steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:38

EVEN vooropgesteld dat ik het ook maar tegenkwam op mijn tijdlijn, en het aansloot bij schuld schuiven en complotten etc... Dus dat ik NIET zeg 'het is een complot' maar dat ik zeg 'kijk, dit is wat er gebeurd'

Daarnaast, dit artikel in rtvdrenthe is dan super interessant ('hoe werkt een complot')
estja schreef:

Waar dus ook in te lezen valt dat mensen dit dus echt doen, om andere mensen op te ruien... (en, het werkt bij een aantal mensen)

@Janneke2: Zo vat ik de quote van Janine niet op. Overigens, onderwijs is ook om te scholen.
Jezelf veranderen en anderen niet is ook 'je hebt niet veel invloed op je omgeving', of hoe is die filosofische uitspraak ookalweer..
Mensen kunnen zich laten beinvloeden.. maar de keus om je te laten beinvloeden maak je zelf (gechargeerd), je ben niet verantwoordelijk voor de keus van anderen. Je kan iets suggeren, maar verder is het aan de ander...
Zoiets denk?

Exitium

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:54

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:03

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:09

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:35

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
@Janneke2: ik ben je weer kwijt... :o
staat er in die quote dat onderwijs en zorg afgeschaft kunnen worden?

Als, zoals Janine stelt, je alleen jezelf kunt veranderen,
dan kunnen we het onderwijs afschaffen,
grote delen van de zorg, politie en justitie,
en ook de reclame.

(Dat laatste lijkt me een opluchting, maar ik ben zo ongeveer mijn hele werkende leven bezig met veranderingsprocessen... Niet alleen in mijzelf.)

Ja, mij ben je hiermee ook kwijt...

Cer, duidelijke uitleg... Het leek me al sterk dat mijn bericht op een andere manier geïnterpreteerd kon worden en begrijp daarmee ook totaal niet hoe scholing, zorg, handhaving en wetgeving dingen zijn die je aan jezelf kan veranderen.

Maar wellicht kan Janneke uitleggen hoe zie van A via B bij C is gekomen, althans ik vermoed een missing link die tot de conclusie van Janneke heeft geleid...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:22

Janine, vandaag 12:57 4e alinea van haar eigen tekst.

Iedereen mag zeggen dat het off topic is, maar ik wil nog wel eens reageren als mensen beweren 'dat je alleen jezelf kunt veranderen'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:44

Janneke, ik weet dat je het heel goed meent, maar ik moet toegeven dat ik vaak ook geen chocola kan maken van jouw berichten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:40

Loretta schreef:
Nederland begint op een anarchie te lijken. Treurige resultaten na 12 jaar Rutte.

Misschien moeten we de hand in eigen(kiezers) boezem steken: Treurige resultaten als gevolg van onze keuzes bij verkiezingen, de afgelopen 12 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:43

CharleyT schreef:
Loretta schreef:
Nederland begint op een anarchie te lijken. Treurige resultaten na 12 jaar Rutte.

Misschien moeten we de hand in eigen(kiezers) boezem steken: Treurige resultaten als gevolg van onze keuzes bij verkiezingen, de afgelopen 12 jaar.

Was het ook niet zo dat de alternatieven nog minder leken?
Ik heb nog nooit vvd gestemd maar vind het steeds lastiger worden, zoveel partijen en allemaal hebben ze wel iets goeds en slechts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:43

CharleyT schreef:

Het is een beetje van beide volgens mij - er is ook wel heel veel moeite gedaan om bepaalde dingen uit het zicht van onze keuzes te houden, en er is ook onder leiding van Rutte wel bewust gewerkt aan het uithollen van een boel waarborgen. Maar we hadden er als maatschappij ook zeker kritischer op kunnen zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:53

We hebben er zelf op gestemd idd....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:10

CharleyT schreef:
Loretta schreef:

Dat is zeker zo. Zelf heb ik nooit begrepen waarom Rutte en de VVD zo populair waren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:02

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:21

De meerderheid heeft ervoor gestemd.. dat is niet perse “we” natuurlijk :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:27

Je kunt ook zeggen dat we dit kabinet hebben omdat een zekere M. Rutte geen kabinet van 5 partijen wilde.
(Wat ik een zwak argument vind.)

"Dus" viel de optie vvd - d66 - cda - pvda - gl af.

(Rutte had de ervaring dat hij de pvda kon overrulen, en om dat te voorkomen hield de pvda vast aan gl. Dus kregen we de kopie van kabinet nr. 3.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:31

Kan hij dat in z’n eentje?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:38

Volgens sommigen is hij tot alles in staat geloof ik :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:40

Nee. Hij had het overigens wel in z'n eentje anders kunnen doen, als hij iets had gemeend van zijn uitspraken over nieuwe bestuurscultuur en meer integriteit in de politiek.

Maar het is ook een zwaktebod van D66 en CU die ook hun ambities op integriteit en inhoudelijk goed bestuur hebben losgelaten en gewoon gaan voor goedkope macht en bij de CU populistisch uit de VS geimporteerd conservatisme.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:47

Cer schreef:
Kan hij dat in z’n eentje?

... dat is een goede vraag, maar ik ben bang dat het antwoord 'ja' luidde vorig jaar.

(Er zijn wat controlemechanismen, zoals het rapport dat de informateur en de formateur uitbrengen aan de Tweede Kamer. Maar op gegeven moment was M. Rutte zelf formateur 'en als de formateur geen zin heeft in variant x', dan komt er geen variant x...)
(Officieel gesproken komt variant x er niet 'want de onderhandelingen liepen vast'.)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:39

Arabesk schreef:

Maar als de 2de na grootste partij niet mee mag regeren, wat geeft stemmen dan?
Dat was toen met de PVV zo. 2de grootste partij, maar word aan de kant geschoven. Terwijl veel Nederlanders daar op hebben gestemd.
Wat geeft stemmen dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:53

OleJon schreef:
Arabesk schreef:

Dat was toen met de PVV zo. 2de grootste partij, maar word aan de kant geschoven. Terwijl veel Nederlanders daar op hebben gestemd.
Wat geeft stemmen dan?

Hoezo niet mee mag regeren, Wilders heeft die kans gehad de keer ervoor maar meneer heeft bedankt. Waarom zou je ze dan nogmaals vragen? Ze blijven toch op hun soms asociale standpunten staan en kunnen, wanneer ze wederom afhaken de schuld weer bij een ander leggen. Misschien moeten de stemmers op Wilders zich maar eens achter de oren krabben waarom hij al zolang in de oppositie zit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:05

OleJon schreef:
Arabesk schreef:

Wat geeft stemmen dan?

Het is niet zo dat de mensen die op de PVV stemden dat niet vooraf wisten. De PVV was op dat moment door zo ongeveer iedere partij al uitgesloten. Stem je er dan alsnog op, dan weet je dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:12

De verkiezingen zijn gewoon op een verkeerd moment gehouden. Helaas speelde toen corona een grote hoofdrol en keek men alleen naar wat rutte heeft gedaan ten tijde van de pandemie.
Dat hij een grote groep van de Nederlandse bevolking alleen maar verder de armoede induwt wordt even voor het gemak vergeten.
Maar er moesten wel hele rare dingen gebeuren wilde de vvd niet meer de grootste zijn

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:16

purny schreef:
De verkiezingen zijn gewoon op een verkeerd moment gehouden. Helaas speelde toen corona een grote hoofdrol en keek men alleen naar wat rutte heeft gedaan ten tijde van de pandemie.
Dat hij een grote groep van de Nederlandse bevolking alleen maar verder de armoede induwt wordt even voor het gemak vergeten.
Maar er moesten wel hele rare dingen gebeuren wilde de vvd niet meer de grootste zijn

Best wat aannames.. Hoe weet je zo zeker dat dat de reden was voor het stemmen op de VVD? Ken er genoeg en heb nog nooit gehoord dat het was vanwege zijn rol in de pandemie.

Verwacht dan ook dat ie nu gewoon weer de grootste partij zou worden met nieuwe verkiezingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:19

@ OleJon: het is zelfs wel voorgekomen dat de grootste partij in de Tweede Kamer bij de onderhandelingen 'buiten de boot' kwam en oppositie werd.

Persoonlijk ben ik erg blij dat we al meer dan een eeuw geen districtenstelsel meer hebben - en dus niet dat 2 partijen stelsel zoals GBr of de VS van A - maar dan kun je dit soort 'bokkesprongen' hebben.