130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:11

Huertecilla schreef:
Goof schreef:
Maar bij 130 let je dus ook NIET MINDER op dan bij 30, je let eerder nog beter op.
Kans op schade is groter dan bij 30 ja,absoluut, maar de kans op een ongeluk zelf hoeft helemaal niet groter te zijn.

Lees nu even de eerder gegeven links met feitenonderbouwing.

Ceterus paribus; dus bij opletten zoals dit bij elke snelheid neemt de kans gelijk toe met stijgende snelheid.
Omdat er inderdaad beter wordt opgelet bij sneller rijden neemt de kans minder dan lineair toe. Neemt echter nog steeds toé.

Toegenomen kans x toegenomen ernst van de gevolgen als functie van snelheidkwadraat = sterk toenemend risico in de openbare ruimte.

De rest is een ethische en politike kwestie.

Hoe zwaar weegt de veiligheid in de openbare ruimte ten opzichte van mobiliteit.
Minder snel rijden = minder doden in het verkeer.
Met andere woorden; hoeveel verkeersdoden mag snelheid kosten.
Daarover verschillen we hier blijkbaar van mening.
Laten we het eens zijn dat we het daarover oneens zijn.

Een andere insteek is:
De huidige mobiliteit in NL kost dagelijks twee mensenlevens.
Er is blijkbaar een pot met middelen; tijd/inspanning/geld voor verbetering van deze verhouding.
Moet dat naar het omhoogberengen van stukjes 120 naar 130 of naar bijvoorbeeld verbetering van de verhouding op de provinciale wegen?

Nog 1 keer: theoretisch gezien neemt de ernst van de gevolgen toe in het kwadraat als de snelheid toeneemt. Dat geldt voor iedere snelheidsverhoging, of die nu van 70 naar 80, of van 120 naar 130 gaat. Daarmee is niet gezegd dat het aantal daadwerkelijke ongelukken toeneemt. Reden hiervoor = dat het al dan niet plaatsvinden van een ongeluk afhankelijk is van vele factoren, waarbij snelheid er 1 is die in samenhang met de overige factoren gezien moeten worden. Overige factoren zijn al tig keer genoemd, met links en tabellen voor een onderbouwing. De reden dat een ongeluk op de snelweg minder snel gebeurt, ondanks de hogere snelheid, is omdat de andere factoren daar ofwel uitgesloten zijn, ofwel verwaarloosbaar, ofwel meegenomen in allerlei maatregelen.

Dat het aantal (dodelijke) ongelukken op de snelweg lager ligt dan bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom, bewijst dat het roepen dat snelheid meer doden zal veroorzaken simpelweg niet juist is. Niet strookt met de feiten, met de praktijk. In plaats van steeds maar te blijven hameren op dat ene aspect, die ene factor, zou het goed zijn om deze in het juiste perspcetief, in de juiste context te zien. Links en tabellen zijn al meerdere malen geplaatst, evenals citaten, maar die werden irrelevant genoemd terwijl ze dat niet zijn.

Want poep gebeurt op alle wegen, en op de snelweg het minste ondanks dat daar de snelheid hoger ligt. Poep gebeurt omdat we mensen zijn. Poep gebeurt bijvoorbeeld als we plotseling moeten remmen. Die kans is vele malen groter binnen de bebouwde kom of op provinciale wegen. Poep gebeurt als er zijwegen zijn, poep is afhankelijk van de interactie tussen weggebruikers. Poep gebeurt als het wegdek slechter is. Poep gebeurt als er door rood wordt gereden. Poep gebeurt HOE DAN OOK, maar MINDER op de snelweg vanwege alle overieg omstandigheden.

De formule: toegenomen kans x toegenomen ernst van de gevolgen als functie van snelheidkwadraat = sterk toenemend risico in de openbare ruimte is incorrect omdat je aan- of afwezigheid van al die andere factoren niet meerekent in je sommetje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:30

gummie schreef:
Poep gebeurt omdat we mensen zijn.

En ceterus paribus is de kans snelheidsafhankelijk.
Dát bedoel ik met ´de rest van de omstandigheden is irrelevant´.

Door snelweg met andere wegen te vergelijken, haal je dingen die je niet mag vergelijken door elkaar.
Ja, een rustige snelweg is met een max van 120 veiliger dan een provinciale 80-weg. Dat ligt echter niet aan de snelheid maar aan het verschil aan isolatie van verkeerssoorten.

Je moet naar de gelijksoortige situatie kijken.
Ook op de snelweg is de kans snelheidsafhankelijk. Met 130 is die snelweg minder veilig dan met 120. Het is voor die constatering irrelevant dat die 130-situatie mogelijk nog steeds veiliger is dan de 80-situatie op de buitenweg.
Dan nog is die kansverhoging een ondergeschikt aspect want de ernst van de gevolgen is een functie van het kwadraat van de snelheid; dus ovenredig ernstiger bij toenemende snelheid.
Die paar ongelukken díe gebeuren lopen onevenredig vervelender af.
Dat staat verder los van ándere wegen. Ja, die zijn nóg gevaarlijker omdat daar frontaal bij 80 plus 80 nóg ernstiger gevolgen heeft.

Wat níet los staat van andere wegen is dat een inspanning tot verbetering van de verhouding mobiliteit/verkeersveiligheid op de snelweg het mínste van alle wegen oplevert omdat de isolatie zo groot is.

Ik vind het gewoon een onzínnige maatregel.
Kost geld (gewoon zonder die rotsmoes controle verscherpen levert met minder kosten ook geld op), verhoogt risico, verhoogt de mobiliteit niet.
Aandacht voor tweebaans-wegen zou véél meer opleveren aan mobiliteit/veiligheid.

Zoals ik net al schreef is het demagogie.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:37

Je gebruikt wel moeilijke woorden HC.

even een vertaling voor de iets minder taalkundigen....

Citaat:
Demagogie (> demagogisch; van het Grieks δημος= "volk" en αγ(ωγ)ειν = "(op)leiden") is een manier om de luisteraar van een onwaarheid te overtuigen door een beroep te doen op het "gezond verstand" en de "logica" van een persoon. Demagogie is iets anders dan het verkondigen van leugens. Iemand die demagogie bedrijft zal niet direct onwaarheden naar voren brengen. Men zal er wel naar streven de luisteraar die er niet op bedacht is zelf naar een bepaalde conclusie te leiden. Zo kan de demagoog diens publiek naar de hand zetten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:06

Huertecilla schreef:
Hier in Andalucía liggen twee kindjes om papa én mama te huilen in het ziekenhuis. ´Gewoon´ verkeersongeval doch beide kindjes zijn wees door te hoge snelheid van de tegenligger.
Ook invalide voor de rest van hun leven.

Met een tegenligger waarmee je een frontale botsing krijgt, ga je altijd te hard. Maar je moet ook niet tegenliggen.... Ieder moet op zijn eigen helft blijven, ongeacht snelheid.

Ik vind niet dat je te snel moet spreken over té hard rijden. Ik vind 130 km/u een aardig tempo maar zeer zeker niet te hard.

Collie2008

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:12

Citaat:
In plaats van steeds maar te blijven hameren op dat ene aspect, die ene factor, zou het goed zijn om deze in het juiste perspcetief, in de juiste context te zien.

Centrale coherentie

Citaat:
De formule: toegenomen kans x toegenomen ernst van de gevolgen als functie van snelheidkwadraat = sterk toenemend risico in de openbare ruimte is incorrect omdat je aan- of afwezigheid van al die andere factoren niet meerekent in je sommetje.

Idd, tis een groot verschil of je 130 op een landweggetje rijdt, of op een snelweg die dat toelaat

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:59

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:02

Je wilt niet geloven hoe glad het hier was vanavond anne.......bijna de sleeuit de schuur gehaald

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:04

Hou maar daar PPG

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:14

Colway schreef:
Idd, tis een groot verschil of je 130 op een landweggetje rijdt, of op een snelweg die dat toelaat

...en dat is volstrekt irrelevant wanneer het gaat over 130 versus 120 op de snelweg, zoals in dit topic :)* :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:19

Langcara schreef:
Huertecilla schreef:
Hier in Andalucía liggen twee kindjes om papa én mama te huilen in het ziekenhuis. ´Gewoon´ verkeersongeval doch beide kindjes zijn wees door te hoge snelheid van de tegenligger.
Ook invalide voor de rest van hun leven.

Met een tegenligger waarmee je een frontale botsing krijgt, ga je altijd te hard.

Hoe kom je daar nu bij. Twee keer 35 is 70 en dat overleef je.

Citaat:
Maar je moet ook niet tegenliggen.... Ieder moet op zijn eigen helft blijven, ongeacht snelheid..

Tja,zo kan je het ook zien. Fouten maken mag niet dus hoef je er ook niet in te voorzien :roll:

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:22

Wat heerlijk dat ze dat gaan invoeren! Ik wou dat dat er in België ook kwam zeg :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:40

renatevb schreef:
Wat heerlijk dat ze dat gaan invoeren! Ik wou dat dat er in België ook kwam zeg :j

Met die slechte wegen van jullie, met die gaten zo diep als kraters?? Daar vind ik het dus wel levensgevaarlijk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:02

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:23

Huertecilla schreef:
Poep gebeurt tóch. Beter bij wat minder snelheid: http://www.youtube.com/watch?v=5Kzb1-E0 ... re=related

Wat een megooln }:0
Of er zitten daar alleen maar bavianen achter het stuur, of ze hebben allemaal 3 flessen vodka op. Die overstekende voetgangers ook :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:18

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:
Poep gebeurt tóch. Beter bij wat minder snelheid: http://www.youtube.com/watch?v=5Kzb1-E0 ... re=related

Wat een megooln }:0
Of er zitten daar alleen maar bavianen achter het stuur, of ze hebben allemaal 3 flessen vodka op. Die overstekende voetgangers ook :')

Tja in NL ist alles besser; komen er maar twee per dag om in het verkeer :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:08

Zulke taferelen heb ik hier gelukkig nog nooit gezien hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:23

Anoniem schreef:

...en wat jij niet ziet bestaat niet.

Wat die russische voetgangers betreft; in NL komen er zo´n 70 om en belanden er ruim 600 in het ziekenhuis per jaar.
Ruim 600 voetgangers per jaar opgenomen in het ziekenhuis. Hoeveel zie jij er daarvan aangereden worden?

Daarbij noteert het SWOV; Let op: het in deze factsheet gerapporteerde aantal geregistreerde ziekenhuisgewonden is slechts een benadering van het werkelijke aantal. Sommige slachtoffers worden namelijk helemaal niet geregistreerd of onjuist.

Drie dronken NL voetgangers toch 8)7

Hoe denk jij dat in Néderland verkeersongevallen gebeuren Repelsteel? Zonder menselijke fout, ´zómaar´ en netjes?
In NL rijden mensen ook door rood of doen ze wat anders verkeerd. Als niemand ooit wat fout deed waren er geen ongevallen.
In NL is men ten eerste veel strenger met het van youtube houden van camera-beelden en ook komt de Nederlandse taal pas naar boven als je er gericht naar zoekt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:29

Vraag me af wat de toegevoegde waarde is van de(met name 1e en 3e) filmpjes in eentopic over 130 km/ uur rijden op NL snelwegen...

Daarbij....hoe stom ben je als je al lopend een weet-ik-veel-hoeveel-baans-weg over wilt steken op kennelijk een druk moment van de dag?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:32

Goof schreef:
Vraag me af wat de toegevoegde waarde is van de(met name 1e en 3e) filmpjes in eentopic over 130 km/ uur rijden op NL snelwegen...

Afstand houden :)*

Als dat niet helder is, dan tant pis en bewijs voor het risico van sneller rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:44

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:54

Huertecilla schreef:
Goof schreef:
Daarbij....hoe stom ben je als je al lopend een weet-ik-veel-hoeveel-baans-weg over wilt steken op kennelijk een druk moment van de dag?

Nederlanders zijn slimmer zeker?!

Dat onderscheid tussen Nl en russen maak je zelf, niet ik.
Iedereen die soortgelijke weg wil oversteken op zo'n druk moment is toch te dom om te kakken?

Heeft werkelijk niets te maken met 130 rijden op de snelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:35

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:

...en wat jij niet ziet bestaat niet.

De bavianen-rijstijl die ik steeds in dat filmpje zie ben ik hier in NL idd nog nooit tegengekomen.
Vreemd ook dat de meesten in het filmpje alleen maar toeteren ipv remmen en (bij groen licht) zomaar de kruising oprijden zonder te kijken of er iets van de andere kant aankomt. Ik denk dat onze rijopleidingen hier in NL heel wat beter zijn als daar, als ik dat filmpje zo zie.
Om te beweren dat dat soort taferelen hier in NL veelvuldig zouden voorkomen vind ik onzin, dat strookt niet met de nederlandse rijstijl in het algemeen.
Tuurlijk vinden hier ook teveel ongelukken plaats, maar niet allemaal op zo'n overdreven manier, het lijkt daar wel een slechte slapstickfilm.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:14

Juist door die rijstijl en gebrek aan opleiding is er morgen tussen 11 en 12 een landelijke actie van de truckers als protest tegen de chauffeurs uit voormalige oostbloklanden.

Die 130 kan je dan vergeten; ze gaan massaal 60 rijden met de trucks.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:34

mensen in nederland zijn net zo gek.
op de vluchstrook gaan staan langs de kantlijn en dan uitstappen op rijstrook2. hoe snel wil je plat.
heeft ieman btw die 2 zweedse dames in engeland gezien?