Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:40

Volgens BBC News World
China zegt dat het klaar is voor 'elke vorm van oorlog' met de VS

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:02

Babootje schreef:
Volgens BBC News World
China zegt dat het klaar is voor 'elke vorm van oorlog' met de VS

Daar wordt de wereld niet beter van, of het nou om een handelsoorlog of om een kernoorlog gaat :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:09

China krimt z’n militaire budget op naar meer dan 7 %, Taiwan waarschijnlijk het eerste slachtoffer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:12

Wat toch 1 gek als wereldleider teweeg kan brengen........

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:38

En vanuit Nederland 3.5 miljard naar Oekraine lees ik net. En wie mag dat betalen? Precies, het klootjesvolk. Die is niets gevraagd, want ik weet zeker dat het merendeel echt tegen is.
Het eigen volk krijgt steeds hogere rekeningen voor alles, de zorg wordt steeds meer uitgekleed, maar nee, hoppa, er is wel even weer een potje voor het buitenland. Wij zijn niet belangrijk meer.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:12

Ach, houd toch op. Lekker veilig (nog wel) in Nederland klagen over hoe slecht we het hier hebben... Wat denk je dat er gebeurt als Oekraïne deze oliebol oorlog verliest? Dat gaat geen impact hebben op ons leven hier? Met Trump als president (Rusland back-up gevend) blijft deze oorlog niet bij alleen Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:36

Ann schreef:
Ach, houd toch op. Lekker veilig (nog wel) in Nederland klagen over hoe slecht we het hier hebben... Wat denk je dat er gebeurt als Oekraïne deze oliebol oorlog verliest? Dat gaat geen impact hebben op ons leven hier? Met Trump als president (Rusland back-up gevend) blijft deze oorlog niet bij alleen Oekraïne.

@Germie Als Rusland Oekraine in handen krijgt, hebben ze ook gelijk alle militaire kennis, wapens etc van Oekraine in handen. Dat is desastreus voor Europa.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:46

germie schreef:
En vanuit Nederland 3.5 miljard naar Oekraine lees ik net. En wie mag dat betalen? Precies, het klootjesvolk. Die is niets gevraagd, want ik weet zeker dat het merendeel echt tegen is.
Het eigen volk krijgt steeds hogere rekeningen voor alles, de zorg wordt steeds meer uitgekleed, maar nee, hoppa, er is wel even weer een potje voor het buitenland. Wij zijn niet belangrijk meer.

Weet je wat het gaat kosten wanneer Oekraïne verliest? Denk daar maar even over na !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:54

Naief om te denken dat dat land zijn eigen oorlog maar in zijn eentje moet uitvechten en het ons allemaal bespaard blijft in ons (nu nog) veilige landje.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:54

germie schreef:

Nou, persoonlijk denk ik dat dat reuze mee valt hoor Germie. Natuurlijk is het niet fijn dat er zo vreselijk veel geld naar de oorlog gaat. Maar dat wordt helaas echt niet alleen gedaan omdat Nederland Oekraïne zo aardig vind ofzo. Dat geld gaat daar naar toe omdat de dreiging dat de oorlog onze kant op komt( als Poetin niet gestopt wordt) zeer reëel is. Alleen de angst om de boel verder te laten escaleren heeft de Europese leiders tot op heden weerhouden nog verder bij te springen. Niemand wil dat de oorlog verder ontwikkeld en dat straks onze manschappen tegen de Russen moeten vechten. En als ik mag kiezen of Nederland een paar miljard bijdraagt aan de oorlog of Nederlandse zonen en dochters straks hun leven op het spel moeten gaan zetten om te zorgen dat de Russen gestopt worden, vind ik het toch niet zo'n moeilijke keuze. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:56

Als Ukraïne verliest dan gaat wereldwijd volop het recht van de sterkste weer gelden....zover het dat al niet deed...... daar moet je echt geen risico's mee nemen :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:11

Ik vind het echter wél een hoop geld, 3,5 miljard...

Er was toch een tekort van 1,2 miljard oid, waardoor de btw weer omhoog zou moeten....

Waarom moeten wij Nederland zoveel geld in Oekraïne steken en kunnen bijvoorbeeld Canada, Australië, Japan enz niet financieel helpen? Of Duitsland, Frankrijk, Noorwegen enz...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:19

Die doen dat ook allemaal iedereen die zijn eigen vrijheid op 1 heeft staan doet dat , houden jullie zelf al het nieuws wel bij ?? @germie en mvdende??

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:34

knollentuin schreef:
Die doen dat ook allemaal iedereen die zijn eigen vrijheid op 1 heeft staan doet dat , houden jullie zelf al het nieuws wel bij ?? @germie en mvdende??

Ik hoor anders niets over bijdragen uit Australië, Nieuw-Zeeland, Canada enz hoor in de media....

Maar ik vind dat er met een hoop geld wordt gesmeten (ook in coronatijd, toen kon het geldpotje niet leeg..) op dit moment richting buitenland (ook Gaza enz) terwijl de eigen inwoners steeds meer in de financiële knel komen met alle duurdere boodschappen maar vooral energie..

Laat de binnenlandse politiek eerst dáár maar eens naar kijken en de problemen verlichten voordat er een groot geldbedrag naar het buitenland verdwijnt en er vervolgens door een begrotingstekort niets gedaan kan worden aan de energiearmoede (en overige armoede) in Nederland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:38

Ik stel voor dat we een lijstje bijhouden van de mensen die het "niet ons probleem" vinden, en dat we die in de frontlinie zetten als de Russen eenmaal bij een artikel 5 land aangekomen zijn waardoor we onze mensen èn ons geld in moeten gaan zetten, in plaats van alleen maar ons geld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:17

Als de mensen die hier stuiteren over geld aan Oekraine, buiten de ellende voor ons als Rusland dit wint, terug kijken naar andere keren dat er veel geld uitgegeven werd, is daar ooit wat van naar de armen en hun problemen gegaan? Nee, of in elk geval niet in die bedragen. Dat geld uitgeven zoals dat nu gaat om Oekraine overeind te houden is in het belang van alle Nederlanders. In andere omstandigheden was dat geld niet uitgegeven of in elkgeval niet aan wat velen hier (terecht) ook belangrijk vinden. Wat dat betreft is er niks verloren, dat geld komt toch niet onze kant uit en zeker niet via de hard schreeuwende politici, want die stemmen voor rijkere mensen en bedrijven, armen zijn daar enkel interessant om stemmen bij te "jatten", want vertegenwoordigen doen ze je niet gezien de stemmen voor/tegen wetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:23

mvdende schreef:
knollentuin schreef:

Ik hoor anders niets over bijdragen uit Australië, Nieuw-Zeeland, Canada enz hoor in de media....

Maar ik vind dat er met een hoop geld wordt gesmeten (ook in coronatijd, toen kon het geldpotje niet leeg..) op dit moment richting buitenland (ook Gaza enz) terwijl de eigen inwoners steeds meer in de financiële knel komen met alle duurdere boodschappen maar vooral energie..

Laat de binnenlandse politiek eerst dáár maar eens naar kijken en de problemen verlichten voordat er een groot geldbedrag naar het buitenland verdwijnt en er vervolgens door een begrotingstekort niets gedaan kan worden aan de energiearmoede (en overige armoede) in Nederland.

Australie heeft al in 2023 militaire voertuigen gestuurd naar Oekraine en steunt Oekraine nog steeds.
Nieuw Zeeland geeft humanitaire hulp en training aan Oekrainse soldaten
https://x.com/oorlog_monitor/status/1733416282727260295
https://x.com/davidcapie/status/1895778573291831600

Ook Canada steunt Oekraine al vanaf het begin van de oorlog. In september 23:
Canadese premier Justin Trudeau: "Canada zal Oekraïne altijd steunen"
#Canada zal #Ukraine 50 pantservoertuigen geven als onderdeel van een hulppakket van miljoenen dollars en zal Oekraïense piloten opleiden om F-16's te bedienen.
https://x.com/nexta_tv/status/1705321726765088989
Ook Canada heeft na de clash met Trump Oekraine verzekerd van niet aflatende steun.

In Januari 24 heeft ook Japan zich uitgesproken voor steun aan Oekraine en hier geld bij gelegd.
De nieuwe Japanse minister van Buitenlandse Zaken, Yoko Kamikawa, bracht onlangs een verrassingsbezoek aan Oekraïne.
Ze zegde 37 miljoen dollar toe ter ondersteuning van een Oekraïens anti-dronesysteem.
Ze zei dat Japan ‘Oekraïne zal blijven steunen, zodat de vrede kan worden hersteld.’
https://x.com/KareemRifai/status/1744056759830942201

Moet ik de rest van de wereld nog even langs, of houden jullie het nieuws zelf voortaan bij @mvdende en @Germie.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:32

https://www.ifw-kiel.de/topics/war-agai ... t-tracker/

Kiel instituut is de rest van de wereld al langs geweest. Canada, Australië en Japan, evenals South Korea, Turkiye, Norwegen, New Zealand, Switzerland, China, Taiwan, India, and Iceland.
Dus ja, er wordt ook buiten de EU behoorlijk wat bijgedragen.

En bedenk even hoeveel duurder die energie wordt als Oekraïne het niet redt.. Vroegah was Oekraïne een energie exporteur, nu niet meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:33

Dank babootje, ik ben op vakantie dus heb niet veel tijd om te reageren. Maar dus dit , hou je nieuwskanalen bij ...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:36

Babootje schreef:
mvdende schreef:

Australie heeft al in 2023 militaire voertuigen gestuurd naar Oekraine en steunt Oekraine nog steeds.

#Canada zal #Ukraine 50 pantservoertuigen geven als onderdeel van een hulppakket van miljoenen dollars en zal Oekraïense piloten opleiden om F-16's te bedienen.
Ook Canada heeft na de clash met Trump Oekraine verzekerd van niet aflatende steun.

In Januari 24 heeft ook Japan zich uitgesproken voor steun aan Oekraine en hier geld bij gelegd.
De nieuwe Japanse minister van Buitenlandse Zaken, Yoko Kamikawa, bracht onlangs een verrassingsbezoek aan Oekraïne.
Ze zegde 37 miljoen dollar toe ter ondersteuning van een Oekraïens anti-dronesysteem.
Ze zei dat Japan ‘Oekraïne zal blijven steunen, zodat de vrede kan worden hersteld.’

Moet ik de rest van de wereld nog even langs, of houden jullie het nieuws zelf voortaan bij @mvdende en @Germie.

37 miljoen is wel ff wat minder dan de 3,5 miljard die Nederland wil gaan geven....

Die landen helpen wel, maar dus zeer minimaal...pas als alle landen ook minimaal 3,5 miljard (of véél meer, aangezien bijna alle landen tig keer groter zijn dan NL) per land per jaar in Oekraïne stoppen hoor je mij niet meer...

Ik vind dat er gewoon véél en véél teveel Nederlands geld die kant op gaat!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:41

Prima, dan vind je dat. Ik vind dat kortzichtig omdat er dingen zijn die a. belangrijker zijn dan geld en b. nu investeren in de veiligheid van Europa een stuk goedkoper is dan oorlog in eigen land voeren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:15

mvdende schreef:
Babootje schreef:

37 miljoen is wel ff wat minder dan de 3,5 miljard die Nederland wil gaan geven....

Die landen helpen wel, maar dus zeer minimaal...pas als alle landen ook minimaal 3,5 miljard (of véél meer, aangezien bijna alle landen tig keer groter zijn dan NL) per land per jaar in Oekraïne stoppen hoor je mij niet meer...

Ik vind dat er gewoon véél en véél teveel Nederlands geld die kant op gaat!

Leuk vind ik het ook niet, maar ik denk dat we dit ook aan Trump te danken hebben. Die heeft 'Amerika' (lees Trump) op nummer 1 staan en geen interesse in Europa of de rest van de wereld. Alle steun vanuit Amerika is per direct stop gezet. Zonder steun heeft Oekraïne 3 jaar voor niets gevochten en Trump weet dit heel goed. Die heeft er helemaal geen problemen mee als Rusland verder Europa binnen valt.

Dat zie je ook met de dreiging om uit de NAVO te stappen. Ik hoop alleen dat hij dat dan doet voordat hij China zover heeft dat zij Amerika letterlijk de oorlog verklaren. Ik zou het namelijk wel erg zuur vinden als Europa dan Trump te hulp zou moeten komen, met al die machtsspelletjes die hij speelt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:28

Hij kan er niet gemakkelijk uitstappen, maar wel Amerikaanse militairen gestationeerd in Europa terugroepen en daarmee het binnenvallen van een EU land gemakkelijker maken voor Rusland. Zeer waarschijnlijk helpt de VS dan de EU niet. Ontheft ons dat niet van de verplichting om de VS bij te staan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:34

Nou inderdaad, het zou helemaal zuur zijn als wij wederom op moeten komen draven in een conflict van de NAVO om de US te helpen. Maar dat zij dan vervolgens niet thuisgeven hier op het Europese front.... Dat dat een onfatsoenlijke situatie is daar zit Trump niet mee.

Ik denk dat hij an sich wel graag die president wil blijven die de USA niet in een oorlog gestort heeft.
Daarvoor klopt hij zichzelf graag op de borst. Aan de andere kant wil hij wel heel graag Groenland, Gaza en Panama en Canada erbij.

Ik zie toch wel wat in een alliantie zonder de USA, voor de komende jaren. Dat we met Canada en wie er verder maar bij wil dragen, Ukraïne helpen. Als een verenigd Europa + vrienden. Samen met Ukraïne een nieuw verbond.

En als kers op de taart hoeft Putin dan ook niet te miepen over NAVO die te dicht bij zijn grenzen komt, want het is dan geen NAVO en de Amerikanen zitten er niet bij en daar ging het altijd vooral maar om denk ik.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:57

Dit artikel over het belang van een noodpakket in huis hebben lees ik net. We komen echt in andere, meer onzekere tijden terecht ben ik bang voor.
https://nos.nl/artikel/2558398-kabinet- ... uis-hebben
bron: NOS

Edit: net de video gezien, best wel confronterend hoe kwetsbaar we hier in Nederland zijn. -O-
De haven van Rotterdam en alle infrastructuur (kabels) in de Noordzee maakt ons een 1e doelwit.
Laatst bijgewerkt door Ann op 06-03-25 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt