Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:02

Mindim schreef:
Ja, ik zou tibetaans leren inderdaad.

Dat is mooi maar jij kan al lezen en schrijven en waarschijnlijk meerdere talen spreken. Een vrouw die 40 jaar geleden uit een rotswoning in het Rif gebergte geplukt is en hier alleen haar huis uit komt om door een busje met andere vrouwen zoals zij gedumpt te worden in een leeg gebouw dat ze schoon moeten maken, heeft weinig kans om zon taal te leren.
Ze heeft namelijk nooit naar school gemogen, zij zelf niet en later voor haar kinderen niet die in huis een voor haar vreemde taal spreken.
Het heeft geen zin die generatie nog Nederlands te leren, we hebben weinig voor ze gedaan en ze zijn gewend dat hun kinderen tolk zijn. Bij hun kinderen is de taal geen probleem, die zijn hier geboren en opgevoed.
De laatste 10 jaar pas zijn we ons gaan bedenken dat het wel handig zou zijn die mensen, die hier toch wonen, bij onze cultuur en samenleving te betrekken en oog te hebben voor die van hun.
Dat slaat soms naar beide kanten door.
Ik zat gisteren met stomme verbazing te kijken naar Rutte die Cohen kwalijk nam dat hij in 2003 de slachtoffers van een incident in een volgens hem foute volgorde bezocht.
Cohen ging eerst langs het huis van de ouders van de overleden schutter en vervolgens langs het huis van de zieke politieman. Ja de overledene was een Marokkaan en Rutte vond dat Cohen in 2003 nota bene waar hebben we het over, daar niet eerst langs had moeten gaan.
Dat wil onze volgende premier worden, het is om je rot te schamen als Nederlander zijnde.
Politici scoren het hoogste als ze goed de andere aan kunnen vallen, Cohen heeft al gezegd dat hij daar niet aan mee doet, ik voorzie zware tijden voor hem.

Ojajoh

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:08

sarabande: 40 jaar is een lange tijd en in 40 jaar kan je echt wel enige zinnen nederlands leren
het is niet alleen een kwestie van niet kunnen,maar meer van niet willen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:22

Citaat:
Nee, zodra het niet meer in je straatje past is het niet relevant.

Dit is onzin, zou je nogmaals graag willen vragen persoonlijke aanvallen voor je te houden.. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:28

ikdoemaarwat schreef:
sarabande: 40 jaar is een lange tijd en in 40 jaar kan je echt wel enige zinnen nederlands leren
het is niet alleen een kwestie van niet kunnen,maar meer van niet willen

Dat vind ik ook....Geen mens kan zo ongevoelig voor talen zijn om niet binnen 40 jaar een aantal standaard zinnetjes te kunnen produceren...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:40

CtjeLief schreef:
Citaat:
Nee, zodra het niet meer in je straatje past is het niet relevant.

Dit is onzin, zou je nogmaals graag willen vragen persoonlijke aanvallen voor je te houden.. :)

Persoonlijke aanval? Eh, ik geef gewoon een reactie.

Maar de reactie die je nu geeft gaat dus om bovenstaande bericht van mij, dus het klopt wel. :j

Zou je de volgende keer alles even willen quoten? Nu ruk je het een beetje uit het verband en daar houd ik niet zo van. Je straatje is overigens niet jouw straatje, ik bedoel in het algemeen. Er staat ook een knipoog achter...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 10:51

Mindim schreef:
Misschien ben je best geemancipeerd, maar het stukje wat je hier over schrijft getuigt er niet van.

Ach schei toch uit, omdat ik me in kan leven in andere mensen en verklaringen probeer te zoeken ben ik niet geëmancipeerd?? Wat een onzin.

MamboBeach: dat kleine kinderen als tolk moeten fungeren is idd belachelijk, vooral voor de kinderen zelf. Maar, wat doen we er aan? We kunnen wel steeds met vingertjes gaan wijzen en verwijten, maar hoe lossen we het probleem op? Die vraag geldt overigens voor iedereen, niet alleen voor jou ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:55

Adil18 schreef:
Dat vind ik ook....Geen mens kan zo ongevoelig voor talen zijn om niet binnen 40 jaar een aantal standaard zinnetjes te kunnen produceren...

Wanneer niemand je ooit vraagt om die taal te spreken in de situatie waarin die vrouwen leven, heeft dat niets met ongevoelig te maken.

Ik kende een Amerikaanse ingenieur die hier 5 jaar gewerkt heeft en het via de sociale contacten niet voor elkaar kreeg Nederlands te leren. Zodra hij een paar van zijn nieuwe woordjes sprak, ging de ander automatisch over op Engels. Waarom tijd verdoen aan iets, terwijl iedereen hem prima verstond in zijn eigen taal.
Zo is het ook als je hele omgeving een taal spreekt, de TV op een Arabische zender staat en je nauwelijks met de taal van de buitenwereld in aanraking komt.
Inmiddels nemen mensen, meest vrijwilligers, er de tijd voor om zulke mensen wegwijs te maken in het Nederlands. Maar het is erg kortzichtig om te oordelen en vooral om te zeggen "IK zou het beter doen". Je hebt nog nooit in zon situatie gezeten, dus waar heb je het over.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:18

sarabande schreef:
Adil18 schreef:

Wanneer niemand je ooit vraagt om die taal te spreken in de situatie waarin die vrouwen leven, heeft dat niets met ongevoelig te maken.

Ik kende een Amerikaanse ingenieur die hier 5 jaar gewerkt heeft en het via de sociale contacten niet voor elkaar kreeg Nederlands te leren. Zodra hij een paar van zijn nieuwe woordjes sprak, ging de ander automatisch over op Engels. Waarom tijd verdoen aan iets, terwijl iedereen hem prima verstond in zijn eigen taal.
Zo is het ook als je hele omgeving een taal spreekt, de TV op een Arabische zender staat en je nauwelijks met de taal van de buitenwereld in aanraking komt.
Inmiddels nemen mensen, meest vrijwilligers, er de tijd voor om zulke mensen wegwijs te maken in het Nederlands. Maar het is erg kortzichtig om te oordelen en vooral om te zeggen "IK zou het beter doen". Je hebt nog nooit in zon situatie gezeten, dus waar heb je het over.

Persoonlijk vin ik dat met Engels iets anders, omdat dat een wereld taal is (volgens mij de tweede meest gesproken taal van de wereld...?).

En hoezo verlangt het niemand dan...Overduidelijk verlangt een heel groot deel van Nederland het, anders had Wilders niet zo veel aanhang...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:44

Heino schreef:
Mindim schreef:
Misschien ben je best geemancipeerd, maar het stukje wat je hier over schrijft getuigt er niet van.

Ach schei toch uit, omdat ik me in kan leven in andere mensen en verklaringen probeer te zoeken ben ik niet geëmancipeerd?? Wat een onzin.

MamboBeach: dat kleine kinderen als tolk moeten fungeren is idd belachelijk, vooral voor de kinderen zelf. Maar, wat doen we er aan? We kunnen wel steeds met vingertjes gaan wijzen en verwijten, maar hoe lossen we het probleem op? Die vraag geldt overigens voor iedereen, niet alleen voor jou ;)

Ik denk niet dat er veel op te lossen is, als mensen al zo lang hier wonen en de taal niet machtig zijn, ze geen interesse hebben.
Mijn man maakt het vaak mee dat ze als tolk fungeren, is natuurlijk gewoon te gek voor woorden maarja, van blijven wijzen word je ook niet wijs. ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:36

Dat is mooi maar jij kan al lezen en schrijven en waarschijnlijk meerdere talen spreken. Een vrouw die 40 jaar geleden uit een rotswoning in het Rif gebergte geplukt is en hier alleen haar huis uit komt om door een busje met andere vrouwen zoals zij gedumpt te worden in een leeg gebouw dat ze schoon moeten maken, heeft weinig kans om zon taal te leren.

Waar slaat dit op????

Wie heeft haar van de rif geplukt?? Wie dwingt haar om in een busje te gaan zitten en gebouwen schoonmaken?

Sorry hoor maar je doet wel erg laatdunkend over mensen die schoon maken. Ik ken er genoeg hoor, die een behoorlijke opleiding hebben en nu dit werk doen, omdat dat goed te combineren is met kinderen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:02

Het gaat niet over schoonmaken, daar geef ik geen enkele mening over, het gaat over isolement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:15

Ik zie ook zware tijden voor Cohen, debatteren is niet zijn ding. Wat was hij slecht!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:16

Nou idd zeg! Was niet veel soeps.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:33

faye schreef:
Ik zie ook zware tijden voor Cohen, debatteren is niet zijn ding. Wat was hij slecht!

Ja hij is daar niet tegen bestand, wel tegen debateren, maar niet tegen onzin. Je vriend Wouter had dat beter gedaan :D
We leven in een financiële crisis, er moet van alles gebeuren en Rutte begint over iets totaal ridicuuls. Cohen gaat dat dan keurig zoals hij is uit zitten leggen, terwijl hij sarcastisch had moeten vragen waar het eigenlijk over gaat.
Maar de huidige kiezer kijkt liever naar regeerders die elkaar op ordinaire manier de poten onder de stoel uit zagen, dat scoort.

Zag ook Geert nog even omgeven door minimaal zes bewakingsmensen, door Haarlem snellen, stilstaan mag niet in dialoog gaan doet hij niet, vraag me af wat het nut is en blijf me afvragen wat dat kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:35

Nou hij kan het gewoon niet. Ik ben iig blij dat de VVD blijft stijgen in de peilingen, gaat vast goed komen 9 juni!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:13

Over het taalprobleem. Ik hoorde dat ze bij radio1 een onderzoekje hadden gedaan onder Nederlanders die in Turkije wonen. En daaruit bleek dat deze mensen al jaaaaren in Turkije wonen maar geen noodzaak zien Turks te spreken. En ze spreken het dan ook bijna allemaal niet. (Ik zal even het stuk op de radio terug zoeken)
Ik vind het niet echt relevant aan de ene kant... Aan de andere kant is het wel een grappige omkering. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:44

haha ben je ook een radio 1 luisteraar krips??

(sorry even offtopic, maar dacht dat ik zeldzaam was in mijn soort)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:59

Krips schreef:
Over het taalprobleem. Ik hoorde dat ze bij radio1 een onderzoekje hadden gedaan onder Nederlanders die in Turkije wonen. En daaruit bleek dat deze mensen al jaaaaren in Turkije wonen maar geen noodzaak zien Turks te spreken. En ze spreken het dan ook bijna allemaal niet. (Ik zal even het stuk op de radio terug zoeken)
Ik vind het niet echt relevant aan de ene kant... Aan de andere kant is het wel een grappige omkering. :)

eigelijk vind ik dat schandalig.....ik woon al jaren in frankrijk en spreek goed frans....hoe moet je anders dingen regelen?
Ik snap dat niet hoor!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:13

MamboBeach schreef:
Ik denk niet dat er veel op te lossen is, als mensen al zo lang hier wonen en de taal niet machtig zijn, ze geen interesse hebben.
Mijn man maakt het vaak mee dat ze als tolk fungeren, is natuurlijk gewoon te gek voor woorden maarja, van blijven wijzen word je ook niet wijs. ;)

Ik weet niet of het voor de echt oudere mensen nog op te lossen is, maar rot gezegd lost dat zich uiteindelijk vanzelf op ;)
Nee absoluut, en dat is wat ik continu probeer te zeggen in dit soort topics, je kan deze problemen pas echt aanpakken als je ze vanaf de bodem/oorsprong analyseert en dát aan gaat pakken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:22

was gisteren bij een cabaret voorstelling. 1 marokkaanse comedyan had het over zijn dochtertje die zei : papa, als jij later oud wordt, ga je dan ook slecht nederlands spreken'.
omdat inderdaad de ouderen gewoon slecht nederlands spreken. ze waren sowieso vaak al analfabeet en ongeschoold, hier in nederland zijn ze direct gaan werken dus de prioriteit lag niet bij het nederlands leren (het was overigens niet gepland te blijven).. collega's waren ook vaak buitenlands dus de nederlandse taal is heel slecht ontwikkeld. maar ik ben dus benieuwd hoe het er over 1 a 2 generaties uit ziet, als dat taalprobleem zo goed als uitgestorven is (iedere nieuwe hollander gaat hier naar school)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:26

jameyskatje schreef:
was gisteren bij een cabaret voorstelling. 1 marokkaanse comedyan had het over zijn dochtertje die zei : papa, als jij later oud wordt, ga je dan ook slecht nederlands spreken'.
omdat inderdaad de ouderen gewoon slecht nederlands spreken. ze waren sowieso vaak al analfabeet en ongeschoold, hier in nederland zijn ze direct gaan werken dus de prioriteit lag niet bij het nederlands leren (het was overigens niet gepland te blijven).. collega's waren ook vaak buitenlands dus de nederlandse taal is heel slecht ontwikkeld. maar ik ben dus benieuwd hoe het er over 1 a 2 generaties uit ziet, als dat taalprobleem zo goed als uitgestorven is (iedere nieuwe hollander gaat hier naar school)

ik hoop het....als ik de jeugd uit de stad hoor praten(maakt niet uit wat voor kleur) begrijp ik erg geen hout van....zal wel aan mij liggen :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:36

maargoed, dat is straattaal haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:02

ik vind dat we de oudere generatie met rust moeten laten, ik vind dat we die niets meer op moeten leggen........ in vind dat we die in alle rust moeten mogen laten genieten van hun pensioen, zonder restricties (buiten de normale voor iedereen geldende dan :D )

De oudere generatie, daar heb ik zoveel respect voor!! Die mensen hebben zich kapot gewerkt in de havens, mijnen en zo voort..... DIE werden gediscrimineerd en geschoffeerd....... Maar bleven hard werken tot dat ze kapot waren. De Eerste generatie was de generatie die het ECHT moeilijk had......... De eerste generatie was ook helemaal niet van plan te blijven in eerste instantie, maar hebben toch zo goed en kwaad hier een bestaan opgebouwd die ze niet meer achter zich wilde laten. Het zijn de kinderen van HUN kinderen die nu de problemen veroorzaken. En die kinderen hebben een leven dat een heeeul stuk makkelijker is als dat leven van opa en oma hoor!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:14

Goed punt Kim, gewoon bij de generatie van nu beginnen en geen energie aan die eerste generatie 'verspillen' (klinkt onaardig, maar niet zo bedoeld), daar is niemand bij gebaat.
@Geerke: als ik ergens op straat loop waar ik het dialect niet spreek, versta ik ook niemand. Het niet verstaan van mensen is niet gekoppeld aan een kleur.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:24

jameyskatje schreef:
maargoed, dat is straattaal haha

Dat accepteer ik dus niet in mijn huis. Dat de pubers hier dat irri vinden is niet mijn uitdaging.

Met een accent praten...... oke. Maar geen smurks!!! (wie er over het woord smurks valt......... jammer dan. Zo noem ik het gewoon.

Ik heb ooit in een grijs verleden een Somaliaanse als vriendin gehad. Ze kon best aardig Nederlands, maar helemaal goed ging het niet. Ze deed haar best dat is het belangrijkste.

Kim:
Dat het de kinderen van hun kinderen zijn ben ik helemaal mee eens.