Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:51

Marije_jiplover schreef:
Wat mijn man zo 123 opnoemde (zelf nog geen tv gezien, hij had een nieuwsitem gezien met info uit het verkiezingsprogramma), maakte dat wat ik al vermoedde, nu zekerheid is.
Ik ga zeker geen BBB stemmen :n

Dat is niet waar ik naartoe zou willen met Nederland.

Hier ook.
Ik vind dat ze de toeslagen niet af kunnen schaffen, voor veel mensen is dit hoog nodig.

Ik had dit ook niet verwacht van de bbb
Laatst bijgewerkt door purny op 08-09-23 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:51

Citaat:
weer 130 rijden
bizar. Haar achterban moet van alles waar heel veel verzet tegen is vanwege de stikstof crisis en zij wil weer naar 130 km. Is ook niet goed voor het milieu en het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Dan zit je toch wel in de ontkenning van de problematiek. Hier kijk ik wel van op.b
Ik had haar hoger zitten eerlijk gezegd.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:59

Ze willen ook nog natura2000 gebieden herijken en de stikstofwet van tafel (kan helemaal niet Europees) en een maximaal aantal asielzoekers per jaar (kan niet gezien internationale verdragen). Het is echt een beetje luchtfietserij, schrijven wat je kiezers graag willen maar in werkelijkheid is het niet uit te voeren. Dat zorgt alleen maar voor teleurstelling bij de kiezers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:08

Ik dacht dat ze de stikstof wet naar 2035 wilde verschuiven… willen ze er nu helemaal vanaf?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:09

Het is een wensenlijstje lees ik net, dat programma. Ja, zo heb ik er ook nog wel eentje :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:14

Ik kan alleen het artikel in t ad vinden … vind ik niet heel uitgebreid.. ?
Van de week even beter zoeken :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:22

prompter schreef:
Het is een wensenlijstje lees ik net, dat programma. Ja, zo heb ik er ook nog wel eentje :)

Heeft iedere partij dat niet?
Ik bedoel je kan iets willen maar dan moeten er 76 Kamerleden jouw voorstel ook zien zitten.
Ze wil ook van de btw af op groente en fruit. Dit is een moeilijk iets, het vorige kabinet is dit ook niet gelukt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:30

Een partijprogramma zou in principe een haalbare kaart moeten zijn en zouden de bezuinigingen in verhouding moeten zijn met de extra uitgaven. Want hoewel de overheid tijdelijk wel wat extra kan lenen, houdt dat toch vrij rap op, zeker als daar geen EU-potjes achter zitten, laat staan als de EU op zijn tenen getrapt wordt omdat het juist ingezet wordt om EU-doelen niet na te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:31

Ik vond t programma van GL veel verder van de realiteit staan eigenlijk.. dat zat vol met wens zaken en had ingrijpende veranderingen ..

De snelheid van 100 naar 130 is iig niet onmogelijk.. wat de impact is weet ik niet ..
Maar t zijn wel zaken die mensen zich kunnen voorstellen, denk ik?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:31

Ik ga het deze week eens bekijken rechtstreeks, maar ik word er nog niet warm of koud van en ik snap nu nog meer waarom ze het niet door laten rekenen, geen belasting betalen over de eerste 30.000 euro is ook niet heel realistisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:37

pien_2010 schreef:
Citaat:
weer 130 rijden
bizar. Haar achterban moet van alles waar heel veel verzet tegen is vanwege de stikstof crisis en zij wil weer naar 130 km. Is ook niet goed voor het milieu en het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Dan zit je toch wel in de ontkenning van de problematiek. Hier kijk ik wel van op.
Ik had haar hoger zitten eerlijk gezegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:40

Cer schreef:
Ik vond t programma van GL veel verder van de realiteit staan eigenlijk.. dat zat vol met wens zaken en had ingrijpende veranderingen...

Op zich mag dat: een verkiezingsprogramma met ingrijpende veranderingen en ver van de huidige realiteit.
Vooral als je ver van het huidige kabinet af staat.

Het programma staat in het teken van vier thema’s:
herstel van vertrouwen,
klimaatrechtvaardigheid,
bestaanszekerheid en
een sterk Europa.

Zelf word ik er wel vrolijk van.
Klimaatrechtvaardigheid als in: 'we moeten niet alleen het accoord van Parijs halen, maar er ook voor zorgen dat dit niet ten koste gaat van de armen'.
Wat vind jij ver van de realiteit af staan...?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:52

Dan moet ik dat stuk er weer even bijpakken, maar zo uit mn hoofd had ik bij een aantal zaken wel zoiets van “hoe dan?”, en een aantal andere dingen begreep ik niet.
Bij ver van de huidige realiteit vraag ik me dan af hoe haalbaar het is, en wat de termijn dan is.. heel ingrijpende veranderingen kan je denk niet in korte periode doorvoeren? (En zeker niet als het ook nog goed moet gaan, is wel gebleken dacht ik)

Als het verschil tussen 100 en 130 qua uitstoot niet echt aangetoond kan worden (ik weet niet óf dat zo is) dan maakt t niet heel veel uit toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:56

Cer schreef:
Dan moet ik dat stuk er weer even bijpakken, maar zo uit mn hoofd had ik bij een aantal zaken wel zoiets van “hoe dan?”, en een aantal andere dingen begreep ik niet.
Bij ver van de huidige realiteit vraag ik me dan af hoe haalbaar het is, en wat de termijn dan is.. heel ingrijpende veranderingen kan je denk niet in korte periode doorvoeren? (En zeker niet als het ook nog goed moet gaan, is wel gebleken dacht ik)

Als het verschil tussen 100 en 130 qua uitstoot niet echt aangetoond kan worden (ik weet niet óf dat zo is) dan maakt t niet heel veel uit toch?

Snelheid maken kost energie, dus 130 zal meer brandstof kosten en daarmee meer uitstoot geven. Hoe groot dat verschil is is de vraag, maar het zal wel helpen al is het maar om mensen minder kosten te laten maken doordat er dan meer kms uit een liter gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:00

Cer schreef:

Ben ik met je eens.
'Revolutie' wil nog wel eens betekenen 'een hoop herrie en daarna bijna weer op oude voet verder'.

Ik las over het uitbreiden van het puntensysteem dat nu al bestaat in de sociale woningbouw.
Het voorstel is om dit verplicht te maken in de vrije huursector.
... of je er in één klap alle problemen mee oplost: 'vast niet'.
Maar het is wel een manier om het opdrijven van de prijzen te remmen/ stoppen.

Citaat:

Pertinent niet.

Deze zomer is wereldwijd de heetste ooit, met bosbranden en wat al niet om naar van te worden.
Momenteel hebben we een hittegolf in september.
Tot twintig jaar geleden waren we al heel blij als je in september zonder jas over straat kon - nu is het puffen geblazen.

Dus nee, die automobilisten mogen van mij niet terug naar het oude normaal.
(Éérst het klimaat graag terug naar het oude normaal.)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:17

Toen de snelheid van 130/120 overdag naar 100 km/u ging op de snelweg, reed ik ipv rond de 600 km ineens ruim 700 km met 1 tank benzine. Ik rijd vrij veel snelwegkilometers voor mijn werk.
Dus hoezo zou het niet aan te tonen zijn dat er meer uitstoot is?
Meer verbrande benzine/diesel/gas per km betekent automatisch meer uitstoot per km.

Los daarvan vind ik het persoonlijk veel rustiger rijden nu er minder grote snelheidsverschillen zijn op de snelweg.

Ik vind het veel comfortabeler rijden, van mij hoeft die snelheid echt niet opnieuw omhoog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:31

Ik heb het programma van bbb nog niet gelezen, maar voor zover ik weet is het nog een concept. De leden gaan er nog over stemmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:37

juval schreef:
Ik heb het programma van bbb nog niet gelezen, maar voor zover ik weet is het nog een concept. De leden gaan er nog over stemmen.

Er zitten interessante ideeen in, dus zeker lezen. Maar als je het niet laat doorrekenen door het CPB…..pass. En ja, het CPB rekent alleen kosten, niet voordelen van je plannen. Dat is een gegeven. Dan ga je zelf rekenen. Als dat ook teveel moeite is dan is stemmen op je club voor mij ook teveel moeite. Pass.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:17

Van mij hoeft die snelheid ook niet omhoog.. van mij mag het nog verder omlaag (toen het omlaag moest waren er best wel wat mensen boos want reizen ging langer duren etc, plus er rijden toch nog steeds mensen te hard :+ ) maar dat was niet helemaal het punt wat ik maakte ..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:20

Persoonlijk vind ik 130 wel veel fijner rijden hoor. Zeker in het weekend. Maar 100 is zeker zuiniger en beter qua uitstoot.

BBB laat de plannen niet alleen niet doorrekenen, ze hebben zelf ook niet berekend of ze betaalbaar zijn. Tja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:25

Ik houd van hard rijden maar merk dat inderdaad aan mijn brandstof dus snapte wel waarom het omlaag moest.

Maar lekker blazen over de snelweg daar was ik echt niet vies van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:15

Cer schreef:
Van mij hoeft die snelheid ook niet omhoog.. van mij mag het nog verder omlaag (toen het omlaag moest waren er best wel wat mensen boos want reizen ging langer duren etc, plus er rijden toch nog steeds mensen te hard :+ ) maar dat was niet helemaal het punt wat ik maakte ..

Ik vind dat (te) hard rijden het verkeer onveiliger maakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:28

pien_2010 schreef:
Vlees is er in elk geval genoeg. Want als er oorlog is kunnen de varkens ook niet naar de VS. Nl is de grootste varkensvlees expediteur ter wereld. Dus die boeren zitten dan met een giga overschot. Alleen wil je niet dat Nederland zelfvoorzienend wordt want dan missen we ook veel

https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... en-voedsel

Dat is nog maar de vraag, er is een leegloop van varkensboeren gaande

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:46

Kinke schreef:
pien_2010 schreef:
Vlees is er in elk geval genoeg. Want als er oorlog is kunnen de varkens ook niet naar de VS. Nl is de grootste varkensvlees expediteur ter wereld. Dus die boeren zitten dan met een giga overschot. Alleen wil je niet dat Nederland zelfvoorzienend wordt want dan missen we ook veel

https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... en-voedsel

Dat is nog maar de vraag, er is een leegloop van varkensboeren gaande

Ja en nee, want het aantal bedrijven krimpt, maar het aantal varkens dat in Nederland gehouden wordt krimpt niet gelijk mee. Door de afroming bij varkensrechtenverkoop en door het niet terug in de markt brengen van varkensrechten bij uitkoop, wordt het aantal varkens in Nederland wel lager, maar dat is dus voornamelijk overheidsdwang, en niet door leegloop van varkensboeren. De varkensrechten zijn ook gewoon nog behoorlijk aan de prijs is veel regio's.

In:
- 2001: 13 072 980 varkens (totaal) op 12 821 bedrijven totaal
- 2022: 11 278 858 varkens (totaal) op 3 273 bedrijven totaal

Oftewel: de varkenskrimp is in 21 jaar tijd zo'n 15% geweest, terwijl nog maar een kwart van de bedrijven bestaat (86% van de varkens, 26% van de bedrijven van 2001).
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=96099

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:48

anjali schreef:
Cer schreef:

Ik vind dat (te) hard rijden het verkeer onveiliger maakt.

Ik ook. Ben benieuwd of er al cijfers zijn over het aantal ongelukken sinds de 100 km-maatregelen.