Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 08:29

Wolf verongelukt bij Kootwijkerbroek
Citaat:
Kootwijkerbroek, Gelderland
10-02-2026
Vanmorgen

Wolf aangereden

Vanmorgen wolf doodgereden op de N310 ter hoogte van de kruising met de kootwijkerdijk in Kootwijkerbroek.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AcJA8Zr ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 08:31

Zichtmelding Westerbork Dr gisterochtend
Citaat:
Westerbork, Drenthe Zichtmelding 09-02-2026 09.30 uur

Wolf gezien vanochtend bij Perkenslag in Westerbork, hij liep richting Krommaat. Op het paadje tussen de huizen en de voetbalvelden.

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1855yyon ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 10:03

Citaat:
10 februari 2026/Kootwijkerbroek/Gelderland
Aangereden wolf gevonden langs provincialeweg in Kootwijkerbroek: ‘Vol op z’n kop geraakt’

Op de kruising van de Kootwijkerdijk met de provinciale weg N310 in het buitengebied van Kootwijkerbroek is een wolf doodgereden. Instanties doen onderzoek, vertelt omwonende Pieter van der Meer.
,,Ik werd gebeld door jongens die op weg naar een klus waren en het beest in de berm zagen liggen’’, vertelt Van der Meer. ,,Ik ben toen gelijk wezen kijken.’’

GEHAVEND De wolf is behoorlijk gehavend. ,,Hij is vol op z’n kop geraakt. Z’n kop en borst liggen helemaal open. Het was een flinke klap en klaar.’’
Het kan zijn dat ‘ie geraakt is door een automobilist, die vervolgens doorgereden is, denkt Van der Meer. Maar logischer is volgens hem dat het een vrachtwagen met aanhanger was. ,,Dan merk je het eigenlijk niet.’’
DRUK DOOR A30 Het is sowieso druk op de weg, nu de A30 afgesloten is. ,,Er rijdt een lange stroom voertuigen. Het is niet gek dat er een keer eentje aangereden wordt.’’ Nederland heeft überhaupt een groot wegennet, merkt Van der Meer op. ,,Een wolf heeft veel risico om aangereden te worden.’’

Meer informatie heeft Van der Meer niet, maar hij weet te vertellen dat er onderzoek wordt verricht door de politie en de provincie. ,,Zij zullen het verder regelen.’’
De aanrijding is inmiddels bekend bij Bij12, dat in opdracht van de provincies de wolvenpopulatie monitort en aanvallen op vee afwikkelt. Een woordvoerder zegt: ,,Ik heb net begrepen dat Stichting Wildaanrijdingen Nederland de melding van een doodgereden wolf heeft doorgegeven aan de Wageningse Universiteit en aan het Wolvenmeldpunt. Dat is alles wat op dit moment weten.’’

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... roek-vol-o

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Azxw6 ... tid=wwXIfr

Fijn dat ie in 1x dood geweest zal zijn.
En dat er klaarblijkelijk geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:03

Nog even en niemand kan zijn huis meer uit. (Wolf in woonwijk foto)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 10:07

Citaat:
10 februari 2026/Sprundel/Noord-Brabant
In Sprundel, in de Pannenhoef en Zundert zijn er meerdere wolvenaanvallen geweest de afgelopen dagen.
In de nacht van 6 februari zijn er schapen gepakt in Sprundel (gemeente Rucphen) en is er tevens een ooi gepakt in de Pannenhoef achter 1.25m hoog elektrisch draad / wolfwerend raster.
In deze omgeving worden al langere tijd sporen gezien en net voor de Kerst is er ook een wolf in de avond gezien bij Hoeve het Rondgors in Rijsbergen.
Verder zijn er rond de kerst meerdere aanvallen van wolven geweest in Wuustwezel. Er zijn hierbij meerdere schapen achter een goedgekeurd schapenraster gedood. Deze schapen stonden achter een 1,20m flexinet en met stroom erop.
Wees alert op uw (huis)dieren!
We wensen de eigenaren wederom veel sterkte.

https://www.facebook.com/ZundertAlert

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17wDjh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 10:22

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:26

DuoPenotti schreef:
Weet je geef je op als vrijwilliger die zulke omheiningen in het buitengebied plaatst daar waar ze elke paar weken verplaatst worden.

Spreken we je over 2 maanden..

Misschien dat ze ook het tekort aan geld dat er is na een evt. subsidie wil aanvullen?

Deze discussIe hebben we in dit topic al meerdere keren gevoerd. En de redenen waarom dierhouders geen raster hebben zijn ook al gegeven.
Wat te denken wat er met het landschap gebeurt als het vol met rasters staat? Dan kunnen de weidedieren geen kant meer op, maar ook het wild wordt gehinderd in hun doorgang.
Als ik kijk naar onze situatie (wat ik hier al eerder heb gedaan) dan grenst ons land gedeeltelijk aan een stukje gemeentegrond dat slecht (of eigenlijk niet) wordt onderhouden. Daardoor kunnen we geen omheining zonder lekkage van stroom plaatsen. O.a. de bramen groeien als onkruid onze weide in en tegen de omheining. En dan hebben we ook buren die biet vrolijk worden van een flink hoge omheining met forse klap stroom naast hun tuin.

Wranglerbutt schreef:
Kinke schreef:
ik ben zo zat van dat gezeik van o.a. Karuna. Kom jij even een ton aan euries brengen hier? Wij verdienen ons geld ook gewoon buiten de deur maar hebben wel een stuk of 20 koeien die van het voorjaar weer met hun kalfjes naar buiten moeten

Wat een onverdraagzame opmerking, over facebook reactie gesproken! -O-
Wil je hier alleen maar elkaar naar de mond praten en mensen met een (iets) andere mening wegjagen?

Ik post hier weinig maar lees wel regelmatig mee, om om te hoogte te blijven wat er gebeurt en speelt mbt wolven in NL. Buitenlandse zichtmeldingen, de WOO avonturen van Annemieke en complotmeuk boeien mij niet, maar ik vind dat ik (en bv Karuna) evenveel recht hebben om hier een mening te posten als de fanatieke tegenstanders die als enige oplossing zien dat alle wolven moeten worden afgeschoten.

Ik snap de reactie eerlijk gezegd wel. Karuna beweert dat ze al een tijdje meeleest en toch geeft ze een reactie die hier al eerder is gegeven en waarop de reacties van o.a. Kinke (in andere woorden) en die van mij hierboven al zijn gegeven. Dan is het best frustrerend als er weer een reactie zoals die van Karuna wordt gegeven.
Als die omheining zou werken/mogen zouden ze er al staan. Maar als je ziet hoe wolven in dierentuinen in hun verblijf gehouden moeten worden is het naïef om te denken datje met zo’n raster wolven buiten je wei houden. En dan hebben we het nog niet over het effect wat het op het overige wild heeft.

Wranglerbutt schreef:
Veel schapen die op wisselende percelen met eenvoudige (snel op te zetten = goedkope) omheiningen worden gehouden, is een keuze in bedrijfsvoering/ winstmodel van de betreffende schapenhouder.
In bekende wolvenroedelgebieden vind ik dit verwijtbaar nalatig wbt dierwelzijn. In gebieden waar af en toe een wolf doorheen trekt die schapen pakt vind ik het wel begrijpelijk dat men daar niet in investeert.

In het (wolven) gebied waar ik veel kom, zijn sommige schapenhouders de afgelopen jaren overgestapt op verplaatsbare (machinaal op te zetten) wolfwerende omheiningen. Die kuddes hebben geen enkele wolvenaanval gehad, tegenover meerdere keren bij een 'traditionele' schapenhouder.

Ik vermoed dat die verplaatsbare rasters juist niet goedkoper zijn. Die moeten juist bestand zijn tegen vaker opzetten en weer weghalen. Hier in de omgeving worden steeds vaker wolven gezien is een schapenhouder die zijn kuddes op grasland van anderen laat grazen. Dit op verzoek van de eigenaar van de grond omdat het grazen door schapen ook bijdraagt aan het beheer van het land. Die schapen staaN achter een verplaatsbaar raster. Dat geldt ook voor de kudde die stukken heidegrond in de omgeving begrazen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 11:01

Vergeet de aanval vorige week bij/in de schaapskooi Holtingerveld Havelte niet.
De schapen stonden bij de schaapskooi in wwr.

Al die wwr en trucjes die bedacht zijn, het is vooral goed voor degene die ze verkoopt.
Het werkt allemaal tijdelijk en soms nog wat vertragend.
Maar de wolf leert iedere dag bij.
Sommige roedels veroorzaken dermate veel paniek bij de dieren binnen de wwr dat die dieren er wel doorheen lopen, andere roedels laten een wolf en erin gaan, ik vraag me altijd af is dat dan de slimste van de roedel of wordt die wolf ‘geofferd’ door de rest, die mag het vuile werk doen en aan het eind mag ie ook nog even meevreten. Die wolf mag de dieren door de afrastering jagen en de stroom lekt handig weg.

Ze zijn zo slim!
M.i. is alleen een afrastering zoals wolvrnparken en dierentuinen bijna helemaal wolfwerend.

Maar zoek de aflevering secreet life in the zoo maar eens op, dierentuin in Dublin miste wolven in het verblijf.

Het bleek dat de dieren een immens holenstelsel hadden gegraven en al buiten de omheining waren aan beland.
Weliswaar onder de grond.
Ierland zat dicht bij loslopende wolven.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 14:22

Zo lang we de wolf niet actief mogen verschrikken en verjagen wordt het porbleem alleen maar groter. Ze krijgen flink de kans om alle soorten WWR te omzeilen/bedwingen, leren het hun roedelgenoten. Ze zijn zo ongelofelijk slim...

Ik vind het zinloos om diereigenaren te beschuldigen. Niemand ziet diens dier graag vermoord en uit elkaar getrokken. Niet iedereen heeft de kans/mogelijkheid/informatie om WWR aan te schaffen, en dan nog hoeft het niet te helpen. Hier in het topic zijn ook al vaak beschuldigende vingers gewezen naar dierhouders met WWR waar een wolf toch doorheen wist te komen. Was ook niet goed.

Maar we kunnen hooguit vertragen. Duimen dat we de wolf voor even te slim af zijn.

Zo lang er geen beleid komt is staan dierhouders behoorlijk machteloos.

Als je al ergens een beschuldigende vinger naar wil wijzen, laat dat dan de politici zijn die hier geen beslissingen over willen nemen en uitstellen of wegkijken (zowel nationaal als Europees niveau), alsook die clubs die elke stap bij de rechter aanvechten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 15:32

Ben het helemaal met je eens.
Mooi verwoord.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:16

Toch zie je dat we steeds meer betere omheiningen komen. Waar een wil is, is een weg.
Dat de beschuldigende vinger richting politici dient te wijzen, is te makkelijk. De wolven zijn er al een aantal jaren en de situatie is nimmer gewijzigd. Dit gevecht is er eentje van de lange adem en vooralsnog kunnen politici dit beter, dan wie dan ook. De hoop dat dit wel overwaait of dat er aanzienlijk ingegrepen gaat worden is jezelf voor de gek houden. En wie zijn daar de dupe van?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:33

Knuffeldier heel goed omschreven. :j

Heb hier een hele mooie gazen omheining staan.
Maar op geen enkele manier is deze aan te passen naar wolf proof.
Binnen wat er met vergunning in het buitengebied mag.
Inclusief rekening houden met de buren.
Want we leven in een vol land waar meer mensen wonen dan wij met onze weidedieren.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:39

Ik denk wel degelijk dat politici meer kunnen doen.

Als ik Linell & Boitani (meermaals hier gedeeld) er goed op nalees *hoeft* NL helemaal geen wolvenpopulatie in stand te houden. Verschillende staatssercretarissen hebben dit dossier uitgesteld, of moeten uitstellen (Rummenie heeft z'n best gedaan als ik de kranten goed heb gelezen, maar werd niet gesteund).

Er is helaas een enorm sterke pro-wolf lobby (misschien moeten we daar allemaal vooral naar wijzen), zowel zochtbaar in de politiek, als, ik vermoed, meer achter de schermen. En die krijgen toch vanalles voor elkaar.

Als we nu alle boeren in gebieden waar de laatste 24 maanden een wolf is gezien een paintballgeweer gunnen, alsook een aantal jagers die actief en gericht wolven verjagen, alsook een brede vergunning voor afschieten van wolven die 3x binnen een bebouwde kom, over een WWR, of schapen hebben gedood...

Het *mag* binnen de Europese regels, nogmaals, als ik Linell & Boitani goed lees (NL is zeer klein en drukbevolkt land)...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 19:53

Knuffeldier schreef:

Als ik Linell & Boitani (meermaals hier gedeeld) er goed op nalees *hoeft* NL helemaal geen wolvenpopulatie in stand te houden. Verschillende staatssercretarissen hebben dit dossier uitgesteld, of moeten uitstellen (Rummenie heeft z'n best gedaan als ik de kranten goed heb gelezen, maar werd niet gesteund).

Er is helaas een enorm sterke pro-wolf lobby (misschien moeten we daar allemaal vooral naar wijzen), zowel zochtbaar in de politiek, als, ik vermoed, meer achter de schermen. En die krijgen toch vanalles voor elkaar.

Als we nu alle boeren in gebieden waar de laatste 24 maanden een wolf is gezien een paintballgeweer gunnen, alsook een aantal jagers die actief en gericht wolven verjagen, alsook een brede vergunning voor afschieten van wolven die 3x binnen een bebouwde kom, over een WWR, of schapen hebben gedood...

Het *mag* binnen de Europese regels, nogmaals, als ik Linell & Boitani goed lees (NL is zeer klein en drukbevolkt land)...

Rummenie wacht nog op rapport van Apollonios. Maar ik zie het niet gebeuren dat dat rapport voor 23 februari op bureau bij Rummenie ligt, helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:59

Als Frankrijk legaal mag schieten dan wij helemaal...

Het is precies de pro wolf lobby die hier te groot is.

En heel wat minder mensen met de voeten in de klei in vergelijk met Frankrijk, zonder Disney aan natuur kunnen denken.
Denk dat wat dat betreft in Frankrijk nog wat meer gezond verstand is zonder de overdreven emotie die het overneemt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:38

DuoPenotti schreef:
Knuffeldier heel goed omschreven. :j

Heb hier een hele mooie gazen omheining staan.
Maar op geen enkele manier is deze aan te passen naar wolf proof.
Binnen wat er met vergunning in het buitengebied mag.
Inclusief rekening houden met de buren.
Want we leven in een vol land waar meer mensen wonen dan wij met onze weidedieren.

En als je dit probeert uit te leggen aan pro wolf mensen, dan krijg je als antwoord dat je dan maar geen dieren moet houden.
Of ik ben een dierenbeul omdat ik paarden heb (want dat is alleen voor jezelf en paarden zijn zielig)
Ik begin niet meer aan discussies, kost me teveel energie en het helpt toch niet

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:58

Verschil is ook dat de jacht veel wijdverbreider en meer geaccepteerd is, dan hier.
Buiten de bebouwde kom, heeft bijna iedereen daar wel een jachtgeweer, heb ik het idee.

(Ik heb daar ook eens met een dubbelloops geschoten, op niks hoor, mijn schouder vond het niet leuk).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 23:38

Zichtmelding Putten Gld, 3 wolven
Citaat:
Putten Gelderland
10-02-2026
22.10 uur

Zichtmelding

Vanavond bij het uitlaten van onze hond, 3 wolven op de Krachtighuizerheide ter hoogte van de Schovenhorsterveldweg 7 liepen richting de Krachtighuizerweg. 3 stuks op 20 meter afstand

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18FKwYnY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 12:08

Aanval Elburg Gld, minimaal 5 schapen gedood
Citaat:
11 februari 2026/Elburg/Gelderland
Aanval op schapen

Wolven aanval bij rotonde Flevoweg Elburg.
Bij 2 koppels totaal zo'n 5 dode schapen en een paar gewonden.
Sterkte voor de eigenaren

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/17tYnL ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 12:45

Sowieso is over de grens ( Dld, België, Frankrijk) jagen veel meer geaccepteerd. Niet voor niks dat veel jagers uit Nederland (bijna) niet eens meer in eigen land gaan jagen, maar alleen nog de grens over gaan. Het is goed dat er strenge regels zijn, al zijn die niet eens het grootste probleem. Het gaat vooral om de organisaties die oa de jacht verstoren, jagers begreigen ed. Dat speelt over de grens in veel mindere mate. Kijk alleen al naar het schieten van Bram. Dat heeft vooral zo lang geduurd imo doordat dierenrechten organisaties gingen posten op plekken waar ze wisten dat de jagers zich ophielden. Daar zijn gewoon app groepen voor, die mensen mobiliseren om de boel te verstoren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 12:48

tienus63 schreef:
Zichtmelding Putten Gld, 3 wolven
Citaat:
Putten Gelderland
10-02-2026
22.10 uur

Zichtmelding

Vanavond bij het uitlaten van onze hond, 3 wolven op de Krachtighuizerheide ter hoogte van de Schovenhorsterveldweg 7 liepen richting de Krachtighuizerweg. 3 stuks op 20 meter afstand

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18FKwYnY ... tid=wwXIfr

Temidden van alle vakantieparken.
Wij hebben daar ook een stacaravan, het voelt steeds minder ontspannen zo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:32

Knuffeldier schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar politieke wegen zijn eindeloos. Bureaucratie is het woord.

Knuffeldier schreef:

Er zijn een aantal personen op plekken waar de macht groter is dan wij als individu of wellicht tezamen kunnen uitoefenen. We hebben personen als vd Straaten nodig. Toch schrijven een aantal mensen haar af op haar manier van communiceren en werkwijze. Maar geloof me, we redden het anders niet. Juist door die mensen die ergens zitten waar ze niet horen, omdat zij een geheel ander belang veinzen.
De nieuwe kleren van de keizer valt hierbij in het niets. Bewijs het maar eens…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 13:33

Aanval Appelscha Frl, schaap gedood
Citaat:
Appelscha, Friesland
11-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Afgelopen nacht is er een schaap gedood in Appelscha.

We wensen de eigenaar veel sterkte.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18AJPuTy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 15:26

Zelfs een schuwe lynx heeft blijkbaar geleerd dat er binnen de hekken een keuze offer op hen wacht.

Citaat:
11 februari 2026/Blekinge/Zweden
De lynx is in Duitsland uitgezet, dit dier kan zo Nederland binnen stappen.
---
Lynx springt over 2,2 meter hoog hek - mag worden afgeschoten
Ambtenaren van de provincie Blekinge geven toestemming voor een beschermingsjacht op lynxen die er een gewoonte van hebben gemaakt om in een wildpark binnen te dringen. Rondom het park staat een 220 centimeter hoog hek.

SVT Blekinge meldt dat twee herten in het wildpark in Karlskrona zijn aangevallen door een lynx. Medewerkers van de provinciale overheid hebben het wildpark geïnspecteerd en geconstateerd dat het hek, dat voorzien is van dubbele elektriciteitsdraden, in goede staat verkeert.

De beschermde jacht mag tot 30 april worden uitgevoerd, 24 uur per dag en met behulp van alle soorten verlichting. Er mogen maximaal twee roofdierenspeurhonden tegelijk worden ingezet. Jagen vanuit een motorvoertuig is niet toegestaan.

https://www.jaktjournalen.se/nyheter/lo ... 22VZB-vaVQ

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1BDaxf ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 15:53

Kaja schreef:
Er zijn een aantal personen op plekken waar de macht groter is dan wij als individu of wellicht tezamen kunnen uitoefenen. We hebben personen als vd Straaten nodig. Toch schrijven een aantal mensen haar af op haar manier van communiceren en werkwijze. Maar geloof me, we redden het anders niet. Juist door die mensen die ergens zitten waar ze niet horen, omdat zij een geheel ander belang veinzen.
De nieuwe kleren van de keizer valt hierbij in het niets. Bewijs het maar eens…

Dit ben ik ook met je eens. We hebben klokkenluiders en mensen die keihard de barricaden op gaan heel erg hard nodig.

Wat ik bij vd Straaten spannend vind, is dat ze zich veel/steeds meer met extreem rechts inlaat en zichtbaar maakt. Kamervragen via Van Meijeren (FvD, veroordeeld voor opruiing, komt regelmatig met complottheorieen in de Kamer), samen met prominente FvD-ers op pad, te gast bij Weltschmerz (bekend anti-covid anti-overheid programma), etc.

Ik denk niet dat dat helpt, want het linkt openlijk anti-wolf campagne met extreem rechst en complotten.