Shadow0 schreef:Het hangt een beetje van de context af, maar realiseer je toch dat het inbreukmakend is, en dat et wel zo vriendelijk is om het niet te doen, tenzij je zeker weet dat het kan, ipv andersom.
En wat betreft het opvatten als belediging: ja, je kunt heel veel opvatten als belediging. Dat is niet altijd handig, maar het is heel makkelijk om vanuit een veilige positie daar een oordeel over te hebben. Als je het veel vaker meemaakt (en bedenk, het gaat niet om 1 keer zwartepiet, maar elke keer weer) raak je gevoeliger voor dat soort dingen. Zoals gezegd: daar kunnen we best een beetje meer begrip voor hebben.
Mee oneens. Door ergens vaker mee te worden geconfronteerd wordt je er niet gevoeliger voor maak kweek je juist een beetje relativeringsvermogen. Zelf ben ik duits en het komt amper voor dat iemand die daar achter komt daar geen grappig bedoelde opmerking over maakt. Zo kijk ik echt niet meer op van iemand die me 'mof' noemt of van de 'hilarische' grap dat hij/zij nog een fiets van me krijgt omdat mij opa die heeft gejat van zijn/haar opa; biergrapjes en kuilgrapjes kom ik ook tegen. Ik hoorde zelfs wel eens iemand zeggen; "ik dacht al wat stinkt het hier" en er heeft ook wel eens iemand demonstratief speciaal voor mij alle duitse vlaggetjes (waren multiculti vlaggetjes op de kaas) verbrand; grappig he? Jaja, ik weet als geen ander dat de gemiddelde Nederlander er standaard van uit gaat dat zijn voorvaderen actieve verzetshelden waren terwijl die van mij (en elke andere Duitser) uiteraard minstens kampbeulen waren. Nuance is nu eenmaal moeilijk.
Moet ik nu maar verhuizen naar Duitsland? Of eisen dat de tweede wereldoorlog uit de geschiedenisboeken wordt geschrapt zodat ik niet meer beledigd word vanwege mijn afkomst? Of moet ik eisen dat mensen die Duitser grapjes maken een boete krijgen?
Hou toch op. Mensen die zo snel beledigd zijn moeten eens leren hun schouders op te halen en eerst eens na te denken over hun eigen fouten (want die heeft óók iedereen) en vervolgens de fouten uit het verleden niet te herhalen in plaats van moord en brand schreeuwen om de splinter in het oog van de ander en de balk in het eigen oog te negeren.