Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:33

Mizora, het is nog steeds gaande dus maar ff afwachten hoe de cijfers gaan zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:08

Kinke schreef:
Mizora, het is nog steeds gaande dus maar ff afwachten hoe de cijfers gaan zijn.

Een periode van 21 jaar is niet genoeg om een trend te laten zien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:30

Marije_jiplover schreef:
Toen de snelheid van 130/120 overdag naar 100 km/u ging op de snelweg, reed ik ipv rond de 600 km ineens ruim 700 km met 1 tank benzine. Ik rijd vrij veel snelwegkilometers voor mijn werk.
Dus hoezo zou het niet aan te tonen zijn dat er meer uitstoot is?
Meer verbrande benzine/diesel/gas per km betekent automatisch meer uitstoot per km.

Los daarvan vind ik het persoonlijk veel rustiger rijden nu er minder grote snelheidsverschillen zijn op de snelweg.

Ik vind het veel comfortabeler rijden, van mij hoeft die snelheid echt niet opnieuw omhoog.

Het scheelt echt heel veel. Met 120-130 km naar Nederland moeten we tanken voor Parijs. Met 100 - 110 komen we met gemak tot Breda.
Meestal tanken we dan in België bij want scheelt veel geld . Maar het is niet nodig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:11

prompter schreef:
Hmm, ik zie net wat punten uit het bbb programma en daar word ik nog niet erg enthousiast van. Huishoudlessen, weer 130 rijden (weer alle borden en hectometerpaaltjes aanpassen, kost een vermogen) en helemaal niets over woningbouw, en zeer terughoudend over euthanasie en abortus. Ik ga het nog uitgebreider bekijken, maar deze punten sluiten niet aan bij wat ik graag zou zien.

Vandaag gaat de Telegraaf heel uitgebreid in op de plannen van BBB. Medisch-ethische zaken worden "vrije kwesties".Tja dat krijg je natuurlijk als je in heel korte tijd een heleboel lijsttrekkers moet optrommelen. Veel daarvan gaan wel uit CDA-achtige kringen komen dus die zullen dergelijke zaken niet al te liberalistisch benaderen. Maar in mijn Christelijke ogen dus helaas weer niet streng genoeg. Die inwisselbare houding is voor sommigen dus een reden om niet op ze te stemmen- omdat ze er niet duidelijk in zijn. Ik heb in deze zaken een extreem Christelijke houding dus mijn stem kan er ook niet naar toe.Al zijn ze ,naar wat ik van Caroline v.d.Pas heb gehoord, wel voor het tegengaan van overlastgevende wolven en dat is nu even mijn prioriteit. Maar de SGP is ook tegen die wolven, en als die iets beloven dan doen ze het ook en dat is bij politici een zeldzaamheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:45

Anjali, ben je het er dan niet mee eens dat de medisch-ethische zaken 'vrije kwesties' worden? Dat lijkt mij juist een goed punt. Dat individuele kamerleden niet in gewetensnood hoeven komen door een verplicht partijstandpunt te moeten volgen.

ik ben ongeveer halverwege het 128 pagina's tellende programma, en kwam dit punt toevallig net tegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:54

juval schreef:
Anjali, ben je het er dan niet mee eens dat de medisch-ethische zaken 'vrije kwesties' worden? Dat lijkt mij juist een goed punt. Dat individuele kamerleden niet in gewetensnood hoeven komen door een verplicht partijstandpunt te moeten volgen.

ik ben ongeveer halverwege het 128 pagina's tellende programma, en kwam dit punt toevallig net tegen.

Bij de PvdD waar ik 20 jaar lid van ben geweest maar nu vanwege de wolven heb opgezegd was dat ook zo. Dan zou je een voorkeurstem kunnen uitbrengen op een lijsttrekker die hetzelfde principe heeft als jij. Dan moet die er wel zijn uiteraard. Daarom wil ik graag dat politici heel duidelijk uitkomen voor waar ze voor staan en, nadat ze gekozen zijn, zich dan ook aan hun beloftes gaan houden.En niet maar draaien en konkelen om zo veel mogelijk stemmen binnen te slepen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:00

Maar een bepaalde mate van draaien zal altijd nodig blijven zijn om tot compromissen te komen. Als iedereen zich vast blijft houden aan de eigen idealen is samenwerking niet mogelijk. En aangezien we hier in Nederland geen dictatuur willen (hoop ik) zal samenwerken noodzakelijk zijn.

Ik ben het wel eens met dat sommige politici er een sport van maken om allerlei dingen te beloven en daar vervolgens helemaal in toe te geven. Dat is ook niet wenselijk. Maar water bij de wijn blijft toch nodig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:16

Wat mag dit dan wel zijn!!!

Bestuur wil na melding Esther Ouwehand niet meer als lijsttrekker

DEN HAAG (ANP) - Het bestuur van de Partij voor de Dieren heeft zaterdag besloten Esther Ouwehand niet meer voor te dragen als lijsttrekker. Dat gebeurt nadat er "meerdere" meldingen van mogelijke integriteitsschendingen waren binnengekomen, zegt partijvoorzitter Ruud van der Velden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 90533&ei=6

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:19

mce schreef:

DEN HAAG (ANP) - Het bestuur van de Partij voor de Dieren heeft zaterdag besloten Esther Ouwehand niet meer voor te dragen als lijsttrekker. Dat gebeurt nadat er "meerdere" meldingen van mogelijke integriteitsschendingen waren binnengekomen, zegt partijvoorzitter Ruud van der Velden.

Lijkt er op dat binnen de pvd mensen zijn die haar kwijt willen, en dan zijn dit soort meldingen blijkbaar heel doelmatig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:37

Tjonge zonder enige vorm van uitspraak rechter worden mensen (zo zwaar) beschuldigd en weggewerkt. Ik heb van Arib nog geen bewijs gezien. Nu Esther O weer. Ik vind dat zo'n kwalijke zaak. Eens dus met CharleyT

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:39

mce schreef:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 90533&ei=6

Wow!!!! Wat kan dat nu zijn. Het rommelt momenteel behoorlijk in de politiek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:48

Wel een bijzonder moment voor de pvdd zo kort voor de verkiezingen. Wie zou haar opvolger kunnen zijn?

Ik heb het partijprogramma van bbb doorgelezen en ben er wel blij mee. Er zitten heel logische en redelijke punten in. Realistisch en soms ook idealistisch. Voldoende wisselgeld om in een coalitie te kunnen samenwerken denk ik. Eigenlijk geen punten waar ik het pertinent niet mee eens ben. Wel een aantal zaken die voor mij persoonlijk niet persé hoeven, zoals terug naar 130 km, maar heb er ook geen groot bezwaar tegen.
We gaan het zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:54

juval schreef:
Wel een bijzonder moment voor de pvdd zo kort voor de verkiezingen. Wie zou haar opvolger kunnen zijn?

Ik heb het partijprogramma van bbb doorgelezen en ben er wel blij mee. Er zitten heel logische en redelijke punten in. Realistisch en soms ook idealistisch. Voldoende wisselgeld om in een coalitie te kunnen samenwerken denk ik. Eigenlijk geen punten waar ik het pertinent niet mee eens ben. Wel een aantal zaken die voor mij persoonlijk niet persé hoeven, zoals terug naar 130 km, maar heb er ook geen groot bezwaar tegen.
We gaan het zien.

Jij bent melkveehoudster volgens mij? Dan zou een keuze voor BBB uiteraard niet vreemd zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:10

Ik ben principieel erg voor euthanasie/vrijwillige levensbeeindiging en abortus. Hoopte eigenlijk dat we eens een kabinet zonder CU en CDA zouden krijgen, zodat er stappen gemaakt kunnen worden. Komt BBB met dit standpunt :(

En ik ga er maar van uit dat Omtzigt hetzelfde standpunt heeft. Fijn hoor...

Vreemd van Ouwehand, benieuwd wat daar aan de hand is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:20

BBB is toch niet tegen abortus?
Ik weet niet precies wat ze van euthanasie vinden.. hebben ze daar een stellig standpunt over ?

Maar goed, ze worden niet de grootste toch? En dan regeren ze nog steeds niet alleen.. dat doet geen enkele partij toch uiteindelijk?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:26

Cer schreef:
Ik weet niet precies wat ze van euthanasie vinden.. hebben ze daar een stellig standpunt over ?

anjali schreef:
prompter schreef:
Hmm, ik zie net wat punten uit het bbb programma en daar word ik nog niet erg enthousiast van. Huishoudlessen, weer 130 rijden (weer alle borden en hectometerpaaltjes aanpassen, kost een vermogen) en helemaal niets over woningbouw, en zeer terughoudend over euthanasie en abortus. Ik ga het nog uitgebreider bekijken, maar deze punten sluiten niet aan bij wat ik graag zou zien.

Vandaag gaat de Telegraaf heel uitgebreid in op de plannen van BBB. Medisch-ethische zaken worden "vrije kwesties".Tja dat krijg je natuurlijk als je in heel korte tijd een heleboel lijsttrekkers moet optrommelen. Veel daarvan gaan wel uit CDA-achtige kringen komen dus die zullen dergelijke zaken niet al te liberalistisch benaderen. Maar in mijn Christelijke ogen dus helaas weer niet streng genoeg. Die inwisselbare houding is voor sommigen dus een reden om niet op ze te stemmen- omdat ze er niet duidelijk in zijn. Ik heb in deze zaken een extreem Christelijke houding dus mijn stem kan er ook niet naar toe.Al zijn ze ,naar wat ik van Caroline v.d.Pas heb gehoord, wel voor het tegengaan van overlastgevende wolven en dat is nu even mijn prioriteit. Maar de SGP is ook tegen die wolven, en als die iets beloven dan doen ze het ook en dat is bij politici een zeldzaamheid.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:42

Cer schreef:

Maar goed, ze worden niet de grootste toch? En dan regeren ze nog steeds niet alleen.. dat doet geen enkele partij toch uiteindelijk?

CDA en CU hebben jarenlang de discussie over vrijwillige levensbeeindiging in ieder geval goed tegen kunnen houden. Had eigenlijk wel hoop dat het er nu eindelijk van zou komen. Ik hoop dan maar dat BBB er niet te strak in staat. Met de Christenen valt er volgens mij gewoon niet over te praten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:00

Ja exitium, dat heb ik gelezen maar dat vond ik dus niet een heel stellig “nee” tegen abortus of levensbeëindiging …
Er staat “terughoudend” en “vrije kwesties”.. mij zegt dat niet zoveel.

Wat die zaken betreft ben ik erg pro choice en dat een mens zelf moet weten wat t met t eigen lichaam doet.. maar de pil van drion is er nog steeds niet en drugs beleid vind ik niet heel vrij.. de partij die daarbij aansluit heb ik ook nog niet helemaal gevonden..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:03

Tango1979 schreef:
Ik ben principieel erg voor euthanasie/vrijwillige levensbeeindiging en abortus. Hoopte eigenlijk dat we eens een kabinet zonder CU en CDA zouden krijgen, zodat er stappen gemaakt kunnen worden. Komt BBB met dit standpunt :(

s?

Citaat:
Bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan actieve levensbeëindiging een daad van barmhartigheid
zijn. Ook hierbij vinden wij dat we er niet lichtzinnig mee om moeten gaan. Er moet voldoende
geïnvesteerd worden in expertisecentra over het levenseinde, om zo te zorgen dat artsen vol�doende kennis en kunde hebben om, indien gewenst palliatieve sedatie en/of euthanasie uit te
voeren.

Lijkt mij een prima standpunt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:09

Juval, dat laatste is er al .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:12

BigOne schreef:
Juval, dat laatste is er al .

Ok. Maar er wordt hier gesteld dat BBB tegen euthanasie zou zijn. Dat is niet waar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:13

Wat is t nieuwe standpunt van de BBB dan? Het wordt nu wel verwarrend…?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:20

Cer schreef:
Wat is t nieuwe standpunt van de BBB dan? Het wordt nu wel verwarrend…?

Dat het een "vrije kwestie" is. Dat wil dus zeggen dat als er over gestemd wordt dat een lid van hen dan volgens zijn\haar eigen idee daarover kan stemmen. Dat het dus geen vast partijpunt is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:39

Wat ik net heb geciteerd staat dus in het concept verkiezingsprogramma. En dat de kamerleden vrij zijn naar geweten te stemmen op medisch ethische kwesties.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:32

Dat zou ik te vaag vinden. Bij deze punten wil ik wel weten welk standpunt de partij inneemt.