Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:40

Pff ze zijn hier al de hele dag keihard vuurwerk aan het afsteken. Nu ook weer een enorme klap vlak achter bij mij op het parkeerterrein. Schrok er eerder nooit van en trok het me niet aan maar zit nu elke keer met mijn hart in mijn keel als ik zo'n flits zie en de klap hoor.

Shadow0

waxmeltsenzo schreef:
Nou het zou heel wat schelen als het dragen van een wapen gelegaliseerd wordt. Zodat je als je in een situatie komt als in Parijs je iig kunt proberen jezelf te verdedigen.

Nee, dat leidt vooral tot meer doden. In de VS is het dragen van wapens in veel omstandigheden legaal, maar het aantal doden door die wapens is daar vele malen groter. Daar komen alleen maar meer ernstige schietpartijen met veel doden voor, en het bewapenen van allerlei mensen helpt niet.

En tegen bomgordels en explosies begin je uberhaupt niet veel met wapens.

ilayda

listiglistje schreef:
ilayda schreef:
Ik ben zelf ook moslim en vind het heel erg wat er gebeurd is.
Ben bang dat het alleen maar erger gaat worden.

Ik geloof er niets van dat dit om geloof gaat, het geloof wordt echter misbruikt als excuus/middel.
Gelovigen van welk geloof dan ook, keuren dit niet goed...(gij zult niet doden)

Klopt inderdaad, alleen zien heel veel mensen dat niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:41

Emmaa_ schreef:
Pff ze zijn hier al de hele dag keihard vuurwerk aan het afsteken. Nu ook weer een enorme klap vlak achter bij mij op het parkeerterrein. Schrok er eerder nooit van en trok het me niet aan maar zit nu elke keer met mijn hart in mijn keel als ik zo'n flits zie en de klap hoor.

ik had vandaag precies hetzelfde -O-

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:41

Thioro schreef:
Moet je die hele IS wel vinden.

De daders woonden/werkten hier al een tijdje. Net als de daders van Londen en twin towers.
Zulke mensen zitten onzichtbaar underground. Al lang voor de hele vluchtelingenstroom op gang is gekomen.

Er gaan al jaren jongeren naar Syrie om IS-strijder te worden (ook vanuit Belgie en Nederland trouwens). En dat zijn niet perse achtergestelde moslims. Er zijn genoeg voorbeelden van jongeren die het op zich niet slecht hebben, totaal niet uit een moslimfamilie komen maar tijdens hun zoektocht naar zichzelf in contact komen met IS. 6 maanden later zitten ze in Syrie met een wapen in de hand.

Als 'the boy next door' al beinvloed kan worden, kan je je ook wel voorstellen dat in sommige wijken jongeren er heel gevoelig voor zijn.
Parijs heeft gigantische buitenwijken waar het niet zo geweldig gaat. Ook zonder IS is het daar al explosief, rellen en bendeoorlogen zijn daar niet abnormaal.

Dat. En het feit dat Frankrijk idd vrij makkelijk aan de overkant zich gaat moeien. Toen ze Mali binnenvielen zijn er ook dreigingen geweest.

Er worden aanslagen verijdeld. Er worden netwerken opgerold. Maar het zit zo diep en uitgebreid verscholen in de samenleving dat het moeilijk is om ze echt uit te roeien.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. En ik vrees dat we nog niet aan het einde van het IS-verhaal zijn.
Simpel bom er op gooien gaat niet. De hoge piefen en recruteerders van IS individueel uitschakelen en vooral zorgen dat er geen voedingsbodem is voor hun gedachtegoed.
Dat is volgens mij de enige oplossing.

Dit dus inderdaad, slapende cellen. :j
Velen denken dat de ellende komt door de vluchtelingen, en daar kan ook zeker wat tussenzitten dat niet pluis is, maar de meesten zitten al een hele tijd in het land waar het gebeurd. Ook hier in Nederland.
Slapende cellen zijn mensen die getraind zijn en ondertussen gewoon in deze samenleving meedraaien, die nu studeren of een fatsoenlijke baan hebben. Maar bij een seintje van "diegene hogerop" staan deze mensen gelijk klaar om een actie zoals deze uit te voeren.
En dat is echt een enge gedachte. Een terrorist heeft geen standaard gezicht, echt niet.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:42

eefj33 schreef:
Emmaa_ schreef:
Dat komt, grotendeels vanuit de media maar daardoor vanuit de menselijke psychologie, omdat Turkije voor ons gevoel al een ver van ons bed show is. Waarom denk je dat wij nooit iets horen over de gruwelijke dingen die Boko Haram onderneemt in midden Afrika? Wij kunnen ons niet relativeren aan dat geweld, omdat de leefomstandigheden daar anders zijn dan hier. Hier zouden nooit honderden kinderen gekidnapt kunnen worden zonder dat er een complete legermacht elk huis in Nederland zou doorlichten. Daar kan dat wel.

Het maakt het niet minder vreselijk, maar de rede dat we nu allemaal in de Pray for Paris zitten is omdat Parijs dichtbij is. Qua fysieke afstand, maar ook qua mentale afstand. Bijna iedere Nederlander is wel eens in Parijs geweest, bijna iedere Nederlander bezoekt wel eens een voetbalwedstrijd of een concert, en iedere Nederlander zit wel eens bij een restaurant lekker te eten.

Het is walgelijk, maar als wij dagelijks te maken zouden krijgen met álles wat er op álle continenten gebeurt.. Dan zouden wij overspoeld worden door zulk negatief nieuws dat Nederland in een klap in een depressie terecht zou komen. Als je het wílt weten (ik ben er zo eentje) dan kan je ernaar op zoek gaan en dan is de informatie ook erg goed toegankelijk. Al Jazeera is erg goed in het dekken van wereldwijd nieuws, en dan ook echt wereldwijd.

Geldt dat andersom niet net zo? Hoeveel zullen zij op dit moment meekrijgen over Parijs? Dat het voor ons nu hier een big thing is, zegt niet dat het daar nu ook volop in het nieuws is natuurlijk.

Mijn man is op dit moment in Turkije, en je ziet alleen Parijs op het nieuws al heel de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:42

eefj33 schreef:
Geldt dat andersom niet net zo? Hoeveel zullen zij op dit moment meekrijgen over Parijs? Dat het voor ons nu hier een big thing is, zegt niet dat het daar nu ook volop in het nieuws is natuurlijk.

Dat geldt andersom precies hetzelfde en zij krijgen dit ook niet op deze manier mee. Voor mensen die in Nigeria in een boshut wonen is het niet te begrijpen dat wij hier bij een concert staan en dat er dan zoiets gebeurt. Ze zullen meekrijgen dat er iets aan de hand is voor zover ze toegang tot media hebben, net zoals dat wij te horen krijgen dat er iets gebeurd is in Nigeria en dat het Boko Haram is. Meer niet.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:43

Door jezelf te 'verdedigen' meg mensen doodschieten ben je zelf net zo slecht bezig als de mensen die jou dan willen neerknallen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:44

Emmaa_ schreef:
LindyH schreef:
ilayda schreef:
Wat ik wel heel erg moeilijk vind is hoe de media hier mee om gaat, een tijdje terug zijn er ook 100+ mensen vermoord in Turkije door de IS. Maar daar hoor je niks over.

Inderdaad. Er zijn plaatsten in de wereld waar dit aan de orde van de dag is. Maar daar zijn we nooit solidair mee. Ik zie nooit 'Pray for Aleppo'. Sterker nog, mensen die daarvoor op de vlucht slaan willen we hier niet hebben.

Dat hypocriete sentiment de hele tijd. Word er ook een beetje moe van.

Dat komt, grotendeels vanuit de media maar daardoor vanuit de menselijke psychologie, omdat Turkije voor ons gevoel al een ver van ons bed show is. Waarom denk je dat wij nooit iets horen over de gruwelijke dingen die Boko Haram onderneemt in midden Afrika? Wij kunnen ons niet relativeren aan dat geweld, omdat de leefomstandigheden daar anders zijn dan hier. Hier zouden nooit honderden kinderen gekidnapt kunnen worden zonder dat er een complete legermacht elk huis in Nederland zou doorlichten. Daar kan dat wel.

Het maakt het niet minder vreselijk, maar de rede dat we nu allemaal in de Pray for Paris zitten is omdat Parijs dichtbij is. Qua fysieke afstand, maar ook qua mentale afstand. Bijna iedere Nederlander is wel eens in Parijs geweest, bijna iedere Nederlander bezoekt wel eens een voetbalwedstrijd of een concert, en iedere Nederlander zit wel eens bij een restaurant lekker te eten.

Het is walgelijk, maar als wij dagelijks te maken zouden krijgen met álles wat er op álle continenten gebeurt.. Dan zouden wij overspoeld worden door zulk negatief nieuws dat Nederland in een klap in een depressie terecht zou komen. Als je het wílt weten (ik ben er zo eentje) dan kan je ernaar op zoek gaan en dan is de informatie ook erg goed toegankelijk. Al Jazeera is erg goed in het dekken van wereldwijd nieuws, en dan ook echt wereldwijd.

Dat is waar hoor, en het is voor onze geestelijke gezondheid ook niet goed om ons overal evenveel druk over te maken.
Maar ik vind dat veel mensen nu overdreven reageren. Alsof ze onder een steen vandaan komen en schrikken van het daglicht. Alsof het altijd vrede was en nu opeens de wereld in brand staat. Dat is niet zo. Er is alleen een vonkje overgeslagen. Een beetje relativering van je eigen angst en verontwaardiging is ook beter voor je geestelijke gezondheid. :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:46

Shadow0 schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Nou het zou heel wat schelen als het dragen van een wapen gelegaliseerd wordt. Zodat je als je in een situatie komt als in Parijs je iig kunt proberen jezelf te verdedigen.

Nee, dat leidt vooral tot meer doden. In de VS is het dragen van wapens in veel omstandigheden legaal, maar het aantal doden door die wapens is daar vele malen groter. Daar komen alleen maar meer ernstige schietpartijen met veel doden voor, en het bewapenen van allerlei mensen helpt niet.

Het zal een hoop mensen een veiliger gevoel geven.
In Amerika heb je veel mensen die zich afzetten tegen de wet daar en de regels zijn daar heel anders het geweld wat daar speelt komt niet door het legaliseren van wapens ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:47

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:48

BeSen schreef:
Door jezelf te 'verdedigen' meg mensen doodschieten ben je zelf net zo slecht bezig als de mensen die jou dan willen neerknallen

Nee' ieder mens mag zichzelf verdedigen.
Maar de wapens die omloop zijn daar kun je je niet tegen verdedigen zonder zelf het criminele pad te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:48

Citaat:
'Dader geidentificeerd'
Volgens France Info en BFMTV is een terrorist geïdentificeerd. Dat zou zijn gebeurd met DNA-onderzoek en vingerafdrukken.

Het zou gaan om een "jonge Fransman die bekend was bij de diensten vanwege zijn radicalisering."

Bron: NOS

Edit: Dus een Franse, geen vluchteling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:49

waxmeltsenzo schreef:
BeSen schreef:

Maar de wapens die omloop zijn daar kun je je niet tegen verdedigen zonder zelf het criminele pad te kiezen.

Het is ook mijn mening ;)

Zoe_97

op het belang van limburg staat net dat de nummerplaten van de auto's van de terroristen belgisch waren

Felicxa

waxmeltsenzo schreef:
Shadow0 schreef:

In Amerika heb je veel mensen die zich afzetten tegen de wet daar en de regels zijn daar heel anders het geweld wat daar speelt komt niet door het legaliseren van wapens ;)

Het legaliseren van wapens is wel de reden waarom kleine kinderen tijdens het spelen zichzelf of anderen per ongeluk verwonden met vuurwapens, of erger. Of waarom zo veel zelfmoordpogingen daar succesvol zijn.
http://www.vox.com/2015/8/24/9183525/gu ... statistics

Nee, als mensen hier in het openbaar wapens zouden mogen dragen zou ik me absoluut niet veiliger voelen; integendeel juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:50

LindyH schreef:
Dat is waar hoor, en het is voor onze geestelijke gezondheid ook niet goed om ons overal evenveel druk over te maken.
Maar ik vind dat veel mensen nu overdreven reageren. Alsof ze onder een steen vandaan komen en schrikken van het daglicht. Een beetje relativering van je eigen angst en verontwaardiging is ook beter voor je geestelijke gezondheid. :D

Absoluut. Maar toch is dat erg begrijpelijk. De initiële reactie in zo'n geval is altijd angst, en dat is begrijpelijk. De IS is erop uit om ons zo bang mogelijk te maken, het is een manipulatief media-spelletje wat ze spelen. Dus plegen ze aanslagen die de hele westerse wereld zo bang mogelijk maken. Voetbal, concerten, restaurants.. Het is heel bewust gekozen. We mogen best even bang zijn, maar we moeten ons niet laten leiden door die angst. Wat je nu juist heel erg ziet is dat mensen samen komen, samen rouwen, samen bang zijn. En dat is juist erg belangrijk. Wij zijn met zo veel en zij met zo weinig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:52

Kleine kinderen horen niet bij wapens te kunnen net als dat ze niet bij het chloor mogen komen.
Als iemand zichzelf van kant wil maken springt men hier voor een trein. of slikken ze pillen.
In de vs zijn veel meer mensen dus ook veel meer criminaliteit etc totaal niet vergelijkbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:52

waxmeltsenzo schreef:

Ik heb liever echte veiligheid dan een veiliger gevoel. En daarnaast denk ik niet dat mensen zich echt veiliger gaan voelen, zo werkt het niet. Je veilig voelen hangt af van hoe je met angst omgaat. Wapens tegen angst kunnen in dat opzicht hetzelfde geven zoals het vermijden van enge dingen tot een fobie kan leiden. Soms is leren omgaan met angst en onzekerheid veel belangrijker.

Citaat:

Dat is niet waar. Het legaliseren (en verheerlijken) van wapens en wapenbezit heeft absoluut ondubbelzinnig een groot effect op het geweld en het aantal doden. De situatie daar is stukken onveiliger door al die wapens. Situaties escaleren sneller, mensen die doorslaan richten meer schade aan, er zijn meer massale schietpartijen. En de ervaringen van bv Australie die wel wapens heeft verbannen wijzen op hetzelfde: een wapenverbod vergroot de veiligheid en vermindert het aantal doden.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:53

BeSen schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Het is ook mijn mening ;)[/quote]

Een wolf bestrijd je ook noet met een schildpad toch..
Dus ik schiet als ze mij willen schieten. Hij dood of ik dood. Jammer joh.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:54

Shadow0 schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Ik heb liever echte veiligheid dan een veiliger gevoel. En daarnaast denk ik niet dat mensen zich echt veiliger gaan voelen, zo werkt het niet. Je veilig voelen hangt af van hoe je met angst omgaat. Wapens tegen angst kunnen in dat opzicht hetzelfde geven zoals het vermijden van enge dingen tot een fobie kan leiden. Soms is leren omgaan met angst en onzekerheid veel belangrijker.

Citaat:

Dat is niet waar. Het legaliseren (en verheerlijken) van wapens en wapenbezit heeft absoluut ondubbelzinnig een groot effect op het geweld en het aantal doden. De situatie daar is stukken onveiliger door al die wapens. Situaties escaleren sneller, mensen die doorslaan richten meer schade aan, er zijn meer massale schietpartijen. En de ervaringen van bv Australie die wel wapens heeft verbannen wijzen op hetzelfde: een wapenverbod vergroot de veiligheid en vermindert het aantal doden.

Dat werkt alleen maar als er snel ingegrepen kan worden door politie of militairen niet als je in situaties te lang moet wachten ;)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:55

Emmaa_ schreef:
LindyH schreef:
Maar ik vind dat veel mensen nu overdreven reageren. Alsof ze onder een steen vandaan komen en schrikken van het daglicht. Een beetje relativering van je eigen angst en verontwaardiging is ook beter voor je geestelijke gezondheid. :D

Absoluut. Maar toch is dat erg begrijpelijk. De initiële reactie in zo'n geval is altijd angst, en dat is begrijpelijk. De IS is erop uit om ons zo bang mogelijk te maken, het is een manipulatief media-spelletje wat ze spelen. Dus plegen ze aanslagen die de hele westerse wereld zo bang mogelijk maken. Voetbal, concerten, restaurants.. Het is heel bewust gekozen. We mogen best even bang zijn, maar we moeten ons niet laten leiden door die angst. Wat je nu juist heel erg ziet is dat mensen samen komen, samen rouwen, samen bang zijn. En dat is juist erg belangrijk. Wij zijn met zo veel en zij met zo weinig.

Aye, het woord 'terrorisme' zegt het al: Angst inboezemen. Het gaat ze niet om het doden van mensen. Ze willen ons bang maken. Dus de beste tegenreactie is om niet bang te zijn, maar juist de moed te houden.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:56

waxmeltsenzo schreef:
Kleine kinderen horen niet bij wapens te kunnen net als dat ze niet bij het chloor mogen komen.
Als iemand zichzelf van kant wil maken springt men hier voor een trein. of slikken ze pillen.
In de vs zijn veel meer mensen dus ook veel meer criminaliteit etc totaal niet vergelijkbaar.

Heb je die link gelezen?
Amerika heeft van de westerse landen de grootste problemen omtrent vuurwapens en criminaliteit, en dat is echt wel gelinkt. Elke idioot met geld kan daar een wapen krijgen en mag dat ook gewoon dragen. Het is toch geen wonder dat daar problemen van komen?

Het is trouwens ook zo dat zelfmoordpogingen met vuurwapens vaak het succesvolst zijn.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:58

Ja dat wapen verbod is zo goed werkend.. dat ze eraan komen als een pakje boter bij de winkel..

Als ze het willen krijgen ze het toch wel.

Ts nu net jezelf voor bereiden op een Examen.
Goed leren ruim van te voren.
En niet 30 minuten van tevoren want dan is het risico dat je vaalt is ruimschoots aanwezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:59

Tytonidae schreef:
Aye, het woord 'terrorisme' zegt het al: Angst inboezemen. Het gaat ze niet om het doden van mensen. Ze willen ons bang maken. Dus de beste tegenreactie is om niet bang te zijn, maar juist de moed te houden.

Toch is het niet erg om je zorgen te maken. Op het moment dat bezorgdheid gebagataliseerd wordt (maak je nou geen zorgen, het komt allemaal wel goed) groeit dit naar angst omdat mensen zich niet gehoord voelen. We mogen best bezorgd zijn over de situatie, we moeten ons alleen niet laten leiden door die bezorgdheid.