10 februari 2026/Kootwijkerbroek/Gelderland
Aangereden wolf gevonden langs provincialeweg in Kootwijkerbroek: ‘Vol op z’n kop geraakt’
Op de kruising van de Kootwijkerdijk met de provinciale weg N310 in het buitengebied van Kootwijkerbroek is een wolf doodgereden. Instanties doen onderzoek, vertelt omwonende Pieter van der Meer.
,,Ik werd gebeld door jongens die op weg naar een klus waren en het beest in de berm zagen liggen’’, vertelt Van der Meer. ,,Ik ben toen gelijk wezen kijken.’’
GEHAVEND De wolf is behoorlijk gehavend. ,,Hij is vol op z’n kop geraakt. Z’n kop en borst liggen helemaal open. Het was een flinke klap en klaar.’’
Het kan zijn dat ‘ie geraakt is door een automobilist, die vervolgens doorgereden is, denkt Van der Meer. Maar logischer is volgens hem dat het een vrachtwagen met aanhanger was. ,,Dan merk je het eigenlijk niet.’’
DRUK DOOR A30 Het is sowieso druk op de weg, nu de A30 afgesloten is. ,,Er rijdt een lange stroom voertuigen. Het is niet gek dat er een keer eentje aangereden wordt.’’ Nederland heeft überhaupt een groot wegennet, merkt Van der Meer op. ,,Een wolf heeft veel risico om aangereden te worden.’’
Meer informatie heeft Van der Meer niet, maar hij weet te vertellen dat er onderzoek wordt verricht door de politie en de provincie. ,,Zij zullen het verder regelen.’’
De aanrijding is inmiddels bekend bij Bij12, dat in opdracht van de provincies de wolvenpopulatie monitort en aanvallen op vee afwikkelt. Een woordvoerder zegt: ,,Ik heb net begrepen dat Stichting Wildaanrijdingen Nederland de melding van een doodgereden wolf heeft doorgegeven aan de Wageningse Universiteit en aan het Wolvenmeldpunt. Dat is alles wat op dit moment weten.’’
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... roek-vol-o