Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ffortuna schreef:Shadow, wil je mijn vraag nog beantwoorden: wat vind jij een normaal salaris voor een topbestuurder bij de (semi)overheid? Ben ik wel benieuwd naar.
gummie schreef:Nu roepen mensen ineens:
Citaat:Dat lijkt me niet meer dan logisch, en zonder me in het ESM te verdiepen durf ik er al van uit te gaan dat ook in dat ESM voorwaarden zullen staan en dus niet zomaar geld zal toestoppen op hoop van zegen.
Ffortuna schreef:Rinske: stel je vragenik wil ze best beantwoorden maar ik weet nog niet definitief wat ik stem. Ik denk dat het PvdA of D66 wordt (ben alleen niet zo´n enorme Europa-fan als D66, ik vind het goed dat we dingen centraal besturen maar niet ALLES).
Citaat:Als iets beter Europees dan nationaal geregeld kan worden, dan doen we dat. De terreinen waar dit bij uitstek voor geldt zijn: buitenlands beleid, defensie, handel, migratie, energie, milieu en bestrijding van internationale criminaliteit. Met 1 Europese buitenlandse politiek, 1 stem in de VN, het IMF, de Wereldbank en de WTO, en met 1 gezamenlijke diplomatieke dienst. Daarbij moeten niet de grote landen onderling de dienst uitmaken. D66 wil dat ook Nederlanders invloed hebben. Daarvoor is een sterk Europees bestuur nodig.
We bepalen in Nederland hoe we de publieke diensten zoals onderwijs, zorg, pensioenen, sociale voorzieningen en sociale huisvesting inrichten. Daarbij zorgen we dat ons pensioen en sociale zekerheidsstelsel voldoen aan de gezamenlijke normen zoals gezonde overheidfinanciën binnen de eurozone en waar van toepassing eerlijke concurrentie.
Rinske schreef:Ik wil daar wel antwoord op geven: onder de Balkenendenorm inclusief eventuele bonussen.
Maar er wordt op mijn vragen ook (zelden) antwoord gegeven, heel jammer.....
Bedoel ik jou niet mee hoor Ffortuna.
Citaat:Salaris
In Nederland wordt het salaris van ambtenaren bepaald aan de hand van de salarisschaal waarin de ambtenaar is ingedeeld. Bij de rijksoverheid zijn 18 salarisschalen.[1] De eerste 5 schalen zijn in principe bedoeld voor functies waarvoor weinig opleiding vereist is, schaal 6 en 7 voor functies op mbo-niveau, schaal 8 en 9 voor functies op hbo-niveau en schaal 10 tot en met 18 voor functies op universitair niveau. Iedere schaal bevat een aantal treden; de overgang naar de volgende trede, de periodieke verhoging geschiedt meestal automatisch. Ook bevorderingen naar de volgende schaal komen soms automatisch tot stand. Als gevolg van deze regel verdienen de laagste ambtenaren vaak meer dan werknemers met soortgelijke functies in het bedrijfsleven en de hoogste ambtenaren minder. De laagste ambtenaren kunnen bijvoorbeeld opklimmen tot de top van schaal 3 waar zij anderhalf maal het minimumloon verdienen. Het salaris in schaal 18 is iets meer dan zes maal het minimumloon. Deze afwijkende salarisstructuur is aanleiding tot het privatiseren van overheidstaken, waarbij salarisdalingen tot 20% voor het lagere personeel en salarisstijgingen van 100% voor topfunctionarissen kunnen optreden.
gummie schreef:Verder dan dit hoefde ik al niet te komen om de basisinformatie te kennen:
http://www.europa-nu.nl/id/vio0i2fa2iww ... anisme_esm
Ik neem aan dat je zelf volledig op de hoogte bent van dat mechanisme?
Shadow0 schreef:Wanted2003 schreef:Ben het volledig eens met het standpunt dat de hulp aan de Grieken voor nu genoeg is geweest.
Je weet dat juist de VVD zojuist verregaande steun aan het ESM heeft toegezegd?
gummie schreef:Wanted2003 schreef:Ben het volledig eens met het standpunt dat de hulp aan de Grieken voor nu genoeg is geweest.Shadow0 schreef:Je weet dat juist de VVD zojuist verregaande steun aan het ESM heeft toegezegd?
Nogmaals: beiden zijn niet in strijd met elkaar. Rutte geeft heel duidelijk de onderbouwing dat de steun genoeg is geweest als niet aan gestelde voorwaarden wordt voldaan.
gummie schreef:Ik niet. Ik vind er niets schokkends aan dat de besluiten in het ESM in principe unaniem moeten worden genomen, behalve in bijzondere noodgevallen. Dan geldt er een gekwalificeerde meerderheid van 85 procent om situaties te voorkomen waarbij één klein land de besluitvorming kan vertragen.
En idd: als Griekenland aan de voorwaarden voldoet en er sprake is van een noodsituatie, dan heeft Rutte er ook geen problemen mee om over de brug te komen! Maar feit is dat Griekenland zich niet aan de voorwaarden houdt. Dus ik snap de discussie niet eens.
Shadow0 schreef:Maar Wanted: jij stemt helemaal zelf. Het is toch handig om te weten waar je op stemt. Jij geeft een standpunt aan over de VVD, en verliest helemaal uit het oog dat dat niet het standpunt van de VVD is.
Gummie: het gaat er ook niet om of het schokkend is (al is het dat opzich wel omdat andere landen dus nu kunnen besluiten om Nederland te laten vallen), maar dat men hier een verkeerd idee heeft over het standpunt van de VVD hierin. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk dat de VVD niet duidelijk zegt dat wij helemaal geen zeggenschap meer hebben over steun aan de Grieken.
Ik heb over Europa trouwens een andere mening dan Rinske, en ben absoluut voorstander van het in stand houden van Europa, ook al om een vuist te maken tegen partijen die speculeren op het vallen van Griekenland of Europa in het algemeen. Ik ben dan ook voor veel meer eenheid, want dit gerommel speelt de partijen die speculeren alleen maar in de kaart. (De overzeese beleggers zullen er blij mee zijn.)
Of het ESM de beste weg is weet ik niet, maar het is er inmiddels en dus ben ik van mening dat het de beste optie is om daar het beste van te maken, in plaats van het nog verder onder druk te zetten.
Shadow0 schreef:Gummie: het gaat er ook niet om of het schokkend is (al is het dat opzich wel omdat andere landen dus nu kunnen besluiten om Nederland te laten vallen), maar dat men hier een verkeerd idee heeft over het standpunt van de VVD hierin. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk dat de VVD niet duidelijk zegt dat wij helemaal geen zeggenschap meer hebben over steun aan de Grieken.
Wanted2003 schreef:Klets toch niet zo stom! Ik weet prima waar ik op stem en wat mijn persoonlijke motivatie daarvoor is. Jij interpreteert continue verkeerd hetgeen wat ik aandraag. Echt een nonsense discussie.
Shadow0 schreef:[Voor de meelezers: ook de VVD kan niet meer beslissen over al dan niet extra steun aan Griekenland. Die beslissing ligt nu bij het ESM, en zelfs als we tegen zijn, moeten we eerst een medestander vinden voor we dat zouden kunnen tegenhouden.
)
Wanted2003 schreef:Jij wilt het gewoon niet in de goede context lezen Rinske, dus voor de zoveelste keer antwoord geven op jouw vra(a)g(en) is louter tijdverdrijf
Wanted2003 schreef:Rinske schreef:Vind je dit niet een redelijk snelle conclusie na mijn reactie van welgeteld een paar regels?Men weet volgens mij totaaaaal niet wat het ESM verdrag inhoudt, helaas.
Shadow0 schreef:Gummie: hoezo is dat niet waar? Omdat je denkt dat het niet om noodsituaties gaat (waar 85% van de stemmen genoeg is, en wij maar 5,7% hebben?)