Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:11

Bloemen is ook zeer naïef blijkbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:19

BigOne schreef:
Bloemen is ook zeer naïef blijkbaar.

Ja, praten is natuurlijk altijd de beste optie, maar niet als je land is binnengevallen en voor een deel is geannexeerd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:58

Iedereen wil met Putin praten, maar Putin wil dat met niemand.

Wel aandoenlijk een partij voor vrede voor dieren, maar wat verbeelden die mensen zich?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 01:14

Vrede Voor Dieren: VVD. Handig!
Naïef to the next level.
Terwijl in de oorlogsgebieden mega schade aan de natuur wordt gedaan…
Wat gaan ze doen, ho stop, hier spreekt iemand uit Holland, stop onmiddellijk met oorlogvoering want u overtreedt daarmee de flora en fauna wet?

Ben benieuwd welke partijen allemaal gaan meedoen maar deze haalt vast geen zetel hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 06:57

Blue_Eyes schreef:
Die snap ik niet helemaal Purny... Ik kan zo'n plaatje wel maken hoor, dat was mijn opmerking :)

GW is tegen islamisering.
Het was eigenlijk mijn eerste ingeving, ik ben niet zo goed met plaatjes :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:03

Marigold schreef:
Vrede Voor Dieren: VVD. Handig!
Naïef to the next level.
Terwijl in de oorlogsgebieden mega schade aan de natuur wordt gedaan…
Wat gaan ze doen, ho stop, hier spreekt iemand uit Holland, stop onmiddellijk met oorlogvoering want u overtreedt daarmee de flora en fauna wet?

Ben benieuwd welke partijen allemaal gaan meedoen maar deze haalt vast geen zetel hoor.

Vraag me af wat de Kiesraad vindt van deze afkorting voor Vrede Voor Dieren

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:41

Ik vind het jammer van de pvdd. Ik ben lid van de partij omdat ze de meest groene partij zijn, omdat ze een heel sociaal programma hebben, en omdat ik Esther Ouwehand echt top vind. Ik weet nu even niet wat mijn volgende stap gast zijn. Misschien gaat mijn stem dan nar GL PvdA

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:47

Maar waarom is de oprichting van die nieuwe partij een reden voor jou om niet meer op PvdD te stemmen dems75?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:00

omdat het mij te splinterig wordt maar vooral omdat ik graag op een stabiele partij stem. Daarnaast vond ik het nu belangrijk een tegengeluid te laten horen tegen de huidige coalitiepartijen. Zoiets nooit weer! Dan dus een strategische stem

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:58

Loop beetje achter de feiten aan
Frankrijk belooft uit VK weggestuurde migranten terug te nemen
https://www.volkskrant.nl/buitenland/fr ... ~ba048233/

Sinds brexit geldt het Dublin akkoord niet meer waardoor asielzoekers niet meer kunnen worden teruggestuurd naar eerste EU land van aankomst. Veel bootjes gaan van Frankrijk naar het vk. Het vk heeft al eerder geld gestuurd naar Frankrijk om scherpere controles uit te voeren maar dacht mocht niet baten. Nu mag het vk ze terugsturen naar Frankrijk.
Hmm ben wel benieuwd of er meer redenen achter zitten dan in het artikel geschetst wordt. Er is wel een "one in, one out" beleid dus netto zou het gelijk moeten blijven. de andere landen rondom de mediterraanse zee zijn niet blij, en dat snap ik ergens wel. Tegelijkertijd vraag ik me dan af of dat niet indirect schetst dat het Dublin akkoord eigenlijk niet goed wordt nageleefd. Zou goed zijn als we betere EU afsprsken krijgen over de opvang van asielzoekers.

Archive doet het bij mij alweer niet :roll: snap echt niet wat er fout gaat

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:08

Nieuwe asiel- en migratiebeheerverordening - Consilium https://share.google/RQILrPEKOGeXr4QKA

Linkje naar website Europese raad. Geen archive voor nodig :+

Hier staat beschreven wat de laatste wijziging van de Dublin verordening betekent

Het roept vooralsnog best wat vragen bij mij op. Wat als een asielzoeker niet aan de criteria voldoet? Is dan altijd het land van binnenkomst "het haasje"?
Ik ga even verder nuttig gebruik maken van Google.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:33

dems75 schreef:
omdat het mij te splinterig wordt maar vooral omdat ik graag op een stabiele partij stem. Daarnaast vond ik het nu belangrijk een tegengeluid te laten horen tegen de huidige coalitiepartijen. Zoiets nooit weer! Dan dus een strategische stem

Het gevaar van als meer mensen dit doen is natuurlijk dat de PvdD nog meer daalt of niet groeit. Dat lijkt me ook vrij kwalijk, ze zijn na de vorige verkiezingen al gehalveerd. En dat terwijl het in principe een hele stabiele partij is, op het wapenstandpunt na. Ik ga zelf wel PvdD blijven stemmen, ik wil absoluut niet dat ze nog meer moeten inleveren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:36

De PvdD is een prima keuze als je geen dieren hebt en vindt dat niemand dieren zou mogen hebben of houden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 00:14

Ik vind Esther Ouwehand een fantastische politica, scherp en met lef.
Dit soort kleine partijen zijn nodig, zeker voor dierenwelzijn en natuur en milieu.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 02:03

Veronica2 schreef:
De PvdD is een prima keuze als je geen dieren hebt en vindt dat niemand dieren zou mogen hebben of houden.

Ik vind het altijd een toppartij om op te stemmen omdat ze toch een groot deel van de tijd naar mijn hart (en hun eigen partijprogramma) stemmen. Ben ik het altijd eens met hun gewenste ideologie? Nee. Stemmen ze voor wetswijzigingen die vrouwenrechten ondermijnen? (Voorbeeld) Ook nee. Dat eerste gaan ze in hun eentje niet voor elkaar krijgen, zijn ze echt te klein voor. Dat tweede heeft echter wel direct invloed.

Helaas voor mij is er nu wel een keerpunt gekomen mbt de wolf.. maar gezien ze op alle andere vlakken nog steeds naar mijn hart stemmen blijft het een duivels dilemma.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:02

Douce schreef:
Veronica2 schreef:

Ik vind het altijd een toppartij om op te stemmen omdat ze toch een groot deel van de tijd naar mijn hart (en hun eigen partijprogramma) stemmen. Ben ik het altijd eens met hun gewenste ideologie? Nee. Stemmen ze voor wetswijzigingen die vrouwenrechten ondermijnen? (Voorbeeld) Ook nee. Dat eerste gaan ze in hun eentje niet voor elkaar krijgen, zijn ze echt te klein voor. Dat tweede heeft echter wel direct invloed.

Helaas voor mij is er nu wel een keerpunt gekomen mbt de wolf.. maar gezien ze op alle andere vlakken nog steeds naar mijn hart stemmen blijft het een duivels dilemma.

Ik heb nooit PVDD gestemd. Ik heb ze altijd te radicaal gevonden. En heel vaak ook onrealistisch. Is nooit mijn partij geweest.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met beide dierenpartijen. Want ik kan ,e voorrstellen dat de wat radicalere kant zich meer thuis voelt bij vrede voor dieren. En wwt betekend dit dan voor de partij voor de dieren. Gaan die een meer gematigde koers varen? En is er wel plaats voor 2 dierenpartijen in Nederland.

Of de nieuwe partij voet aan de grond gaat krijgen is ook nog maar afwachten. Is ook deels afhankelijk van wat de media doet en of bekende namen van de PVDD overstappen of terugkeren in de politiek.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:14

@veronica...dat vind ik bijzonder. De PvvD zegt nergens dst je geen dieren mag hebben. Ze komen daarentegen op voor wezens die systematisch uitgebuit worden. Ik eet veganistisch maar ben geen veganist. Ja ik heb een paard en ja ik heb twee honden. Ik ken gemeenteraadsleden van de PvvD die ook paarden en dieren hebben. PvvD gaat niet alleen om dierenwelzijn. Ze maken zich sterk voor milieu en klimaat en hebben daarnaast een zeer sociaal partijprogramma. Dingen die ik allemaal belangrijk vind en daarnaast in geen enkele andere partij terugvind.
Dus electra en lynnepynnie....misschien hebben jullie gelijk en moet ik toch op hen stemmen. Ik zeg zeker mijn lidmaatschap niet op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:34

dems75 schreef:
@veronica...dat vind ik bijzonder. De PvvD zegt nergens dst je geen dieren mag hebben. Ze komen daarentegen op voor wezens die systematisch uitgebuit worden. Ik eet veganistisch maar ben geen veganist. Ja ik heb een paard en ja ik heb twee honden. Ik ken gemeenteraadsleden van de PvvD die ook paarden en dieren hebben. PvvD gaat niet alleen om dierenwelzijn. Ze maken zich sterk voor milieu en klimaat en hebben daarnaast een zeer sociaal partijprogramma. Dingen die ik allemaal belangrijk vind en daarnaast in geen enkele andere partij terugvind.
Dus electra en lynnepynnie....misschien hebben jullie gelijk en moet ik toch op hen stemmen. Ik zeg zeker mijn lidmaatschap niet op.

Je zegt dat je zelf een paard hebt en ook gemeenteraadsleden van de PVDD kent die paarden en dieren hebben. Maar is dit niet ietd wat ook binnen die partij gigantisch gaat wringen? Want er zijn er genoeg binnen de partij die tegen elk diergebruik zijn. De radicale flank zeg maar.

Misschien is het daarom voor de partij helemaal niet zo verkeerd wanneer de meer radicale types afsplitsen en apart verder gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:05

dems75 schreef:

Ik heb nog nooit PvdD gestemd.
Maar ik hou van Ouwehand in het debat ! Zij is scherp en heeft lef !
Dat waardeer ik !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:11

Ja, vind ik ook. Ouwehand is gewoon een prima debater! Ik heb 1 x op de PvdD gestemd maar hun visie op algemene onderwerpen sluit niet altijd aan bij de mijne.

Zouden Thieme en Engelen zich aansluiten bij de afsplitsing? Denk het wel. Engelen vindt het maar niets dat Oekraïne gesteund wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:19

Loretta schreef:
Maar is dit niet ietd wat ook binnen die partij gigantisch gaat wringen? Want er zijn er genoeg binnen de partij die tegen elk diergebruik zijn. De radicale flank zeg maar.

Misschien is het daarom voor de partij helemaal niet zo verkeerd wanneer de meer radicale types afsplitsen en apart verder gaan.

Als het mensen zijn met volwassen onderhandeling skills dat is het juist goed om alle grensgevallen binnen je partij te hebben. Dat is hoe je tot een consensus komt waar alle aspecten bekeken zijn.
Je kunt ook idealistische ideen hebben die buiten de populatienormaal zijn zonder daarover te drammen of onredelijk te worden.
Op het moment dat die mensen niet voor rede vatbaar zijn, dan is het inderdaad wel beter om ze te verwijderen.

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:25

Een artikel in de Volkskrant naar aanleiding van deze afsplitsing. Met de vraag of het kiesstelsel zoals die nu is nog wel werkbaar is met steeds nieuwe partijen.

Het artikel bespreekt het verleden van de PVDD en benoemt ook andere partijen die er de afgelopen deccenia bij zijn gekomen maar stuk voor stuk niet in staat waren te besturen of tot een compromis te komen.

https://archive.is/2025.08.06-054710/ht ... ~b7f5ab47/

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:37

Afbeelding

Ik snap werkelijk niet hoe mensen nu nog op de PVV kunnen stemmen. De geschiedenis herhaalt zich.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:23

Juist vanwege Ouwehand zou ik indd nog op dd pvdd stemmen. Ze is empatisch, uitstekend debater, menselijk en ze is fatsoenlijk

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:01

Vind ik meevallen. Er is constant intern gesteggel binnen de pvdd, dus zo'n enorme leider vind ik haar niet.

Die hele nieuwe partij vind ik echt onvoorstelbaar.