Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:23

Dinopino schreef:
Sissle rechtvaardig iets vinden of geen levens meer willen opofferen, is een keus.

Je kletst maar wat hè, ben benieuwd met welk "slimklinkend argument" je hierna aan komt...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:26

Van NOS.nl

Dronkenschap en gebrek aan moreel aan Russische zijde'
De Russische militaire leiding ondervindt nog steeds een tekort aan strijdkrachten. Ook is het behoud van het moreel van de troepen een probleem. Dat meldt het Institute for Study of War (ISW) in zijn dagelijkse rapport over de oorlog.

Dat komt onder meer door gedwongen mobilisaties in door Rusland bezette gebieden. Het Oekraïense leger meldde gisteren dat dat bijvoorbeeld in de pro-Russische Volksrepubliek Donetsk (DNR) gebeurt. Het ISW zegt dat gedwongen mobilisatie hoogstwaarschijnlijk geen betekenisvolle gevechtskracht zal opleveren, omdat troepen ongemotiveerd zijn.

Een regiment van de DNR plaatste deze week een video-oproep aan de Russische president Poetin online. Daarin werd door onder dwang gemobiliseerde soldaten geklaagd dat ze de hele oorlog doorbrengen aan de frontlinie in Cherson zonder voedsel of medicijnen. Ook wordt er gesproken van een gebrek aan screening. Zo zouden rekruten die niet fit genoeg zijn toch naar het front worden gestuurd.

De belangrijkste inlichtingendienst van Oekraïne bracht een onderschept telefoongesprek naar buiten waarin DNR-soldaten klagen over fysiek ongeschikte militairen. "Die klootzakken voeren niets uit, zuipen alleen maar en zorgen voor overlast", klinkt het in het gesprek. Het zou er aan het front chaotisch aan toe gaan.

Een militair vertelt dat hij in de frontlinie in de loopgraven was. Hij wijst op onverantwoord gedrag van ongetrainde collega's. "Ze hadden een hogere plek opgezocht om internet te ontvangen. Ze zijn helemaal gestoord, die klootzakken. Kort daarop werden ze met een raket bestookt, precies op onze locatie."

Rusland heeft volgens het ISW moeite met het rouleren van troepen. Als militairen terugkomen in Rusland weigeren ze vaak weer naar Oekraïne te vertrekken, meldt het ISW. Daardoor voelt de legerleiding zich gedwongen om ongemotiveerde en ongetrainde troepen naar het front te sturen.

Dronken russen .. je verwacht het niet he..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:33

irmaz schreef:
enzino schreef:
Over olie- en gasprijzen gesproken, Draghi komt met het idee om een samenwerking op te zetten tussen olie en gas inkopende landen. Als tegenhanger voor de OPEC; een OBIC.
...
Ik denk dat je de olie, gas en moordenaars discussie beter in een ander topic kunt behandelen. Het onderwerp in dit topic is Ukraïne en niet of de olie baronnen moordenaars zijn. Misschien heb je een valide punt maar in de context van deze oorlog in Ukraïne is het volledig misplaatst.
Je kunt simpelweg niet over de rug van gewone burgers in levensgevaar zo'n punt maken.

Het sluit echter perfect aan bij Oekraine, want alles wat de EU/VS organiseert qua samenwerking is een directe reactie op de acties van Rusland en zijn het voornaamste pressiemiddel dat er nog tegen Rusland is. Het onderwerp is Oekraine, niet uitsluitend "de gewapende strijd binnen Oekraine en alle politieke en economische middelen moeten in een ander topic besproken worden".

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:38

pien_2010 schreef:
https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 9293910017

Hidde Bouwmeester is goed op de hoogte van de situatie, en studeert erop af. Mensen die twitter volgen, kan ik hem aanraden (al eerder aangegeven)

Ik quote (daar hier graag vorige oorlogen erbij worden gehaald)
Citaat:
Essay over de overeenkomsten en verschillen tussen Grozny (1995) en Marioepol (2022) ingeleverd. In dit essay ging ik in op de vraag hoe het Russische leger burgers behandelde in deze steden en wat daarin de verschillen en overeenkomsten waren: opmerkelijk weinig verschillen.

Citaat:
Je zou namelijk verwachten dat omdat Rusland Oekraïne projecteert als 'broedervolk' dat er op een bepaalde manier minder wreed zou worden opgetreden, maar zelfs de meest basale vormen van humanitair oorlogsrecht werden geschonden, zelfs het Rode Kruis kon haar werk niet doen.

Citaat:
In beide steden dus. Opmerkelijk ook: religie speelde in 1995 in Grozny geen rol, dit werd pas vanaf de Tweede Tsjetsjeense Oorlog echt een kwestie.

Eens met Karl, Bigone en irmaz hun conclusies. Er wordt te simpel gedacht dat als Oekraïne maar land inlevert de oorlog zal stoppen. Ik denk dat het tegendeel waar zal zijn.

Oekraïne zal feitelijk door moeten vechten totdat de Russische verliezen zo groot zijn dat Poetin wel serieus aan de onderhandelingstafel gaat zitten. De kans dat Oekraïne alle gebieden incl. de Krim terugwint lijkt me nul, dus eens moet je praten, maar dan wel met een betere hand kaarten dan op dit moment. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als Zelensky gaat onderhandelen en toegeeft aan sommige Russische eisen overigens. Gezien de stemming in het land kon een herverkiezing er dan wel eens niet meer in zitten..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:39

enzino schreef:
Over olie- en gasprijzen gesproken, Draghi komt met het idee om een samenwerking op te zetten tussen olie en gas inkopende landen. Als tegenhanger voor de OPEC; een OBIC.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... #xj4y7vzkg

Citaat:
Draghi and Biden have also discussed implementing a cap on wholesale gas prices, an idea pushed by Italy within the EU for the past three months. 

Indeed, Italy has managed to get many EU states on board for an oil price cap, but is facing strong opposition from the Netherlands and Germany, two of the largest importers of Russian oil.

Citaat:
"We have important leverage. So instead of outbidding each other and driving prices up, we should pull our common weight," the European Commission president, Ursula von der Leyen, has declared.

Michael Bloss, a German Green MEP:
Citaat:
"If they together say this is the price we are going to pay, but not more, the sellers, they will have to abide by it … This special time needs special action."

Als je weken nodig hebt om zelfs maar tot een halfzachte olie boycot te komen dan wordt dit wel een hele kluif..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:44

Dat is de vraag martichr. De USA wil met hun wapenlevering en verdedigingswapens, dat de positie van Zelensky zo sterk mogelijk wordt aan de onderhandelingstafel.
Dat is nodig, want Zelensky heeft aangegeven in het interview met NIeuwsuur dat Oekraïne nooit zal accepteren dat de Krim en de Donbass niet meer bij Oekraïne zal horen. Alleen zegt dit niet dat ze het kost wat kost terug willen veroveren tegen elke prijs. Want als het zo verschrikkelijk veel mensenlevens gaat kosten, moet je jezelf afvragen of dit dan een goed besluit is om voor te gaan .
Dus Zelensky weet heel erg goed dat de oorlog waarschijnlijk aan de onderhandelingstafel beslist zal worden. Alleen kan hij proberen om de positie van Oekraïne zo sterk mogelijk te maken.
HEt vok is op dit moment erg enthousiast over Zelensky, dus als hij dit goed weet te communiceren weet ik nog zo net niet of hij niet herverkozen zal worden.
De vraag is hoe deze president het zal gaan doen als de oorlog beëindigd is. Op dit moment doet hij het heel erg goed in deze situatie. En de kenners geven aan, dat hij NU voor Oekraïne de beste president is. De Oekraïners weten dit. De geschiedenis zal leren hoe dit zich zal gaan ontwikkelen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:51

De hemel is vandaag blauw. Bron graag? Weer een leugen? Dat zuig je uit je duim? Je kunt niet lezen. Je laat de helft weg. Je hebt hoe dan ook nooit gelijk. De Oekraine gaat winnen hoe dan ook. Rusland is geen groot land en leid heftige verliezen. Hoe dan ook Putin is schuld. Zelfs aan de MH17 is ie schuld. Maar hij is ook nog erg ziek en hij wil dit en hij denkt dat.

Dit zijn al de fantastische inhoudelijke reacties van jullie. Zelfs Sizzle moet er nog een steek achterna jagen. En dan worden jullie moe van mij of zelfs boos op mij. Oh ja en jullie staan open voor de realiteit. Feit is gewoon dat Rusland de wapens heeft om de Oekraine in twee weken helemaal te laten verpulveren. En terwijl jullie denken dat de Oekraine gaat winnen, schiet Rusland gewoon een Donbass raket met de vlaggen van DVR en LVR in de ruimte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:57

De Oekraïne is een verouderde term die goed in het straatje van de Poetin-minners past, omdat het klinkt alsof het om een Russische regio gaat.

Zo iets als De Veluwe of De Randstad.

Het land heet gewoon Oekraïne, zonder bepaald lidwoord.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:01

Wie bedoel je met Poetin-minners. Wat betekent dat überhaupt. Is dat het tegenovergestelde van Putin-plussers?

De USA levert op het moment ook wapens aan Taiwan. Door hun hulp lopen daar nu de spanningen op.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:08

Kijk Cisca, dat bedoel ik. Er word inhoudelijk op je post gereageerd , voor mijn doen tov jou zelfs er netjes en er word niet meer op ingegaan maar er komt weer een spraakwaterval baarlijke nonsens achteraan. Toch knap dat je die complot houding al twee jaar volhoudt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 14:11

Steek? Ik kwam met een geweer binnen, niet met een mes om je paard te stelen die je dan vrijwillig zonder klagen en verweer of aanklacht aan me mee geeft omdat je weet dat ik thuis nog een bom heb liggen.

Als je concreet en onderbouwd kunt uitleggen wat de schuld is van de NAVO bij het platbombarderen van Oekraine dan kunnen we het gesprek heroverwegen.
Voorlopig komen we blijkbaar niet verder dan: Rusland heeft meer bommen dus Rusland heeft gelijk en die moeten we hun zin geven.
En daarna nog een soort calimero post over hoe gemeen iedereen is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-06-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:11

Dinopino schreef:
Wie bedoel je met Poetin-minners. Wat betekent dat überhaupt. Is dat het tegenovergestelde van Putin-plussers?

De USA levert op het moment ook wapens aan Taiwan. Door hun hulp lopen daar nu de spanningen op.

Ach ja natuurlijk, ik voel ook veel spanning over die wapens in Taiwan :brr: ik denk dat dat de reden was voor Rusland. Beter US laten zien dat je niet zomaar wapens aan Taiwan kan leveren, ook al vragen ze er zelf om. Is super onverstandig.
Ik heb uit voorzorg vanochtend ook al de vlinders in de tuin doodgespoten, je kunt nooit weten wat het fladderen van een vlinder voor een invloed heeft op de andere kant van de wereld :oo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:32

Ik heb me maar weer even in de geschiedenis gestort :D

Heel kort gezegd is Oekraine historisch een souverein land; ontstaan vauit uit een Vikingrijk, dat in de 8e eeuw rond de plek van het huidige Kiev gevestigd werd door Scandinaviërs. In 1199 vormden de vele rijkjes in het gebied samen het vorstendom Galicië-Wolynië. De streek kreeg de naam Oekraïne, Slavisch voor ‘grensgebied.

Vanwege het vruchtbare land werd het land continu belaagd door zijn grotere en sterkere buren. In 1654 verdeelden Polen en Rusland het land onder elkaar. De grens was de Djnepr. Het land ten oosten van de Dnjepr kwam bij Rusland, de rest bij Polen. De opdeling van Oekraïne gaf de Russische tsarina Catharina de Grote de kans haar rijk naar het zuiden en westen uit te breiden via oorlogen met onder meer het Ottomaanse Rijk. Vanaf 1795 heerste ze over het grootste deel van het huidige Oekraïne.
Oekraine kwam onder slavernij van Rusland. De boeren die tot dan waren ze vrij geweest, werden lijfeigenen.
Door Catharina de Grote werd toen ook al een beleid van Russificatie doorgevoerd.
Catharina de Grote en haar opvolgers probeerden de Oekraïense taal en cultuur met wortel en tak uit te roeien. Intellectuelen die zich met literatuur en geschiedenis bezighielden, werden vervolgd.
Haar opvolger tsaar Alexander II verbood in 1876 zelfs de publicatie van geschriften in het Oekraïens. Toespraken en toneelstukken in de taal waren evenmin toegestaan. Niet veel later werd het Oekraïens verbannen uit school en kerk en mochten kinderen geen Oekraïense naam meer krijgen.

Na de revolutie van 1917 brak er een bloedige burgeroorlog uit in Rusland.
De nieuwe machthebbers, de bolsjewieken, stuurden het Rode Leger op al hun politieke tegenstanders af. Duizenden mensen werden vermoord omdat ze lid waren van de ‘bezittende klasse’.
In Oekraïne, waar veel verzet tegen de bolsjewieken bestond, ging dit met veel geweld gepaard. In Charkov werden in 1919 alleen al 5000 mensen vermoord, in Kiev vielen zeker 3000 doden.
In de jaren 20 wist 1 van de Boljevistische revolutionairen Jozef Stalin zijn dictatoriale macht te vestigen in de Sovjet Unie. Hij was zo mogelijk nog wreder dan zijn voorgangster.

De vruchtbare Oekraïne was de graanschuur van de Sovjet-Unie. Maar toen Stalin vanaf 1929 de landbouw collectiviseerde, kwamen de boeren er in opstand. Voor straf nam Stalin hun graan in beslag. Zeker 3,9 miljoen Oekraïners stierven tijdens de hongersnood die hierop volgde: de Holodomor.
Volgens getuigen werden de doden soms uit wanhoop opgegeten. Stalin zou de roep om zelfstandigheid op deze manier hebben willen smoren.
Ook Stalin voerde een beleid door van Russificatie. Na de Holodomor huisvestte hij een groot aantal Russen in Oost Oekraine (het Donbasgebied).
Duitse troepen vielen op 22 juni 1941 de Sovjet-Unie binnen.
Stalin wilden voorkomen dat de vele politieke gevangenen die hij opgesloten had, in Duitse handen vielen, en hij droeg de veiligheidsdienst op hen te doden.
In Oekraïne, waar veel nationalisten in de gevangenis zaten, werd een bloedbad aangericht. Zeker 10.000 mensen werden in de weken na de invasie doodgeschoten, doodgestoken of levend verbrand.
Politieke tegenstanders van Stalin werden onder zijn bewind op grote schaal "weggezuiverd" en gedeporteerd naar de goelags. Velen stierven daar onder erbarmelijke omstandigheden. In totaal lopen schattingen van het aantal mensen dat tijdens zijn bewind een onnatuurlijke dood stierf uiteen van 9 miljoen[6] tot 20 miljoen.

https://historianet.nl/oorlog/koude-oor ... ing-vreest

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:01

Dank je wel. Het meeste wist ik maar het kan geen kwaad als wat meer mensen zich in de geschiedenis zouden verdiepen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:22

Dank je wel Babootje. Heel interessant!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:24

Dank je wel Babootje, super samenvatting +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:30

Wanneer je dit tot je door laat dringen is het een wonder dat er nu 44 miljoen Oekraïners zijn. Toont misschien ook de veerkracht van dit volk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:34

bigone schreef:
Wanneer je dit tot je door laat dringen is het een wonder dat er nu 44 miljoen Oekraïners zijn. Toont misschien ook de veerkracht van dit volk.

Dit ook. Maar vooral toont het nu voor mij waarom ze er zo hard en gemotiveerd allemaal tegen ingaan. Ze willen die overheersing echt totaal niet en ze kennen de geschiedenis met deze buuf.

Dit volk is echt van een ander slag als dat wij zijn heb ik al vaak gedacht en ik begin het meer en meer te begrijpen. Wij zijn veel softer en ik denk dat dit komt omdat wij toch vergeleken bij de Oekraïners al een tijdje weer op het pluche zitten nadat de Nazi's het land uit waren gezet en Nederland dus weer Nederland was.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:38

bigone schreef:

Dat is waarom ik eerder schreef dat Rusland de oorlog nooit zal winnen. He is ze al honderden jaren niet gelukt.

Voor iedereen die langzaamaan het overzicht kwijt is waar de Russen in Ukraïne allemaal geweest zijn en nu staan, is dit wel een helder plaatje: (geel is door Ukraïne terugveroverd gebied, rood is het huidige door Rusland bezette gebied, roze is het gebied dat Rusland voor de "Speciale Operatie" heeft ingenomen)
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:40

Dinopino schreef:

Interessant land dat Taiwan, je weet er alleen blijkbaar niet zoveel van. Aanrader om je er eens in te verdiepen, wikipedia heeft een aantal highlights mooi op een rijtje gezet :j https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... reldoorlog
Als de situatie in de wereld ooit weer wat stabiliseert zou ik je aanraden om eens naar Taiwan te gaan, super reisbestemming! Vinden veel Chinezen ook trouwens :')
Maar om even terug te komen op jouw bewering: de USA steunt Taiwan al sinds het moment dat de Chinese nationalisten zich daar vestigden na de verloren strijd tegen de communisten, dus al sinds 1948. Sinds de inval in Oekraïne voert China de druk weer eens op om Taiwan in te nemen. Taiwan doet weer een beroep op hun oude partner, de USA.
Of suggereer je ook hier dat het beter is dat China Taiwan gewoon inneemt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:43

pien_2010 schreef:
Dit volk is echt van een ander slag als dat wij zijn heb ik al vaak gedacht en ik begin het meer en meer te begrijpen. Wij zijn veel softer en ik denk dat dit komt omdat wij toch vergeleken bij de Oekraïners al een tijdje weer op het pluche zitten nadat de Nazi's het land uit waren gezet en Nederland dus weer Nederland was.

Ik denk dat wij ons ook niet helemaal realiseren wat we allemaal kwijt kunnen raken en wij denken dat we door praten en overleggen overal wel een compromis uit kunnen halen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:48

Maar de Nederlanders zijn ook soft. In de concentratiekampen in nazi-Duitsland overleefden zij vaak korter dan veel andere nationaliteiten. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:00

mysa schreef:
Maar de Nederlanders zijn ook soft. In de concentratiekampen in nazi-Duitsland overleefden zij vaak korter dan veel andere nationaliteiten. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Is daar echt onderzoek naar gedaan :oo
Dat verklaart wel de veelgehoorde (angstige) reactie in Nederland "als het maar niet ten koste gaat van eigen comfort en rijkdom"

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:08

Ik heb het gelezen in boeken van verschillende kampoverlevenden. Toen ik het voor het eerst las, was ik ook sceptisch. Maar ik heb het nu al een keer of drie van verschillende overlevenden gelezen. Dus ik denk dat het klopt. Onderzoek is er misschien wel. Maar is ook lastig, omdat je van bijvoorbeeld de joden, niet precies weet wie er al direct na de selectie naar de gaskamer ging. En dus niet eens een kans had op overleven.