Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:11

irmaz schreef:
Dank je wel Babootje, super samenvatting +:)+

We zijn nog niet klaar. Deel 2 komt er nog aan:.

Tijdens de Russische Revolutie in 1917 was voor het eerst sprake van een zelfstandig, internationaal erkend land: de Oekraïense Volksrepubliek. De Sovjet-Unie slokte het op tot haar einde in 1991.

De WO II periode.
In dit artikel https://www.historischnieuwsblad.nl/col ... de-oorlog/ wordt beschreven hoe Stalin in 1e instantie een vrijage aanging met Hitler door een anti-aanvalsverdrag te tekenen. Een geheim protocol gaf de Sovjet-Unie de vrije hand in het toenmalige oosten van Polen (tegenwoordig het westen van Oekraïne en Belarus), de Baltische landen en Bessarabië (ongeveer het huidige Moldavië). In ruil daarvoor mocht Hitler het westen van Polen bezetten, wat hij twee weken voor de Sovjet-invasie ook deed. In de stad Brest vond een gezamenlijke militaire parade van Duitse en Sovjet-troepen plaats. (Maar dat is het Kremlin voor het gemak maar vergeten).
Officieel heette het dat het Rode Leger in Oost-Polen de Russische ‘bloedbroeders’ – de hier woonachtige Oekraïners en Wit-Russen – ‘bescherming’ kwam bieden. (Waar hebben we dat meer gehoord). Een deel van de vier à vijf miljoen Polen die er ook woonden, werd gedeporteerd of zelfs vermoord – zoals bijna 22.000 slachtoffers in de bossen van Katyn.
Echter Hitler hield zich niet aan het verdrag. Zoals bekend viel hij in juni 1941 de Sovjet Unie binnen.
In zijn gelederen 800 man van de Oekrainse zeer fascistische (Bandera's) tak van de OOenN. Maar wat het Kremlin ook niet vertelt is dat er veel meer Oekrainers (naar schatting 7 miljoen) aan de kant van de Sovjet Unie vocht tegen de Nazi's, waaronder de opa van Zelensky.
Natuurlijk waren er ook collaborerende Oekrainers net zoals die er in NL waren. Ook niet heel raar als je bedenkt hoe Stalin huis heeft gehouden in Oekraine met de Holodomir en de slachtpartij die hij aanrichtte in Lviv bij zijn terugtrekking.
https://nos.nl/artikel/2146402-het-verg ... n-oekraine

Na WO II kwam Oekraine wederom onder Sovjet bewind als volksrepubliek Oekraine. Na de val van het communisme werd Oekraïne een onafhankelijke democratie.
Hieronder nog een goed overzicht van de recente geschiedenis.
https://npokennis.nl/longread/7474/hoe- ... aar#id-368

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:20

Wederom dank! De Nederlandse vertaling van het boek van Catherine Belton: 'De mannen van Poetin' is net verschenen. Een van de vertalers is er nogal gecharmeerd van. (ja duh, maar ik vertrouw haar oordeel) en het kwam ook langs op de tijdlijn van een fb-vriend. Plus goede recensies. Dus voor velen hier misschien een aanrader.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:22

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Dit volk is echt van een ander slag als dat wij zijn heb ik al vaak gedacht en ik begin het meer en meer te begrijpen. Wij zijn veel softer en ik denk dat dit komt omdat wij toch vergeleken bij de Oekraïners al een tijdje weer op het pluche zitten nadat de Nazi's het land uit waren gezet en Nederland dus weer Nederland was.

Ik denk dat wij ons ook niet helemaal realiseren wat we allemaal kwijt kunnen raken en wij denken dat we door praten en overleggen overal wel een compromis uit kunnen halen.

Dat denk ik dus ook en ik denk dat mensen glad niet door hebben hoe spannend de situatie op dit moment is in Europa en hoe de hele politieke situatie in Europa kan veranderen zowel ten voordele als ten nadele van Europa cq Rusland. Het is nog lang niet gedaan.
Die veranderingen zullen vele male verder gaan als eventjes krapte, hoge prijzen misschien zelfs producten die moeilijk te krijgen zijn daar de logistiek op zijn gat ligt wellicht zelfs wat eenzijdig eten/ honger.

Het pluche waar we op zitten is niet vanzelf sprekend EN die oplossing ligt NIET in het Rusland maar zijn gang laten gaan. Dat lost het dus niet op. Die bange houding zou ons wel eens heel erg duur kunnen komen te staan. De Krim in 2014 was een proef ballonnetje en Europa heeft te zwak gereageerd en ook te naïef (vanuit het pluche). Dat is geschreven met de wijsheid van NU, toen was ik het eens met de houding en opstelling van Europa.

Europa kan er sterker maar zeker ook zwakker uit komen (dat geldt dus ook voor Rusland) en ik denk dat te weinig mensen zich realiseren dat NU de rug recht houden een voorwaarde is voor de kans op een sterker Europa. Want anders gaat Poetin met zijn kliek gewoon door en er wellicht met een deel van Europa vandoor. Dat is voor mij wel duidelijk geworden uit al die verhalen van de Rusland kenners, de mensen die ik ken uit Rusland en die er gewoond hebben en nu gevlucht zijn en de geschiedenis van Rusland.

Ik zelf heb heel erg sterk het idee dat we op een kantelpunt in de geschiedenis zitten dat de geschiedenis van Europa voor de komende 100 jaren (Dus voor onze kinderen en kleinkinderen) kan bepalen. Wellicht zal er achteraf een voor en na Oekraïense oorlog tijds beleving zijn zoals nu met WOII. Zou zo maar eens kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:32

Al die opmerkingen van mensen op internet dat er onderhandeld moet worden, elk telefoontje van buitenlandse regeringsleiders naar Poetin , elke opmerking dat Oekraïne maar een stukje op moet geven, de houding van Duitsland mbt wapens sturen, de houding van Zwitserland ,koren op de molen van Poetin. Dit word door hem als zwakte gezien.
Er zijn maar drie mogelijkheden imo die deze oorlog kunnen beëindigen , vermoorden van Zelenski, nog veel meer wapens asap naar Oekraïne of van binnenuit Rusland.
Die laatste is onwaarschijnlijk aangezien Poetin drie organisaties om zich heen heeft en aan zich verbonden die elkaar zeer nauwlettend in de gaten houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:17

Vergis je niet in de vice president van Oekraïne. Doet denk ik niet onder voor Zelensky. Zo gauw is het niet gedaan na vermoorden Zelensky.
Laten we hopen dat ze hem niet te pakken krijgen!!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 17:34

Het is denk ik (helaas) niet zozeer de vraag of ze hem te pakken krijgen, maar waneer.
Daarom is de back-up daarachter echt enorm belangrijk.
Zeker een democratisch land mag/kan nooit afhankelijk zijn van 1 speler. Als het goed is zit daar een regering achter die de zienswijze in stand houden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-06-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:35

Dit is wel een interessante video.
Het gaat echt wel ergens over. En Rusland zal het niet zonder slag of stoot op geven.
Aan de andere kant als de Oekraine in zijn geheel bij de EU zal komen is de EU in 1 klap een heel stuk rijker.

https://youtu.be/Eo6w5R6Uo8Y

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:00

Op kort termijn zal er na de oorlog, hèeeeeeeeel veeeeeeeeel geld in moeten want voor 20% is het totaal vernietigd. Vreselijk.
Een Marshall plan voor Oekraïne, waar Rotterdamse architecten in opdracht al voor ah tekenen zijn gezien de ervaring die rotterdam heeft met totale vernietiging WOII.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 18:04

De impact op het milieu is ook gigantisch.
Daarbij vallen de discussies over vuurwerk met oud en nieuw in het niets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:11

Klopt, en ook de gigantische bosbranden in Siberie. Werden niet bestreden want iedereen zat aan het front dus brandweer zwaar onderbemand en de Polen, die de vorige keer flink geholpen hebben met blussen, die waren ook niet beschikbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:20

pien_2010 schreef:
Op kort termijn zal er na de oorlog, hèeeeeeeeel veeeeeeeeel geld in moeten want voor 20% is het totaal vernietigd. Vreselijk.
Een Marshall plan voor Oekraïne, waar Rotterdamse architecten in opdracht al voor ah tekenen zijn gezien de ervaring die rotterdam heeft met totale vernietiging WOII.

Het Marshallplan heeft de Amerikanen destijds geen windeieren gelegd. Deze oorlog winnen geeft uiteindelijk hele grote kansen. Zeker de regio's waar Rusland nu om vecht zijn belangrijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:57

Loretta schreef:
Het gaat echt wel ergens over. En Rusland zal het niet zonder slag of stoot op geven.
Aan de andere kant als de Oekraine in zijn geheel bij de EU zal komen is de EU in 1 klap een heel stuk rijker.

Heldere video, thx voor posten :j

Eigenlijk supertreurig wanneer je dit ziet, Rusland heeft alle mogelijkheden om het rijkste land ter wereld te zijn wanneer ze het goed zouden exploiteren, en met dat geld zouden ze zo veel kunnen bereiken . In plaats daarvan richten ze zich voornamelijk op het bestrijden van mogelijke concurrenten 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:03

Loretta schreef:

Heldere video, thx voor posten :j

irmaz schreef:
Eigenlijk supertreurig wanneer je dit ziet, Rusland heeft alle mogelijkheden om het rijkste land ter wereld te zijn wanneer ze het goed zouden exploiteren, en met dat geld zouden ze zo veel kunnen bereiken . In plaats daarvan richten ze zich voornamelijk op het bestrijden van mogelijke concurrenten 8)7

Dat, en vergeet niet het zichzelf verrijken van de machthebbers. Zo jammer ook dat Kyrill niet kan worden aangepakt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:10

Zeker jammer van Kyrill. Wat een draak van een 'kerkvorst'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:18

mysa schreef:
Zeker jammer van Kyrill. Wat een draak van een 'kerkvorst'.

Het beste voorbeeld dat scheiding van kerk en staat broodnodig is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:57

Babootje schreef:
Dat, en vergeet niet het zichzelf verrijken van de machthebbers.

O ja, dat is ook zo.
Het geschatte vermogen van Putin is €200.000.000.000 (200 miljard euro). Er zijn dagen dat ik het niet op mijn bankrekening heb staan >;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:42

Irmaz hoe kom je er op dat Rusland op het moment arm is. De ontwikkeling van de Rubel doet het juist heel goed. Denk eerder dat de USA en het westen te kampen krijgen met problemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:45

https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 5509076993

Nexta twittert: China zoekt uit hoe Rusland financieel ondersteund kan worden vanwege de sancties. De ene dictator helpt de andere.
Waarvan akte China!

Citaat:
Chinese President Xi Jinping asked his advisers to figure out how to help #Russia financially without violating sanctions #Moscow has twice pressured #Beijing to strengthen #Chinese support, sources told the newspaper. The Washington Post

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:57

China doet wat goed kan zijn voor de Chinezen, Rusland ging toch zo goed? Nu blijkt dat ze al twee keer gefrustreerd gevraagd hebben om hulp. Russen hebben chips en andere technologie nodig om hun materiaal aan de gang te houden maar China probeert om niet openlijk de sancties te omzeilen. Want een boycot door Europa en USA op Chinese spullen zou desastreus zijn voor de Chinese export en dus voor het Chinese volk. China is niet gek, die handelen uit eigen belang en gaan hun grote handelspartners niet voor het hoofd stoten. Maar ze zullen wel pakken wat ze kunnen zodat Rusland straks heel afhankelijk van China is. Hebben we geen great Russia maar een little China .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:01

Ik denk precies zo Bigone.

Het zou goed zijn als de westerse landen minder afhankelijk worden van dit soort landen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:46

Dinopino schreef:
Irmaz hoe kom je er op dat Rusland op het moment arm is. De ontwikkeling van de Rubel doet het juist heel goed. Denk eerder dat de USA en het westen te kampen krijgen met problemen.

Amper handel, sancties, interne maatregelen, geld blijft binnen het land, verkoop kolen, gas & olie. Heeft meer met interne maatregelen en hoe de internationale markt functioneerd te maken dan met werkelijke vraag of zelfs speculatie qua valuta.
Meer uitleg in engels :
https://www.youtube.com/watch?v=awruYrEZ_8k
Langer : https://www.youtube.com/watch?v=dDDrLaH2h7o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:46

Dinopino schreef:

Wat grappig (en veelzeggend) dat je die conclusie uit mijn tekst trekt :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:21

Tamary de filmpjes die je verlinkt. Lees het commentaar is wat eronder staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 18:07

Of het land Rusland arm te noemen is heb ik geen idee van. Wel is een groot deel van de bevolking straatarm en de armoede kloof wordt alleen maar erger.
Je zou toch denken dat die het ooit een keer zat zijn, maar uiteraard is dat een westerse gedachte.

Kwa sancties, ik weet niet of het gaat helpen, misschien niet. Maar ik vind het wel fijn dat we niet gewoon doorgaan met zaken met Rusland doen terwijl ze een Europees land aan stukken schieten.
Ik hoop wel dat er ook op gelet wordt dat er geen onterechte woekerprijzen komen waar een handje vol mensen flink van profiteert, echter heb ik daar een hard hoofd in.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:19

Er is nu eenmaal altijd een groepje mensen, die van dit soort situaties gebruik maken.