Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:59

Tsjah, waar ligt de grens tussen die twee, dat is de vraag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:02

Lante schreef:
Ik ken wel mensen die zeggen dat homofilie een ziekte is die genezen kan/moet worden...

Zulke mensen ken ik helaas ook, tjah.
Imo blijkt daaruit weinig liefde voor je medemens en meer kan en wil ik daar ook niet van zeggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:02

phormicola schreef:
Ik denk ook dat een geloof en vele gelovigen best wel met de tijd mee gaan, trouwens. Ik ken geen gelovigen die een hekel hebben aan homo's en ze geen warm hart toedragen.

En net als dat gelovigen ook modernere meningen hebben over samenwonen voor het huwelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:08

Absoluut, de meeste mensen zijn wel met hun tijd mee gegaan gelukkig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:09

Lante schreef:
Tsjah, waar ligt de grens tussen die twee, dat is de vraag.

Geloof veranderd in religie wanneer de essentie van het geloof niet meer gezien wordt. De hele simpele essentie van geloof (en hoe het geloof wmb ooit bedoeld was) is puur leven, een goed persoon zijn, altijd blijven groeien. Het besef dat er dingen en krachten groter zijn dan jijzelf en dat de wereld niet om jou draait.

Religie is daar compleet aan voorbij gegaan. Het leeft naar regels en neemt de dingen veelste letterlijk, waardoor ze vervormd raken tot iets wat niets meer met geloof te maken heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bigotry

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:11

Jij schaart het ideologische geloven, het radicale/extremistische binnen een geloof onder de term 'religie' begrijp ik. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:12

Ja, wmb zijn die twee compleet anders :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:13

Dat ben ik wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:24

F_Orumster schreef:
DaniBanani schreef:
De meeste ménsen doen dat, ja. Verreweg de meeste dieren niet, en dat geeft al een beetje aan wat het doel is van seks: kindjes maken, meer niet.

Er zijn meerdere dieren die seks voor het genot bedrijven. Varkens, apen. Dieren die meerdere overeenkomsten hebben met de mens dan bijvoorbeeld een kikker.

Het genot is er alleen zodat we meerdere kinderen baren.. ( IVM de pijn van de bevalling echt waar .. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:08

anneliesdj schreef:
[naam] schreef:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Parthenogenese

Geen mannetje nodig. Geldt weliswaar niet voor de mens maar is toch door god geschapen?

Ja dus? Dat zal vast een reden hebben.
Ik snap niet wat daar mis mee is?

Daar gaat de theorie "mannetje en vrouwtje past precies".
Het kan ook zonder mannetje en dus zou adam overbodig zijn geweest...waaruit je dan weer zou kunnen opmaken dat vrouwtjes de belangrijkste schakel zijn en je je het dan af kunt vragen waarom als eerste mens een man werd gemaakt terwijl die in feite overbodig had kunnen zijn.... beetje vergezocht maar toch...

Waarom wordt god eigenlijk altijd als een mannelijk iets neergezet/uitgebeeld? De vader enzo.. ??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:24

Het kon ook zonder mannetje en vrouwtje, Jezus werd toch ook geboren uit onbevlekte ontvangenis, daar zou ik nog graag iets over horen, want dat schijnt minder simpel te liggen dan het klinkt. Vandaar een gedachtensprongetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:26

Maar dan is toch het vrouwtje weer nodig als broedkip .
Dus het was niet de eicel van maria die voor jezus werd gebruikt ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:29

Edit: het kon ook zonder mannetje? Alleen schijnt het dus ingewikkelder te zijn, maar ben vergeten wat mij ooit eens is uitgelegd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:29

Het was niet de zaadcel van Jozef volgens de bijbel. ;)
Sterker nog; volgens de bijbel had Maria nog helemaal geen gemeenschap gehad en was er blijkbaar nog helemaal geen zaadcel aan te pas gekomen.

Of zou Jozef toch na het ... met zijn vinger (die er niet voor bedoeld is, dat weten we) in .... ?

Enfin; we zullen er wel niet meer achter komen. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:35

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:43

Het is altijd mogelijk dat ze geheel onwetend en per ongeluk erin is gaan zitten nadat jozef wat handwerk had gedaan. Zo schoon waren ze in die tijd nou ook weer niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:48

Jammer dat ze destijds nog geen DNA-onderzoek hadden ;) Misschien is Pietje van de buren 's nachts met Maria het stro in gedoken.... Daar sta je dan, met je theorie over onbevlekte ontvangstenis (schrijf ik het goed?) :D

Tis bijna te triest voor woorden dat ik het erbij moet zeggen, maar mochten mensen aanstoot nemen aan bovenstaand grapje: het is NIET beledigend bedoeld. Het is een GRAPJE.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:51

De mijne ook, zeker niet respectloos bedoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:54

Dat laatste van mij was geen grapje. In die tijd wisten ze nog niet wat een douche was en hadden ze ook geen emmer sop of stofzuiger. Dat ze in een stal ging bevallen zegt al genoeg over de hygiëne. Daar lag ook echt wel de stront van de beesten die daar stonden, inclusief vliegen en andere viezigheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:27

Wel fijn dat jullie melden dat het grapjes zijn, zo vat ik ze ook op, en ik hoop de gelovigen ook. Maar even serieus, er zit echt meer achter die Onbevlekte O. Is me ooit uitgelegd door een erudiete persoon, zal eens googlen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:01

Ariebren schreef:
Beetje googelen op "onbevlekt" gaf dit.

http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2006/12 ... tvangenis/

Nou... lekker dan... leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker :P

De erfzonde is, volgens de christelijke leer, de zondigheid die ieder mens door zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde

Word je geboren, heb je niks gedaan, ben je meteen al schuldig dankzij adam en eva :?
Als Maria zo geboren kon worden dan had dat ook met anderen gekund, zo hadden er uiteindelijk dan alleen nog maar onbevlekte zielen geboren kunnen worden en was het lijden van jezus helemaal niet nodig geweest om de mensheid te redden. Zo had iedreeen uiteindelijk vanaf dat punt gered kunnen worden maar kijk eens wat een zooitje het nu geworden is met al die versplinterde religies.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:13

Jezus had een oudere broer. Ook een leuk gedachte sprongetje.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:38

NatasjavE schreef:

Craig Christ! :P

Haha sorry ik kon het niet laten... :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:12

NatasjavE schreef:

Jonger lijkt mij? Jonger is iig wel bekend. Er waren ook zussen.

Maria was maagd, uitgehuwelijkt, Josef nog niet eerder getrouwd (staat nergens in de bijbel iets over een eerder huwelijk en/of de leeftijd?) en seks voor ''t huwelijk mag niet :D En om dan nog terug te komen op een aantal opmerkingen hier. Josef nam ook niet zomaar aan dat Maria een bijzonder baby verwachtte. Hij accepteerde de situatie ook niet zomaar en wilde Maria liever maar niet, een engel is in een droom ook aan hem verschenen om de ''boel'' uit te leggen. Aldus de bijbel.

Dan het praktische gedeelte over bevalling en de O.O. De vertaling omtrent ''kribbe'' en "stal" schijn niet correct te zijn. Is al weer een tijdje terug, maar probeer ''t zo goed mogelijk uit te leggen. Stel dat de telling inderdaad plaats vond en ieder terug moest naar stad van oorsprong. Dan is het waarschijnlijk dat Josef en Maria in een soort bijgebouw terecht zijn gekomen van een huis (herberg/hotel enz). Letterlijk bevallen tussen de dieren is ook niet waar, er wordt nl. nergens in het NT gezegd dat er dieren enz bij waren. In het OT schijnt wel een verwijzing hiernaar te zijn, maar in het NT worden deze niet genoemd. Komt overeen met de verkeerde vertaling van kribbe/herberg, waarin hoogstwaarschijnlijk een bijgehouw werd bedoeld en niet letterlijk een stal.

Maar dan het volgende.. in hoeverre Josef en Maria prakiserende Joden waren, mocht een man niet bij de bevalling zijn en werd een bloedende vrouw zelfs angstvallig vermeden voor x aantal uur/dagen. (precies weet ik het niet meer). Er moest gewassen worden enz enz. Een bevallen vrouw was onrein. Dat Josef bij de bevalling is geweest sowieso onwaarschijnlijk, maar ik kan mij ook even niet voor de geest halen of dat uberhaubt wordt gezegd in het NT. (iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?)

Tegenwoordig zie je alleen nog maar stalletjes met stro, Josef en Maria gelukkig kijkend naar een kindje in een kribbe en een koeitje, een osje en dergelijke. Wat engeltjes erbij. Een onjuiste weergave van hetgeen geschreven staat, maar wat wel iedereen kan herinneren of visualiseert denkende aan de geboorte van Jezus.

Een ander punt van aandacht, wat ik zelf dan veel interessanter vind, Jezus stamt van het huis van David af.. Ik had zelf altijd verwacht dat Maria dus een kleinkleinklein (etc) dochter was van David, maar de lijst van David naar Jezus gaat via Josef. En dat vind ik dan weer apart, aangezien hij niet biologische vader is. Is Maria ook een (verre) nakomeling van David?

Al met al.. kun je vragen stellen rondom de verhalen die er zijn rondom de bevalling en conceptie van Jezus. Dit blijft echter wel los staan van het feit of Hij bestaan heeft (ofwel bestaat). Een detail die niet klopt of vragen oproept omtrent de geboorte wil niet meteen zeggen dat de persoon nooit bestaan heeft, alleen dat dat detail dus niet klopt of onduidelijk is. (en vervolgens kun je je afvragen waarom dat niet klopt)