respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:15

Blue_Eyes schreef:
Nogal simpel:
Johannes 3:16 schreef:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven,...

Tja, dat zegt Johannes.... althans, dat zegt degene die dat relaas van Johannes zoveel jaar na dato opgetekend heeft...

Trouwens eens met Kuggur, iemand die tot een dergelijke naarheid in staat is, wat zou die dan wel nog meer kunnen doen?
Maar goed, ik heb toch altijd al het nare idee dat de mens God naar zijn evenbeeld geschapen heeft, niet andersom.

Verder heb ik ook nooit begrepen waarom we met zijn allen zo lang op 'Gods koninkrijk op aarde' zouden moeten wachten en waarom daar zoveel enge narigheid en ellende aan vooraf zou moeten gaan?
Wat is daarvan het doel, de zin?
Maar goed, ik had al langer het idee dat mensen lijden maar lastig kunnen aanvaarden, en dat er dus een 'hogere betekenis' aan moet worden gegeven...
Waarbij 'straf van god' zoals dat in sommige sektes... ehhh... subcluppies van het christendom gepredikt wordt, wel de allerengste vorm van zingeving en duiding is (vlak waar ik opgroeide was zon uitwas van het christendom aanwezig, waar ooit een vrouw op haar knieen naar het altaar moest kruipen van achteruit de kerk. Reden: kind gebaard met hazenlip, en zoiets overkomt je natuurlijk alleen maar als je iets héél stouts gedaan hebt in de ogen van God! Vreselijk....)

@Lepeltje: heb ook wel eens het idee dat het best druk en gezellig zou kunnen worden in die hel. Reserveer voor mij ook maar een plekkie. :D

@Gamblerscup: toen ik net op dit adres kwam, werd ik ook best gestalkt. Tot ik een keer tegen zon Jehova zei, dat ik hem alle geluk gunde met zijn geloof, maar dat ik best tevreden was over het mijne.
Nooit meer last gehad, kennelijk word ik nu gezien als 'bezet gebied'. :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:28

gummie schreef:
Ik heb helemaal niet die slechte ervaringen met JH.... Ze komen af en toe aan de deur, zijn zeer beleefd en als je geen interesse hebt laten ze je met rust. Dat ze zo nu en dan opnieuw aanbellen (paar keer per jaar), kan ik begrijpen vanuit de opdracht die zij (vanuit hun godsdienst/ geloof) hebben meegekregen. Maar de dwang en opdringerigheid die hierboven wordt omschreven, heb ik nooit zo ervaren :) Ik heb respect voor die mensen die op een nette, kalme, respectvolle wijze een poging doen hun geloof te verspreiden :) Ik luister ook aandachtig, omdat ik weet wat hun bedoelingen zijn. En ik kan altijd gewoon aangeven wat ik wel of niet geloof. En dan vertrekken ze vriendelijk en rustig weer :)

Ik kom bij vrij veel mensen aan huis niet als JG hoor.
Maar ik heb er werkelijk waar nog nooit iemand positief over gehoord, het merendeel vindt ze irritant en opdringerig. Als je zegt geen interesse te hebben toch nog iets in je handen duwen of iets in de bus gooien. Of andere "onzin" uitkramen over het geen waar ze in geloven.
Heb al veel verhalen gehoord hoe de meeste de JG afwimpelen. En niet altijd de netste dus geeft toch wel aan dat de meeste zeker niet gediend zijn van die manier van "werken" van dit geloof. Waar is hun respect dan gebleven om mensen gewoon gerust te laten als ze niet geloven of in iets ander geloven. Ik vindt hun manier van doen zeker niet respect vol om steeds terug te blijven komen. Ach komen ze eens lang okey maar wil toch niet zeggen dat je 2 x per jaar langs moet komen. Als die mensen al van gedachten zouden veranderen gaan ze zelf wel op zoek.
Ik vraag me eigenlijk wel serieus af hoeveel zo'n wervingsactie nu oplevert.
Bedoel gelovige zouden het ook niet waarderen als ik langs de deuren kom om eens even te vertellen waarom je niet zou moeten geloven en het allemaal onzin is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:50

randalinpony, in een hel geloof ik ook niet ;)
Maar de situatie an sich, die Lepeltje beschrijft, klinkt eigenlijk best wel heel erg gezellig, ha ha ha!

Asciugamano

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:42

Gamblerscup; ik denk dat hoe kwaaier jij op hen reageert, hoe fanatieker zij zullen proberen jou te bekeren omdat ze denken dat jij steeds verder weg zakt en dus nog meer 'geholpen' moet worden! ;)
Je zit in dat brandende huis he, en er is bijna geen ontkomen meer aan en dus moeten ze je helpen! Hahaha!
Ik heb niet vaak Jehova's aan de deur, kreeg wel een keer een boekie en wat kaarten van een paar mensen toen ik eens met de vrachtwagen in Italie in een klein dorpje stond. Was een of andere lokale -heilige- feestdag. Vond het wel grappig. Maar dat ging dan ook nog vriendelijk.
Daarnaast kreeg ik ook wel eens 'publieke' vrouwen aan de deur die hun diensten aanboden. Daar moest ik ook altijd wel om lachen en die schaar ik in dezelfde categorie. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:42

trustHim schreef:
Idefix4 de bijbel is geschreven door mensen die door God daartoe geïnspireerd/opgedragen/geïnstrueerd werden. Staat ook in de bijbel

Ik bedoel maar! Da's makkelijk gezegd. God kent mij ook! Maar helaas geloven mensen ook niet dat ik namens god spreek. :D Volgens mij heeft er een zanger een superhit gescoord met die woorden...

Gambler: Weet je wat ik altijd tegen ze zeg? Dat ze mij niet hoeven te werven. De kans is dan groter dat zij wel binnen mogen. Bij hen is er een beperkte oplage van ruimte bij god namelijk. Iet van 7 tot 70 maal. Volgens mij zijn die plekken al lang bezet!

Waar ik ongelooflijk in geïnteresseerd ben is wat er in de dode zee rollen staat. Boeken vol zijn er geschreven over de vondst, maar de inhoud wordt schielijk verborgen gehouden bij het Vaticaan... Er wordt gezegd, dat als de materie die daar in staat bekend wordt, dat het christendom dan op zijn grondvesten zou schudden en het niet zeker is of het voortbestaan gewaarborgd kan worden. Zowiezo gaan we de tijd van de waterman in. De tijd van Vissen en van het christendom gaat voorbij. Wat er voor terugkomt zijn mensen die de waarheid in zichzelf zoeken en niet in een oud boek. Maar ja, als geschiedenisfreak is het boek door mij ook gelezen. Ik geloof alleen die oliebol in het oude testament niet. En elke zichzelf respecterende christen moet eens kijken wat Christus (oftewel Jezus) te zeggen had. Als je je vasthoudt aan het oude testament ben je geen christen maar een Jood en daar is ook niks mis mee, maar het is wel een heel ander geloof. Als we al die gelovigen moeten geloven. :D :P

Randal in Pony: En Jezus zei, dat we allemaal kinderen van God zijn. Dus ik ben evengoed zijn dochter. Ik zie god als de zon. Ik ben daar een heel klein straaltje van. Net als jezus, maar die had een betere commerciële aanpak, dus wat hij zei is nu nog bekend. Wat ik zeg is dat straks niet meer.
En de hel? Die creëren we voor ons zelf op aarde, net als de hemel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:14

Dat het Christendom een goede marketing had moet je ze nageven.

Tja, het probleem is ,dat niemand écht kan aantonen dat ie écht namens een god spreekt, je zult zulke mensen dus op hun woord moeten geloven, of ze nou 2000 jaar geleden wat roepen of niet.

Ik kan natuurlijk ook best wat opschrijven en beweren dat het Gods woord op aarde is, zeg jij maar dat het niet waar is... Maar als ik zoiets zou doen, zou ik er natuurlijk wel even bijschrijven, dat God dat zelf allemaal aan mij verteld heeft en dat ik een Heilige Taak van God gekregen had.

Wat ik altijd frappant heb gevonden, is de persoon in mijn familie die voor priester leerde, in een kerk een visioen kreeg waarin God tot hem sprak, en die dus linea recta de kerk uitgeschopt werd. Zulke lui konden ze kennelijk niet gebruiken in de Katholieke kerk, haha! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:06

GamblersCup schreef:
En alwéér vond ik net zo'n foldertje van de JG in de bus. Ze hebben me wéér niet thuis aangetroffen en willen me nu uitnodigen voor een bijeenkomst..... zijn ze helemáál besodemieterd!! Ze geven niet op, irritante opdringerige lui! Ik word al kwaad als ik dat fiets foldertje op de mat zie liggen. En dan vragen ze zich af waarom mensen agressief van ze worden. Ze moeten het wagen om nú aan de deur te komen, dan gaat de hel letterlijk lós!

Staat er in hun sprookjesboek (net in het topic gelezen, vond m wel passend :) ) dat ze zoveel mogelijk mensen moeten stalken, irriteren? Krijgen ze daar bonuspunten voor ofzo? Ik denk dat ik die lui morgen eens ga bellen, en daar gaan ze niet blij mee zijn. En er gaat een briefje op de deur, dat JG moeten máken dat ze uit mijn tuin komen.

Zo, tijd voor een pilsje. Even afkoelen.

Groot bord in je voortuin zetten met in meerdere talen dat je ze niet op je erf wenst. ;) Desnoods met plaatjes erbij, voor degenen die niet kunnen lezen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:11

Dan moet ik mijn tuin lelijk maken, bevuilen, voor zulk soort als die JG? Nee, dat vind ik zonde. Dan is een omgedraaid kruis, pentagram of een duivelskop veel mooier :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:12

Lepeltje schreef:
Nou nou Gamblerscup als je zo blijft typen moet straks je samen met mij en een heleboel andere gezellige mensen knakworsten roosteren boven het hellevuur.. En marshmallows <3 . Met een biertje erbij tegen de dorst.

:D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:22

GamblersCup schreef:
Dan moet ik mijn tuin lelijk maken, bevuilen, voor zulk soort als die JG? Nee, dat vind ik zonde. Dan is een omgedraaid kruis, pentagram of een duivelskop veel mooier :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:01

Shenavallie schreef:
GamblersCup schreef:

LOL!

Zet je er ook een bbq neer, dan komen wij vast een voorproefje op het hellevuur nemen in je tuin. :Y)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:19

Waar woon je??? Kom ik ook, neem de popcorn wel mee. }>

btw een pentagram werkt niet, heb ik thuis ook en ze blijven komen. :n

En god liefhebbend >;) .............. hhhmm ....... wat je liefhebbend noemt, Hij bestookt volkeren en naties die niet in Hem willen geloven of die de zijne vervolgen/schaden met ziekte/plagen en natuurrampen met de dood tot gevolg. Nee, geen godheid wat ik liefhebbend kan noemen, eerder een dictator.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:15

Ok, ik weet genoeg. Als gewoonw een vraag beantwoordene prediken moet heten, dan niet. Graag of niet. Ik heb de komende dagen toch al nagenoeg geen tijd en eigenlijk ook geen zin om die weinige tijd hier te besteden.
Mensen die echt iets willen weten, mogen best pb sturen, maar ik ga even ontstippen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:00

Denk dat het probleem meer is dat er veel bijbel teksten erbij gehaald worden in plaats van te antwoorden in eigen woorden, zoals hoe jullie het ervaren. En ja, het komt vaak als gepreek over hoe er gereageerd word. Kan zijn dat men onbewust het over heeft genomen van de predikant, ik vind dat er maar weinig EIGEN bewoording in antwoorden zit. (als er al geantwoord word)

Wat voor mij meer een interessante discussie vormt is WAAROM men zo heilig gelooft in wat in de bijbel staat, en WAAROM men dit als enige waarheid neemt. Ik geloof niet in de bijbel als zijnde HET woord van god, Hij word daar niet bepaald als lieverdje beschreven. Terwijl zijn Zoon liefde predikt (de eerste hippie in mijn ogen) zaait paps dood en verderf. Dat kan ik dus ook absoluut niet rijmen. En als ik bijbel gelovers hierna vraag krijg ik geen antwoord, of het schaamrood staat ze op de kaken. Schijnt iets te zijn wat ze zichzelf nooit afgevraagd hebben.

En ik ben ook benieuwd naar wat er in de dode zee rollen staat. Was er in het verleden niet ook al eens iemand die verkondigde dat er onder een sfinx een holle ruimte zou zijn met "boeken/geschriften" wat schadelijk zou zijn voor het hele christendom?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:26

Je geloof uitleggen zonder het fundament van je geloof erbij te halen is, tsja... onmogelijk... Maar inderdaad, als jullie dat prediken noemen heb ik het ook wel gehad met het antwoorden van vragen.

En waarom ik geloof in de Bijbel? Omdat ik geloof dat dat het woord van God is, dat ik voel dat Hij bestaat en dat ik weet dat Hij er altijd was, is en zal zijn. :j Daarom wil ik Jezus erkennen als mijn verlosser en wil ik lezen en begrijpen wat er wordt verteld in de Bijbel, om God en Jezus nog beter te leren kennen, en te leren wat er staat.

En nee, ik kan niet bewijzen dat God bestaat, net zo min als er bewezen kan worden dat Hij niet bestaat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:27

De vraag is denk ik juist: is de bijbel het fundament van jouw geloof? (is je geloof ontstaan nadat je de bijbel ging lezen) Of geloofde je en ben je toen de bijbel gaan lezen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:31

Mijn geloof is ontstaan toen ik de Bijbel ging lezen. Althans, ik ben er min of meer mee opgevoed maar toen kon ik natuurlijk nog niet lezen :Y). Toen ik zelf de Bijbel kon gaan lezen heb ik me eerst ontzettend verzet. Na een paar jaar voelde ik wel dat ik er weer naar toe geleid werd, ik wilde graag weer naar de kerk en begreep nu veel meer waar het werkelijk om ging. Toen heb ik ook de Bijbel weer gelezen bij een clubje waar je uitleg kreeg, waar ik nu overigens nog steeds bij zit, en nu kan ik werkelijk wel zeggen dat ik geloof en dat de Bijbel mijn fundament is.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:41

Wow, wat een vijandigheid hier zeg tegen christenen.

Blue eyes, je kent het gezegde van parels voor de zwijnen werpen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:49

Vanmiddag hadden we bezoek van een zeer goede kennis van ons en ik liet dit topic vallen. De kennis vertelde me dat hij katholiek is opgevoed en tot een bepaalde leeftijd (16) mee moest naar de kerk. Vreselijk vond hij dat en hij kreeg regelmatig een standje van de (heet dat zo?) pastoor, of hoe diegene heet die de kerk runt. Op een dag werd hij bij die man op het matje geroepen en moest hij zijn gedrag/verzet tegen de kerk verantwoorden. De kennis reageerde als volgt: "Men zegt dat "god" de vader is van iedereen. Nou, mijn vader - en die van mijn broer - staat daar (wijzend naar zijn vader die even verderop stond). Als mijn broer en ik stevig ruzie hebben, dan ziet mijn vader erop toe dat dat in alle redelijkheid verloopt. Als we te ver gaan, dan grijpt mijn vader in en geeft ons allebei op onze kop. Nu wordt er beweerd dat er een "god" moet zijn die onze vader is. Overal in de wereld is er doffe ellende, oorlogen, mensen die enge ziektes krijgen en wat al niet meer. Als "vader" zou die "god" erop moeten toezien dat niemand benadeeld wordt en dat er korte metten met ruzies of oorlogen gemaakt worden. Dat doet-ie niet en dan ben je in mijn ogen geen goede "vader"". Het enige waar hij antwoord op kreeg, was waarom mensen moeten lijden aan nare ziektes en dat was omdat "god" deze mensen gebruikte als beproefing, verder moest de kerk-runner het antwoord schuldig blijven. Vervolgens is de kennis er per direct uit getrapt en hoefde niet meer terug te komen, maar wist er nog wel achteraan te zeggen dat de pastoor (of hoe dat dus ook heet) er maar eens goed over na moest denken. Tot de dag van vandaag (hij is inmiddels de 50 gepasseerd) heeft hij nooit meer een reactie hierop gekregen van de kerk-runner.

Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:58

spettic schreef:

Niet verwonderlijk. Dat was in Jezus' tijd al zo en is nu niet anders. Overigens ook zo dat Jezus verwijzend naar "de laatste dagen" christenen omwille van zijn naam voorwerpen van haat zouden zijn voor alle natien (Mtw 24:9).

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:00

Babootje schreef:
spettic schreef:

Niet verwonderlijk. Dat was in Jezus' tijd al zo en is nu niet anders. Overigens ook zo dat Jezus verwijzend naar "de laatste dagen" christenen omwille van zijn naam voorwerpen van haat zouden zijn voor alle natien (Mtw 24:9).

Ja maar het verbaasde me echt sommige van die reacties! En vooral de haat die eruit sprak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:01

Shenavallie schreef:
Vanmiddag hadden we bezoek van een zeer goede kennis van ons en ik liet dit topic vallen. De kennis vertelde me dat hij katholiek is opgevoed en tot een bepaalde leeftijd (16) mee moest naar de kerk. Vreselijk vond hij dat en hij kreeg regelmatig een standje van de (heet dat zo?) pastoor, of hoe diegene heet die de kerk runt. Op een dag werd hij bij die man op het matje geroepen en moest hij zijn gedrag/verzet tegen de kerk verantwoorden. De kennis reageerde als volgt: "Men zegt dat "god" de vader is van iedereen. Nou, mijn vader - en die van mijn broer - staat daar (wijzend naar zijn vader die even verderop stond). Als mijn broer en ik stevig ruzie hebben, dan ziet mijn vader erop toe dat dat in alle redelijkheid verloopt. Als we te ver gaan, dan grijpt mijn vader in en geeft ons allebei op onze kop. Nu wordt er beweerd dat er een "god" moet zijn die onze vader is. Overal in de wereld is er doffe ellende, oorlogen, mensen die enge ziektes krijgen en wat al niet meer. Als "vader" zou die "god" erop moeten toezien dat niemand benadeeld wordt en dat er korte metten met ruzies of oorlogen gemaakt worden. Dat doet-ie niet en dan ben je in mijn ogen geen goede "vader"". Het enige waar hij antwoord op kreeg, was waarom mensen moeten lijden aan nare ziektes en dat was omdat "god" deze mensen gebruikte als beproefing, verder moest de kerk-runner het antwoord schuldig blijven. Vervolgens is de kennis er per direct uit getrapt en hoefde niet meer terug te komen, maar wist er nog wel achteraan te zeggen dat de pastoor (of hoe dat dus ook heet) er maar eens goed over na moest denken. Tot de dag van vandaag (hij is inmiddels de 50 gepasseerd) heeft hij nooit meer een reactie hierop gekregen van de kerk-runner.

Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.

Shenaville, wat is een kerk runner?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:03

spettic schreef:

Babootje schreef:

spettic schreef:
Ja maar het verbaasde me echt sommige van die reacties! En vooral de haat die eruit sprak.

Ja, jammer van zo'n topic.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:10

Shenavallie schreef:

Misschien omdat we (op Bokt en IRL) steeds weer dezelfde vragen krijgen? Ik heb diezelfde vragen al 100x beantwoord op Bokt en op een gegeven moment ben je daar wel een beetje klaar mee.
Buiten dat heb ik ook echt geen tijd (ik wil je mijn schema van de komende week wel mailen? :roll: ) én ben ik daadwerkelijk een paar dagen terug aan mijn ogen geopereerd waardoor ik even gewoon ook niet zo lang achter de pc kan blijven zitten, dan wordt het een aardig wazig Bokt voor mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:30

@Blue_Eyes: Beterschap.