steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:22

Helaas is het zo dat er best veel mensen het meer dan financieel best hebben in nederland. En daarom op de vvd stemmen. De rest van de partijen wordt gesnippert op gestemd. Teveel kleine andere partijen die allemaal een beetje van de stemmen pakken. Dan kom je al snel bij de vvd als grootste uit.

Ik lees hier en daar nog al eens commentaar onder nieuwsberichten, maar de stijgende prijzen doet veel mensen gewoon niks. Die plaatsen als commentaar ik verhoog mijn uur tarief wel. Of ik heb warmtepomp, electrische auto, enz dus niks te maken met de stijgende brandstof of gasprijzen.

En ook best veel mensen die niet meer bij de boer willen kopen vanwege de protesten. Commentaren als ik zoek nu de producten uit het buitenland want ......in mijn ogen een erg kortzichtige instelling. Daarmee pak je vermoed ik niet de boeren die de zooi storten maar de stillere zwijgende meerderheid van de boeren die hun hoofd boven water willen houden

https://www.nu.nl/economie/6214730/we-g ... markt.html

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:31

Onzin dat je afhankelijk van de dikte van je portemonnee op de vvd stemt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:34

Vroeger misschien wel, tegenwoordig is het vaak de werkende middenklasse die zich niet herkennen in andere partijen volgens mij?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:57

Tegenwoordig helaas redelijk de werkelijkheid. Ik heb voor de laatste verkiezingen een peiling gelezen waarin het jaarinkomen bekeken werd in verhouding waarop gestemd werd. De gemiddelde vvd stemmer zat op dubbel modaal en meer. Dat zijn ook de mensen die het minder merken als alles maar duurder en duurder wordt.

Pvda en vvd zaten daar best flink onder.

D66 en groen links zaten ook maar verhouding hoger in inkomen.

Ik ga eens zoeken of ik dat nog kan terugvinden

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... -2012-2017

Dit was een van de artikelen die ik gelezen heb, er was er nog een met meer cijfers

https://www.parool.nl/nieuws/kiezerspro ... ~b9cf8ebe/

http://www.drstat.net/nl/pages/21-polyt ... nominaal/9
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-07-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:04

@ 2005
Het is mij glashelder dat dit artikel jou boos maakt, maar helemaal helder krijg ik het niet.
2005 schreef:
Ik vind dit zo’n vreselijk slecht artikel.
Relboeren? Nou de toon is gezet.

Ik las het woord 'relboeren' als een scheiding tussen degenen die puin etc op de snelweg storten en andere boeren.
Dat kun je toonzetting noemen, maar het onderscheid zelf vind ik niet onterecht.
Citaat:
Aannemers worden bedreigd: geen eerlijk verhaal hoeveel aannemers en waarom sommige aannemers niet willen opruimen.

Een aantal aannemers wil idd niet opruimen omdat ze het eens zijn met de boeren.
Neemt niet weg dat sommigen bedreigd werden. In principe is dat strafbaar.
Citaat:
De boer die vlaggen heeft opgehangen indirect in één adem noemen met de relboer.

... ik las het als 'boeren hebben op zeer verschillende wijzen geprotesteerd'.
Citaat:
‘Het lijkt of het recht van de sterkste nu geldt. Hoe schadelijk is dat?’ Stemmingmakerij.

Dat vond ik geen stemmingmakerij.

De mensen van ER blokkeerden een snelweg 'met het vege lijf' - direct afgevoerd.
De boeren doen het met de trekker, waar de politie nauwelijks fysiek antwoord op heeft - 'en dan wordt het gedoogd'.

Dat IS het recht van de sterkste en ik vind dat een kwalijke zaak.
(Maar om nou het leger erbij te roepen is ook weer zo wat.)
Citaat:
‘Toch knalden meerdere automobilisten op blokkades, waarbij gelukkig geen gewonden vielen.’ knalden, gelukkig? Weer stemmingmakerij.

Knallen is wat informeler dan botsen, maar er waren enige auto's flink in de prak.

En ja, gelukkig geen gewonden.

Toen ik nog een koekblik op vier wielen had, was dat een busje zonder kreukelzone. (Gelukkig zit je daar hoog in, maar een lage auto zonder goede kreukelzone - 'nee'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-07-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:05

OleJon schreef:
Maar als de 2de na grootste partij niet mee mag regeren, wat geeft stemmen dan?

Democratie. Het uitsluiten van een grote partij is in principe echt helemaal prima en geen probleem binnen een democratische rechtstaat.

Wel een probleem is het natuurlijk dat een partij zo groot wordt op een platform van vrijwel alleen maar racisme en misinformatie, en niet op basis van enig respect voor onze democratische rechtstaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:09

karuna schreef:
Tegenwoordig helaas redelijk de werkelijkheid. Ik heb voor de laatste verkiezingen een peiling gelezen waarin het jaarinkomen bekeken werd in verhouding waarop gestemd werd. De gemiddelde vvd stemmer zat op dubbel modaal en meer. Dat zijn ook de mensen die het minder merken als alles maar duurder en duurder wordt.

Pvda en vvd zaten daar best flink onder.

D66 en groen links zaten ook maar verhouding hoger in inkomen.

Ik ga eens zoeken of ik dat nog kan terugvinden

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... -2012-2017

Dit was een van de artikelen die ik gelezen heb, er was er nog een met meer cijfers

Maar wat zegt een modaal inkomen nu eigenlijk?
Ik vind het modaal inkomen helemaal niet zo heel idioot hoog, ik zit er ruim boven, maar woon in een koopwoning in een klein dorpje in Groningen. Mijn leven in relatief gezien helemaal niet zo duur.
Vergelijk dat eens met hetzelfde inkomen van een alleenstaande moeder in de randstad... Die waarschijnlijk niet kan kopen (ook vijf jaar geleden niet) en daarmee alleen al meer dan dubbele woonlasten heeft vergeleken met mij.

Het lijkt me dat dat verschil eerder bepaalt waar je op stemt, dan het modaal inkomen an sich.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:56

Janneke2 schreef:
Je kunt ook zeggen dat we dit kabinet hebben omdat een zekere M. Rutte geen kabinet van 5 partijen wilde.
(Wat ik een zwak argument vind.)

"Dus" viel de optie vvd - d66 - cda - pvda - gl af.

(Rutte had de ervaring dat hij de pvda kon overrulen, en om dat te voorkomen hield de pvda vast aan gl. Dus kregen we de kopie van kabinet nr. 3.)

Die 'zekere M.Rutte' , oftewel gewoon Mark Rutte, regeert en beslist niet alleen, in tegendeel zelfs. Maar ja, als het elftal niet lekker loopt dan ligt de schuld bij de coach.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:59

Shadow0 schreef:
OleJon schreef:
Maar als de 2de na grootste partij niet mee mag regeren, wat geeft stemmen dan?

Democratie. Het uitsluiten van een grote partij is in principe echt helemaal prima en geen probleem binnen een democratische rechtstaat.

Wel een probleem is het natuurlijk dat een partij zo groot wordt op een platform van vrijwel alleen maar racisme en misinformatie, en niet op basis van enig respect voor onze democratische rechtstaat.

Vind ik geen democratie, niet voor niks hadden zoveel mensen op de PVV gestemd. Dat zegt ook wel iets en dat heeft niks met racisme te maken.
Wel het feit dat er teveel vluchtelingen deze kant op komen. En teveel privileges krijgen.
Zou niet verkeerd zijn dat 1 van deze partijen wat vrij spel kregen.
Want zoals het nu gaat Nederland richting afgrond

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:02

Als gezegd: het is zelfs wel voorgekomen dat de grootste partij in de Tweede Kamer bij de onderhandelingen 'buiten de boot' kwam en oppositie werd.

Persoonlijk ben ik erg blij dat we al meer dan een eeuw geen districtenstelsel meer hebben - en dus niet dat 2 partijen stelsel zoals GBr of de VS van A - maar dan kun je dit soort 'bokkesprongen' hebben.

Het stelsel is ingewikkelder dan enkel en alleen 'meeste stemmen gelden' - en dat kan vreselijk frusteren...!!!

En misschien vind ik ook wel, dat er teveel vluchtelingen hierheen komen.
(Want er is te veel oorlog en gecreëerde hongersnood en uitzichtloosheid in de wereld. Het is niet de vraag of, maar wanneer de derde klimaatoorlog uitbreekt.)

Dat die privileges een sprookje zijn weet inmiddels zo ongeveer iedereen: buiten op het grasveld slapen als het regent -
omdat het sluiten van voorzieningen een doel op zich was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:05

OleJon schreef:
Vind ik geen democratie,

Dat snap ik. Sommige mensen willen graag gewoon voor zichzelf de macht en invloed, en noemen dat dan democratie.

Citaat:
niet voor niks hadden zoveel mensen op de PVV gestemd.

Niet genoeg dus :)

Het heeft trouwens alles met racisme te maken. Dat is het enige van de PVV heeft gebracht: heel veel racisme. In alle overige opzichten hebben ze nooit een vinger uitgestoken om mensen ergens mee te helpen of het bestuur beter te maken of wat dan ook. Racisme is de basis en ongeveer hun enige pogrammapunt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:08

Shadow0 schreef:
OleJon schreef:
Vind ik geen democratie,

Dat snap ik. Sommige mensen willen graag gewoon voor zichzelf de macht en invloed, en noemen dat dan democratie.

Citaat:
niet voor niks hadden zoveel mensen op de PVV gestemd.

Niet genoeg dus :)

Het heeft trouwens alles met racisme te maken. Dat is het enige van de PVV heeft gebracht: heel veel racisme. In alle overige opzichten hebben ze nooit een vinger uitgestoken om mensen ergens mee te helpen of het bestuur beter te maken of wat dan ook. Racisme is de basis en ongeveer hun enige pogrammapunt.

Daar zijn meningen dan verdeeld over

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:14

OleJon schreef:
Shadow0 schreef:

Vind ik geen democratie, niet voor niks hadden zoveel mensen op de PVV gestemd. Dat zegt ook wel iets en dat heeft niks met racisme te maken.
Wel het feit dat er teveel vluchtelingen deze kant op komen. En teveel privileges krijgen.
Zou niet verkeerd zijn dat 1 van deze partijen wat vrij spel kregen.
Want zoals het nu gaat Nederland richting afgrond

Het is nog altijd een democratie, omdat er ook nu een regering zit waar de meerderheid op gestemd heeft. En zou dat niet zo zijn en er een minderheidsregering zitten, dan is ook dat democratie en zal die regering het een stuk lastiger hebben om zaken voor elkaar te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:40

Shadow0 schreef:

.... hmmm, niet helemaal.

Een vriendin van mij zit bij de SP en kon mij melden dat G. Wilders hun halve verkiezingsprogramma had gejat.
Echt woordelijk overgeschreven.

Let op:
in zijn verkiezingsprogramma stond dus: 'huren omlaag en / of huurtoeslag omhoog'.
Stemgedrag van G. Wilders en de zijnen: krek andersom.
(Wat mij betreft is dat een vorm van geen vinger uitsteken om iemand te helpen.
Maar het gejatte programma bevatte nog al wat andere onderwerpen.)

En zijn wangedrag uit 2010 ben ik ook nog niet vergeten.
'Pensioen blijft op 65! Dat is heilig voor mij.'
Op de verkiezingsavond, de stembus gesloten,
de stemmen nog niet geteld,
laat staan de onderhandelingen gestart,
verklaart meneer doodleuk dat het pensioen best omhoog mag.
(Verschrikkelijk, zo iemand.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-07-22 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:47

GW heeft een hoop te vertellen maar komt niet met oplossingen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:51

Janneke2 schreef:
.... hmmm, niet helemaal.

Een vriendin van mij zit bij de SP en kon mij melden dat G. Wilders hun halve verkiezingsprogramma had gejat.
Echt woordelijk overgeschreven.
Let op:
in zijn verkiezingsprogramma stond dus: 'huren omlaag en / of huurtoeslag omhoog'.
Stemgedrag van G. Wilders en de zijnen: krek andersom.

Oh ja, dat is waar.

Het punt is alleen: ik heb eigenlijk nooit iemand ontmoet die daardoor het gevoel had belazerd te zijn. Die echt oprecht koos voor dat deel van het programma en daarna verontwaardigd was dat hij inderdaad zonder enige moeite al die dingen weer liet vallen en dwars tegen hun belangen in stemde.

En als ik dan door ging vragen was het antwoord eigenlijk altijd dat ze het belangrijker vonden dat hij tegen de moslims/asielzoekers/vluchtelingen/buitenlanders/allochtonen was. Oftewel: het was voor iedereen altijd behoorlijk duidelijk dat het alleen maar ging om racisme, en niet om andere zaken, en dat was ook de reden dat veel mensen erop stemden en bleven/blijven stemmen. (Behalve natuurlijk een deel dat is doorgegaan naar andere, nog racistischere en fascistischere partijen.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:53

Pvv schreeuwt enkel. Nog nooit iets gebracht. En zo zijn er meer. Vergeet ook de onderlinge rotzooi in een aantal partijen niet. Dat doet ook geen goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:03

Niveau 'alle Turken terug naar Marokko' (ik had een buurman die dat riep)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:23

Arabesk schreef:
Niveau 'alle Turken terug naar Marokko' (ik had een buurman die dat riep)

Tijd om te verhuizen…..voor jou of hem.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 02:28

Stemgedrag van PVV is niet pro boeren.

Ik blijf het wel bijzonder vinden hoe de beelden in de media totaal anders zijn dan wanneer je fysiek ter plaatse bent.

Er klopt geen bal van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:19

Anne_GTI schreef:

Ik blijf het wel bijzonder vinden hoe de beelden in de media totaal anders zijn dan wanneer je fysiek ter plaatse bent.

Er klopt geen bal van.

Vertel ?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:18

bigone schreef:
Anne_GTI schreef:

Er klopt geen bal van.

Vertel ?

Van vele verhalen in de media klopt de helft niet.
Maar dat kun je hier wel gaan uitleggen maar velen hier geloven het nieuws en wat hun wordt voor geschoteld.
Is bokt maar.
Neem de moeite al niet eens meer :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:10

loriene schreef:
bigone schreef:
Vertel ?

Van vele verhalen in de media klopt de helft niet.
Maar dat kun je hier wel gaan uitleggen maar velen hier geloven het nieuws en wat hun wordt voor geschoteld.
Is bokt maar.
Neem de moeite al niet eens meer :D

Ok, dus je vliegt binnen, smijt wat kreten neer en bent weer weg? Sterk! +:)+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:21

Nou media vervormd sommige dingen wel eens.
Zoals de bergings bedrijven die bedreigd werden en daarom niet meer wilden meewerken aan opruimen van puin en vlaggen.
Het is niet eens duidelijk of dat de echte reden wel was; veel van die bedrijven hebben ook klandizie in de landbouwsector en/of juist affiniteit met de acties. Toch bleef het nieuws (radio in dit geval) de hele dag door zeggen dat het wegens bedreigingen was.
Vind ik wel wat van.

Ook dat steeds maar inzoomen op bepaalde gebeurtenissen zoals dat ene schot, die ene gecrashde auto, enz. En podium geven aan FDF voorman.. ipv gewone nuchtere boeren, meerdere, aan het woord te laten voor inhoudelijkere reacties waarmee we oplossingsgericht kunnen gaan denken.

Het beste kan je nog gewoon naar buiten gaan en gewone boeren spreken, om bij de realiteit te blijven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:20

Dat laatste ja.