Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:30

Quellian schreef:
Wendy, er zijn weinig mensen die het redden met 1 salaris.

Niet redden met 1 salaris is iets anders dan beide verplicht fulltime werken lijkt me zo.
Ken ook wel een stel die beide 24 uur werken bijvoorbeeld. Zij hebben het niet breed, maar ze redden het wel. Goedkoop huis (niet groot, geen hele sjieke wijk), één auto, weinig uitstapjes en geen dure vakanties etc.
Keuzes...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:33

Mijn paard kwam pas, toen mijn dochter 1 jaar was. :D
Vroeger had ik het veel te druk met mijn werk om een paard te hebben. Ik had daar echt geen tijd voor, was ook vaak 's avonds op pad naar concerten, tv-optredens e.d. of er moest gewoon iets af en dan at je weer pizza met wijn op kantoor. :+

En zo zie je maar dat iedereen een ander leven heeft, een ander verleden, een ander idee over hoe je het wilt, een andere balans en/of een andere gezinssituatie. En daarom vind ik dat niemand kan oordelen over een ander. Zolang je maar goed voor je kinderen zorgt en ze een fijne thuisbasis kunt bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:35

Wendy schreef:
Quellian schreef:

Niet redden met 1 salaris is iets anders dan beide verplicht fulltime werken lijkt me zo.
Ken ook wel een stel die beide 24 uur werken bijvoorbeeld. Zij hebben het niet breed, maar ze redden het wel. Goedkoop huis (niet groot, geen hele sjieke wijk), één auto, weinig uitstapjes en geen dure vakanties etc.
Keuzes...

Hier in 't Gooi moet je aardig verdienen om een rijtjeshuis te kunnen betalen, hoor. ;)
Ik woon in een rijtjeshuis wat ik met mijn oude fulltime baan in mijn uppie nog niet zou kunnen kopen, helaas.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:35

Nou, ookal ben ik hoog opgeleid, als ik een rijke vent tref die het geen probleem vind dat ik op zijn zak teer en thuis blijf, ben ik de eerste die daarmee instemt :D

050206051012

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:38

Wendy, wij wonen ook in een 'simpele' eengezinswoning, maar moesten toch echt wel beide anderhalf keer modaal verdienen wilden we er een hypotheek op krijgen.
Twee auto's vind ik geen luxe, maar goed... daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Nu heb ik een auto nodig om op mijn werk te komen, maar als ik thuisblijfmoeder zou zijn dan zou ik graag een auto willen om niet aan huis gebonden te hoeven zijn. Wat is nog meer luxe? M'n kind in nette kleding? M'n kind gezond eten? M'n kind merk pampers? M'n kind die straks z'n rijbewijs krijgt? M'n kind die niet zelf financieel hoeft te ploeteren voor zijn studie? Sja, keuzes...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:40

Wendy, jij woont in Twente, waar de koopprijzen lager liggen dan hier. Het is hier niet leuk meer, hoor, om iets te kopen. Huren is al niet te doen, er is niets betaalbaars te vinden. Dus je moet wel kopen tegenwoordig........

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:44

Alet74 schreef:
Precies. En niet willen werken is iets anders dan ervoor kiezen niet te gaan werken omdat je thuis wilt zijn voor bijvoorbeeld de kinderen.

Dit snap ik niet... Er wordt hier constant wel een ophef over gemaakt.
Ik wil nu niet werken... Ongeacht wat de reden is, wie ben jij of een ander om te zeggen dat ik dan egoistisch ben... Bedoel ik niet aanvallend naar jou als persoon hoor maar begrijp je mijn punt? Dus ik moet eerst aangeven waarom ik niet werk want anders ben ik egoistisch? :?
We hebben een koopwoning, 3 kinderen, 3 auto's, 1 paard en nog een kudde dieren. Als wij het zo rooien en mijn man werkt hard en ik zit thuis zie ik het probleem niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:45

Quellian schreef:
Alet74 schreef:
Precies. En niet willen werken is iets anders dan ervoor kiezen niet te gaan werken omdat je thuis wilt zijn voor bijvoorbeeld de kinderen.

En buiten dat... wat moet je de hele dag doen thuis? :\

:roll: Bokken... :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:47

Laten we even duidelijk stellen dat ik geen kinderen heb (of wil) en ook geen behoefte heb om minder dan fulltime te werken. Maar ik vind het soms nogal makkelijk gezegd dat mensen beide fulltime moeten werken, want in de meeste gevallen blijkt het toch iets genuanceerder te liggen. Bijvoorbeeld met de keuze om niet in een bepaalde wijk of in een bepaald deel van het land te willen wonen. Of dus, zoals ik eerder aangaf, met de keuze voor 2 auto's. Of met de keuze voor merkkleding voor kindlief.
Maakt mij verder niet uit, iedereen moet vooral doen wat hij/zij zelf wil, maar besef wel dat het keuzes zijn.
Genoeg mensen die door bepaalde redenen met minder inkomen zitten (één van beide arbeidsongeschikt bijvoorbeeld) en je maakt mij niet wijs dat die kinderen minder gelukkig zijn, of minder gezond etc.

@twiggy: jij kunt ook in Twente wonen, maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet wilt. En dat is je goed recht trouwens :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:47

Hahaha, ik zit ook veel te lang te bokken, moet nog tig dingen doen, voordat ik dochterlief zo weer ophaal..... :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:51

Twiggy2008 schreef:
Hahaha, ik zit ook veel te lang te bokken, moet nog tig dingen doen, voordat ik dochterlief zo weer ophaal..... :D

Heb het 'achterhuis' gezeemd, met kids naar winkels geweest en nu even een momentje bokken! :D
Zometeen weer koken. (van woede, denk ik! ;) )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:56

MamboBeach schreef:

Heb het 'achterhuis' gezeemd, met kids naar winkels geweest en nu even een momentje bokken! :D
Zometeen weer koken. (van woede, denk ik! ;) )[/quote]

Whahahaaaa!!! Herkenbaar, hoor! :D

Ik ben naar mijn paard geweest, heb een theetje gedaan bij een vriendin, die me nog een hoop moest vertellen over een date ;) , net mijn huis opgeruimd, ondertussen beetje gebokt en gehyved, nijnen moet ik nog doen, boodschappen doen (ben morgen jarig), zonnebankje nemen, even snel op pad naar verkleedkleding, want dochterlief heeft een uitvoering vrijdagmiddag, wilde eigenlijk nog hardlopen, maar dat red ik niet, vrees ik, wat eten en dan mijn dochter ophalen bij haar vader, in bad en naar bed doen en eigenlijk moet ik dan nog studeren, maar ik ben ook ziekjes en verkouden, dus ik vind het gezegend voor vandaag vanavond!!! ;)

Op naar mijn 40e verjaardag, haha!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:02

Zo zie je maar weer, wij huismoeders blijven ook bezig. ;) Vanavond ga ik ook weer hardlopen. :j

Prettige oudjaarsavond toegewenst Twiggy! :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:11

Blijven zeker bezig, heb vanochtend weer met mijn dochter op de eerste hulp gezeten. := Ze was van ons bed gestuiterd... voel me er zo rot over. :o Gelukkig is alles goed, maar dat vult toch weer een paar uur van je dag. :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:12

Nathalie schreef:
Blijven zeker bezig, heb vanochtend weer met mijn dochter op de eerste hulp gezeten. := Ze was van ons bed gestuiterd... voel me er zo rot over. :o Gelukkig is alles goed, maar dat vult toch weer een paar uur van je dag. :P

Dat is zeker zo! :j Alles goed met haar?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:33

Quellian schreef:

Wat is niet redden??? En waar trek je de grens?

In jouw ogen kunnen wij het misschien met ons inkomen 'niet redden'
Nee, ik hoef niet jaarlijks op vakantie, ik hoef geen dure merkkleding, ik hoef niet ieder dag een biefstukje etc etc... dus ja we kunnen het op 1 loon redden.
Ik hou me altijd voor dat er mensen zijn die het met heeeeel wat minder moeten doen en mijns inziens is dat ook zeker niet verkeerd.
Sinds we het met minder moeten doen ben ik ook zuiniger geworden etc, ieder voordeel heb z'n nadeel :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:03

Wij kunnen het prima redden op alleen het salaris van mijn man. Toch werk ik...

Als mijn man wegvalt....wie zorgt er dan voor mij en mijn kinderen? Als ik dan eerst 10 jaar (of 5)niet gewerkt heb kan ik het doen met een laagbetaalde en wat belangrijker is...een niet leuke baan... Dat lijkt mij een heel vervelend vooruitzicht.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:05

Of je hebt al de nodige diploma's op zak ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:12

Quellian schreef:

Zelfs zonder kinderen en huishouden kan ik mijn energie wel kwijt met 5 paarden ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:19

MamboBeach schreef:
Alet74 schreef:

Dit snap ik niet... Er wordt hier constant wel een ophef over gemaakt.
Ik wil nu niet werken... Ongeacht wat de reden is, wie ben jij of een ander om te zeggen dat ik dan egoistisch ben... Bedoel ik niet aanvallend naar jou als persoon hoor maar begrijp je mijn punt? Dus ik moet eerst aangeven waarom ik niet werk want anders ben ik egoistisch? :?
We hebben een koopwoning, 3 kinderen, 3 auto's, 1 paard en nog een kudde dieren. Als wij het zo rooien en mijn man werkt hard en ik zit thuis zie ik het probleem niet.

Ik snap het probleem ook niet hoor. Als je niet wilt werken en je hebt de mogelijkheid daartoe (en dan bedoel ik niet een uitkering trekken), wie ben ik dan om daar iets van te vinden? Is toch helemaal jouw pakkie an?
Vind het erg vreemd dat daar zo moeilijk over gedaan wordt door veel mensen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:23

Urielle schreef:
Quellian schreef:

Zelfs zonder kinderen en huishouden kan ik mijn energie wel kwijt met 5 paarden ;)

Ik vraag me ook weleens af wat sommige bokkers op hun werk doen :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:19

Cyntje, sommige mensen zijn zo goed in hun werk dat ze zelf tijdens het bokken nog zorgen voor gevulde maagjes :)
En nee, wij willen ook niet rond komen van 1 salaris. Ga niet naar de Lidl, ga 2x per jaar naar de zon, ongeveer 4x per jaar een weekendje weg, zeker wel maandelijks uit eten en dat kan allemaal omdat ik werk. Daarbij zou ik me uitermate schuldig voelen tegenover mijn kerel als hij alles moet betalen, dat zou mij mijn eigenwaarde kosten en dat is het me niet waard (en ieder voor zich).

Twiggy, die dingen heb ik ook allemaal nog naast mijn werk hoor :D

Editje: Cyntje, ik zit net op funda te kijken naar eengezinswoningen en zie dat de prijzen daar zo'n 75.000 - 100.000 euro lager liggen dan een eengezinswoning hier. Dat scheelt enorm in je maandlasten! Wij betaalden hier voor een huurflat met 2 kamers al ruim 500 euro excl. alle kosten, dus ik ben van mening dat het er ook zeker aan ligt waar je woont hoe je het rond kunt breien.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-10-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam op verzoek verwijderd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:50

Had gepost maar weer verwijderd, vind het niet nodig om me tegenover een ander te gaan verantwoorden :+

Wat ik wel wil zeggen is dat wij meer dan 500 excl. betalen schat :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:56

Wij betalen (....althans ik betaal het van het geld van mijn man) ook wel wat meer dan 500 netto excl.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:57

Het is jammer dat je er geen geluid bij kunt horen, maar je hebt niet willen en je hebt niet willen. Ik denk dat de meeste van de mensen die ervoor gekozen hebben niet te willen werken, in essentie best willen werken. Maar nu (even) niet willen werken.
En je hebt mensen die niet willen werken en hun hand ophouden en dat heel vanzelfsprekend vinden etcetera (vul maar in - staat helemaal los van het al dan niet hebben van kinderen). En daar kan ik niet zo goed tegen. Ook al vind ik nog steeds dat iedereen het zelf moet weten, maar daar heb ik heb moeite mee.

En Cyntje, het is niet erg hoor om je kind zo nu en dan eens ergens te laten logeren om iets leuks met je echtgenoot te ondernemen. Dat heeft niet met het dumpen van je kind te maken (ik vind dat zo vervelend klinken in deze context, kinderen dump je niet, die breng je ergens naar toe). Geen mens die dat raar vindt. Zo nu en dan moet een mens ook eens aan zichzelf denken, dat is alleen maar gezond. Ik begrijp trouwens niet zo goed wat wij met informatie over huur- en hypotheekprijzen moeten. Ik ga ervan uit dat iedereen daar voor zichzelf goed over nadenkt, wat er wel en niet kan.