

Maar hoe wordt dit dan getest? Bij Mijn neefje was op de scan te zien dat een deel van de hersenstam was afgestorven. Dus gingen de artsen ervan uit dat hij bepaalde dingen niet meer zelf zou kunnen: ademhalen, hoesten, slikken, knipperen met de ogen enz. De behandeling werd gestopt en hij kreeg al deze reflexen wel. Als zijn ouders toestemming hadden gegeven tot orgaantransplantatie waren zijn organen verwijdert vóór dat hij van de beademing was gehaald en had dus niemand ooit gemerkt dat hij al deze reflexen wel had terug gekregen. Het is dus een inschatting die men maakt. Geen zekerheid.

@Lusitana die wachttijd klopt in elk geval in de door mij genoemde situatie niet. Want de behandeling werd sowieso gestopt. De verwachting was dat mijn neefje niet meer zelf zou gaan ademen, de transplantatie zou dan dus direct moeten worden uitgevoerd en kan niet nog een tijd wachten.

Iemand die zwakbegaafd is is zeker niet wilsonbekwaam, een verslaafde en een dakloze ook niet.

Bij euthanasie krijg je wel degelijk pijnbestrijding/verdoving. Je kiest niet voor euthanasie "omdat het nu toch afloopt" maar omdat het leven niet meer dragelijk is. Lijkt me een ander uitgangspunt.

Over hersenen weten we inderdaad nog heel erg weinig. Dat maakt mij niet "iemand die onzeker is over dingen" dat is onterecht veralgemeniseerd en op de manier waarop jij het stelt ook nog een denigrerend. Met jou "nuchtere verstand" (ik zie het meer als versimpeling) weet jij niet meer dan professoren en wetenschappers. Het getuigt meestal juist van onzekerheid als men star en rechtlijnig is en niet durft te twijfelen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-16 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:37

Er zijn allerlei testen voor: wurgreflex --> huig aantikken; cornea reflex --> met wattenstokje over de cornea, lichtstijve pupillen, poppenkopfenomeen, ijwatertest en nog heel veel meer. Het zijn testen die allemaal te objectiveren zijn en dit zijn alleen nog maar de testen van de hersenstam. Er worden meer testen gedaan om uiteindelijk over hersendood te kunnen spreken.
Er vanuit gaan dat iemand bepaalde dingen niet meer kan is hoe dan ook fout. Als hij voor orgaandonatie had gegaan, hadden deze testen gedaan moeten worden, anders mag iemand niet voor donatie met kloppend hart.

De behandeling staken kan wel zonder deze testen te doen. Als iemand een infauste prognose heeft, kan de behandeling worden gestaakt en zal diegene komen te overlijden. Iemand kan dan alsnog voor donatie in aanmerking komen, maar dan 'donation after cardiac death'. Er is in dit geval geen sprake van hersendood!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:44

maximuss schreef:
@ ayasha: als je er van uitgaat dat ze nog iets van meekrijgen dan leven en voelen ze toch nog? Of zie ik dat verkeerd? Ja, er zijn tig nuances te bedenken maar daar komt het dan toch op neer?

Nee dan leven ze niet meer in de zin dat ze, als ze een uurtje langer mochten blijven liggen, ze weer zouden herstellen naar een functionerend (al is het maar zichzelf in stand houdend) mens. Maar dat dat herstel niet meer mogelijk is betekent niet dat er helemaal geen gevoel meer mogelijk is.

Neurologen en neurochirurgen (vooral van die laatste hoop je toch dat ze wel een beetje weten hoe dat zit met die hersenen) beweren zelf dat ze nog maar zo weinig weten van hersenen... Ze weten ongeveer welke functies in welk deel zitten maar daar houdt het ook zo'n beetje op. Je KAN simpelweg niet uitsluiten dat de donor nooit nog wat mee krijgt. :) Als je dat wel beweert dan is dat ongeveer hetzelfde als zeggen dat god bestaat. Niemand weet het, kan dus best. Maar je weet het niet. En dat is alles wat ik wil zeggen/duidelijk maken. :) Dat die onduidelijkheid, die onzekerheid, met de huidige kennis, niet weggehaald kan worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-09-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:47

Ayasha schreef:
maximuss schreef:

Nee dan leven ze niet meer in de zin dat ze, als ze een uurtje langer mochten blijven liggen, ze weer zouden herstellen naar een functionerend (al is het maar zichzelf in stand houdend) mens. Maar dat dat herstel niet meer mogelijk is betekent niet dat er helemaal geen gevoel meer mogelijk is.

Het licht is echt helemaal uit..
Indien dit niet zo is, wordt de behandeling gestaakt en ga je niet voor donation after braindeath. Maar zal je 'gewoon' komen te overlijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:58

maximuss schreef:

Dat hopen we dan maar he, dat de hersendode inderdaad niets merkt... En toch kan verhoging van de hartslag wel degelijk op pijnervaring slaan.

Maar dat kan de donor achteraf nooit meer navertellen... lekker makkelijk voor de ziekenhuisdirecties die zo een leuke bijverdienste hebben. Vergelijk het verhaal van Bob Smalhout, die meemaakte dat een "donor' hersendood was geworden door een medische blunder tijdens een operatie, en nu doorgeschoven was als orgaandonor naar zijn ziekenhuis, om het bewijsmateriaal dmv orgaanuitname te verdoezelen. Waar gebeurd. De directie was flink boos omdat Bob justitie had ingeschakeld, en zij dat andere ziekenhuis juist nodig hadden als regelmatige bron van donor-organen.

Ik heb wel eens ervaren hoe het is om een "lazarusreflex" te krijgen: door hartmedicijnen werd mijn hartslag 's nachts te laag, en mijn lichaam reageerde daarop: ik vloog, vanuit volle slaap, rechtopzittend in bed, armen in de klassieke "lazarus-houding", in doodsangst (op dat moment) naar adem happend, ik was in 1 tel klaarwakker.

Volgens de heren medici die organen oogsten, zouden donoren die soms die reflex ook vertonen, "niets daarvan merken, omdat het louter een reflexmatige reactie is"...
Dus als ik mijn hand op een kachel leg, en die in een reflex weghaal, voel ik daar een moment later ook niks van...

Dacht het niet.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 22-09-16 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:01

Lauraennala: Maar zeg jij dan dat ze in dit geval hadden gekeken hoe hij zou reageren na het van de beademing halen alvorens tot transplantatie over te gaan? En als hij dan, zoals verwacht, direct was overleden, was het dan niet te laat voor transplantatie? Volgens mij was het de bedoeling, als zijn ouders toestemming hadden gegeven voor transplantatie, hem niet eerst van de beademing te halen.

En hoe verklaren de bokkers met medische kennis (dit is oprechte interesse) dat de hersenstam was afgestorven en het dus theoretisch niet mogelijk was dat bepaalde functies terugkwamen, maar dit gebeurde toch? De artsen en professoren in het ziekenhuis hadden er geen verklaring voor.
Kan het dan zijn dat het vaststellen van hersendood gebaseerd is op onvoldoende kennis?

Even belangrijk om aan te geven: ik heb zeker geen wantrouwen naar artsen. Mijn neefje is met de beste zorg omringd en niemand was er op uit om hem te laten sterven om zijn organen te kunnen gebruiken. Ik begrijp dat er mensen in dit topic zijn die zich hier boos over maken. Ik begrijp ook het wantrouwen dat voortkomt uit negatieve ervaringen, zoals bij Zoolgangster. Zelf ben ik voorzichtig in het aannemen van allerlei verhalen vanaf Internet.

Ik ben het volledig met Ayasha eens dat de wetenschap niet ver genoeg is om te kunnen uitsluiten dat een hersendood verklaard iemand niets meer kan ervaren.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-16 10:10, in het totaal 3 keer bewerkt