Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:46

Shadow0 schreef:
Het hangt een beetje van de context af, maar realiseer je toch dat het inbreukmakend is, en dat et wel zo vriendelijk is om het niet te doen, tenzij je zeker weet dat het kan, ipv andersom.

En wat betreft het opvatten als belediging: ja, je kunt heel veel opvatten als belediging. Dat is niet altijd handig, maar het is heel makkelijk om vanuit een veilige positie daar een oordeel over te hebben. Als je het veel vaker meemaakt (en bedenk, het gaat niet om 1 keer zwartepiet, maar elke keer weer) raak je gevoeliger voor dat soort dingen. Zoals gezegd: daar kunnen we best een beetje meer begrip voor hebben.

Mee oneens. Door ergens vaker mee te worden geconfronteerd wordt je er niet gevoeliger voor maak kweek je juist een beetje relativeringsvermogen. Zelf ben ik duits en het komt amper voor dat iemand die daar achter komt daar geen grappig bedoelde opmerking over maakt. Zo kijk ik echt niet meer op van iemand die me 'mof' noemt of van de 'hilarische' grap dat hij/zij nog een fiets van me krijgt omdat mij opa die heeft gejat van zijn/haar opa; biergrapjes en kuilgrapjes kom ik ook tegen. Ik hoorde zelfs wel eens iemand zeggen; "ik dacht al wat stinkt het hier" en er heeft ook wel eens iemand demonstratief speciaal voor mij alle duitse vlaggetjes (waren multiculti vlaggetjes op de kaas) verbrand; grappig he? Jaja, ik weet als geen ander dat de gemiddelde Nederlander er standaard van uit gaat dat zijn voorvaderen actieve verzetshelden waren terwijl die van mij (en elke andere Duitser) uiteraard minstens kampbeulen waren. Nuance is nu eenmaal moeilijk.

Moet ik nu maar verhuizen naar Duitsland? Of eisen dat de tweede wereldoorlog uit de geschiedenisboeken wordt geschrapt zodat ik niet meer beledigd word vanwege mijn afkomst? Of moet ik eisen dat mensen die Duitser grapjes maken een boete krijgen?

Hou toch op. Mensen die zo snel beledigd zijn moeten eens leren hun schouders op te halen en eerst eens na te denken over hun eigen fouten (want die heeft óók iedereen) en vervolgens de fouten uit het verleden niet te herhalen in plaats van moord en brand schreeuwen om de splinter in het oog van de ander en de balk in het eigen oog te negeren.

Shadow0

sloffiee schreef:
Nederland is echt ziek... ook dat word alweer verboden pfff

En je hebt ook gelezen door wie en waarom?

SAKKIA

Ik word zo moe van de discussie :roll:

Maar omdat ik toch nieuwsgierig was ben ik eens op internet gaan rondzoeken naar het verhaal achter Sinterklaas.
Sinterklaas is een Turkse man die naar Nederland kwam. Onderweg bevrijdde hij (Moorse) kindslaven, gaf ze veiligheid en een betaalde baan. Hierdoor werd Sinterklaas een echte kindervriend genoemd. Omdat Nederland hem een tijdje onderdak heeft geboden stuurde hij vanuit Spanje (waar hij ondertussen naar toe was gegaa ) geschenken naar Nederland.

Alles bij elkaar genomen zie ik Sinterklaas zelfs een beetje als iemand die tegen de slavernij was. Hij redde immers de kinderen (slaven) en gaf ze hun toekomst terug.

Pas veel later is verteld dat zwarte piet zwart is door het roet in de schoorsteen, maar feitelijk is dat dus niet waar.

Ik kan me niet voorstellen dat een volksfeest, wat Sinterklaas toch is, gaat verdwijnen om dat mensen zich gediscrimineerd voelen. Ik vind de discussie buiten elke proportie.
We gaan toch zeker ons feest niet omgeven omdat de mensen van de VN zeggen dat het rascisme is? Ze weten niet wat Sinterklaas is en kennen de hele traditie niet.

fourseasons

Blue_Eyes schreef:
naomi_g1998 schreef:
Ik ben echt gewoon boos dat het word afgeschaft per 2015. Las op twitter dat 91% tegen het verbod is, en ik hoor daarbij. Als je tegen onze traditie bent moet je maar verhuizen, interesseert me niet waar naar toe.

Ja, alleen dat Telegraafartikel waar dat in staat, is een hoax... Het onderzoek is nog in volle gang, het hele comite komt in Nederland kijken in december hoe dat hier gevierd wordt. Dus dat artikel klopt van geen kant.
Dat kan maar dan nog vind ik het belachelijk. Dit is een nederlandse traditie. Als ze het zo willen spelen kunnen we alles wel afschaffen.
Kerstmis, want vliegende rendieren is dierenmishandeling, moskee's weg, hoefddoeken weg etc etc
Zwarte piet is zwart van het roet, en omdat hun dat niet snappen word het afgeschaft? Dan mag je wat mij betreft lekker terug naar je eigen land. ;) Heb trouwens ook nog nooit een klein kind horen zeggen ''kijk mama, een zwarte piet dus een neger!''
Ze doen trouwens zelf aan discriminatie want nu mag zwarte piet niet meer meedoen.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 22-10-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:47

ik vind t maar belachelijk, blijf van t feest van de kinderen af net of zij denken dat zwarte piet een neger is :S

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:47

Wat een gezanik en gezeur mbt het hele piet gedoe. Mensen die zeuren dat piet te zwart is beseffen niet dat ze piet nu zelf zwart maken ;)

Er zijn zoveel meer dingen die racistisch opgebat kunnen worden maar die dat zeker niet zijn.

Hoe willen ze dat gaan doen, afschaffen. Alle kinderen vertellen dat piet en sint ineens niet meer naar Nederland willen komen. Zijn ze niet lief geweest of ?
Of is er een bom op de sint zn huis terecht gekomen en zijn daardoor ook alle pieten in 1 klap weggevaagd. ..

Oftewel een hoop gedoe om niks. De meeste mensen zien sinterklaas als een feest voor kleine kinderen met een hoop snoepgoed en kadotjes.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:48

Winged schreef:
Mindim schreef:
Als ik in marokko ga wonen en aan alle eisen voldoe, word ik daar als blanke nooit al volledig marokkaan gezien hoor.

Daarom ook wettelijk gezien :)

Hoeveel Marokkanen worden hier in Nederland als volledige Nederlander gezien terwijl ze wel een Nederlands paspoort hebben?
edit: Zie dat de post is aangepast.

Hoeveel Marokkanen in NL zien zich als volledig Nederlander terwijl ze wel een NL- paspoort hebben? Het is maar hoe je de vraag stelt en aan wie of je het als racistisch mag zien of niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:49

magda_90 schreef:
minikatje schreef:
ach, we vergeten voor het gemak dat er vroeger ontzettend veel witte slaven waren die heel vervelend behandelt zijn. waarom elke keer weer die excuses gemaakt worden naar donkere mensen?
slechts een deel, maar wat ik zo snel kon vinden.
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
Als blanke ben je nog steeds niet echt veilig in Afrika.
Duitsland hebben we ook vergeven, moeten wij nu nog boeten voor iets wat honderden jaren geleden was?
geloof dat "I have a dream" ging over gelijkheid, niet dat we elkaars cultuur moesten afzeiken. :)
over hele oude koeien uit de sloot halen gesproken.

mogen wij ons feestje houden voor 1 dag in het jaar? Gewoon Sinterklaas en zijn pieten, lieve mensen die een oude man helpen voor niets om kinderen blij te maken ;)
Zwarte piet is een held voor veel kinderen, dat kun je toch niet als racisme zien?

kunnen we nu dan protesteren over dingen die wel belangrijk zijn zoals vrouwenhandel, homo's die in elkaar geslagen worden, thuiszorg die verdwijnt (of ze moeten werken als alfahulp voor 2 euro per uur)

Eindelijk iemand die het begrijpt!

sorry ik vind het gewoon 1 grote farce.
Mensen die hun huidskleur/geloof/ ras zijn en dan pas mens zijn imno een beetje simpel.
je kan niet iemand ergens op aanspreken en dan te horen krijgen dat je het alleen zelgt omdat ze zwart/moslim/een gestippelde oma-onderbroek dragen met kant.
je bent een zelfdenkend (hopelijk) goed opgevoed mens, daarna pas je ras/huidskleur/geloof en daar zit hem de crux. mensen halen niet hun identiteit uit zichzelf maar uit hiervoor genoemde.

Ik vind het zeer vervelend dat het al dagen /weken over zwarte piet gaat maar dat er nogsteeds ontzettend veel geweld is naar homo's, er nogsteeds meisjes verkracht worden en dat er een hoop schrijnende gevallen zijn.
door zwarte piet af te schaffen werk je alleen maar meer verdeeldheid in de hand. ik weet niet of je die richting moet willen kiezen :)

kanniet schreef:
minikatje schreef:
ach, we vergeten voor het gemak dat er vroeger ontzettend veel witte slaven waren die heel vervelend behandelt zijn. waarom elke keer weer die excuses gemaakt worden naar donkere mensen?
slechts een deel, maar wat ik zo snel kon vinden.
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
Als blanke ben je nog steeds niet echt veilig in Afrika.
Duitsland hebben we ook vergeven, moeten wij nu nog boeten voor iets wat honderden jaren geleden was?
geloof dat "I have a dream" ging over gelijkheid, niet dat we elkaars cultuur moesten afzeiken. :)
over hele oude koeien uit de sloot halen gesproken.

mogen wij ons feestje houden voor 1 dag in het jaar? Gewoon Sinterklaas en zijn pieten, lieve mensen die een oude man helpen voor niets om kinderen blij te maken ;)
Zwarte piet is een held voor veel kinderen, dat kun je toch niet als racisme zien?

kunnen we nu dan protesteren over dingen die wel belangrijk zijn zoals vrouwenhandel, homo's die in elkaar geslagen worden, thuiszorg die verdwijnt (of ze moeten werken als alfahulp voor 2 euro per uur)

En we vergeten ook voor het gemak dat diegenen die de slaven verkochten aan de blanke handelaren zwarte mensen waren die sowieso al slaven hielden en maakten. En van hun hoor ik geen excuses voor de vroegere slavenhandel.....Vreemd. Het lijkt alsof alleen de blanken door het stof moeten. Ik zou het bijna racisme noemen. Maar schijnbaar kan racisme alleen van blank naar anders-gekleurd en nooit andersom plaatsvinden. Hmmmm......iets om over na te denken????????
Als Piet gekleed was in de lompen en slechte kleding van de slaven van vroeger zou ik me er iets bij kunnen voorstellen. Maar Piet is rijk gekleed, behangen met goud én hij heeft de macht over oa blanke kinderen om ze van snoep te voorzien als ze lief waren en om ze te straffen als ze stout waren. Je, dat riekt echt wel naar racisme.....

Kwestie van interpreteren. ;)
WilmaBoy schreef:
magda_90 schreef:
Serieus? Halloween en aanverwante feestjes zijn nu ook discriminerend? Ik weet niet eens wat voor zinnigs ik daarop moet zeggen omdat alles wat ik er op zeg vast als discriminerend wordt opgevat...

:j heb je al gezien hoeveel pompoenen worden vermoord en hoe er met de doden wordt gespot?

samhain is daarentegen wel een veel gevierd feest ;)

ik ga maar eens een bedrijfje opstarten, 0900-rent-an-angry-mob.
als paardenmeisje heb ik de vorken al en de fakkels hebben we zo gemaakt.
terug naar de brandstapeltijd! *\o/*
Laatst bijgewerkt door minikatje op 22-10-13 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:50

sallandval schreef:
Shadow0 schreef:
Het hangt een beetje van de context af, maar realiseer je toch dat het inbreukmakend is, en dat et wel zo vriendelijk is om het niet te doen, tenzij je zeker weet dat het kan, ipv andersom.

En wat betreft het opvatten als belediging: ja, je kunt heel veel opvatten als belediging. Dat is niet altijd handig, maar het is heel makkelijk om vanuit een veilige positie daar een oordeel over te hebben. Als je het veel vaker meemaakt (en bedenk, het gaat niet om 1 keer zwartepiet, maar elke keer weer) raak je gevoeliger voor dat soort dingen. Zoals gezegd: daar kunnen we best een beetje meer begrip voor hebben.

Mee oneens. Door ergens vaker mee te worden geconfronteerd wordt je er niet gevoeliger voor maak kweek je juist een beetje relativeringsvermogen. Zelf ben ik duits en het komt amper voor dat iemand die daar achter komt daar geen grappig bedoelde opmerking over maakt. Zo kijk ik echt niet meer op van iemand die me 'mof' noemt of van de 'hilarische' grap dat hij/zij nog een fiets van me krijgt omdat mij opa die heeft gejat van zijn/haar opa; biergrapjes en kuilgrapjes kom ik ook tegen. Ik hoorde zelfs wel eens iemand zeggen; "ik dacht al wat stinkt het hier" en er heeft ook wel eens iemand demonstratief speciaal voor mij alle duitse vlaggetjes (waren multiculti vlaggetjes op de kaas) verbrand; grappig he? Jaja, ik weet als geen ander dat de gemiddelde Nederlander er standaard van uit gaat dat zijn voorvaderen actieve verzetshelden waren terwijl die van mij (en elke andere Duitser) uiteraard minstens kampbeulen waren. Nuance is nu eenmaal moeilijk.

Moet ik nu maar verhuizen naar Duitsland? Of eisen dat de tweede wereldoorlog uit de geschiedenisboeken wordt geschrapt zodat ik niet meer beledigd word vanwege mijn afkomst? Of moet ik eisen dat mensen die Duitser grapjes maken een boete krijgen?

Hou toch op. Mensen die zo snel beledigd zijn moeten eens leren hun schouders op te halen en eerst eens na te denken over hun eigen fouten (want die heeft óók iedereen) en vervolgens de fouten uit het verleden niet te herhalen in plaats van moord en brand schreeuwen om de splinter in het oog van de ander en de balk in het eigen oog te negeren.

Ik denk dat zulke grappen meer zeggen over de persoon zelf dan over jou. Sterker nog, ik ben toen ik in Finland studeerde aangesproken door een Engels meisje. Waarom ik omging met die Duitse meiden? Ik wist toch wat er in de oorlog gebeurd was? Ik ben zelf van mening dat iemand die na tijdens of na de oorlog geboren is geen invloed heeft gehad op de oorlog. Waarom zou ik iemand afstraffen die in de jaren '80 is geboren om hetgene wat zijn buurman/buurvrouw/opa/oma/familielid heeft gedaan?

sloffiee

ik vind als je een nederlands paspoort hebt in sommige gevallen ook wel beter nederlands kan leren :) de helft wat hier woont kan niet vloeiend nederlands en sommigen helemaal niet

Shadow0

sallandval schreef:
Mee oneens. Door ergens vaker mee te worden geconfronteerd wordt je er niet gevoeliger voor maak kweek je juist een beetje relativeringsvermogen.

Hmmm, dat was geen mening maar een feit: ruimschoots onderzocht en bewezen. Teveel negatieve ervaringen maken je niet sterk, maar schaden je.

Citaat:

Nee, maar als je het niet erg vindt wil IK het niet in stand houden. Met de geschiedenisboeken heeft het verder weinig te maken... Blijf rustig hier maar laten we toch alsjeblieft de keuze maken om dit soort dingen niet steeds tot wij-tegen-zij-rel te escaleren, maar het juist eens te proberen met begrip en wat je zelf kunt doen om bepaalde dingen te verminderen ipv te verergeren.

Citaat:
Mensen die zo snel beledigd zijn moeten eens leren hun schouders op te halen en eerst eens na te denken over hun eigen fouten

Maar ze gaan dat echt niet leren door ze nog even lekker extra de grond in te boren. Echt niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:52

Ik verwacht binnenkort trouwens de eerste bejaardentehuizen die een demonstratie organiseren tegen sinterklaas.
Het is zo achterhaald en discriminerend naar oudere mensen, alsof elke bejaarde een baard en een tabberd heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:52

sloffiee schreef:
ik vind als je een nederlands paspoort hebt in sommige gevallen ook wel beter nederlands kan leren :) de helft wat hier woont kan niet vloeiend nederlands en sommigen helemaal niet

Pas op met wat je zegt :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:53

sloffiee schreef:

Jij kan zelf niet eens fatsoenlijk Nederlands. Houd alsjeblieft eens op een ander te bekritiseren en te veroordelen en vind eens eerst de balk in je eigen oog voor je gaat zeuren over de splinter in die van een ander.

Celiien

_Tara_ schreef:
sloffiee schreef:

En dat geld ook voor de Nederlanders zelf hoor :=

Winged

kanniet schreef:
Het is maar hoe je de vraag stelt en aan wie of je het als racistisch mag zien of niet.

Ik snap even het punt van racisme in dit geval niet. Daarnaast heb ik Marokkanen even als voorbeeld gepakt. Mag ook een Fransoos, Spanjaard, Chinees of Griek zijn die hierheen is gekomen.

Ik voel mij vooral een Drent. Mag dat ook? :D
Laatst bijgewerkt door Winged op 22-10-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:54

Celiien schreef:
_Tara_ schreef:

En dat geld ook voor de Nederlanders zelf hoor :=

Nee joh, sloffiee typt toch vloeiend Nederlands!

Celiien

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:55

_O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:56

Ik heb een brief gestuurd naar de VN. Ik voel mij als Nederlander gediscrimineerd door het afschaffen van Zwarte Piet :)

Citaat:
Hello,

Recently I have read an article about the UN's investigation towards our celebration of "Sinterklaas". I am heavily offended by this investigation and therefore discriminated. I feel that Sinterklaas is a very good man who has loyal helpers who just happen to be black. They do NOT represent the black people, negro's, africans or other coloured people in the world. They represent helpful people who love to bring joy to children. That is all. Given the fact that our "Zwarte Piet" is made up as a story, and is not even real I feel seriously discriminated by the fact that you would take this tradition from us.

If only you would look to traditions that would actually harm physically or emotionally, maybe this choice is a little bit more understanding. But as long as muslims can continue to hurt animals for a so called sacrifice and the people in Spain continue to abuse and kill bulls in bullfighting for fun, this is just a dicision that really leaves me and a lot of Dutch people offended and discriminated.

Sincerely,
Marjolijn Barten.

Daarbij zeg ik: Ben je het niet eens met Zwarte Piet? Ga dan terug naar je eigen land :) Het zijn maar een handjevol "Nederlanders" die hier tegen zijn, maar die ieniemienie groep die verpest het wel voor 16 miljoen andere mensen...

sloffiee

ik typ mischien niet vloeiend nederlands.. maar ik praat het wel ;)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Het hele punt van deze nutteloze discussie over het sinterklaas feest is dat het een kleine vocale groep is die tegen is, eentje die de origine niet kent blijkbaar. Vooral het feit dat wij Hollanders altijd al zeevaarders waren en dat Sint Nicolaas de beschermheilige was van deze groep heeft hij ook nog eens veel anti-slavernij methodes toegepast om zwarte slaven vrij te kopen en in loondienst te nemen. En dat in een politiek klimaat die zwarte mensen minder achtte dan de gemiddelde koe.
Uiteindelijk is het een traditie, een goede economische boost (2x kerst eigenlijk) en is de voorgestelde associatie met de slavernij niet meer te traceren. Eerder is het nog zo dat de combinatie Zwart/Blank de multiculturele aard van onze huidige maatschappij weerspiegeld. Want beide zijn essentieel in het volbrengen van het feest, delen van cadeaus via Sint, en delen van snoep via Piet.

Ik vind het ronduit belachelijk dat dit überhaupt een jaarlijks terugkerende discussie is, leven en laten leven, het laat voor mij alleen maar zien elk jaar hoeveel tijd mensen over hebben tegenwoordig, zowel onder politici als onder de burgers. Laat 'ons' volk gewoon de traditie behouden, we doen er niemand kwaad mee, geen kind zal zeggen : oh kiek dan, een zwartn !!! Tenzij het ze natuurlijk in de mond gelegd wordt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:58

Als we nou met zn alle eens gingen leren dat we geen nederlander/duitser/italiaan oid zijn maar gewoon mensen ... allemaal stuk voor stuk mensen ... geel bruin wit al ben je pimpelpaars boeiend.
Het hele Facebook geneuzel met nederland mijn vaderland ... hoe bekrompen kun je zijn. We gaan met liefde en plezier op vakantie in t buitenland maar de mensen die hier wonen en uit t buitenland komen moeten weer terug naar eigen land.... waar wij dus weer met onze luie reet op vakantie willen.
Vergeten we even dat de "ras" nederlanders ook een behoorlijk stel rotte appels heeft.
Kijk eens naar de gemiddelde reactie op jet zwarte piet geneuzel. Iedereen roept dat de mensen die het racistisch vinden idioten zijn.. maar zelf mogen ze net zo hard racistische opmerkingen maken naar die personen.
Nee het hele piet gedoe is niet het punt.. het punt is dat mensen zichzelf verheven boven een ander voelen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:59

ik heb een idee :)* als de mensen die zo erg tegen het sinterklaasfeest zijn zich nou eens bezig gaan houden met de opwarming vd aarde, mensenhandel wat nogsteeds voorkomt, stierenvechten, vrouwenbesnijdenis, economische malaise, hongersnood etc etc.. kortom dingen die WEL belangrijk zijn dan zou dat een heel stuk schelen.. stelletje zeikschuiten

Shadow0

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:02

Essiesilly: en als de mensen die het heel erg vinden als sinterklaas verandert dat ook doen, denk ik dat de wereld beslist opknapt! :j

(Stierenvechten hoort wat mij betreft niet in het rijtje thuis overigens... dat is toch een wat andere schaal. En stierenvechten is bovendien iets dat bij uitstek stuit op dezelfde problemen. WIJ vinden het dierenmishandeling, daar wordt het als traditie gezien. Dus als je respect verwacht voor tradities is dat misschien niet handig.)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:07

waarom moet het in godsnaam veranderen? wat is de volgende stap? het is toch gewoon een normale traditie?! ik snap na aaaaal die jaren ineens de ophef niet hoor ga je lekker om andere dingen druk maken dan om een kinderfeest :S