LadyMadonna schreef:Maar gilbo, als er van de 10 restaurants, twee kindvrij zouden zijn, wat zou daar dan het probleem van zijn? Jij kan met je kind kiezen uit 8 restaurants.
Zou jij het ok vinden als jij zomaar, zonder dat jij ook maar enige kans hebt gehad, geweerd te worden? 'Sorry, je hebt hetzelfde haar als iemand die hier vorig jaar dronken de boel op stelten zette, dat was een kreng dus ik wil jou hier niet.'
Zelfs al zou je nog 3000 restaurants hebben en wil je op zo'n moment ook absoluut niet meer een stuiver aan zo'n eigenaar geven - het is voor jou een hele nare ervaring om veroordeeld te worden op iets waar je niks mee te maken hebt, alleen maar omdat je toevallig lijkt op een ander.
NIEMAND vindt dat leuk. Jij vindt dat niet leuk ('waarom moet ik de dupe worden van andermans kinderen' tenslotte) maar ouders vinden het ook niet leuk. Dus het is hoe dan ook een probleem.
Overigens - wat ik me wel bedacht was dat best kan helpen om een beetje verwachtingen duidelijk te maken. En soms gebeurt dat al: 'wij zijn een familiegericht bedrijf en kinderen die hier spelen zijn welkom, en we vragen dus een beetje inschikkelijkheid van onze gasten' ken ik van een specifieke camping (overigens, ongegeneerd gillen, doorlopend ruzie maken en dingen vernielen zijn dan ook uiteraard niet de bedoeling), terwijl veel sauna's iets in hun huisregels hebben staan als 'de gasten die hier komen stellen prijs op rust en privacy. Kinderen zijn toegestaan maar ook zij dienen zich rustig te gedragen.'
Dan kan enerzijds iedereen een plek vinden waar die op dat moment behoefte aan heeft, en anderzijds sluit je niemand op voorhand uit, en ook nuttig: dan kun je als ouders ook daadwerkelijk aan de kinderen leren hoe ze zich in bepaalde gelegenheden moeten gedragen. En dan bedoel ik niet alleen het niet-rennen-gedeelte, maar het gaat bv ook om welk bestek je waarvoor gebruikt in een chique restaurant, of bepaalde gebruiken etc. Het is bv niet realistisch om te verwachten dat je kinderen eerst 18 jaar alleen maar toestaat bij de McDonalds en Disneyland, en dan denkt dat ze op die eerste dag na hun 18e verjaardag ineens precies weten hoe het hoort in een sterrenrestaurant, een chique hotel, een sauna, etc.