Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:17

Het is ook veel leuker voor een ree om levend opgevreten te worden. Vooral voor de kalfjes is dat top! Heb er niet zoveel moeite mee als er niet meer gejaagd zou mogen worden maar heb wel moeite er mee dat de wolf nu de oorzaak is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 17:26

Citaat:
13 maart 2025/Steenwijkerland
Burgemeester Steenwijkerland: ‘We zijn hier helemaal klaar met de wolf’

Wouter van Dijk
De wolf rukt op, ook in plattelandsgemeente Steenwijkerland. „Daarover is geen twijfel meer mogelijk. Het is nu écht tijd voor zwaardere maatregelen, want dit zijn geen incidenten meer. Er móet nu iets gebeuren, er is een zwaar toenemend gevoel van onveiligheid.”

Met die oproep brak burgemeester Rob Bats van Steenwijkerland woensdagmiddag tijdens een statenvergadering in Zwolle een lans, naar eigen zeggen namens veel boeren in zijn gemeente. „Dat ík hier nu sta en niet die boeren zelf, is trouwens al tekenend”, zei Bats. ,,Zij willen hun verhaal wel doen, maar dat durven ze niet, vanwege doodsbedreigingen via sociale media. Daarom sta ik hier namens deze boeren, als plattelandsburgemeester. Dit is de eerste keer dat ik hier in Zwolle sta als inspreker, maar ik vind dit zo belangrijk, dit grijpt mij ook persoonlijk aan.”
‘Verdriet, onmacht en toenemend wantrouwen’

Aanvallen van wolven op schapen en kleine paarden zijn de laatste tijd schering en inslag in deze gemeente. Begin februari werden tientallen schapen gedood in de omgeving van Willemsoord. En begin deze week werd een wolf gesignaleerd in de omgeving van Blokzijl. Van alle door wolven gedode schapen in de provincie Overijssel, was 75 procent te vinden in de Kop van Overijssel. De burgemeester nam woensdag tijdens de vergadering van de commissie Landbouw en Natuur ervaringen van boeren en veeartsen uit zijn gebied mee naar de vergadering in Zwolle. „Ik hoor het verdriet, de onmacht en het toenemende wantrouwen tegen de overheid, als het gaat om de aanpak van de wolf. Ik hoor van schrijnende situaties waarbij door één wolvenaanval dertig schapen direct gedood werden en nog eens dertig vervolgens geëuthanaseerd moesten worden.”

Bats: „Dit zijn dus geen incidenten meer, dat stadium zijn we al lang en breed gepasseerd.” Wat de burgemeester betreft is het daarom tijd voor hardere actie. Hij deed daarom de oproep, naar eigen zeggen ook namens burgemeester Jan ten Kate van buurgemeente Staphorst, bij de provincie om dit probleem mee te nemen en landelijk te bespreken. „Dat debat zullen we moeten gaan voeren. Er moeten duidelijke instructies komen wat we hieraan kunnen doen, op welke manier we de wolf kunnen verstoren, gevangennemen of doden. We zullen moeten kijken naar wat er mogelijk is om in te grijpen. Nu kan afschot alleen in uiterste gevallen, bijvoorbeeld in zeer acute situaties dat er sprake is van levensgevaar. We zullen moeten bespreken hoe dit anders kan.” Bats trok daarbij de vergelijking met het noodrecht dat burgemeesters wél hebben als het gaat om gevaarlijke honden. „Duidelijke afspraken binnen de wetgeving zijn inmiddels nodig, zodat we kunnen ingrijpen vóórdat het te laat is. En niet nadien.”

In de discussie over de aanpak van wolven zal er volgens de burgemeester ook goed gekeken moeten worden naar wolfwerende maatregelen. „De boeren die ik sprak, nemen die maatregelen en hebben bijvoorbeeld een wolfwerend hek. Maar ik hoor ook ervaringen van anderen, die stellen dat zo’n hek helemaal niet effectief is. De wolf komt er makkelijk overheen of onderdoor, met als gevolg dat de prooidieren geen kant op kunnen. Op die manier wordt een preventiemiddel in grote mate betwijfeld en zijn er juist mensen die stellen dat schapen konden ontkomen op plekken waar juist géén raster was.”
‘Wolfwerende maatregelen zijn van belang’

De Statenleden hoorden de burgemeester woensdagmiddag aan, ter voorbereiding op hun bespreking over wolvenaanpak volgende week. Statenlid Jan Jonker (SGP) ondersteunde de oproep. „Dit moet wettelijk geregeld worden, want het gaat ook onze rechtsstaat aan.” Adam Bakker (Overijssel Vooruit) nam vast een voorschot op de discussie volgende week door zich af te vragen hoe het kan dat wolven in andere Europese landen wel worden afgeschoten wanneer nodig, terwijl daar dezelfde Europese regels gelden. Statenlid Mirjam Fagel (Partij voor de Dieren): „Ik snap de oproep van de burgemeester, maar tegelijkertijd is het wel van belang dat mensen de wolfwerende maatregelen die er zijn, benutten.”
https://steenwijkercourant.nl/steenwijk ... 32404.html

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1G7Bjq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 17:28

Citaat:
13 maart 2025/Friesland

Wolf slaat toe in Langezwaag: al 16 schapen doodgebeten, gemeente Opsterland neemt maatregelen

Langezwaag, Friesland – 12-03-2025

In het Friese Langezwaag heeft een wolf opnieuw toegeslagen. Afgelopen nacht werden in een weiland aan de Boerenstreek vijf schapen zwaar toegetakeld. De dieren, die drachtig waren, overleefden de aanval niet. De aanval brengt het totale aantal door de wolf gedode schapen in de omgeving op 16.

Uit dna-onderzoek is inmiddels bevestigd dat het daadwerkelijk om een wolf gaat. De eerste dode schapen werden enkele weken geleden gevonden, waarna er snel vermoedens ontstonden over de aanwezigheid van het roofdier. Getuigen meldden dat de wolf in de omgeving werd gezien en op beeld werd vastgelegd terwijl het dier door weilanden rende.

Zorgen over blijvende aanwezigheid van de wolf

Langezwaag ligt in het zuiden van Friesland, niet ver van gebieden waar in Drenthe en Overijssel al vaker wolven zijn waargenomen. De terugkeer van de wolf in Friesland, na afwezigheid sinds de achttiende eeuw, roept zorgen op bij boeren en inwoners.

In de afgelopen jaren trokken wolven vooral door het oosten van Nederland en Groningen, vaak afkomstig uit Duitsland. Nu lijkt Friesland ook een vaste plek te worden op de route van deze roofdieren.

Gemeente Opsterland neemt maatregelen

De recente aanvallen op schapen hebben geleid tot actie vanuit de gemeenteraad van Opsterland. Tijdens de raadsbijeenkomst van 24 februari 2025 werd de motie ‘Actie tegen wolven’ aangenomen. De motie biedt de gemeente richtlijnen om verdere maatregelen te verkennen ter bescherming van vee tegen aanvallen door wolven.

Wethouder Marcel van Opzeeland laat namens het college weten dat de zorgen van inwoners serieus worden genomen:
“De motie verzoekt het college om tijdelijk schuilstallen toe te staan, zodat dieren beter beschermd kunnen worden tegen mogelijke aanvallen door wolven. Dit betekent een vorm van actief gedogen, waarbij we nog specifieke regels moeten opstellen waaraan deze schuilstallen moeten voldoen. Het is belangrijk om te beseffen dat wie nu al een schuilstal plaatst, het risico loopt dat deze later niet binnen de uiteindelijke regelgeving valt. Dit risico ligt bij de eigenaar.”

Daarnaast blijft het college van B en W in gesprek met de Provinsje Fryslân, het Rijk en de Europese Unie om te zoeken naar meer flexibiliteit in het beleid rondom de wolvenpopulatie. “We vinden het belangrijk dat maatwerk mogelijk wordt, zodat we dieren beter kunnen beschermen.”

Schadevergoeding en bescherming

De organisatie Bij12-Faunafonds is ingeschakeld om de schade van getroffen schapenhouders te vergoeden, volgens het bestaande wolvenprotocol dat door de provincies is vastgesteld.

Omdat wolven een beschermde status hebben in Nederland, is afschot niet zomaar toegestaan. In vroeger tijden werden wolven massaal bejaagd, waardoor ze sinds de negentiende eeuw uit Nederland verdwenen waren. De recente terugkeer van de wolf zorgt voor een spanningsveld tussen natuurbeheer en landbouwbelangen.

Advies aan inwoners

Wolven trekken voornamelijk ‘s nachts en mijden mensen, maar kunnen soms dichtbij bebouwing komen. Inwoners van Langezwaag en omliggende dorpen worden aangeraden om hun vee zo goed mogelijk te beschermen en de wolf met rust te laten.

De provincie Fryslân blijft de situatie monitoren om te bepalen of de wolf zich definitief in Friesland zal vestigen.
https://klaverbledtsje.nl/nieuws/wolf-s ... atregelen/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18zRUm ... tid=wwXIfr

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:31

Citaat:
Advies aan inwoners

Wolven trekken voornamelijk ‘s nachts en mijden mensen, maar kunnen soms dichtbij bebouwing komen.

Ik begrijp niet dat dit nog steeds gezegd wordt.
Hoevaak is het tegendeel al bewezen. Bijna dagelijks hier op het forum al.
Ze lopen midden door de tuinen .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:12

Citaat:
De motie verzoekt het college om tijdelijk schuilstallen toe te staan, zodat dieren beter beschermd kunnen worden tegen mogelijke aanvallen door wolven. Dit betekent een vorm van actief gedogen, waarbij we nog specifieke regels moeten opstellen waaraan deze schuilstallen moeten voldoen.

Fijn dat ze meedenken en iets willen doen, maar een schuilstal beschermt tegen wind, regen en zon. Niet tegen wolven.

Citaat:
De recente terugkeer van de wolf zorgt voor een spanningsveld tussen natuurbeheer en landbouwbelangen.

Jammer van het simplisme. De schrijver heeft nogal wat gemist, zoals mensen die niet meer op hun erf durven te lopen in het donker, kinderen en honden niet meer in de tuin durven te laten, niet meer te fietsen of wandelen en zo kan ik er nog wel een paar noemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:17

Een schuilstal is in principe 3-wandig, wat overigens is (sommige delen van) Duitsland verplicht is om in de wei te hebben.

Maar als je de schuilstal afkunt sluiten, zouden de dieren in theorie veilig staan.
Los van het feit dat de stress en angst voor de nodige kwetsuren kunnen zorgen en tolereren 2-4 paarden elkaar in een beperkte ruimte.

Hoe hoog, breed, lang mag een schuilstal worden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:25

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:29

Aangezien een rat nog door een deur kan knagen kan het niet een schuilstalletje worden maar zal het toch een stenen stal moeten worden op betonnen vloer lijkt mij zo. Met deuren met ondoordringbaar plaatwerk. Als daar dieren in zullen moeten dan moet er op een of andere manier toch ook wel iets met ventilatie geregeld worden. Dat zal dan wel iets in de nok moeten worden verwacht ik. Speciale veilige geventileerde nok. Dat gaan nog hele gebouwen worden voor paarden, schapen, koeien enz.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:36

Voor wie meer wil weten over de wolf cq wolven op de Utrechtse Heuvelrug, er is een site opgezet; Wolven in Utrecht is een nieuwe onderzoekswebsite met actuele informatie over wolven in Utrecht. Voor inwoners en bezoekers die graag de natuur opzoeken.
https://www.wolvenutrecht.nl/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 19:37

Rizette schreef:
Aangezien een rat nog door een deur kan knagen kan het niet een schuilstalletje worden maar zal het toch een stenen stal moeten worden op betonnen vloer lijkt mij zo. Met deuren met ondoordringbaar plaatwerk. Als daar dieren in zullen moeten dan moet er op een of andere manier toch ook wel iets met ventilatie geregeld worden. Dat zal dan wel iets in de nok moeten worden verwacht ik. Speciale veilige geventileerde nok. Dat gaan nog hele gebouwen worden voor paarden, schapen, koeien enz.

Kortom het gaat om bedragen die velen niet even op tafel leggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:52

En dan hebben ze het ook nog over tijdelijke toestemming. Moet je hele bouwwerken plaatsen, kost het een fortuin en moet het later ook opeens weer weg?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:02

Zoek de wolf aan begin van het filmpje.
Ik ben zelf altijd verbaasd hoe goed ze op gaan in het landschap.

Wandelaar in Tsjechië stuit op een wolf in het bos bij zijn dorp.
Hij kon het dier uiteindelijk met pepperspray verjagen.
Citaat:
„Dobrý den, rád bych se podělil, co se mi včera stalo. Byl jsem se v odpoledních hodinách projít kousek za obcí Horní Vltavice a při cestě jsem narazil na vlka, který se za mnou vynořil z mladého porostu. Na chvíli se zastavil a hned se rozběhl proti mně bez jakéhokoliv zaváhání. V tu chvíli jsem stačil akorát zapnout nahrávání a vytáhnout pepřový sprej, který si myslím, že mě zachránil od velice nepříjemné situace, protože ho zastavil až pepřový sprej na necelý metr ode mně.”

"Hallo, ik wil graag delen wat mij gisteren is overkomen. Ik ging 's middags wandelen in de buurt van het dorp Horní Vltavice en onderweg kwam ik een wolf tegen die uit de jonge bomen achter mij tevoorschijn kwam. Hij bleef even staan ​​en rende toen meteen, zonder enige aarzeling, op mij af. Op dat moment hoefde ik alleen maar de opname aan te zetten en de pepperspray te pakken, wat mij denk ik uit een heel vervelende situatie heeft gered, want het was de pepperspray die hem op minder dan een meter afstand van mij tegenhield.”

Bron https://www.facebook.com/share/v/15yYEY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:11

]Zichtmelding Warffum Gr
Citaat:
Warffum/ Groningen
13-03-2025
10.00

Wolf gezien warffum/ Breede.
Melder fietste rochting school en kwam die tegen.

Meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW via whatsapp +3161708889.

#geen wolf

Dit blijkt een weggelopen hond geweest te zijn.
Hond lijkt nogal op een wolf en sjouwt vaker weg.

Hoog tijd dat de eigenaar zijn hond beter onder appèl heeft.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:14

tienus63 schreef:
]Zichtmelding Warffum Gr
Citaat:
Warffum/ Groningen
13-03-2025
10.00

Wolf gezien warffum/ Breede.
Melder fietste rochting school en kwam die tegen.

Meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW via whatsapp +3161708889.

#geen wolf

Dit blijkt een weggelopen hond geweest te zijn.
Hond lijkt nogal op een wolf en sjouwt vaker weg.

Hoog tijd dat de eigenaar zijn hond beter onder appèl heeft.

Of op zijn minst versiert met roze glitters ofzo :')

Die confrontatie in Tsjechië. Ik weet dat ze zeggen maak geen oogcontact maar hoe hou je anders een beest wat je zo duidelijk in de gaten houdt zelf nog in de gaten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:17

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:20

tienus63 schreef:
Voor wie meer wil weten over de wolf cq wolven op de Utrechtse Heuvelrug, er is een site opgezet; Wolven in Utrecht is een nieuwe onderzoekswebsite met actuele informatie over wolven in Utrecht. Voor inwoners en bezoekers die graag de natuur opzoeken.

Thanks, wist niet dat die site bestond. Maar duidelijk het advies om niet de bossen in te gaan met je hond. Dat doe ik al een tijdje niet meer, maar daardoor kan hij nooit meer los.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:33

Aanval Koekange Dr 8 schapen gedood
Citaat:
Koekange Drenthe.
13-03-2025

Bij een wolven aanval 8 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15oRpD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:49

Antwoorden van staatssecretaris Rummenie BBB op van Kostic PvdD over vermeende stroperij op wolven.
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️
Staatssecretaris Rummenie Ministerie LVVN zond mede namens de minister van Justitie en Veiligheid de antwoorden op de vragen van het lid Kostić (PvdD) over het bericht dat er wolven in Nederland verdwijnen en dat experts aanwijzingen voor stroperij zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Boo1b ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:52

Prachtige antwoorden.
Zie vraag 5... Zie vraag 5.

Om niet bewezen stroperij maken ze zich wel druk.
Mooi antwoord daarom ook bij vraag 2.
Dat lijkt ze namelijk niks uit te maken.

En de angst van de weidedieren eigenaren en melders ook niet.
Daar is heel wat doxing geweest en doodsbedreigingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:03

tienus63 schreef:

Wat leuk, Brams vrouwtje hebben we Eva genoemd. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:04

Dit is voor mij een 12x dezelfde vraag stellen met andere woorden verspilling van overheidstijd. Wel netjes geantwoord inderdaad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:14

Jessix schreef:
tienus63 schreef:

Haha, jij zegt het, ik dacht het.
Eerst dacht ik dat het een site was die alleen pro wolf was, maar met wat doorspitten lijkt het mij meer een site die op feiten gebaseerd is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:19

Benzz schreef:
Jessix schreef:

Haha, jij zegt het, ik dacht het.
Eerst dacht ik dat het een site was die alleen pro wolf was, maar met wat doorspitten lijkt het mij meer een site die op feiten gebaseerd is.

Ja ik dacht hetzelfde, maar bij even doorlezen staan er best interessante dingen op. Misschien goed om in te gaten te houden. Best veel zichtmeldingen ook van vorig jaar!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:28

Captain schreef:
Sanet schreef:
Volgens mij is het heel wat humaner om door een kogel gedood te worden dan levend opengescheurd te worden.

Nou precies dat ja..

Het ging erom dat de jagersvereniging altijd aandraagt dat er geschoten moet worden ivm verkeersveiligheid, maar daar kon geen grond voor gevonden worden. Dus het heeft helemaal niks met de wolf van doen.

Ik ben blij met de uitspraak. Want op het ogenblik werd het reeën bestand uitgedund zowel door de wolf als de jager.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 21:33

Aanval Koekange D, 1 schaap gedood
Citaat:
Koekange Drenthe.
13-03-2025

Bij een wolven aanval 1 schaap gedood.
Andere locatie dan de voorgaande melding uit Koekange.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16KRHo ... tid=wwXIfr