Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:56

In al de commotie zouden we bijna vergeten dat Oekraine bezig is met een counteroffensief op verschillende plaatsen aan het front.

In Toretsk staan verschillende Russische troepen op het punt te worden omsingeld of zijn dat al.
https://x.com/Tendar/status/1896189901399544029

In de richting Prokovsk / Kotlyne zijn er geverifieerde berichten dat Russische troepen hun posities hebben verlaten dan wel zich hebben overgegeven aan het Oekrainse leger.

Bij Synkivka/Kupensk in de richting van Kharkiv worden de Russen ook gedwongen zich terug te trekken.
In Koersk een klein beetje vooruitgang voor de Russen, maar ook maar een heel klein beetje.
https://www.youtube.com/watch?v=wcsquy6KZxk

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:28

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:33

Loretta schreef:
Amerika schort alle militaire steun aan Oekraine op

https://nos.nl/artikel/2558105-verenigd ... n-oekraine

Blijkbaar ook alle contractueel reeds toegezegde en gefinancierde hulp die in Polen etc. staat of nu de fabriek uitkomt en speciaal voor Oekraïne was gefabriceerd.. afpersing iets anders is het niet. Hij moet nu ineens deelnemen aan vredesbesprekingen?? waarvoor hij eerst niet uitgenodigd werd.. :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:44

Ja, dan kom je bij hetzelfde punt als de interne gelden die zijn bevroren: wat al door Congress is toegezegd en goedgekeurd, kan hij in feite niet stoppen. Het is alleen de vraag of iemand z'n lans wil breken voor Oekraïne, wanneer dat voor bijv. een USAID al nauwelijks gebeurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:47

Je zou een vermoeden kunnen hebben dat er voor Ukraïne meer noodzaak gevoeld kan worden omdat dat tegen artikel 5 aan gaat schuren als je Putin nu niet stopt. Terwijl USAID, ach dat is alleen om anonieme arme mensen te helpen denken die eikels waarschijnlijk makkelijker.

Maar het is gewoon allemaal gericht op niks uit willen geven buiten de USA.
En liefst ook niet aan de wat meer hulpbehoevende Amerikanen zelf.....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:36

martichr schreef:
Loretta schreef:
Amerika schort alle militaire steun aan Oekraine op

https://nos.nl/artikel/2558105-verenigd ... n-oekraine

Blijkbaar ook alle contractueel reeds toegezegde en gefinancierde hulp die in Polen etc. staat of nu de fabriek uitkomt en speciaal voor Oekraïne was gefabriceerd.. afpersing iets anders is het niet. Hij moet nu ineens deelnemen aan vredesbesprekingen?? waarvoor hij eerst niet uitgenodigd werd.. :+

Afpersing inderdaad, hij wil Zelensky op zijn knieën kruipend van 'dankbaarheid'.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:40

En dan nog gaat Oekraïne niet genoeg geholpen worden met alleen die mineralen deal. Er moeten dan ook veiligheidsgaranties worden gegeven door de VS en dat gaat nooit gebeuren. Die deal was vanaf het begin een farce imo. Een 'ambush' opgezet door Trump & Putin om Oekraïne te onderwerpen aan hun plannen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:58

Trump wil helemaal geen vrede in Oekraïne, hij wil dat Oekraïne capituleert.

Zou me niets verbazen als hij met Putin een dealtje heeft gesloten dat Putin Oekraïne mag hebben in ruil voor wat mineralen. Mineralen die hij nu eerst op papier van Oekraïne wil hebben, zodat het later door Rusland gebracht kan worden als een mooi cadeautje voor de Grote Vredesstichter.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:04

Er zijn mensen in de VS die Trump willen voordragen voor de Nobel prijs van de Vrede en dit serieus menen. In wat voor parallel universum leven die mensen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:12

Dat voorstel dan om die pafferige kop op het 100 dollar biljet te zetten, dan ben je echt een kruiper van de ergste orde :n :x

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:26

Mjelleke schreef:
Trump wil helemaal geen vrede in Oekraïne, hij wil dat Oekraïne capituleert.

Zou me niets verbazen als hij met Putin een dealtje heeft gesloten dat Putin Oekraïne mag hebben in ruil voor wat mineralen. Mineralen die hij nu eerst op papier van Oekraïne wil hebben, zodat het later door Rusland gebracht kan worden als een mooi cadeautje voor de Grote Vredesstichter.

Daarom viel mij ook die move van Putin op (gisteren) waarin Putin aangaf dat hij nog veel meer mineralen heeft. Dus eigenlijk wil Putin een deal met Trump en wil heeft hij de mineralen van Oekraïne niet nodig. Het is dus de vraag voor welke zak knikkers Trump gaat kiezen.

Ik zit net naar Rob de Wijk de kijken bij Van Roosmalen en Groenteman en het gaat over het bewaken van de grens met Rusland als er strakjes een bestand komt. De Wijk geeft aan dat er misschien wel een miljoen man nodig is om die grens strak te bewaken en dat we die aantallen niet op de been kunnen brengen. Maar ik vraag me dan af of Rusland nog wel genoeg soldaten heeft om dreiging te uiten fysiek aan de grens. Bovendien is de tijd van onder prikkeldraad doorkruipen toch allang voorbij? In de huidige militaire tijd lijkt me toch dat je beter een miljoen drones en mijnen kan hebben om de grens te bewaken?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:24

Dat vraag ik mij dus ook af
Maar als je je bedenkt dat je ook alles uit kan schakelen ( elektriciteit, internet, satelliet? computers hacken )
Wat voor een waarde hebben die dan ?

Dat zie je ook bij Hamas. Zoveel mogelijk 'off the grid'

https://www.youtube.com/watch?v=clNoVOc4JCU

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:39

higgins schreef:
Dat vraag ik mij dus ook af
Maar als je je bedenkt dat je ook alles uit kan schakelen ( elektriciteit, internet, satelliet? computers hacken )
Wat voor een waarde hebben die dan ?

Dat zie je ook bij Hamas. Zoveel mogelijk 'off the grid'

https://www.youtube.com/watch?v=clNoVOc4JCU

Klopt, dat maakt het ook zo ingewikkeld, als ik het antwoord wist dan zat ik niet hier op bokt te typen :') .

Interessante reportage van Nieuwsuur, Polen zal een sterke pijler blijken te zijn, ze zijn in elk geval voorbereid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:21

de internationale wappie afdeling komt weer met wat nieuws...Zelensky is Zelensky niet...dit is iemand anders....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:55

Ergens las ik een hint dat Zelensky een brief heeft gestuurd naar Trump en dat daardoor De Grote Boze Man alweer wat milder was gestemd. Heeft iemand daar meer over gezien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:01

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:04

Op X is het bericht te lezen, maar Trump probeert Zelensky wederom te chanteren imo. Oekraïne krijgt geen informatie meer van de Amerikaanse inlichtingendiensten. Dit geeft de Russen een flink voordeel. Mocht er een akkoord komen (wrsl. alleen als met de eisen van Trump en Putin wordt ingestemd) krijgt Oekraïne weer hulp en informatie.

https://x.com/ZelenskyyUa/status/1896948147085049916
Laatst bijgewerkt door Ann op 05-03-25 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:07

Een mildere Trump zouden we meer aan hebben, maar misschien komt dat nog. Maar ik blijf erbij dat Putin met zijn 'joehoe, ik heb oooook mineralen te koop' toch wel verschil kan maken. Welke marktkraam gaat het winnen?

De opmerkingen van Rutte van vrijdag/zaterdag leken mij een leg-up voor Starmer richting Trump en ik hoop ook echt dat dit zo heeft gewerkt.

Daarnaast denk ik de dat bedrijven in de defensie-industrie in de VS best een beetje ontstemd zijn, die zien hun verkopen kelderen en een boze afnemer omdat de hele mikmak niet verscheept wordt. Heel soms ligt de oplossing op micro-niveau.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:20

Ik denk dat gezien het veelvuldige contact dat er nu binnen Europa tussen de verschillende leiders en Zelensky is, dat de handreiking die Zelensky naar Trump heeft gedaan gewoon strategisch is. We willen veel, maar kunnen niet stante pede een leger hebben staan. Dus ga maar praten, ondertussen zetten we hier de boel in gang. Want dat op de VS niet gebouwd kan worden,is duidelijk.

In z'n x bericht sprak zelensky overigens nog altijd over de veilogheidsgaranties, dus ik verwacht ook niet dat hij dat zal laten vallen. Terecht overigens.

Dat Polen wel gevechtsklaar is, snap ik wel. Die hebben geleerd van de geschiedenis. Laten we hopen dat we als mensheid geen derde grote les nodig hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:37

Ik vind het een hele slimme zet van Zelenskyy, trump moet nu met de billen bloot. Ging het om de mineralen of om een manier om de hulp stop te zetten. Er gaan geruchten dat Zelenskyy vergezeld met macron en starmer naar usa gaat.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:47

Dat is alweer veranderd, in dit stadium staat er nog geen bezoek gepland las ik. Imo wil Trump de druk op Zelensky eerst nog meer opvoeren.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:01

mylittlejoy schreef:
Ik denk dat gezien het veelvuldige contact dat er nu binnen Europa tussen de verschillende leiders en Zelensky is, dat de handreiking die Zelensky naar Trump heeft gedaan gewoon strategisch is. We willen veel, maar kunnen niet stante pede een leger hebben staan. Dus ga maar praten, ondertussen zetten we hier de boel in gang. Want dat op de VS niet gebouwd kan worden,is duidelijk.

In z'n x bericht sprak zelensky overigens nog altijd over de veilogheidsgaranties, dus ik verwacht ook niet dat hij dat zal laten vallen. Terecht overigens.

Dat Polen wel gevechtsklaar is, snap ik wel. Die hebben geleerd van de geschiedenis. Laten we hopen dat we als mensheid geen derde grote les nodig hebben.

Dit denk ik ook :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:04

higgins schreef:
mylittlejoy schreef:

Dit denk ik ook :)

Sluit ik mij ook bij aan. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:31

US heeft ook het delen van intelligentie met Oekraine gestopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:36

Franse senator Claude Malhuret
https://x.com/VolodimirZelen1/status/18 ... 8191391926
"Washington is het hof van Nero geworden, met een opruiende keizer, onderdanige hovelingen en een nar die high is van ketamine. (...) We waren in oorlog met een dictator, we zijn nu in oorlog met een dictator die gesteund wordt door een verrader"