Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:13

Kinke schreef:
karuna schreef:
Ik heb pas een interessant gesprek gehad met een franse veehouder die schapen vleesvee en paarden hield. Sinds 2011 was hij 200 stuks vee kwijt geraakt, voornamelijk schaap. Hij zag het nu als een soort ingecalculeerd bedrijfsrisico waarbij het gedode vee inmiddels in de natuur werd achtergelaten als voedsel. Daardoor had hij het idee dat er minder aanvallen lijken te zijn dan voor die tijd.

En wat bedoel je hier dan mee?
Of volgens deze logica is het dan juist toch goed om geen wolfwerende omheiningen te gebruiken, want de schapen dienen dan mooi als wolvenvoer toch?

Geen van alles heb ik gezegd. :n Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik verbaas me en maak me zorgen en heb medelijden met de dieren achter een laag draadje die ik zie. Dat is alles.

Ik sprak de boer en vroeg over het hoe en wat mbt wolven in die regio. Hij vertelde hoeveel hij ongeveer was kwijt geraakt over de jaren en dat er sinds een paar jaar een experiment loopt om wat gedode dieren niet te verwijderen maar in de natuur dichtbij te leggen. En daarmee lijken bij hem de aanvallen wat afgenomen te zijn en het aantal slachtoffers ook. Dat vond hij een opmerkelijke voorzichtige conclusie. Ik heb geen idee van wat voor heining hij heeft. Ik woin niet in die regio

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:28

Maar in Nederland is geen ruimte om dode dieren te laten liggen. Laat de wet ook niet toe.

Maar je hebt nu dus 1 persoon gesproken niet in Nederland.
Zegt lange tijd hier mee te lezen.
En komt met deze PvdD propaganda op de proppen. Wat mag van mij, ieder zijn ding... Snappen doe ik het niet maar dat is mijn ding..

Maar wat wil je met je post bereiken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:33

PvdD mening? Nope.

Ik probeerde te begrijpen waarom ik eigenlijk nog steeds zoveel dieren achter minimale draadjes zie staan. Ondanks de continue stroom van aanvallen en dode dieren. En de verontwaardiging van de meesten hier in dit topic. Kennelijk is het antwoord omdat het te duur, te lastig, teveel werk, helpt toch niks is is als ik de reacties zo lees. En een andere reactie dan dat mag kennelijk niet. Want dan ben je een pvdd aanhanger of stads of weet ik veel wat. Dan is dat ook duidelijk.

Dat je in nl geen dode dieren kan laten liggen lijkt me logisch gezien het gebrek aan ruimte. Ik vond het bijzonder om te horen dat daar kennelijk in die regio mee geexperimenteerd wordt. En er daar in ieder geval een soort van verschil lijkt te maken. En er toch ook hier berichten over het buitenland geplaatst worden.

sterregoud

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:42

Karuna, als je dode dieren zou laten liggen, wat doe je dan met de zwaar gewonde dieren ? Geen medische zorg, geen inslapen ? Ik ben bang dat de tendens om dieren te laten liggen, geen goed nieuws is voor de gewonde dieren ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:49

karuna schreef:
PvdD mening? Nope.

Ik probeerde te begrijpen waarom ik eigenlijk nog steeds zoveel dieren achter minimale draadjes zie staan. Ondanks de continue stroom van aanvallen en dode dieren. En de verontwaardiging van de meesten hier in dit topic. Kennelijk is het antwoord omdat het te duur, te lastig, teveel werk, helpt toch niks is is als ik de reacties zo lees. En een andere reactie dan dat mag kennelijk niet. Want dan ben je een pvdd aanhanger of stads of weet ik veel wat. Dan is dat ook duidelijk.

Dat je in nl geen dode dieren kan laten liggen lijkt me logisch gezien het gebrek aan ruimte. Ik vond het bijzonder om te horen dat daar kennelijk in die regio mee geexperimenteerd wordt. En er daar in ieder geval een soort van verschil lijkt te maken. En er toch ook hier berichten over het buitenland geplaatst worden.

Niet "kennelijk" omdat het te duur is, maar juist precies dat. Het is te duur. Want wil je het goed doen dan moet je ingraven, aarde draad, 200 cm hoog, naar buiten EN naar binnen laten buigen, veel stroom, veel palen.
En dan nog, 2 meter mag vaak niet, wolf-proof is het nog niet eens, maar het is wel das-, hert-, ree-, vos-, egel-, en weet ik veel wat nog meer proof.
Of wil jij alle argumenten van tafel vegen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:51

PvdD hoor je anders ook niet over dit:

Spoiler:

Of deze dieren

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 16:59

Hoe minder weidedieren er zullen lopen, en hoe meer dieren er veilig opgehokt worden vanwege de wolf, des te groter het risico voor mens en huisdier.

Ik had NOOIT verwacht dat een wolf zich thuis voelt op de Utrechtse Heuvelrug. Het bobbelt er van de mensen, altijd rumoer, veel (snel)wegen en toch zitten ze en krijgen er notabene jongen en lijkt het er op dat er meerdere roedels in de regio zitten.

Er zijn al meerdere kinderen in die regio gepakt, het zullen er alleen maar meer worden bij gebrek aan prooidieren of het gebrek aan wild is, of omdat er gewoonweg minder dieren buiten gehouden worden, ongeacht welke afrastering.

Mees, Fleur, OIivier, Mathijs of hoe de kinderen ook zullen heten, en de honden en katten niet te vergeten, die komen aan de beurt.

En ik hoor de burgers al klagen in de de drukke gebieden als de kadavers blijven liggen. Lekker met zomer weer, odeur de kadaver in je neus, lekker dikke vliegen op de ingewanden die daarna even bij je langskomen op het terras.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:04

ik ben zo zat van dat gezeik van o.a. Karuna. Kom jij even een ton aan euries brengen hier? Wij verdienen ons geld ook gewoon buiten de deur maar hebben wel een stuk of 20 koeien die van het voorjaar weer met hun kalfjes naar buiten moeten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:07

Met die ton waar je het niet wolf proof mee krijgt.
Want jij gaat nooit vergunning krijgen voor 1 meter beton de grond in rondom je weides.
Want dat mag op agrarische grond niet.
En een hekwerk met schuine pinnen naar buiten krijgt ook enkel defensie voor elkaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:09

Ja maar jullie
Ja maar ......
Frankrijk doet het beter

Echt niet

Stop met wijzen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:12

Echwel schreef:
Ja maar jullie
Ja maar ......
Frankrijk doet het beter

Echt niet

Stop met wijzen

Frankrijk schiet legaal..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:15

Nee
Frankrijk schiet, eigenlijk op alles wat beweegt

Ben mee geweest met de jacht enz daar

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:18

Kinke schreef:
ik ben zo zat van dat gezeik van o.a. Karuna. Kom jij even een ton aan euries brengen hier? Wij verdienen ons geld ook gewoon buiten de deur maar hebben wel een stuk of 20 koeien die van het voorjaar weer met hun kalfjes naar buiten moeten

Wat een onverdraagzame opmerking, over facebook reactie gesproken! -O-
Wil je hier alleen maar elkaar naar de mond praten en mensen met een (iets) andere mening wegjagen?

Ik post hier weinig maar lees wel regelmatig mee, om om te hoogte te blijven wat er gebeurt en speelt mbt wolven in NL. Buitenlandse zichtmeldingen, de WOO avonturen van Annemieke en complotmeuk boeien mij niet, maar ik vind dat ik (en bv Karuna) evenveel recht hebben om hier een mening te posten als de fanatieke tegenstanders die als enige oplossing zien dat alle wolven moeten worden afgeschoten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:20

Echwel schreef:
Nee
Frankrijk schiet, eigenlijk op alles wat beweegt

Ben mee geweest met de jacht enz daar

Vast ook.

Maar al een paar jaar ook wat ze schatten een 19% legaal .

Edit even bijgevoegd
Citaat:
Frankrijk hanteert inderdaad een beleid waarbij een percentage van de wolvenpopulatie mag worden afgeschoten om veehouders te beschermen. Het jaarlijkse quotum is vastgesteld op 19% van de geschatte populatie.

Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot dit beleid:
Quotum en aantallen: Met een geschatte populatie van ruim 1.100 wolven (winter 2022/2023), betekent een afschot van 19% dat er jaarlijks meer dan 200 wolven gedood mogen worden. Voor 2024 lag het quotum bijvoorbeeld op 209 wolven.
Doel: De maatregel is bedoeld om de schade aan vee (schapen, lammeren, kalveren) door wolvenaanvallen te beperken.

Versoepeling: Frankrijk heeft de regels voor het schieten op wolven versoepeld om effectiever in te kunnen grijpen. Het is toegestaan om op wolven te schieten als er sprake is van een dreiging of eerdere aanvallen.

Controverse: Natuurorganisaties en wetenschappers uiten kritiek op dit hoge afschotpercentage, wijzend op het feit dat de wolvenpopulatie in 2023 voor het eerst in tien jaar licht daalde (naar schatting 1.003 in plaats van 1.104), wat vragen oproept over de noodzaak en effectiviteit van de jacht.

Status: Ondanks de kritiek blijft de Franse overheid vasthouden aan het beheerplan, dat onder meer inhoudt dat wolven sneller afgeschoten kunnen worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:29

Veel schapen die op wisselende percelen met eenvoudige (snel op te zetten = goedkope) omheiningen worden gehouden, is een keuze in bedrijfsvoering/ winstmodel van de betreffende schapenhouder.
In bekende wolvenroedelgebieden vind ik dit verwijtbaar nalatig wbt dierwelzijn. In gebieden waar af en toe een wolf doorheen trekt die schapen pakt vind ik het wel begrijpelijk dat men daar niet in investeert.

In het (wolven) gebied waar ik veel kom, zijn sommige schapenhouders de afgelopen jaren overgestapt op verplaatsbare (machinaal op te zetten) wolfwerende omheiningen. Die kuddes hebben geen enkele wolvenaanval gehad, tegenover meerdere keren bij een 'traditionele' schapenhouder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:34

Heb jij links dat ze nooit meer aanvallen hebben gehad?

Want zou heel bijzonder zijn.

Zelfs de nachtkraal van de edese kudde is verhoogd.
En denk maar dat die het prima voor elkaar hadden.

Citaat:
WOLFWEREND RASTER VERHOOGD
Na de aanval door de wolven op onze schaapskudden is besloten het wolfwerende raster hoger te maken. Bij de eerste kraal op de Eder heide is dit inmiddels uitgevoerd. Het raster is nu ca. 1,70 hoog en staat onder stroom wanneer er schapen in de kraal zijn.

#schaapskudden #edeseschaapskudden #wolf #wolven #wolfwerendraster #wolfwering #schapen #raster

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:38

DuoPenotti schreef:
Heb jij links dat ze nooit meer aanvallen hebben gehad?
Want zou heel bijzonder zijn.

Nee, maar ik weet wel uit de lokale apps waar wél aanvallen zijn geweest.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:41

Wolven zijn opportunisten. Ze gaan niet onder een wolfwerende omheining graven om in de kraal te komen als ze 100 m verderop over een draadje van 40 cm kunnen hoppen om een prooi te pakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:01

Toch blijkt dat al wel meerdere malen het geval te zijn geweest...
Blijkbaar weten ze ook dat het in de afgebakende omheining altijd prijs is.
En bij die 40 cm de prooi ook weg kan...

dus ja het zijn opportunisten, beetje graven of een wat hogere huppel en je hebt raak.

Als het werkelijk zo goed zou werken had het al dik in de krant gestaan, zoals bij die geur omheining.
Waar later bleek dat het zo goed werkte omdat er een lange tijd géén schapen stonden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:26

Wranglerbutt schreef:
Wat een onverdraagzame opmerking, over facebook reactie gesproken! -O-
Wil je hier alleen maar elkaar naar de mond praten en mensen met een (iets) andere mening wegjagen?

Ik post hier weinig maar lees wel regelmatig mee, om om te hoogte te blijven wat er gebeurt en speelt mbt wolven in NL. Buitenlandse zichtmeldingen, de WOO avonturen van Annemieke en complotmeuk boeien mij niet, maar ik vind dat ik (en bv Karuna) evenveel recht hebben om hier een mening te posten als de fanatieke tegenstanders die als enige oplossing zien dat alle wolven moeten worden afgeschoten.

wacht ff...Karuna meldt meerdere keren dat zij vindt dat dierhouders niks om hun dieren geven als ze geen wolfwerende omheining gebruiken, dat mag blijkbaar. Ik zeg nergens dat Karuna geen recht heeft om te posten, ik zeg dat ik dat soort opmerkingen gewoon beu ben, maar dat mag dan niet? :?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:34

Niets is waterdicht maar ik vind voor mezelf, met maar een paar beestjes, dat ik toch moet doen wat in mijn macht ligt want als er hier slachtoffers vallen als ik niets had aangelegd, weet ik zeker dat ik zou denken: had ik nou maar...

Wolven die echt willen, komen er hier ook wel in. Maar wie weet laat een toevallige passant, het stroomraster toch maar voor wat het is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:51

Kinke schreef:
wacht ff...Karuna meldt meerdere keren dat zij vindt dat dierhouders niks om hun dieren geven als ze geen wolfwerende omheining gebruiken, dat mag blijkbaar. Ik zeg nergens dat Karuna geen recht heeft om te posten, ik zeg dat ik dat soort opmerkingen gewoon beu ben, maar dat mag dan niet? :?

Ja Karuna mag een mening geven over wat hij/zij vindt van schapenhouders die hun dieren niet lijken te willen beschermen.
Van jou mag die mening hier kennelijk niet worden geuit, dat vind ik niet netjes.

Tip: Als je iemands mening beu bent, raad ik je aan om die persoon in je ´foei´ lijst te zetten en dan zie je die berichten niet meer :wave:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:41

hoe kom je daar dan bij, dat die mening niet geuit mag worden? Omdat ik zeg dat ik zulke opmerkingen zat ben?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:42

Respectloos, dat is het. De manier waarop er op iemand afgegeven wordt die zegt wat haar bevindingen zijn en daar haar zorgen over uit.

Sommige hier voelen zichzelf zo aangevallen daarover, waardoor er compleet aan voorbij wordt gegaan wat er gezegd word en hebben niet in de gaten dat hetgeen zij een ander verwijten, zichzelf schuldig aan maken.

Tevens gaat het ook opvallen dat juist degene die zo fanatiek tegen een wwr zijn, zelf het geld niet op kunnen brengen om hun eigen omheining aan te passen. Begrijpelijk hoor, want het is een klap met geld en garanties zijn er niet. Maar je hoeft een ander daar niet op aan te vallen.

Het staat een ieder vrij zijn of haar mening te geven, als het je niet bevalt prima maar blijf wel met respect reageren want dit slaat echt kant noch wal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:33

Afgelopen jaar heb ik meerdere keren de slachtoffers van wolven van dichtbij gezien. Het ging niet om gevestigde wolven maar zgn doortrekkers. Na de eerste aanval als de donder het leennet van de provincie opgehaald en opgezet. Elke nacht schapen in de nachtkraal en in de morgen er weer uit. 2e nacht al visite gehad in de nachtkraal. Heel veel slachtoffers... 3 nachten later visite in een andere koppel. Deze stonden niet in het wolfwerende raster, dat was wel besteld maar nog niet binnen. Paar slachtoffers maar meeste schapen hadden hun heil bij een naburige boerderij gezocht en waren ongedeerd... 1 schaap na 3 dagen pas gevonden en alsnog laten inslapen ivm zware verwondingen. Lijdensweg...

Als je een kraal maakt en de wolf komt erin kunnen de schapen niet vluchten en krijg je dus veel meer slachtoffers.

Probleem waar je ook tegenaan loopt is de grote verschillen tussen provincies. Zo is Drenthe officieel wolvengebied maar Overijssel niet. Zelfde geld voor Groningen en Friesland. Weer andere regels van subsidies voor wolfwerende afrastering en verschillende manieren van aanvragen. Ondertussen stelt elke provincie zo'n wolvenconsulent aan die alleen bestaansrecht heeft als er wolven zijn. Dus die zijn per definitie voor de wolf want anders heeft hun baan geen bestaansrecht.

Verdeel en heers lijkt het devies te zijn.

Ik weet wel dat elke wolf gruwelijk veel belastinggeld kost wat mijns inziens veel beter besteed kan worden. Want we zijn aan het dweilen met de kraan open en de kraan loopt steeds harder.

Daarnaast is de vergoeding voor gedode dieren ook willekeurig. Want een schaap is een schaap... tja, best banketstaaf als je prijswinnende fokram dan gepakt is.