Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:44

De stelling tijdens het debat was iets in de trant van "Nederland moet er alles aan doen om de Eurozone in stand te houden". Rutte drukte op rood, en lichtte toe: Nee, de landen die in de problemen zijn, moeten er alles aan doen om de Eurozone in stand te houden. Daar hoort bij het je houden aan afspraken. Als je je niet aan de afspraken houdt, dan hoef je niet op geld/ steun te rekenen.

Nu roepen mensen ineens: Rutte wil de Eurozone niet bij elkaar houden, wil geen geld meer geven, etc. Maar dat zegt hij niet! Als de stelling anders geformuleerd was, was het antwoord anders geweest. Wat mij betreft is het helder: Rutte wil dat landen er zelf alles aan doen om in de Eurozone te blijven. O.a. het zich houden aan afspraken die gemaakt/ voorwaarden die gesteld zijn in ruil voor steun.

Dat lijkt me niet meer dan logisch, en zonder me in het ESM te verdiepen durf ik er al van uit te gaan dat ook in dat ESM voorwaarden zullen staan en dus niet zomaar geld zal toestoppen op hoop van zegen. dat is uberhaupt nooit de bedoeling geweest en zal de bedoeling ook niet zijn.

En dan over dat geld dat Rutte heeft uitgegeven volgens een enkeling hier. Rutte regeert in een tijd van crisis. We zijn niet door de VVD in deze crisis gekomen, ik mag toch hopen dat de meesten dat wel inzien. Vervolgens hebben we te maken gehad met invloeden van buitenaf die geld gekost hebben en met maatregelen die geld kosten om erger te voorkomen. In mijn optiek had IEDERE premier die in deze tijd geregeerd zou hebben het labeltje grootste gelduitgever gekregen kunnen hebben.

Het is wederom maar weer net hoe je het wilt lezen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:45

Ffortuna schreef:
Shadow, wil je mijn vraag nog beantwoorden: wat vind jij een normaal salaris voor een topbestuurder bij de (semi)overheid? Ben ik wel benieuwd naar.

Oh ja, sorry, ik was even weggeweest. Balkenendenorm lijkt mij meer dan voldoende en een realistisch bedrag voor nu.

Persoonlijk vind ik het nog aan de hoge kant, als je uitgaat van het principe van betaalde kwaliteiten: het besturen van een instelling of school is niet moeilijker dan het besturen van een land tenslotte. (EN de kwaliteit van het bestuur is niet noemenswaardig beter geworden na het oplopen van de salarissen. Ook daarvoor waren er blijkbaar bestuurders te vinden, die het niet per se slechter deden.) Maar goed, je kunt niet alles in 1 keer veranderen en voor meer is een structurelere verandering nodig denk ik, niet iets wat op korte termijn haalbaar of wenselijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:47

gummie schreef:
Nu roepen mensen ineens:

Wie roept dat, en waar?

Citaat:
Dat lijkt me niet meer dan logisch, en zonder me in het ESM te verdiepen durf ik er al van uit te gaan dat ook in dat ESM voorwaarden zullen staan en dus niet zomaar geld zal toestoppen op hoop van zegen.

Ik zou me er toch eens in verdiepen als ik jou was ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:49

Ffortuna schreef:
Rinske: stel je vragen :D ik wil ze best beantwoorden maar ik weet nog niet definitief wat ik stem. Ik denk dat het PvdA of D66 wordt (ben alleen niet zo´n enorme Europa-fan als D66, ik vind het goed dat we dingen centraal besturen maar niet ALLES).

D66 wil helemaal niet dat "Europa" alles bestuurt volgens mij :)

Van hun eigen website, klinkt als wat jij zegt toch: goed dat bepaalde dingen centraal bestuurd worden maar niet alles (en dat vind ik ook :) )

Citaat:
Als iets beter Europees dan nationaal geregeld kan worden, dan doen we dat. De terreinen waar dit bij uitstek voor geldt zijn: buitenlands beleid, defensie, handel, migratie, energie, milieu en bestrijding van internationale criminaliteit. Met 1 Europese buitenlandse politiek, 1 stem in de VN, het IMF, de Wereldbank en de WTO, en met 1 gezamenlijke diplomatieke dienst. Daarbij moeten niet de grote landen onderling de dienst uitmaken. D66 wil dat ook Nederlanders invloed hebben. Daarvoor is een sterk Europees bestuur nodig.

We bepalen in Nederland hoe we de publieke diensten zoals onderwijs, zorg, pensioenen, sociale voorzieningen en sociale huisvesting inrichten. Daarbij zorgen we dat ons pensioen en sociale zekerheidsstelsel voldoen aan de gezamenlijke normen zoals gezonde overheidfinanciën binnen de eurozone en waar van toepassing eerlijke concurrentie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:50

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:53

Rinske schreef:
Ik wil daar wel antwoord op geven: onder de Balkenendenorm inclusief eventuele bonussen.

Maar er wordt op mijn vragen ook (zelden) antwoord gegeven, heel jammer.....

Bedoel ik jou niet mee hoor Ffortuna :) .

Citaat:
Salaris
In Nederland wordt het salaris van ambtenaren bepaald aan de hand van de salarisschaal waarin de ambtenaar is ingedeeld. Bij de rijksoverheid zijn 18 salarisschalen.[1] De eerste 5 schalen zijn in principe bedoeld voor functies waarvoor weinig opleiding vereist is, schaal 6 en 7 voor functies op mbo-niveau, schaal 8 en 9 voor functies op hbo-niveau en schaal 10 tot en met 18 voor functies op universitair niveau. Iedere schaal bevat een aantal treden; de overgang naar de volgende trede, de periodieke verhoging geschiedt meestal automatisch. Ook bevorderingen naar de volgende schaal komen soms automatisch tot stand. Als gevolg van deze regel verdienen de laagste ambtenaren vaak meer dan werknemers met soortgelijke functies in het bedrijfsleven en de hoogste ambtenaren minder. De laagste ambtenaren kunnen bijvoorbeeld opklimmen tot de top van schaal 3 waar zij anderhalf maal het minimumloon verdienen. Het salaris in schaal 18 is iets meer dan zes maal het minimumloon. Deze afwijkende salarisstructuur is aanleiding tot het privatiseren van overheidstaken, waarbij salarisdalingen tot 20% voor het lagere personeel en salarisstijgingen van 100% voor topfunctionarissen kunnen optreden.

Ze moeten in deze struktuur gaan rommelen..dat brengt het meeste geld..het wordt nl. betaald uit de belasting..
Maar aangezien we geregeert worden door de derde Macht (ambtenaren) zal dit wel niet veranderen.

Zie je ook bv. in Griekenland en spanje.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:54

Shadow0 schreef:
Wie roept dat, en waar?

Wil je de bronnen horen? Kranten, tv, het journaal, internetsites, reacties op bokt.
Dan weet je wie dat roept, en waar.

Wil je het nog specifieker?

Shadow0

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:58

Graag! In dit topic werd namelijk vooral het tegenovergestelde gezegd. Ik vond je bericht daarom nogal uit de lucht komen vallen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:00

gummie schreef:
Verder dan dit hoefde ik al niet te komen om de basisinformatie te kennen:
http://www.europa-nu.nl/id/vio0i2fa2iww ... anisme_esm
Ik neem aan dat je zelf volledig op de hoogte bent van dat mechanisme?

Ja, ik ben hiervan op de hoogte. Ben jij ervan op de hoogte dat Nederland GÉÉN 15% van de stemmen heeft, waardoor NL nooit in zijn eentje tegen kan stemmen?!
Ben jij ervan op de hoogte dat het ESM niét aangeklaagd kan worden bij/na wanprestaties?

Ik zal straks even wat punten uit het ESM hier neerzetten die niet in de media komen, juist de punten die het ESM een verdrag is dat niet democratisch is, waartegen geen "nee" gezegd kan worden door NL. Als er wordt besloten dat NL binnen een aantal dagen 500 miljard moet overmaken, en alleen NL stemt tegen, dat we dan het geld kwijt zijn aan het ESM?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:00

Shadow0 schreef:
Wanted2003 schreef:
Ben het volledig eens met het standpunt dat de hulp aan de Grieken voor nu genoeg is geweest.

Je weet dat juist de VVD zojuist verregaande steun aan het ESM heeft toegezegd?

Nogmaals: beiden zijn niet in strijd met elkaar. Rutte geeft heel duidelijk de onderbouwing dat de steun genoeg is geweest als niet aan gestelde voorwaarden wordt voldaan.

En dat strookt ook weer met het volgende:

Stemregels

In principe moeten besluiten in het ESM unaniem worden genomen, behalve in bijzondere noodgevallen. Dan geldt er een gekwalificeerde meerderheid van 85 procent om situaties te voorkomen waarbij één klein land de besluitvorming kan vertragen.
Deze stemregels zijn na ondertekening van het verdrag zo vastgesteld.

Voorwaarden voor steun

Landen die in aanmerking willen komen voor een lening uit het ESM moeten aan strenge voorwaarden voldoen. Deze landen moeten:
- de overheidsfinanciën snel op orde brengen door hervormingen en in de meeste gevallen vergaande bezuinigingsmaatregelen
- het Verdrag voor stabiliteit, coördinatie en governance in de EU i hebben ondertekend en geratificeerd
- de begrotingsafspraken hebben opgenomen in de nationale wetgeving (bij voorkeur in de grondwet)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:03

Je zet het hier zelf neer Gummie: NL kan in zijn eentje niks beginnen tegen het ESM! Best schokkend als het om 500 miljard gaat van onze belastingcenten, niet?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:07

Jij wilt het gewoon niet in de goede context lezen Rinske, dus voor de zoveelste keer antwoord geven op jouw vra(a)g(en) is louter tijdverdrijf

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:07

gummie schreef:
Wanted2003 schreef:
Ben het volledig eens met het standpunt dat de hulp aan de Grieken voor nu genoeg is geweest.

Shadow0 schreef:
Je weet dat juist de VVD zojuist verregaande steun aan het ESM heeft toegezegd?

Nogmaals: beiden zijn niet in strijd met elkaar. Rutte geeft heel duidelijk de onderbouwing dat de steun genoeg is geweest als niet aan gestelde voorwaarden wordt voldaan.

Zeker is dat wel in strijd met elkaar. Rutte heeft zojuist steun toegezegd aan het ESM, en moet dus over de brug komen als Griekenland aan de voorwaarden voldoet en er sprake is van een noodsituatie. Terwijl Wanted van mening is dat er nu al geen steun meer naar Griekenland moet.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:08

En dat geldt ook voor jou Shadow

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:08

Ik niet. Ik vind er niets schokkends aan dat de besluiten in het ESM in principe unaniem moeten worden genomen, behalve in bijzondere noodgevallen. Dan geldt er een gekwalificeerde meerderheid van 85 procent om situaties te voorkomen waarbij één klein land de besluitvorming kan vertragen.

En idd: als Griekenland aan de voorwaarden voldoet en er sprake is van een noodsituatie, dan heeft Rutte er ook geen problemen mee om over de brug te komen! Maar feit is dat Griekenland zich niet aan de voorwaarden houdt. Dus ik snap de discussie niet eens.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:12

gummie schreef:
Ik niet. Ik vind er niets schokkends aan dat de besluiten in het ESM in principe unaniem moeten worden genomen, behalve in bijzondere noodgevallen. Dan geldt er een gekwalificeerde meerderheid van 85 procent om situaties te voorkomen waarbij één klein land de besluitvorming kan vertragen.

En idd: als Griekenland aan de voorwaarden voldoet en er sprake is van een noodsituatie, dan heeft Rutte er ook geen problemen mee om over de brug te komen! Maar feit is dat Griekenland zich niet aan de voorwaarden houdt. Dus ik snap de discussie niet eens.

Mee eens.

Daar wil ik aan toevoegen dat ik de huidige twee steunpaketten prima vindt en dat wanneer er beroep gedaan moet worden op de 500 mlj. ik niet verwacht dat de premier opeens een halt toeroept.

Verder ga ik er echt niet meer op in, want er zijn twee bokkers die enkel hun medebokkers proberen neer te halen met het in een onjuiste context plaatsen van berichten en meningen.

Edit: en dat is naar mijn mening geen discussie op niveau.
Laatst bijgewerkt door Wanted2003 op 06-09-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:15

Maar Wanted: jij stemt helemaal zelf. Het is toch handig om te weten waar je op stemt. Jij geeft een standpunt aan over de VVD, en verliest helemaal uit het oog dat dat niet het standpunt van de VVD is.

Gummie: het gaat er ook niet om of het schokkend is (al is het dat opzich wel omdat andere landen dus nu kunnen besluiten om Nederland te laten vallen), maar dat men hier een verkeerd idee heeft over het standpunt van de VVD hierin. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk dat de VVD niet duidelijk zegt dat wij helemaal geen zeggenschap meer hebben over steun aan de Grieken.

Ik heb over Europa trouwens een andere mening dan Rinske, en ben absoluut voorstander van het in stand houden van Europa, ook al om een vuist te maken tegen partijen die speculeren op het vallen van Griekenland of Europa in het algemeen. Ik ben dan ook voor veel meer eenheid, want dit gerommel speelt de partijen die speculeren alleen maar in de kaart. (De overzeese beleggers zullen er blij mee zijn.)
Of het ESM de beste weg is weet ik niet, maar het is er inmiddels en dus ben ik van mening dat het de beste optie is om daar het beste van te maken, in plaats van het nog verder onder druk te zetten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:17

Shadow0 schreef:
Maar Wanted: jij stemt helemaal zelf. Het is toch handig om te weten waar je op stemt. Jij geeft een standpunt aan over de VVD, en verliest helemaal uit het oog dat dat niet het standpunt van de VVD is.

Gummie: het gaat er ook niet om of het schokkend is (al is het dat opzich wel omdat andere landen dus nu kunnen besluiten om Nederland te laten vallen), maar dat men hier een verkeerd idee heeft over het standpunt van de VVD hierin. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk dat de VVD niet duidelijk zegt dat wij helemaal geen zeggenschap meer hebben over steun aan de Grieken.

Ik heb over Europa trouwens een andere mening dan Rinske, en ben absoluut voorstander van het in stand houden van Europa, ook al om een vuist te maken tegen partijen die speculeren op het vallen van Griekenland of Europa in het algemeen. Ik ben dan ook voor veel meer eenheid, want dit gerommel speelt de partijen die speculeren alleen maar in de kaart. (De overzeese beleggers zullen er blij mee zijn.)
Of het ESM de beste weg is weet ik niet, maar het is er inmiddels en dus ben ik van mening dat het de beste optie is om daar het beste van te maken, in plaats van het nog verder onder druk te zetten.

Klets toch niet zo stom! Ik weet prima waar ik op stem en wat mijn persoonlijke motivatie daarvoor is. Jij interpreteert continue verkeerd hetgeen wat ik aandraag. Echt een nonsense discussie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:22

Shadow0 schreef:

Dat moet hij ook vooral niet zeggen omdat dat niet waar is!
Ik reageerde op "schokkend" omdat Rinske letterlijk vroeg of ik het niet schokkend vond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:24

Wanted2003 schreef:
Klets toch niet zo stom! Ik weet prima waar ik op stem en wat mijn persoonlijke motivatie daarvoor is. Jij interpreteert continue verkeerd hetgeen wat ik aandraag. Echt een nonsense discussie.

Beschouw het dan maar als toelichting voor andere bokkers die dezelfde misinterpretatie hadden bij jou 'geen steun aan Griekenland' :)
Voor de meelezers: ook de VVD kan niet meer beslissen over al dan niet extra steun aan Griekenland. Die beslissing ligt nu bij het ESM, en zelfs als we tegen zijn, moeten we eerst een medestander vinden voor we dat zouden kunnen tegenhouden.

Gummie: hoezo is dat niet waar? Omdat je denkt dat het niet om noodsituaties gaat (waar 85% van de stemmen genoeg is, en wij maar 5,7% hebben?)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:29

Shadow0 schreef:
[Voor de meelezers: ook de VVD kan niet meer beslissen over al dan niet extra steun aan Griekenland. Die beslissing ligt nu bij het ESM, en zelfs als we tegen zijn, moeten we eerst een medestander vinden voor we dat zouden kunnen tegenhouden.

)

Ik zei al eerder..Men heeft het hier maar over de landelijkedorpspolitiek. maar de beslissingen die ons werkelijk raken worden elders genomen..
Ook in de politiek net als in dit land heb je mensen met karakters en de meelopers..Jammer dat de laatste in de meerderheid zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:30

Wanted2003 schreef:
Jij wilt het gewoon niet in de goede context lezen Rinske, dus voor de zoveelste keer antwoord geven op jouw vra(a)g(en) is louter tijdverdrijf

? Ik stel net zo'n vragen als anderen, ik geef daar wel mijn visie/mening over. Lekker makkelijk om dan maar weer om dan met deze flauwe zin aan te komen. Als mensen nou een goede onderbouwing kunnen geven van hun redenen dan vind ik dat prima. Maar blijkbaar is vragen negeren makkelijker?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:32

Wanted2003 schreef:
Rinske schreef:
Men weet volgens mij totaaaaal niet wat het ESM verdrag inhoudt, helaas.
Vind je dit niet een redelijk snelle conclusie na mijn reactie van welgeteld een paar regels?

Misschien moet je je dingen niet zo persoonlijk aantrekken, want ik had het niet in de persoon over jou namelijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:33

Shadow0 schreef:
Gummie: hoezo is dat niet waar? Omdat je denkt dat het niet om noodsituaties gaat (waar 85% van de stemmen genoeg is, en wij maar 5,7% hebben?)

Ik heb nu meerdere malen herhaald waarom dat niet waar is.
Nogmaals: Nederland heeft een stem. Daar begint het al mee. We hebben een stem, en dus zeggenschap. Kan Nederland in z'n eentje beslissen dat er geen steun wordt verleend? Als je uitgaat van unanimiteit om een besluit te nemen, dan is het antwoord JA. Zonder de NederlandseVOOR-stem wordt het besluit niet genomen. Als het gaat om noodsituaties, dan is het antwoord dat we zeggenschap hebben maar dat deze niet op zichzelf doorslaggevend is. Dan zullen er meerdere landen moeten zijn die TEGEN stemmen.

Hoe groot schat je zelf de kans in dat Nederland het enige land is dat TEGEN stemt, op basis van de voorwaarden en regels die nauwkeurig zijn vastgesteld? En hoe groot schat je de kans in dat unaniem, of in ieder geval met gekwalificeerde meerderheid, wordt besloten tot het verlenen van steun en dus het geven van miljarden, aan landen die bij voorbaat al niet in staat zijn aan de voorwaarden te voldoen? Hoe zie je dat voor je?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:11

Wat ik trouwens niet begrijp is;waarom worden alleen de burgers aangepakt in de zorg?
De grote ziektenkosten verzekeraars pakken ze niet aan.Er was een documentaire op t.v. ging over die dure medicijnen.Er was een man/bedrijf die exact dezelfde medicijnen maakte,maar dan vele malen goedkoper,scheelde echt duizenden euro's.Waren ook goed gekeurd enzo.
Zegt zo'n ziektekosten verzekeraar: het maakt ons niet uit wat de medicijnen kost,we blijven ze van de [medicijnen] industrie afnemen.Dat is toch belachelijk?
Als de politiek zich nou ook eens verdiept in al die 'pillen' bedrijven,dat levert ook een heleboel geld op.
Net als dat ze de on-aangebroken verpakkingen medicijnen vernietigen,i.p.v. her gebruiken.
Net als de trapliften,rolstoelen en weet ik hoeveel hulpmiddelen niet her gebruiken.De instrumenten in de O.K. worden toch ook her gebruikt,na sterilisatie van de instrumenten?
Er word ontzettend veel geld verknoeit in de zorg.
Maar je hoort totaal niemand hierover in de politiek,nee alles moet bij de burger vandaan komen!