Sammie schreef:Christal.. Het diner heeft een open einde. Sommige mensen vinden dat geweldig, andere mensen niet. Ik niet, ik heb dan het gevoel dat ik een boek voor Jan Doedel heb gelezen. Geen idee hoe het afloopt. Maar de essentie van dat soort boeken is dat je als lezer wordt uitgenodigd om zelf na te denken, de belangrijkste wat zou jij doen, maar ook wat vind je van de situatie, wat is de essentie van het verhaal. De film Attonement vind ik daarin tegen geweldig, het heeft geen open einde, maar geeft je zeker wel stof tot nadenken.
Waarom zou je de bijbel niet in dezelfde categorie boeken kunnen plaatsen. Je leest het en je haalt eruit wat je wil, wat voor jouw van toepassing is. Wat is de essentie van het verhaal.
Overigs spreek je jezelf wel tegen. Eerst zeg je zoiets van de bijbel is te onduidelijk --> "De bijbel was perfect geweest als zelfs de grootste domoor het zou kunnen snappen, zonder interpretatiefouten te maken. Maar dat is het imo niet. De grondslag van alle ellende is het feit dat je de bijbel op 100000 manieren kunt interpreteren,"
maar nu zeg je : Ik vind de mensen die religieuze boeken letterlijk nemen daarom ook erg euhm... ja.. dom eigenlijk"
Dus welke van de twee wordt het? Moet men nadenken over de evt. boodschap die erin zit of moet men dat niet?
Ik snap niet waarom dat tegenstrijdig is? Ik heb het over mensen die de bijbel zoals hij bestaat letterlijk nemen. Wanneer de letterlijke interpretatie duidelijk zou zijn en boven alles de waarheid zou bevatten (wat nu niet het geval is imo) dan zou het boek in mijn ogen beter voldoen aan zijn opgelegde functie en daarmee geen verwarring zaaien onder miljoenen mensen die menen dat het anders geinterpreteerd moet worden. Dus er is geen tegenstrijdigheid in wat ik zeg. In het ene geval heb ik het over een boek zoals de bijbel zou moeten zijn IMO, en in het andere geval heb ik het over de bijbel zoals hij is (en IMO dus een imperfecte leidraad voor het leven die vooral niet te letterlijk genomen moet worden)
EDIT: Men zou niet moeten hoeven nadenken over de boodschap wanneer deze duidelijk is. Maar dat is het niet, dus liever wel nadenken over de boodschap.