Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:43

29 maart was er dit hartverwarmend item op het nieuws en sindsdien is het alleen maar erger geworden

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... n-het-nauw

Citaat:
Nieuws
Sport

AFP
Oorlog Hamas-Israël
Vrijdag 29 maart, 22:06
Hongersnood in Gaza: kinderen steeds verder in het nauw
De humanitaire situatie in Gaza stevent af op een catastrofe. Het Internationale gerechtshof in Den Haag - waar een proces is aangespannen tegen Israël - spreekt in een tussenvonnis uit dat er inmiddels sprake is van hongersnood.

Het gebrek aan voedsel raakt ook kinderen hard. Volgens de VN lijdt 31 procent van de kinderen onder de twee jaar in Noord-Gaza aan acute ondervoeding. In het zuidelijke Rafah geldt dit voor 10 procent van de kinderen. Geschat wordt dat 50.000 kinderen in de Gazastrook ondervoed zijn. En bijna 1 op de 3 slachtoffers in Gaza is een kind.

Directeur van Save the Children, Janti Soeripto, was een van de weinigen die Gaza konden bezoeken en is net terug. "Ze hebben honger. Je ziet de ondervoeding. Er wordt onder kinderen veel gehoest, er is veel diarree en er zijn veel mensen met eczeem of uitslag op hun huid omdat ze een gebrek hebben aan schoon water."

12.500 kinderen overleden
Ze zag hoe artsen keuzes moeten maken. "Welke premature baby's moeten ze naar huis sturen, waarvan ze weten dat ze dood zullen gaan. Traumatische keuzes, wetende ook dat slechts twintig kilometer verderop alles aanwezig is, maar dat het niet wordt binnengelaten. Dat is ongekend."

De helft van de ongeveer 2,2 miljoen bewoners van de Gazastrook zijn kinderen. Sinds 7 oktober zijn er volgens het door Hamas gecontroleerde Palestijnse ministerie van Volksgezondheid als gevolg van het conflict ongeveer 12.500 kinderen overleden. De VN stelt dat ruim één miljoen kinderen psychische hulp nodig hebben als gevolg van de oorlog en dat er al 17.000 kinderen op zichzelf zijn aangewezen, zonder enig ouderlijk toezicht.

Schoon water en voedsel hebben nu prioriteit, zegt Soeripto, maar ze noemt meteen nog iets anders: "Dat is mentale ondersteuning. Ik sprak een moeder en zij vroeg om psychische hulp. Ze zei: 'Omdat ik zo getraumatiseerd ben. En mijn kinderen zo getraumatiseerd zijn, dat het ons op dit moment het meeste in de weg zit'."

Hongersnood
Vandaag waren er weer voedseldroppings. Ook over land komt er hulp binnen. Volgens de laatste VN-cijfers - daterend van 27 maart - 209 trucks. Maar volgens de hulporganisaties en de VN komt er veel te weinig voedsel naar Gaza.

Hulporganisaties luidden al eerder de noodklok over de voedselsituatie in de Gazastrook. En EU-buitenlandcoördinator Josep Borrell, de hoogste diplomaat van de Europese Unie, heeft gezegd dat Israël schuldig is aan de hongersnood in Gaza. "Verhongering wordt gebruikt als oorlogswapen. Israël veroorzaakt een hongersnood." Israël bestrijdt alle beschuldigingen en zegt dat er meer voedsel Gaza binnenkomt dan voor de oorlog.

Desperaat
Het kabinet maakte vandaag bekend dat Defensie in april opnieuw via airdrops voedselhulp gaat geven. In samenwerking met Jordanië en andere internationale partners én in overleg met Israël.

Maar Soeripto noemt het "theater". Ze zag in Egypte duizenden trucks staan. "Duizenden vrachtauto's met voedsel, met water, met medicijnen. Die worden maar mondjesmaat toegelaten in Gaza. Dus dat we dan met pallets uit de lucht dit probleem gaan oplossen, met geen enkele controle over de distributie, is gewoon onwerkelijk. Ik heb er geen woorden voor."

Een veilige distributie in Gaza is volgens Israël sowieso een probleem. Er ontstaan regelmatig chaos en vechtpartijen bij het uitdelen van voedsel. Maar, zegt Soeripto, "dat is het verhaal van de kip en het ei". "Er is zoveel behoefte, mensen zijn desperaat, dus dan wordt het lastig om die distributies echt gecontroleerd te doen. Ook als er bommen vallen. We moeten ervoor zorgen dat er meer dan genoeg voedsel en water naar binnen gaat, zodat die enorme behoefte daalt."

De VN-Veiligheidsraad heeft deze week opgeroepen tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in de Gazastrook tijdens de ramadan. Soeripto pleit voor een permanent staakt-het-vuren. "Dan moet je ervoor zorgen dat je echt op grote schaal hulp naar binnen stuurt. Dat we dan vervolgens veilig en en gecontroleerd kunnen distribueren en dan gaan praten over de wederopbouw."

SCHANDE deze ontkenning!!! :r
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-06-24 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:44

prompter schreef:
Een PVV'er die voor onrust zorgt onder de coalitiegenoten. Ik ken de situatie in Gaza niet goed genoeg, maar de signalen wijzen toch op zijn ongelijk volgens mij:

https://www.nu.nl/politiek/6317467/pvve ... reerd.html

Bizar, genoeg foto's en video's gezien van (zwaar) ondervoede kinderen.

En de coalitiepartijen staan erbij en kijken er naar.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:46

Kaag was vorige week toch ook nog op het nieuws dat de situatie verschrikkelijk is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:49

Benzz schreef:
Kaag was vorige week toch ook nog op het nieuws dat de situatie verschrikkelijk is?

Ja, maar Kaag is natuurlijk een Arafat-aanhanger, volgens veel PVV-aanhangers op SM.

Ik denk dat deze komende regering weinig druk op Israël gaat uitoefenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:51

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ja, maar Kaag is natuurlijk een Arafat-aanhanger, volgens veel PVV-aanhangers op SM.

Ik denk dat deze komende regering weinig druk op Israël gaat uitoefenen.

Maar Rutte gaat dat vanuit de Navo vast wel doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:51

Benzz schreef:

Kaag is een heks volgens de PVV. Tja zo gaat dat. De waarheid doet er niet meer toe, en kundige mensen worden afgebrand. Dat doet de partij die de meeste stemmen heeft gehad.

Ik had gehoopt dat we een ander PVV zouden zien nu ze de verantwoordelijkheid hebben. Maar dit is echt zo waardeloos.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:06

prompter schreef:
Een PVV'er die voor onrust zorgt onder de coalitiegenoten. Ik ken de situatie in Gaza niet goed genoeg, maar de signalen wijzen toch op zijn ongelijk volgens mij:

Verbouwereerde reacties van VVD en NSC.

Dan hadden ze niet met de PVV in zee moeten gaan, dit is wat je van de PVV kunt verwachten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:11

Loretta schreef:
prompter schreef:

Verbouwereerde reacties van VVD en NSC.

Dan hadden ze niet met de PVV in zee moeten gaan, dit is wat je van de PVV kunt verwachten.

Nee inderdaad. VVD en NSC hebben dan ook wel een beetje boter op hun hoofd. Het is niet alsof de relaties van Wilders met Israël nooit onderzocht zijn door de AIVD(artikel uit 2016). Hij heeft daar ook een tijdje gewoond, meen mij te herinneren dat daar zijn standpunten tegen de islam oa tijdens die reis gevormd zijn.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b10eae93/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:33

Hongersnood in Gaza. De beelden waren schrijnend op het nieuws. Mijn moeder en oma hart huilt om de kinderen en hun familie. Wat zijn ze mager. Heel veel kinderen zijn overleden.
Over het nepnieuws dat het niet zou kloppen werd terecht niet gesproken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:58

De nieuwe leus is: het is pas waar als de PVV het ontkent.
Dus dit wordt de nieuwe lijn van "onze" regering, gewoon je eigen "werkelijkheid" pushen en de ander steeds opnieuw laten bewijzen dat de aarde rond is.

Ik ben erg benieuwd hoe "onze" 2e kamervoorzitter dit gaat managen. (hier had uw popcorn-smiley kunnen staan)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:06

Wen er maar aan jongens, we worden er geen van allen beter op met dit kabinet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:26

BigOne schreef:
Wen er maar aan jongens, we worden er geen van allen beter op met dit kabinet.

Voor de 1% allerrijksten ziet het hoofdlijnenakkoord er anders heel goed uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:26

En het wordt allemaal maar normaal gevonden.

Ik ben echt benieuwd straks naar de debatten in de TK.
Dat kan niet anders als vuurwerk geven.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:28

Ach, het ‘voordeel’ is dat het geen lang leven gaat hebben. Ik denk dat het misschien een paar weken duurt voor iemand iets roept waar de NSC ineens heel erg principieel over gaat doen.

Het helpt ook niet dat het akkoord aan elkaar hangt van de ‘gaan we aan de EU vragen’ en ‘we gaan aan de VN vragen of het Vluchtelingenverdrag aangepast kan worden’.

De vraag is dan alleen wat er gaat gebeuren. Nog een keer formeren maar dan met een nog dubbel zo grote PVV lijkt me ook niet echt een feestje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:41

Emmaa2 schreef:
Het helpt ook niet dat het akkoord aan elkaar hangt van de ‘gaan we aan de EU vragen’ en ‘we gaan aan de VN vragen of het Vluchtelingenverdrag aangepast kan worden’.

Alle zaken in het hoofdlijnenakkoord die wel haalbaar zijn dat betreft onderwerpen waar de VVD zich voor inzet.
Ik begrijp niet waar VVD stemmers zo ontevreden over zijn. De VVD doet het toch fantastisch. En als je niet wilde dat de 1% rijksten gespekt werden, waarom heb je dan in godsnaam VVD gestemd.

Maar dit kan bij andere partijen weleens gaan wringen. De BBB staat feitelijk met lege handen. Alles wat betreft de boeren hangt helemaal van Brussel af. En voor de boeren dreigt een keiharde koude sanering. Want alle miljarden voor ee nuitkoopregeling zijn wegbezuiningd en ingeruild voor gebakken lucht.

NSC heeft er een paar wensen van Omtzigt uitgesleept. Maar waar Omtzigt de rechtsstaat in ere wil herstellen zit hij nu in een kabinet die de rechtstaat juist nog verder sloopt.

Wilders heeft het goed bekeken. Hijzelf zit mooi in de kamer en houdt zicht gedeist. En zijn knechten spuien vanuit posities zoals minister de racistische bagger voor hem. Hij zelf hoeft niks te doen en kan gewoon wachten dat 1 fan de andere partijen het niet meer trekt om dan vervolgens misschien nog wel groter uit de verkiezingen te komen.

Nederland begint steeds meer op een bananenrepubliek te lijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 23:14

Bbb heeft zich aangesloten bij christen democraten in eu wat betekent dat ze akkoord moeten gaan met de verdragen. Ook de green deal.
En wanneer je weet dat pvv ers alleen zeggen wat Wilders voorkauwt zoals over Israël en wat hij op Twitter zegt dan stuurt hij echt aan op een breuk. Zolang hij maar niet diegene is die afhaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:57

... wat mij een probleem lijkt voor de pvv ministers: moeten ze dan ook alles aan Wilders vragen?

(Dan gaat die man het wel erg druk krijgen. Nu ja, minder tijd om te twitteren...)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:14

Loretta schreef:
Emmaa2 schreef:

Alle zaken in het hoofdlijnenakkoord die wel haalbaar zijn dat betreft onderwerpen waar de VVD zich voor inzet.
Ik begrijp niet waar VVD stemmers zo ontevreden over zijn. De VVD doet het toch fantastisch. En als je niet wilde dat de 1% rijksten gespekt werden, waarom heb je dan in godsnaam VVD gestemd.

Maar dit kan bij andere partijen weleens gaan wringen. De BBB staat feitelijk met lege handen. Alles wat betreft de boeren hangt helemaal van Brussel af. En voor de boeren dreigt een keiharde koude sanering. Want alle miljarden voor ee nuitkoopregeling zijn wegbezuiningd en ingeruild voor gebakken lucht.

NSC heeft er een paar wensen van Omtzigt uitgesleept. Maar waar Omtzigt de rechtsstaat in ere wil herstellen zit hij nu in een kabinet die de rechtstaat juist nog verder sloopt.

Wilders heeft het goed bekeken. Hijzelf zit mooi in de kamer en houdt zicht gedeist. En zijn knechten spuien vanuit posities zoals minister de racistische bagger voor hem. Hij zelf hoeft niks te doen en kan gewoon wachten dat 1 fan de andere partijen het niet meer trekt om dan vervolgens misschien nog wel groter uit de verkiezingen te komen.

Nederland begint steeds meer op een bananenrepubliek te lijken.

Wat ook typisch is dat zij zelf de minister op migratie leveren. Normaliter is het zo dat als iets niet goed verloopt dat het afspiegelt op de minister en de partij. de migratie plannen zijn gedoemd te mislukken. Kennelijk verwacht Wilders hiermee weg te kunnen komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:18

Janneke2 schreef:
... wat mij een probleem lijkt voor de pvv ministers: moeten ze dan ook alles aan Wilders vragen?

(Dan gaat die man het wel erg druk krijgen. Nu ja, minder tijd om te twitteren...)

Nee hoor, gaat geen probleem voor ze worden. Uit wat ik de laatste tijd lees zijn zijn ministers van een nog erger kaliber dan hij zelf...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:26

er is nu wel een interessant debat over de NB vergunning van Schiphol.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:31

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:35

Raineri schreef:
Wat ook typisch is dat zij zelf de minister op migratie leveren. Normaliter is het zo dat als iets niet goed verloopt dat het afspiegelt op de minister en de partij. de migratie plannen zijn gedoemd te mislukken. Kennelijk verwacht Wilders hiermee weg te kunnen komen.

Wilders heeft als voordeel dat een groot deel vnn zijn achterban niet erg goed oplet wat er in Den Haag gebeurt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:07

Benzz schreef:
Maar Rutte gaat dat vanuit de Navo vast wel doen.

Zou ik niet op rekenen. Dat heeft hij tot nu toe vanuit Nederland ook niet gedaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 15:30

juval schreef:
er is nu wel een interessant debat over de NB vergunning van Schiphol.

Heb je meer info?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:49